Η Βουλευτής Π.Ε. Κοζάνης και Τομεάρχης Τουρισμού ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. κ. Καλλιόπη Βέττα, κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με θέμα: «Αποκατάσταση της αδικίας που πλήττει τους κατόχους αναπηρικών οχημάτων».
Όπως αναφέρει η Βουλευτής, η στήριξη των Α.με.Α. προϋποθέτει μια σειρά απαιτούμενων παρεμβάσεων για την άρση των αποκλεισμών, την στήριξη των ίδιων και του υποστηρικτικού τους περιβάλλοντος, την αναβάθμιση των υποδομών πρόσβασης και την αλλαγή της συλλογικής νοοτροπίας, στην κατεύθυνση της πλήρους και ομαλούς ένταξης στο κοινωνικό σύνολο.
Επομένως, σε αυτό το πλαίσιο, η κ. Βέττα καλεί το αρμόδιο Υπουργείο να επανεξετάσει το καθεστώς για τα τέλη κυκλοφορίας σε αναπηρικά οχήματα, τα οποία εξυπηρετούν τη μετακίνηση των Α.με.Α και των συνοδών τους.
Σήμερα, με διάταξη του νόμου 1798/88, απαλλάσσονται από πληρωμή όσα έχουν κινητήρα έως 1.650 κυβικά εκατοστά. Μέχρι πριν λίγα χρόνια, και τα μεγαλύτερα, ταξινομημένα ως αναπηρικά οχήματα, απαλλάσσονταν από την καταβολή τελών κυκλοφορίας.
Ωστόσο, έπειτα από απόφαση της Α.Α.Δ.Ε., τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα πληρώνουν το συνολικό ποσό των τελών κυκλοφορίας, χωρίς καμία έκπτωση, αναλογικότητα ή έστω, καταβολή του τέλους για την διαφορά από την υπέρβαση του ορίου των 1.650 κ.ε..
Όπως σημειώνεται στην ερώτηση, τα μεσαίου μεγέθους κυβισμού, είναι συνήθως παλαιάς χρονολογίας, άνω των δύο δεκαετιών, ενώ πρέπει να σημειωθεί παράλληλα ότι οι κυβερνήσεις της δεκαετίας του 2000 προέτρεπαν τους πολίτες να αγοράζουν αυτοκίνητα υψηλότερου κυβισμού
Επίσης, στην ερώτηση τίθενται ζητήματα για τα διόδια των αναπηρικών οχημάτων, τις κατηγορίες αναπηρίας και τις εντάξεις σε απαλλαγές ή μή, όπως και την δαιδαλώδη και υπέρμετρη γραφειοκρατία στις αιτήσεις απαλλαγής των οχημάτων, θέματα, εν γένει, που απασχολούν διαχρονικά τα Α.με.Α και τους εκπροσώπους τους.
Εν κατακλείδι, όπως αναφέρει η κ. Βέττα, η κυβέρνηση παρά το γεγονός ότι έχει εξαγγείλει εξέταση και αναθεώρηση του ισχύοντος καθεστώτος για τα αναπηρικά οχήματα στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής για τα δικαιώματα των Α.με.Α., συνεχίζει να τα αντιμετωπίζει ως είδος πολυτελείας και φορολόγησης, και όχι ως μέσα πρώτης ανάγκης.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Θα επανεξετάσει, αρχής γενομένης από το 2026, το ζήτημα της απαλλαγής ή της μειωμένης, αναλογικής καταβολής τελών κυκλοφορίας για τα οχήματα που έχουν ταξινομηθεί ως αναπηρικά και υπερβαίνουν τα 1.650 κυβικά;
Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες σας για την συνολική αναμόρφωση του πλαισίου υποστήριξης της μετακίνησης των Α.με.Α.;
Η ερώτηση:
Αθήνα, 8 Δεκεμβρίου 2025
ΕΡΩΤΗΣΗ Προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Θέμα: «Αποκατάσταση της αδικίας που πλήττει τους κατόχους αναπηρικών οχημάτων»
Η στήριξη των Α.με.Α. προϋποθέτει μια σειρά απαιτούμενων παρεμβάσεων για την άρση των αποκλεισμών, την στήριξη των ίδιων και του υποστηρικτικού τους περιβάλλοντος, την αναβάθμιση των υποδομών πρόσβασης και την αλλαγή της συλλογικής νοοτροπίας, στην κατεύθυνση της πλήρους και ομαλούς ένταξης στο κοινωνικό σύνολο.
Σε αυτό το πλαίσιο, το Υπ. Εθ. Οικ. και Οικ. οφείλει να επανεξετάσει τις προϋποθέσεις για την απαλλαγή ή τη μειωμένη, αναλογική καταβολή τελών κυκλοφορίας σε οχήματα που έχουν ταξινομηθεί ως αναπηρικά και εξυπηρετούν σκοπούς κινητικότητας και μεταφοράς των Α.με.Α. και των συνοδών τους.
Τα αυτοκίνητα που εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία, και ειδικότερα όσα έχουν κυλινδρισμό κινητήρα μέχρι 1650 κυβικά εκατοστά έχουν απαλλαγή, δυνάμει του Ν.1798/1988 (άρθρο 16, παράγραφος 1). Ωστόσο, όσα υπερβαίνουν το συγκεκριμένο όριο, ακόμη και για ελάχιστα κ.ε., πληρώνουν τα τελευταία χρόνια, έπειτα και από ερμηνευτική απόφαση της Α.Α.Δ.Ε., το συνολικό ποσό των τελών κυκλοφορίας, χωρίς καμία έκπτωση, αναλογικότητα ή έστω, καταβολή του τέλους για την διαφορά από την υπέρβαση του ορίου των 1.650 κ.ε..
Πρόκειται για αυτοκίνητα, τις περισσότερες φορές, παλιάς χρονολογίας, που εξυπηρετούν τις μετακινήσεις των Α.με.Α. και των συνοδών τους σε απαραίτητες υπηρεσίες για την υγεία, την εκπαίδευση, και εν γένει την εξυπηρέτηση τους. Πρέπει να σημειωθεί, περαιτέρω, ότι η Πολιτεία δεν είναι άμοιρη ευθυνών για την επιλογή μεσαίου και υψηλού κυβισμού, καθώς αρμόδιοι Υπουργοί προέτρεπαν τους πολίτες για αγορά αυτοκινήτων αυτής της κατηγορίας.
Παράλληλα, προβλήματα ισχύουν για τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα σχετικά με την καταβολή του τέλους διοδίων, την ένταξη ή την απένταξη κατηγοριών αναπηρίας, την χρονική διάρκεια ισχύος καθώς και για την γραφειοκρατική διεκπεραίωση των αιτημάτων απαλλαγής ή μειωμένης καταβολής.
Επειδή τα αναπηρικά αυτοκίνητα για τα Α. με. Α και τους συνοδούς τους δεν είναι είδος πολυτελείας, αλλά εργαλείο εξυπηρέτησης των αυξημένων αναγκών τους.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
- Θα επανεξετάσει, αρχής γενομένης από το 2026, το ζήτημα της απαλλαγής ή της μειωμένης, αναλογικής καταβολής τελών κυκλοφορίας για τα οχήματα που έχουν ταξινομηθεί ως αναπηρικά και υπερβαίνουν τα 1.650 κυβικά;
- Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες σας για την συνολική αναμόρφωση του πλαισίου υποστήριξης της μετακίνησης των Α.με.Α.;
Η Ερωτώσα Βουλευτής
Βέττα Καλλιόπη


































