Αποτελεί κοινό μυστικό πως η χώρα μας αντιμετωπίζει οξύτατο δημογραφικό πρόβλημα τα κύρια χαρακτηριστικά του οποίου είναι η ραγδαία μείωση του πληθυσμού, η γήρανσή του, η υπογεννητικότητα και το δυσοίωνο μέλλον που7 έχει να κάνει με τη σχέση γεννήσεων- θανάτων.
Με βάση έρευνα του πανεπιστημίου Θεσσαλίας ο πληθυσμός της χώρας κατά την δεκαετία 2011- 2021 μειώθηκε κατά 450.000 περίπου. Η δημογραφική κατάρρευση ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980 όταν οι γεννήσεις ανά έτος μειώθηκαν από τις 150.000 στις 100.000 και το 2011 για πρώτη φορά οι θάνατοι ξεπέρασαν τις γεννήσεις κατά 30.000.
Υπολογίζεται ότι την περίοδο 2021- 2040 οι θάνατοι θα είναι περισσότεροι κατά 950.000 από τις γεννήσεις. Εδώ πρέπει να τονιστεί ότι ο δείκτης γονιμότητας της μέσης Ελληνίδας έχει περιοριστεί σε 1,2 παιδιά όταν την δεκαετία του 1960 ήταν 2,3 παιδιά ανά γυναίκα.
Η δυσάρεστη αυτή πραγματικότητα έχει σημαντικές πολιτικές, κοινωνικές, οικονομικές και σαν κατακλείδα δημογραφικές προεκτάσεις. Η μετανάστευση, η αστυφιλία, η ερήμωση της υπαίθρου, η ανεργία, η απουσία ελπίδας για το αύριο από τους νέους, η απογοήτευση, η απουσία πολιτικής που θα αντιμετωπίζει όλες τις παραπάνω γενεσιουργές αιτίες, θα πρέπει να θέσουν σε συναγερμό την ελληνική κοινωνία και τους ταγούς που την εκπροσωπούν προκειμένου να αναλυθεί το πρόβλημα και να δρομολογηθούν λύσεις που θα το ανασχέσουν και θα ανακόψουν τον πληθυσμιακό κατήφορο που απειλεί να μας πνίξει. Τα ερημωμένα χωριά, η απουσία των παιδιών που γέμιζαν με χαρά τις γειτονιές, αποτελούν αψευδείς μάρτυρες της θλιβερής εικόνας.
Με βάση στοιχεία του δήμου μας και συγκεκριμένα της Δ.Ε. τα απογραφικά στοιχεία από 2010- 2021 που αναφέρονται στις γεννήσεις και στους θανάτους έχουν ως εξής:
ΕΤΟΣ ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ ΘΑΝΑΤΟΙ
2010 895 280
2011 703 299
2012 667 329
2013 658 297
2014 642 322
2015 477 325
2016 447 326
2017 449 358
2018 396 348
2019 298 314
2020 383 427
2021 373 451
ΣΥΝΟΛΟ 6.388 4.076
Αντίστοιχα ο αριθμός των εγγραφέντων μαθητών στην πρώτη δημοτικού κατά το τρέχον σχολικό έτος 2021- 2022 έχει ως εξής:
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΤΟΛΕΜΑΙΔΑΣ
ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΡΙΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
1ο 17
2ο 31
3ο 36
4ο 17
5ο 13
6ο 15
7ο 17
8ο 27
9ο 36
10ο 37
11ο 26
12ο 14
ΤΟΠΙΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΔΗΜΟΥ ΕΟΡΔΑΙΑΣ
ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ 7
ΑΡΔΑΣΣΑΣ 4
ΑΣΒΕΣΤΟΠΕΤΡΑΣ 5
1ο ΜΟΥΡΙΚΙΟΥ 7
2ο ΜΟΥΡΙΚΙΟΥ 6
ΚΟΜΝΗΝΑ 5
ΠΥΡΓΩΝ 10
ΠΕΡΔΙΚΚΑ 10
Το αρνητικό ισοζύγιο γεννήσεων θανάτων, η κοινωνική και οικονομική κρίση της δεκαετίας του 2010 και η μαζική μετανάστευση, οδήγησαν σε δραματική μείωση του πληθυσμού της χώρας που σε συνδυασμό με τη μείωση του ποσοστού θνησιμότητας και αύξησης του προσδόκιμου ζωής, οδηγούν στη γήρανσή του με την Ελλάδα να κατατάσσεται στις πρώτες θέσεις των γηρασκουσών χωρών παγκοσμίως.
Τα χαμηλά ποσοστά γεννήσεων και το υψηλότερο προσδόκιμο ζωής πρέπει να μας προβληματίσουν έντονα με την έννοια ότι η χώρα μας οδηγείται μαθηματικά σε δραματική γήρανση του πληθυσμού της. Στους παραπάνω λόγους αν προσθέσουμε την αστικοποίηση, τη συσσώρευση του πληθυσμού σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές της χώρας ( Αθήνα –Θεσσαλονίκη) και κυρίως την έλλειψη στρατηγικής δημογραφικής πολιτικής, γίνεται σαφές πως αν δε λυθούν τα προβλήματα της ανεργίας, της κοινωνικής πολιτικής, αν δε στηριχθεί η πολιτική της οικογένειας ( στήριξη νέων ζευγαριών με κίνητρα) το πρόβλημα θα οξύνεται.
Στην περιοχή μας με την αποβιομηχάνιση που συντελείται, με τη μείωση των θέσεων εργασίας, με τη φυγή των νέων στο εξωτερικό σε αναζήτηση καλύτερης τύχης, με τη μη απόδοση των εδαφών σε ακτήμονες νέους καλλιεργητές για την ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα της οικονομίας δεν προοιωνίζονται θετικές εξελίξεις.
Από όλα τα ανωτέρω συνάγεται το συμπέρασμα ότι το πρόβλημα είναι η δημογραφική της κατάρρευση και η δημογραφική γήρανση του πληθυσμού θέμα πολυσύνθετο σε μια περίοδο παρακμής και παρατεταμένης οικονομικής κρίσης.
Αναζητώντας τις αιτίες του προβλήματος θα αναφέρουμε σαν τέτοιες:
• Ανυπαρξία εθνικής δημογραφικής πολιτικής
• Τεράστια ανατροπή της υφιστάμενης δημογραφικής κατάστασης με έντονη συρρίκνωση του πληθυσμού
• Αύξουσα πτώση της γονιμότητας που προσλαμβάνει επικίνδυνες διαστάσεις για την εθνική μας υπόσταση
Κλείνοντας θα ήθελα να θέσω το ερώτημα « Υπάρχει ελπίδα; »
Αναμένουμε…