Το 2020 ήταν η χρονιά της πανδημίας και των lockdown. Το πάγωμα της οικονομικής δραστηριότητας και το «φρένο» στις μετακινήσεις είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν παγκοσμίως οι εκπομπές ρυπογόνων αερίων. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων μειώθηκε κατά 10%. Η χώρα μας κατέγραψε την καλύτερη επίδοση μεταξύ των 27 κρατών – μελών με τις εκπομπές να κάνουν «βουτιά» 18,7% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, καθώς πέραν των περιοριστικών μέτρων ανέβασε στροφές και η προσπάθεια της μετάβασης σε μία πιο «πράσινη» οικονομία.
Πολύ κοντά στις δικές μας επιδόσεις και εκείνες της Εσθονίας, όπου οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μειώθηκαν κατά 18,1%. Ακολουθεί το Λουξεμβούργο με πτώση 17,8%, η Ισπανία όπου υποχώρησαν 16,2% και η Δανία με μείωση κατά 14,8%. Στον αντίποδα μάλλον απογοητευτική είναι η εικόνα στην Μάλτα και την Ουγγαρία όπου οι εκπομπές μειώθηκαν μόλις κατά 1% και 1,7%. Αρκετά κάτω του μέσου όρου της Ε.Ε. κινήθηκε επίσης η μείωση στη Ρουμανία, τη Λιθουνία, την Ιρλανδία, αλλά και στην ευρωπαϊκή «πρωτεύουσα», το Βέλγιο.
«Ξεκάθαρη πτώση στην κατανάλωση ορκυκτών καυσίμων- άνθρακα, λιγνίτη πετρελαίου, πετρελαιοειδών και φυσικού αερίου- παρατηρήθηκε στις περισσότερες χώρες» αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Eurostat.
Προειδοποίηση για αύξηση εκπομπών φέτος
Θα πρέπει πάντως να επισημάνουμε πως η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας έχει προειδοποιήσει ότι οι συνδεόμενες με την ενέργεια εκπομπές ρυπογόνων αερίων οδεύουν προς αύξηση 5% φέτος σε παγκόσμιο επίπεδο, αντισταθμίζοντας σε μεγάλο βαθμό τη μείωση που επετεύχθη πέρυσι εν μέσω lockdown.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση Global Energy Review οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που προκαλούνται από την κατανάλωση ενέργειας προβλέπεται να αυξηθούν στα 33 δισ. μετρικούς τόνους φέτος, αυξημένοι κατά 1,5 δισ. μετρικούς τόνους σε σχέση με το 2020. Εάν η εκτίμηση επιβεβαιωθεί θα πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση από το 2010 και τη δεύτερη μεγαλύτερη στα χρονικά.