Στις προοπτικές του Νομού Φλώρινας αλλά και την εντελώς διαφορετική πολιτική που απαιτείται, ώστε να δοθεί προτεραιότητα στον πρωτογενή τομέα, τον εκσυγχρονισμό και την εξωστρέφεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με στόχο την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής, μίλησε μεταξύ άλλων στην εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στον «Π» η βουλευτής Φλώρινας και εκ νέου υποψήφια Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα.
Η Πέτη Πέρκα, διαθέτει μακρά εμπειρία στα κοινά, ενώ έχει θητεύσει μεταξύ άλλων Γενική Γραμματέας Μεταφορών, Γενική Γραμματέας Δημόσιας Περιουσίας του ΥΠΟΙΚ, συντονίστρια της επένδυσης του Ελληνικού), ενώ επίσης συμμετείχε στην σκιώδη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ το 2019 -2023 ως Αν. Τομεάρχης Μεταφορών και Αν. Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργεια.
Λόγο και της γνώσης της στα ενεργειακά, μιλάει εκτενώς για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ, την ανάγκη να επανέλθει η επιχείρηση στο δημόσιο έλεγχο, την απολιγνιτοποίηση που την χαρακτηρίζει ως «πρόσχημα» για τη δέσμευση της χώρας στο φυσικό αέριο, ενώ αναφέρεται και στο εντελώς διαφορετικό μοντέλο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τη δίκαιη μετάβαση.
Τέλος, αναφέρεται στο κοινοβουλευτικό και πολιτικό της έργο, που υπολογίζεται σε πάνω από 1200 παρεμβάσεις για κεντρικά και τοπικά θέματα, καταλήγοντας πως «η φωνή της Φλώρινας ακούστηκε δυνατά σε κεντρικό επίπεδο», ζητώντας την επανεκλογή της από τους πολίτες του Νομού.
Κυρία Πέρκα εκτός από Βουλευτής, είστε ένα πολιτικό στέλεχος με μακρά πορεία στα κοινά. Πως αξιολογείτε την πορεία του Νομού Φλώρινας την τελευταία δεκαετία, και μιλώντας ρεαλιστικά, κατά πόσο υπάρχουν προοπτικές για την περιοχή;
Δυστυχώς σε ολόκληρη την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, επομένως και στη Φλώρινα παρατηρείται μια διαχρονική υστέρηση σε όλους τους δείκτες. Η περιοχή μας χαρακτηρίζεται ως βιομηχανική, αλλά και ολιγοκλαδική. Η διάρθρωση αυτή, που φανερώνει την τεράστια εξάρτηση από τις δραστηριότητες της ΔΕΗ, δεν συνέβαλε στην ανάπτυξη της περιοχής μας. Βρισκόμαστε σταθερά στις τελευταίες θέσεις όσον αφορά στην περιφερειακή ανάπτυξη, πρώτοι στα ποσοστά ανεργίας μεταξύ των 96 λιγνιτικών περιφερειών της Ε.Ε, με την υψηλότερη ανεργία στην Ελλάδα το 2021, με την μεγαλύτερη μείωση του περιφερειακού ΑΕΠ, με την μεγαλύτερη μείωση του πληθυσμού, με τα ποσοστά́ κινδύνου φτώχειας στη Δυτ. Μακεδονία να είναι από τα υψηλότερα στην Ελλάδα και να είμαστε τελευταίοι στην απορρόφηση κονδυλίων του ΕΣΠΑ.
Προφανώς υπάρχουν προοπτικές στην περιοχή, αλλά απαιτείται μια εντελώς διαφορετική πολιτική που αφορά κατ’ αρχήν στην αναπροσαρμογή του παραγωγικού μοντέλου και διεύρυνση της παραγωγικής βάσης. Η διεύρυνση αφορά κατά προτεραιότητα τον πρωτογενή τομέα, τον εκσυγχρονισμό και την εξωστρέφεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων υφιστάμενων και νέων και βεβαίως την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής. Η Π.Ε. Φλώρινας συνορεύει με δυο χώρες, διαθέτει έξι λίμνες, ιδιαίτερη φυσική, οικιστική και πολιτιστική φυσιογνωμία, εξαιρετικά προϊόντα, χιονοδρομικό κέντρο, κ.α.
Προς τούτο δεσμευόμαστε για ανακατεύθυνση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης, του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, του Αναπτυξιακού νόμου, προκειμένου να υπάρχουν οι πόροι για αυτήν την πολιτική.
Ποια είναι σημαντικότερα λάθη της κυβερνητικής θητείας που τελειώνει;
Εκτός από τα γενικότερα λάθη της κυβέρνησης που αφορούν στην οικονομία, στις επενδύσεις, στην ακρίβεια, στους έμμεσους φόρους, στο διαθέσιμο εισόδημα, στην ανεργία, στο κράτος δικαίου, στο κοινωνικό κράτος κυρίως στην υγεία και την παιδεία, κτλ, σε ό,τι αφορά στην περιοχή μας, πρέπει να προσθέσουμε και πολλά ακόμα που δυσχέραναν ακόμα περισσότερο την καθημερινότητα των πολιτών.
Η υποβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης με την κατάργηση 6 τμημάτων στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (2 εκ των οποίων στη Φλώρινα). Η μη υλοποίηση των απαιτούμενων έργων υποδομής, όπως ο κάθετος άξονας για τη σύνδεση της Π.Ε. Φλώρινας με την Εγνατία Οδό, η διάνοιξη της συνοριακής διάβασης Λαιμού Πρεσπών, τα αρδευτικά έργα της Π.Ε Φλώρινας, οι σιδηροδρομικές συνδέσεις με Βόρεια Μακεδονία και Αλβανία. Βέβαια, το αποκορύφωμα ήταν η πρόχειρη, βεβιασμένη και χωρίς σχέδιο εξαγγελία απολινγιτοποίησης, η οποία όχι μόνο δεν συνοδεύτηκε από κανένα μέτρο αντιστάθμισης των επιπτώσεών της, αλλά δεν πραγματοποιήθηκαν και στοιχειώδη έργα και δράσεις, όπως έργα ΑΠΕ, ΕΚΟΙΝ, αναβάθμιση του δικτύου ώστε να αντιμετωπιστεί η έλλειψη διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου, η έλλειψη ολοκλήρωσης χωροταξικού σχεδιασμού για την Περιφέρεια, για τις ΑΠΕ, καθώς και τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΕΠΣ) στις ζώνες απολιγνιτοποίησης, η αποκατάσταση και επαναπόδοση εδαφών στην τοπική κοινωνία και στον πρωτογενή τομέα.
Γνωρίζετε καλά τα ενεργειακά. Ποια τα αποτελέσματα της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ από την Κυβέρνηση Μητσοτάκη; Εμμένετε στο να επιστρέψει ξανά στο Δημόσιο, το οποίο Δημόσιο θα έχει το 51%;
Ζήσαμε μια ενεργειακή κρίση ακρίβειας, η οποία οφείλεται στην αισχροκέρδεια, σε πολιτικές που επέτρεπαν σε καθετοποιημένους παραγωγούς να σωρεύουν κέρδη σε μια αγορά χωρίς έλεγχο και εποπτεία, που δημιουργήθηκαν καρτέλ, εναρμονισμένες πρακτικές κτλ. Την ίδια ώρα η κυβέρνηση της ΝΔ, όχι μόνο δεν έβαλε κανόνες αλλά συνέχισε να επιδοτεί την ακρίβεια με τα λεφτά των πολιτών. Τα υπερκέρδη των ενεργειακών εταιρειών και των διυλιστηρίων σήμερα υπολογίζονται το ελάχιστο σε 7 δις και η χώρα καταγράφει θλιβερή πρωτιά στο κόστος της ενέργειας, στα καύσιμα, στον ενεργειακό πληθωρισμό.
Μέσα σε αυτό το δυσβάσταχτο για την ελληνική κοινωνία και οικονομία πλαίσιο, ιδιωτικοποιείται η ΔΕΗ και έχοντας απωλέσει τον κοινωνικό και αναπτυξιακό της ρόλο, ηγείται της κερδοσκοπίας και αναδεικνύεται «πρωταθλήτρια» υπερκερδών, με χρυσές αμοιβές και μπόνους εις βάρος των καταναλωτών. Ενώ θα μπορούσε λόγω της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά, να κρατάει χαμηλά τις τιμές και να μην συμμετέχει σε φαινόμενα χειραγώγησης τιμών στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Επομένως, βεβαίως και εμμένουμε στην πρότασή μας, το δημόσιο να ανακτήσει τον έλεγχο στη ΔΕΗ κρατώντας το 51% των μετοχών.
Πως απαντάτε στον ισχυρισμό Ανδρουλάκη, πως ακόμα και με το 34% των μετοχών, το Ελληνικό Δημόσιο διοικεί τη ΔΕΗ;
Η αλήθεια είναι ότι αν ήθελε η Κυβέρνηση μπορούσε να βάλει φρένο στην αισχροκέρδεια της ΔΕΗ, και με το 34%. Άλλωστε να μην ξεχνάμε ότι η αύξηση των τιμών της ΔΕΗ είχε ξεκινήσει ήδη από το 2019, που πουλούσε 4 φορές πάνω, συνεχίστηκε με την εφαρμογή της ληστρικής ρήτρας αναπροσαρμογής, 8 μήνες πριν την ενεργειακή κρίση εξαιτίας της Ουκρανίας, και «ολοκληρώθηκε» με την απώλεια της πλειοψηφίας του δημοσίου στη ΔΕΗ.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για πολιτική επιλογή της ΝΔ, η σώρευση υπερκερδών και η κερδοσκοπία.
Σε κάθε περίπτωση όμως το 51%, που δίνει την πλειοψηφία στο δημόσιο, αφορά και στο σχεδιασμό και ανάπτυξη της ΔΕΗ, εάν δηλαδή στραφεί σε έργα ΑΠΕ, αποθήκευσης, καινοτομίες, κ.α. Κυρίως όμως το ελληνικό δημόσιο έχει ένα εργαλείο άσκησης ενεργειακής πολιτικής που σε περιόδους κρίσης μπορεί να αποσοβήσει τους κινδύνους για την κοινωνική πλειοψηφία, να προωθήσει την ενεργειακή δημοκρατία, να αποτρέψει την ενεργειακή φτώχεια.
Για όλους τους παραπάνω λόγους διαφωνούμε με τον κ. Ανδρουλάκη και επιθυμούμε μια ΔΕΗ δημόσια.
Ενώ η απολιγνιτοποίηση εξαγγέλθηκε, εν τοις πράγμασι η Κυβέρνηση δεν κατάφερε να την ολοκληρώσει. Με δεδομένη την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε, τι πρέπει να γίνει τα αμέσως επόμενα χρόνια με το μείγμα καυσίμου;
Είναι φανερό ότι η απολιγνιτοποίηση ήταν το πρόσχημα. Αυτό που έγινε στην πραγματικότητα, ήταν η δέσμευση της χώρας έτι περαιτέρω στο φυσικό αέριο, ικανοποιώντας τα συμφέροντα του lobby του φυσικού αερίου και αδιαφορώντας πλήρως για τα συμφέροντα των λιγνιτικών περιοχών. Υπενθυμίζουμε για ακόμα μια φορά ότι το φυσικό αέριο είναι ορυκτό καύσιμο. Αν μιλάμε για πράσινη μετάβαση, έπρεπε να μιλάμε για απανθρακοποίηση.
Απαιτείται μελέτη, προσοχή και τεκμηρίωση για το μείγμα καυσίμου τα επόμενα χρόνια. Η αναθεώρηση του ΕΣΕΚ θα δώσει την απάντηση, η οποία θα βασιστεί σε απόλυτα επιστημονικά δεδομένα. Όπως είχαμε πει στην περίοδο της κρίσης, προφανώς θα μπαίνει και ο λιγνίτης στο ενεργειακό μείγμα και όσες λιγνιτικές μονάδες έχουν ακόμα άδεια να μπαίνουν περισσότερο στο σύστημα. Η πρότασή μας ήταν για 20%, ενώ βλέπουμε ότι η ΝΔ βάζει μόνο 8%. Θέλω να επισημάνω ότι η λιγνιτική μονάδα της Μελίτης, που είναι η πιο σύγχρονη μονάδα μετά την Πτολεμαΐδα 5, μπαίνει ακόμα λιγότερο.
Σε ότι αφορά στην πράσινη μετάβαση είμαστε υπέρ, υπό τον όρο να ικανοποιούνται τρεις προϋποθέσεις: Ενεργειακή επάρκεια, χαμηλό ενεργειακό κόστος και αντιμετώπιση των κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων για τους άμεσα και έμμεσα πλητόμμενους.
Γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσε να αξιοποιήσει καλύτερα από τη Νέα Δημοκρατία τους πόρους από τη Δίκαιη Μετάβαση;
Γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ έχει ένα τελείως διαφορετικό μοντέλο διακυβέρνησης της δίκαιης μετάβασης.
Παρόλο που για τους στόχους της δίκαιης μετάβασης υπάρχει συμφωνία της παγκόσμιας πολιτικής ηγεσίας, υπάρχει το επίδικο του αν θα είναι δίκαιη μετάβαση και ποιους θα ωφελήσει.
Για εμάς η μετάβαση σημαίνει συμμετοχή και διάχυση του οφέλους στις τοπικές κοινωνίες. Προκρίνουμε την ενεργειακή δημοκρατία και τον πλουραλισμό της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Έχουμε αναλυτικό σχέδιο στο πρόγραμμά μας για τη δίκαιη μετάβαση. Ωστόσο ενδεικτικά αναφέρω:
Το 50% των νέων αδειών αφορά Ενεργειακές Κοινότητες κοινωφελείς ή μη, έργα μικρής κλίμακας, έργα αυτοπαραγωγής, αγροφωτοβολταϊκά, κ.α. Προφανώς με διασφάλιση φυσικού και ηλεκτρικού χώρου.
Στήριξη και προώθηση των τηλεθερμάνσεων. Όλη η Ευρώπη επενδύει σε τηλεθέρμανση-τηλεψύξη και η ΝΔ κάνοντας βουτιά στο παρελθόν, ακύρωσε το έργο τηλεθέρμανσης της Φλώρινας για να φέρει φ.α. για θέρμανση.
Καθολικό Πρόγραμμα «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» στις λιγνιτικές περιοχές, με γενναία χρηματοδότηση και απόλυτη προτεραιότητα σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα που θα καλύπτει το σύνολο των κτιρίων κατοικιών και επαγγελματικών χώρων και το σύνολο των δημοσίων κτιρίων.
Σε κάθε περίπτωση θεσμοθετούμε ρήτρα μηδενικού ελλείμματος ρυθμών ανάπτυξης και θέσεων εργασίας στις λιγνιτικές περιοχές. Η πολιτεία οφείλει να αποδώσει στις λιγνιτικές περιοχές το ΑΕΠ και τις θέσεις εργασίας που τους στερεί η απολιγνιτοποίηση. Προβλέπουμε άμεσα μέτρα και πρόνοιες για τους νέους ανέργους και τις ΜμΕ. Προτείνουμε ρύθμιση χρεών και διαγραφή μέρους της οφειλής για όσους έχουν επενδύσει σε μηχανήματα ή εξοπλισμό. Έκτακτο κοινωνικό επίδομα στους ανέργους.
Γιατί να ψηφίσει κάποιος την Πέτη Πέρκα, στις εκλογές της Κυριακής;
Γιατί από τις θέσεις ευθύνης που μου ανέθεσε ο Πρόεδρος, ο Αλέξης Τσίπρας κατά τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ (Γενική Γραμματέας Μεταφορών, Γενική Γραμματέας Δημόσιας Περιουσίας του ΥΠΟΙΚ, συντονίστρια της επένδυσης του ελληνικού) αλλά και με τη συμμετοχή μου στην σκιώδη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ το 2019 -2023 ως Αν. Τομεάρχης Μεταφορών και Αν. Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας, θεωρώ ότι έχω την απαιτούμενη τεχνογνωσία και εμπειρία. Γνωρίζω τις διαδικασίες, τον τρόπο λήψης αποφάσεων, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δημόσιων πολιτικών.
Ως Βουλευτής Φλώρινας, έκανα ότι ήταν δυνατό να εκπροσωπήσω την Π.Ε. Φλώρινας επάξια. Διάβασα, έγραψα, τεκμηρίωσα, ανέλυσα, ανέδειξα, επικοινώνησα. Η φωνή της Φλώρινας ακούστηκε δυνατά σε κεντρικό επίπεδο, τόσο στη Βουλή, όσο και στα μέσα μαζικής επικοινωνίας. Το κοινοβουλευτικό και πολιτικό μου έργο υπολογίζεται σε πάνω από 1200 παρεμβάσεις για κεντρικά και τοπικά θέματα. Για αυτούς τους λόγους ζητάω από τους πολίτες της Φλώρινας να στηρίξουν την επανεκλογή μου στις εκλογές της 21ης Μαΐου. Ξανά μαζί, αυτή τη φορά διαφορετικά, με τον ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ στη διακυβέρνηση της χώρας.