Για πολλούς, το 2022 είναι μια εκλογική χρονιά. Τι θα σημαίνει όμως αυτό; Μετά από τόσους μήνες πανδημίας, και μόνο η κουβέντα για εκλογές αποσταθεροποιεί τον παραγωγικό ιστό, όταν δημόσιος και ιδιωτικός τομέας βρίσκονται σε μία διαρκή προσπάθεια να επανεκκινήσουν.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν αυτοί που δεν “βλέπουν” εθνικές εκλογές νωρίτερα από το 2023. Το 2022 είναι σε κάθε περίπτωση είναι η τελευταία ευκαιρία για μία γόνιμη και παραγωγική περίοδο. Η κυβέρνηση περιμένει να καρποφορήσουν οι καλές επιδόσεις στην οικονομία και τους ρυθμούς ανάπτυξης. Περιμένει επίσης να της πιστωθούν πολιτικά οι μειώσεις στη φορολογία και η μείωση του ΕΝΦΙΑ. Περιμένει επίσης την ωρίμανση των πρώτων έργων στο Ταμείο Ανάκαμψης. Συνεπώς υπάρχουν πολλά ακόμα που πρέπει να κάνει μέχρι να πάει ..ταμείο. Υπάρχει και ένας ακόμα κρίσιμος παράγοντας: Πριν τη μεγάλη εκλογική μάχη των βουλευτικών έργων, εξελίσσεται (και θα εξελίσσεται για μήνες) μία μεγάλη ζύμωση στην Κεντροαριστερά με το νέο ΠΑΣΟΚ να ροκανίζει τον Μητσοτάκη από το Κέντρο και τον Τσίπρα από τα Αριστερά.
Η Αυτοδιοίκηση βρίσκεται σε μία δημιουργική περίοδο καθώς περιμένει έγκριση ή έχει ξεκινήσει την υλοποίηση έργων σε πλήθος προσκλήσεων από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς φορείς. Πράσινο Ταμείο, Αντώνης Τρίτσης, ΠΕΠ και ΠΔΕ είναι προγράμματα που παίζουν στην καθημερινότητα των ΟΤΑ, με τους επιτελείς να “τρέχουν” να προλάβουν διορίες για υποβολές προτάσεων, και να παραπονιούνται δικαίως για έλλειψη τεχνικών στελεχών.
Τα μεγάλα οδικά έργα πήραν το δρόμο τους. Το τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία του Ε-65 έχει ήδη ξεκινήσει να κατασκευάζεται με τα πρώτα εργοτάξια να είναι σε πλήρη ανάπτυξη, ενώ έχει μπει και πάλι στον εθνικό σχεδιασμό η σιδηροδρομική γραμμή Κοζάνη-Καλαμπάκα. Προσδοκία υπάρχει και για την επανεκκίνηση του τμήματος Πτολεμαΐδα-Φλώρινα, αλλά και του Κοζάνη-Λάρισα μετά την πρόσφατη συνάντηση Παπαδόπουλου-Αγοραστού.
Στο μέτωπο της Μετάβασης, δεν υπάρχει πλέον χρόνος για χάσιμο, και δεν υπάρχουν δικαιολογίες για καθυστερήσεις. Υπάρχει πλέον νομοθετημένο πλαίσιο για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση των Λιγνιτικών Περιοχών, και υπάρχουν και οι Μηχανισμοί της Μετάβασης. Κυβέρνηση και Αυτοδιοίκηση έχουν αγώνα δρόμου να κάνουν, με σκοπό την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη απορρόφηση κονδυλίων. Μετά την εκκίνηση των εργασιών για το δίκτυο Φυσικού Αερίου της Φλώρινας, ξεκινά η συζήτηση για κατασκευή δικτύων και σε άλλες πόλεις της Δυτικής Μακεδονίας. Επίσης, βρισκόμαστε εν αναμονή του νέου Αναπτυξιακού Νόμου, ο οποίος θα βγει στον αέρα το πρώτο εξάμηνο του 2022 και αναμένεται να χρηματοδοτήσει τα πρώτα μεγάλα επενδυτικά πρότζεκτς στη Δυτική Μακεδονία.
Τις πρώτες εβδομάδες του 2022 αναμένεται να ξεκινήσει η διασύνδεση του δικτύου της Τηλεθέρμανσης Πτολεμαΐδας με την 5η Μονάδα του ΑΗΣ Πτολεμαΐδας, ενώ στα τέλη του έτους η 5η Μονάδα αναμένεται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία. Παράλληλα, στα μέσα του 2022 αναμένεται να ξεκινήσει να κατασκευάζεται η νέα Μονάδα ΣΗΘΥΑ της ΔΕΗ στην Καρδιά, έργο πολυαναμενόμενο για τη διασύνδεση και λειτουργία των Δικτύων Τηλεθέρμανσης της Περιοχής.
Σε όλα τα παραπάνω στοιχήματα, ανασταλτικός παράγοντας είναι η πανδημία, η οποία συνεχώς καθυστερεί τις διαδικασίες. Το ζητούμενο είναι να βρει η Πολιτεία τους μηχανισμούς ώστε να ξεπεράσει τις συνέπειες αυτών των καθυστερήσεων, αφού όπως αποτυπώνεται το έτος 2022 είναι ιδιαίτερα κρίσιμο και οποιαδήποτε αποτυχία θα είναι καταστροφική για την περιοχή. Η επιχειρηματική κοινότητα είναι απαισιόδοξη σχετικά με το κατά πόσο “βγαίνουν οι χρόνοι” και δικαίως η κοινωνία είναι δύσπιστη. Ίσως, το μεγαλύτερο στοίχημα για την κυβέρνηση είναι να καταφέρει να αλλάξει την ψυχολογία στην περιοχή. Σε ότι αφορά τους χρόνους των εκλογών, έχει ιδιαίτερη σημασία το ότι σε κάθε περίπτωση οι βουλευτικές εκλογές θα προηγηθούν των αυτοδιοικητικών, Με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εκλογιμότητα Περιφερειαρχών, Δημάρχων, Βουλευτών, αλλά και συνολικά των πολιτικών κομμάτων.