-Χαμπο να σε ρωτήσω κάτι;
-Πε Κάκο κι άμα ξέρω θα σου πω.
-Χάμπο μπερδεύτηκα.
-Γιατί Κάκο;
-Γιατί δεν κατάλαβα αυτό το “ολιγαρκής αφθονία”.
-Άαα. Αυτό θα μας πει ο Γιάννες που είναι δάσκαλος.
-Γιάννε, ντο εν ατό το “ολιγαρκής αφθονία”.
– Κοίτα Κάκο. Αυτό το είπε ένας Γάλλος φιλόσοφος. Ο Λατούς.
– Ααα!. Το είπε ο Λατούς. Κάκο ακούς;
-Μπράβο Χάμπο. Ξέρεις τον Λατούς;
-Παλαλός είσαι Γιάννε; Και γιατί το είπε αυτός ο Λατούς;
-Κοίτα Χάμπο. Κανονικά είπε “λιτή αφθονία”. Αλλά το “λιτή” δεν ακούγεται καλά. Θυμίζει λιτότητα και πάει αλλού. Δε μιλάς για σκοινί στο σπίτι του κρεμασμένου.
-Ουτε αυτό το καταλαβαίνω Γιάννε.
-Κοιτα. Αυτό λέγεται ευφημισμός. Εμείς οι Πόντιοι ζούσαμε γύρω απ’ τη Μαύρη Θάλασσα.
-Έ ναι! Αυτό το ξέρω κι εγώ.
-Η Μαυροθάλασσα λοιπόν ήταν πάντα ανταριασμένη. Είχε πάντα φουρτούνες. Κανονικά λοιπόν έπρεπε να την πουν “Άξενος Πόντος” αλλά την είπαν “Εύξεινος Πόντος”.
-Τι θα πει Άξενος Γιάννε;
-Άξενος Πόντος -άξειν παντ- είναι ο αφιλόξενος Χάμπο.
-Και Εύξεινος τι θα πει Γιάννε;
-Εύξεινος είναι ο φιλόξενος Κάκο.
-Και γιατί τον είπαν Εύξεινο τότε Γιάννε;
-Ευφημισμός Κάκο. Αυτό είναι ο ευφημισμός. Στην πραγματικότητα για να νικήσουν το φόβο τους το κάναν.
-Και αυτό πως κολλάει με την “ολιγαρκή αφθονία”;
-Κολλάει μια χαρά Χάμπο! Κολλάει γιατί άμα πεις “πληθωρική μιζέρια” τρομάζεις για τα καλά!
-Άαα! Για να πάρουμε κουράγιο το λέει οοο…
-Έ ναι! Άμα έχεις τουριστική βάρκα στη Μαυροθάλασσα λες “Εύξεινος”. Δε λες αφιλόξενος.
-Κάνει κακό στις δουλειές!
-Ναι Χάμπο. Είναι σα να ξορκίζει το κακό. Λες ας πούμε “ανάπτυξη, ανάπτυξη, ανάπτυξη”…
-Και ανάπτυξη πουθενά!
-Έ. Τότε για να ξορκίζει το κακό λες “ολιγαρκής αφθονία”.
-Ναι ρε παιδί μου, αλλά δεν ακούγεται καλά.
-Αυτο ειν’ αλήθεια.
-Δεν είν’ ποιητικό. Ε Γιάννε;
-Δεν είναι! Θα μπορούσε να πει “Δωρική πληθωρικότητα”.
-Πω πω! Τι είπες τώρα Γιάννε!
-Αφού είν’ δάσκαλος ο άνθρωπος ρε. Πε άλλο ένα Γιάννε.
-Θα μπορούσε να πει “Υπεραρκετή πενιχρότητα”.
-Λατούς, ακους; Μιλάει ο Γιάννες τώρα!