Στα μέσα της δεκαετίας 1980 όταν για πρώτη φορά προέκυψε το θέμα της έλευσης αγωγού Φ.Α. στην περιοχή μας, το συνολικό κόστος υλοποίησής του έργου θα επιβάρυνε τη ΔΗΜΟΣΙΑ τότε ΔΕΗ. Σήμερα κατασκευάζεται με χρήματα του ΕΣΠΑ και του Δημοσίου. Οι μέτοχοι της σημερινής (Δ)ΕΗ δεν πληρώνουν, δεν συμμετέχουν! Σωστά; Για να το δούμε ….
Η κατασκευή του αγωγού Φυσικού Αερίου (Φ.Α.) από τους Αγ. Θεοδώρους προς τη Μεγαλούπολη (115 χιλ.) ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2011 και χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Το έργο ολοκληρώθηκε πριν την κατασκευή της μονάδας παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Η/Ε) στην Μεγαλόπολη, η εμπορική λειτουργία της οποίας ξεκίνησε στις 27/01/ 2016. Η ΔΕΗ δεν είχε καμιά επιβάρυνση για την κατασκευή του αγωγού Φ.Α. Το ίδιο ακριβώς θα μπορούσε να γίνει νωρίτερα και για το λεκανοπέδιο Κοζάνης-Πτολεμαΐδας-Αμυνταίου-Φλώρινας. Αργότερα αποφασίσθηκε η κατασκευή της σύγχρονης λιγνιτικής μονάδας ΠΤΟΛΕΜΑΙΔΑ V η οποία επ’ ουδενί δεν πρέπει να μετατραπεί από λιγνιτική σε Φ.Α. θα ήταν καταστροφικό!
Το ΕΣΠΑ 2021-2027, θα επιχορήγηση την κατασκευή αγωγού Φ.Α. υψηλής πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία, μήκους 157 χιλ. και συνολικού κόστους 188.341.603,94 ευρώ, ενώ η συνολική δημόσια δαπάνη θα είναι 84.311.895 ευρώ. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Αν. ΥΠΕΘΟ κ Παπαθανάση (17-11-2025) είναι ο πρώτος αγωγός υψηλής πίεσης στην Ελλάδα και ένας από τους πρώτους στην Ευρώπη που έχει σχεδιαστεί μελλοντοστραφώς, με δυνατότητα να μεταφέρει έως και 100% υδρογόνο. Το έργο ξεκινά από τα Τρίκαλα Ημαθίας και μαζί με άλλες διακλαδώσεις θα καταλήγει βόρεια της Πτολεμαΐδας.
Ότι δήθεν δεν ήθελαν οι συνδικαλιστές την έλευση του Φ.Α. για την παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας, είναι «βολικά» μυθεύματα, που εκμεταλλεύτηκαν κάποιοι για να γίνουν βουλευτές, δήμαρχοι ….
Το Εργατικό Κέντρο Πτολεμαΐδας (Ε.Κ.Π.) την εποχή εκείνη ήταν το μεγαλύτερο επαρχιακό εργατικό κέντρο της Ελλάδας, δυνατό & αγωνιστικό! Όλα σχεδόν τα εργατικά σωματεία της περιοχής (πλην ΤΔΕ/ΕΤΕ & του σωματείου Χειριστών) συμμετείχαν στη ΓΣΕΕ μέσω του Ε.Κ.Π. Η επίσημη θέση της διοίκησης του Ε.Κ.Π. ήταν να κατασκευαστεί ο αγωγός Φ.Α. από το Τρίκαλα Ημαθίας προς τον Ενεργειακό μας Κέντρο, χωρίς να επιβαρυνθεί η ΔΕΗ το συνολικό κόστος κατασκευής του. Αφού θα εξυπηρετούσε και άλλες ανάγκες και ενδεχόμενα την ΑΕΒΑΛ …. Ταυτόσημη άποψη είχαν και οι τότε Διοικητές Δημ. Παπαμαντέλος – Γ. Μπιρδιμήρης και οι Διοικήσεις της ΔΕΗ.
Πως θα μπορούσαν να έχουν διαφορετική άποψη οι τοπικοί συνδικαλιστές όταν το κουδούνι ηχούσε δυνατά για τον κίνδυνο κλεισίματος της ΑΕΒΑΛ (παραγωγή λιπασμάτων-έκλεισε το1997) με 1400 και πλέον εργαζόμενους και μια από τις λύσεις σωτηρίας της ήταν και η συνέχεια της λειτουργίας της με Φ.Α.; Μήπως ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που δεν ήρθε το Φ.Α. στην Πτολεμαΐδα;;;;
Κάθε χρόνο από την εποχή του Ι. Τσικρίκη στον τομέα μελετών του Λ.Κ.Π.-Α. αργότερα του Κ. Καβουρίδη και όλων όσων μεταγενέστερα μελετούσαν και υπολόγιζαν τα ανακοινώσιμα κατ’ έτος αποθέματα λιγνίτη, φανέρωναν μεσομακροπρόθεσμα την εξάντληση των αποθεμάτων και σε κάποια ορατά χρόνια, το τέλος εποχής του λιγνίτη! Μάλιστα η παράλληλη καύση Φ.Α. για την παραγωγή Η/Ε θα επιμήκυνε το χρόνο ύπαρξης αποθεμάτων λιγνίτη, με όλα τα θετικά για τον τόπο. Με βάση πάντα τον Ενεργειακό Σχεδιασμό, που προερχόταν από μελέτη επιτροπής της ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ!
Την άποψή μας αυτή ως Ε.Κ.Π. μεταφέραμε το 1987 στον πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου και στην κυβέρνησή του, μέσω του ειδικού του συμβούλου για ενεργειακά θέματα Κώστα Παπαοικονόμου. Η συνάντησή μας έγινε στο μέγαρο Μαξίμου. Το Εργατικό Κέντρο εκπροσώπησαν ο τότε πρόεδρος Δημάκης Τάσος και το μέλος Δ.Σ. Ραμπίδης Μιχάλης. ΨΕΥΔΟΙ ΚΑΙ ΜΥΘΟΙ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΑΝΤΙΘΕΤΟΥ !!!
«Επιχαίρωντες συκοφάντες», υπερήφανοι για τη συμμετοχή τους στην αποδυνάμωση του Συνδικαλιστικού μας Κινήματος, από κοινού με τις πολιτικές αποφάσεις για την περιοχή μας, ας καμαρώσουν και ας απολαύσουν (μαζί μας) τα αποτελέσματα, αναζητώντας φορείς αντίστασης ….

































