Είναι στις σκέψεις και τις προθέσεις του Υπουργού Εσωτερικών να διορθώσει στρεβλώσεις που δημιουργήθηκαν από τον «Καλλικράτη», με θεσμικές αλλά και χωροταξικές αλλαγές. Το νομοσχέδιο είναι έτοιμο και παραμένει ακόμα άγνωστο αν σε αυτό θα συμπεριλαμβάνεται και ο νέος τρόπος εκλογής δημάρχων, περιφερειαρχών και συμβούλων. Το νομοσχέδιο ήταν έτοιμο προ μηνός αλλά δεν κατατέθηκε στη Βουλή λόγω αντίδρασης του ΠΑΣΟΚ. Όλα αυτά δεν είναι εικασίες αλλά από τα πρακτικά της Επιτροπής Περιφερειών όπου ο κ. Μιχελάκης τόνισε ότι με το νομοσχέδιο θα αντιμετωπίζονται προβλήματα που έχουν ανακύψει από την εφαρμογή του νόμου 3852/2010.
Στην συζήτηση, όπως διαβάζουμε στις εφημερίδες, φαίνεται να υπάρχει συναίνεση αφού, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, Π. Κουκουλόπουλος υποστήριξε ότι «τίποτε δεν είναι ταμπού στον Καλλικράτη». Αρχικά, ο αντι-Καλλικράτης προέβλεπε το «σπάσιμο» της Λέσβου σε τέσσερις δήμους, το «σπάσιμο» της Κέρκυρας σε τρεις δήμους και από εκεί και πέρα τη μετακίνηση δημοτικών ενοτήτων Δήμων με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων σε όμορους δήμους αρκεί να υπάρχει η δυνατότητα ενσωμάτωσης τους σε κάποια άλλη ενότητα, χωρίς συγκεκριμένα παραδείγματα.
Φυσικά τις τοπικές κοινωνίες δεν τις ρώτησε κανένας, ούτε βέβαια χρειάστηκαν οι ακουστούν. Για ακόμη μια φορά θα αποφασίσουν άλλοι για άλλους. Οι περισσότεροι δήμαρχοι δεν γνωρίζουν καν ότι σχεδιάζονται αλλαγές, ειδικά στην τροποποίηση των διοικητικών ορίων κάποιων δήμων. Ακόμη στον νέο νόμο ενσωματώνονται ρυθμίσεις, σύμφωνα με τις οποίες κάποια δημοτική ενότητα μπορεί να αποφασίσει για την ένταξή της σε άλλον δήμο από αυτόν στον οποίο σήμερα υπάγεται, ενώ προβλέπεται και το σπάσιμο μεγάλων νησιωτικών δήμων. Με τις επικείμενες τροποποιήσεις στον «Καλλικράτη», ενδέχεται να επηρεαστούν δήμοι άνω των 100.000 κατοίκων. Στην κατηγορία αυτή εμπίπτουν 16 δήμοι της χώρας: Αθήνα, Πειραιάς, Περιστέρι, Νίκαια, Αχαρνές, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Χανιά, Πάτρα, Λάρισα, Βόλος, Χαλκίδα, Ρόδος, Κέρκυρα, Εύοσμος και Ιωάννινα.
Το γεγονός πως η ρύθμιση περιορίζει τις αλλαγές μόνο σε συγκεκριμένη κατηγορία δήμων και δεν ξεκινά συζήτηση για άλλους δήμους δημιουργεί αμηχανία σε όλους όσους υπόσχονταν στις τοπικές κοινωνίες ότι “στον επόμενο καλλικράτη είμαστε μέσα”. Η πρακτική “ένα νησί-ένας δήμος απεδείχθη δυσλειτουργική αναγράφεται στην αιτιολογική έκθεση και συνεχίζει: «Ορίστηκαν δήμοι γεωγραφικά δυσανάλογα μεγάλοι σε σχέση με τους υπόλοιπους δήμους της χώρας και δημιουργήθηκαν ζητήματα αποτελεσματικής διοίκησης αυτών αλλά και πρόσβασης όλων των δημοτών στις δημοτικές Αρχές, καθότι αυτοί συχνά θα έπρεπε να καλύψουν μεγάλες αποστάσεις μέσα από οδικό δίκτυο όχι της καλύτερης ποιότητας για να λύσουν μερικά από τα πιο βασικά τους καθημερινά προβλήματα». Στις 12 Ιουλίου 2012 είχα γράψει σχετικό άρθρο, με τίτλο “Αλλαγές στον Καλλικράτη”, όπου περιέγραφα τα προβλήματα. Βέβαια, γνωστοί – άγνωστοι με εξύβρισαν με ανώνυμα σχόλια. Τώρα οι σκέψεις, που επωνύμως είχα καταγράψει, έχουν γίνει αιτιολογική έκθεση νόμου…
Τώρα είναι η ευκαιρία για όσους αδικήθηκαν ή θεωρούν ότι αδικήθηκαν από τον Καλλικράτη να πιέσουν, να διεκδικήσουν και διαμορφώσουν τα διοικητικά όρια των δήμων τους. Επιμένω, όμως, ότι το σημαντικό δεν είναι τα όρια των δήμων αλλά οι επαρκής χρηματοδότηση. Τι σημασία έχει αν υπάρξει ανεξάρτητος δήμος Αιανής ή Ελλασόνας, αν συνεχιστεί η υποχρηματοδότηση;
Ηλίας Γ. Σιδέρης
Δικηγόρος