Έχοντας ήδη εμπειρία δεκατεσσάρων ετών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, έχω πλέον πειστεί ότι το μεγαλύτερο εμπόδιο στην προσπάθειά μας να βελτιώσουμε την καθημερινότητα των πολιτών και να αποδώσουμε νέες υποδομές στις τοπικές κοινωνίες, είναι σε πολλές περιπτώσεις το ίδιο το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Δήμων. Ένα πλαίσιο που δεν μας επιτρέπει να είμαστε τόσο άμεσοι, αποτελεσματικοί και χρήσιμοι -όσο θα θέλαμε- στους πολίτες.
Στη διάρκεια της θητείας μας, δημοτικοί σύμβουλοι, αντιδήμαρχοι και δήμαρχοι, έχω υπολογίσει ότι καταναλώνουμε το 60% περίπου του χρόνου εργασίας μας, των ενεργειών μας, και των αποφάσεών μας τελικά, είτε σε ζητήματα ήσσονος σημασίας είτε σε αγωνιώδεις προσπάθειες καταπολέμησης της γραφειοκρατίας. Αν εκθέσουμε σε έναν ιδιώτη μηχανικό το σύνολο των ενεργειών για τη μελέτη και κατασκευή ενός νέου σχολείου επί παραδείγματι, είμαι σίγουρος ότι θα μείνει έκπληκτος από τον αντι-παραγωγικό και αναχρονιστικό χαρακτήρα των απαιτούμενων ενεργειών και διαδικασιών.
Το ίδιο θα συμβεί και στον μέσο πολίτη, αν παρακολουθήσει τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Θα μείνει έκπληκτος από τις εργατοώρες που σπαταλάμε εμείς οι αιρετοί προκειμένου να βάλουμε σε μια σειρά διαδικασίες, νόμους, εγκυκλίους και συχνά αντικρουόμενες απόψεις οργάνων και φορέων του Κράτους. Την παρούσα χρονική περίοδο, υπάρχει μια διάθεση από τους αιρετούς, από τους πολίτες αλλά και από την κεντρική διοίκηση, το Ελληνικό Κράτος, να πάμε σε ένα πιο παραγωγικό, ουσιαστικό, σύγχρονο και αποδοτικό μοντέλο λειτουργίας των Δήμων. Επιδιώκουμε όλοι μας να βρούμε μέσα από συνεργασίες και συναινέσεις τις καλύτερες δυνατές λύσεις και να δώσουμε στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης τον αναπτυξιακό ρόλο που τους αρμόζει.
Αυτό που χρειαζόμαστε, είναι -κατά τη γνώμη μου- να επικαιροποιήσουμε τον ρόλο των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Να περιγράψουμε τί θέλουμε να κάνει ένας δήμος. Να μείνουμε στα σημαντικά, στα ουσιαστικά, να δούμε τί είδους πόλεις θέλουμε να έχουμε, ποιες υπηρεσίες έχουν ανάγκη οι πολίτες, ποια είναι τα θέλω τους, τα προβλήματα, τα αιτήματα και οι αντιρρήσεις τους. Για μένα, αυτό είναι το σημαντικό. Και στη συνέχεια, να περιγράψουμε τις διαδικασίες. Να απλουστεύουμε τα πράγματα, να ψηφιοποιήσουμε το περιβάλλον στο οποίο λειτουργούμε, το περιβάλλον στο οποίο συναλλασσόμαστε με τους πολίτες.
Για μένα προσωπικά, αυτό είναι το στοίχημα της θητείας που διανύουμε. Επιδιώκω να είμαι κάθε μέρα και πιο χρήσιμος και αποτελεσματικός για τους πολίτες του Δήμου Παπάγου – Χολαργού. Παράλληλα, θεωρώ ότι μπορώ να συμβάλλω με τις γνώσεις, την εμπειρία, κυρίως όμως με την εργατικότητά μου και στην αναβάθμιση του ρόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Στις επερχόμενες εκλογές για την ανάδειξη του νέου Δ.Σ. της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (Κ.Ε.Δ.Ε.) θέτω υποψηφιότητα για μέλος του νέου Δ.Σ., ώστε μαζί με όλους τους συναδέλφους να διαμορφώσουμε ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας των δήμων, προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.
Σε αυτή τη διαδικασία – όπως συνηθίζω άλλωστε – δεν θα επιλέξω να στρογγυλέψω τα πράγματα και να κρατήσω ίσες αποστάσεις για ψηφοθηρικούς λόγους. Αντίθετα, θα ταχθώ στο πλευρό αυτού που πιστεύω ότι μπορεί να υπηρετήσει καλύτερα τους στόχους μας, το όραμά μας για μια νέα -τολμηρή- μεταρρύθμιση στην αυτοδιοίκηση, με επίκεντρο τον πολίτη.
Εδώ και καιρό, με τον Δήμαρχο Τρικκαίων, τον Δημήτρη Παπαστεργίου, μας ενώνουν πολλά. Τον γνώρισα ως συνομιλητή σε ημερίδες και συνέδρια ανά την Ελλάδα για τις έξυπνες πόλεις. Συχνά ο ένας διαδεχόταν τον άλλο στο βήμα, και ακόμα πιο συχνά ο ένας συμπλήρωνε ή και διόρθωνε τον άλλον. Φιλοδοξώ ότι και στο Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε. θα συνεχίσουμε αυτό τον ιδιότυπο και δημιουργικό διάλογο, κυρίως όμως θα καταφέρουμε να κάνουμε τα λόγια μας πράξη, ώστε να κάνουμε τη ζωή των πολιτών κάθε μέρα καλύτερη.
Ηλίας Αποστολόπουλος, Δήμαρχος Παπάγου – Χολαργού