Στις δυνατότητες εμπόρων και επιχειρηματιών για ρύθμιση κόκκινων επιχειρηματικών δανείων, αλλά και στα χρονοδιαγράμματα που υπάρχουν, αναφέρεται μεταξύ άλλων ο βουλευτής Κοζάνης του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Θεοφύλακτος, επισημαίνοντας σε συνέντευξή του στον «Π» ότι το θέμα είναι πολύ σοβαρό και οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να σπεύσουν και να κάνουν χρήση του νόμου Κατσέλη, έχοντας το δικαίωμα ένταξης σ’ αυτόν. Επίσης, κάνει μία πρώτη παρουσίαση του επικείμενου νόμου Σταθάκη που έρχεται να αντικαταστήσει το νόμο Δένδια. Προαναγγέλλει την δημιουργία Κέντρου Ενημέρωσης δανειοληπτών στην Κοζάνη και προτείνει συγκρότηση ενιαίου μετώπου όλων των πολιτικών εκπροσώπων για τη διεκδίκηση ειδικών φορολογικών κινήτρων για νέες επενδύσεις στην περιοχή.
Ακολουθεί αυτούσιο το πλήρες κείμενο της ενδιαφέρουσας συνέντευξης:
-Σας ακούσαμε, κ. Θεοφύλακτε, να λέτε στο ΕΒΕ Κοζάνης ότι μπορούν οι έμποροι και άλλοι επιχειρηματίες που έχουν κόκκινα δάνεια να ενταχθούν στο νόμο Κατσέλη. Επειδή αυτό δεν το γνωρίζει πολύς κόσμος, πείτε μας μέχρι πότε και με ποιες προϋποθέσεις μπορεί να γίνει;
Είναι πολύ σημαντικό αυτό που ρωτάτε, κ. Βήττα. Πραγματικά, στη συνάντησή μου με τον Πρόεδρο και τη Διοίκηση του ΕΒΕ την περασμένη εβδομάδα, διαπιστώσαμε όλοι ότι υπάρχει ένα κενό ενημέρωσης στον επιχειρηματικό κόσμο και στο (πιθανό) δικαίωμά του να ενταχθεί στο νόμο Κατσέλη.
Επιτρέψτε μου να κάνω την εξής διάκριση, χωρίζοντας τους επαγγελματίες – επιχειρηματίες που έχουν δικαίωμα να ενταχθούν στο νόμο Κατσέλη σε δύο κατηγορίες:
- Οι ελεύθεροι επαγγελματίες που παρέχουν υπηρεσίες είτε με πνευματική (π.χ. δικηγόροι, γιατροί, μηχανικοί, λογιστές κτλ) είτε με σωματική (π.χ. κομμωτές, ταξιτζήδες κτλ) καταπόνηση, αρκεί να μην έχουν είτε εταιρείες είτε μεγάλα οργανωμένα γραφεία π.χ. με υπαλλήλους, παραρτήματα κτλ που να τους προσδίδουν την εμπορική ιδιότητα.
- Οι μικρέμποροι, όσοι δηλ. κατά κύριο λόγο διατηρούν ατομική επιχείρηση με σχετικά μικρό τζίρο και καθαρά κέρδη.
Οι παραπάνω κατηγορίες, δηλ. οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι μικρέμποροι, εντάσσονται στο νόμο Κατσέλη και μπορούν, μετά από τις τελευταίες τροποποιήσεις των νόμων 4336 και 4346 του 2015 να ρυθμίσουν όχι μόνο τις οφειλές στις τράπεζες, αλλά και στην Εφορία, τα Ασφαλιστικά Ταμεία, πιθανόν Δήμους, ΔΕΚΩ κτλ.
Τονίζω ότι δεν υπάρχουν συγκεκριμένα κριτήρια που να οριοθετούν την κατηγορία των μικρεμπόρων, π.χ. ύψος τζίρου ή καθαρών κερδών και κάθε περίπτωση κρίνεται ξεχωριστά από το Δικαστήριο.
Από την άλλη, υπάρχει όντως θέμα προθεσμίας, και αφορά την προστασία της κύριας κατοικίας τους και είναι το τέλος του 2018. Επειδή βρισκόμαστε ήδη στα μέσα του 2016 και επειδή κάποιος για να ενταχθεί στο νόμο Κατσέλη χρειάζεται για τη συγκέντρωση των απαραίτητων δικαιολογητικών αρκετό χρονικό διάστημα, καλό είναι όσοι έχουν ζήτημα υπερχρέωσης, να κινηθούν το επόμενο χρονικό διάστημα.
Για να γίνει βέβαια αυτό χρειάζεται να προηγηθεί μία εκστρατεία ενημέρωσης και σε αυτό το πλαίσιο πραγματοποίησα τη συνάντηση με το ΕΒΕ και σκοπεύω να συναντήσω τις διοικήσεις όλων των Εμπορικών Συλλόγων της περιοχής μας (Νομού Κοζάνης, αλλά και Δυτικής Μακεδονίας) για να ενημερωθούν όλα τα μέλη του εμπορικού και επιχειρηματικού κόσμου για το πιθανό αυτό και τόσο σημαντικό τους δικαίωμα, που πρέπει όμως να το ασκήσουν σύντομα.
-Τον Σεπτέμβριο έρχεται ο νέος νόμος για τα επιχειρηματικά κόκκινα δάνεια, ο λεγόμενος νόμος Σταθάκη. Τι θα περιλαμβάνει αυτός ο νόμος και τι έρχεται να λύσει;
Ο νόμος Σταθάκη, όπως ήδη λέγεται, θα ρυθμίζει τα επιχειρηματικά κόκκινα δάνεια, θα ρυθμίζει δηλαδή τα δάνεια και τα χρέη σε καθαρά εμπορικές επιχειρήσεις είτε έχουν εταιρική μορφή είτε ο τζίρος, τα κέρδη, το προσωπικό που απασχολούν, τυχόν υποκαταστήματα κτλ, τους προσδίδει την εμπορική ιδιότητα.
Πρόκειται για πολύ σημαντικό ζήτημα από την επιτυχή αντιμετώπιση του οποίου θα κριθεί ένα κρίσιμο κομμάτι της κυβερνητικής πολιτικής, καθώς αφορά ένα μεγάλο κομμάτι του επιχειρηματικού κόσμου, στον οποίο ακριβώς βασίζονται και οι προσδοκίες για να βγούμε από το τέλμα της ύφεσης.
Ο νόμος αυτός, λοιπόν, θα ρυθμίζει τα χρέη των επιχειρήσεων ή ακριβέστερα όσων έχουν την εμπορική ιδιότητα και δεν εντάσσονται στο νόμο Κατσέλη. Και μιλάω γενικά για “χρέη”, γιατί θα ρυθμίζει τόσο τα χρέη στις τράπεζες όσο και στο Δημόσιο, στα ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ, ΔΕΚΩ κτλ.
Το ζητούμενο είναι ποιες επιχειρήσεις πρέπει να ρυθμίσουν τα χρέη τους, γιατί αν το κάνουν, η επιχειρηματική τους δραστηριότητα θα παραμείνει και θα αυξηθεί και από την άλλη ποιες επιχειρήσεις δεν έχει νόημα να συνεχίσουν να υπάρχουν όταν π.χ. έχουν εδώ και χρόνια χωρίς δραστηριότητα αλλά μόνο με χρέη που αυξάνονται και δεν έχουν καμία πιθανότητα επιχειρηματικής επιβίωσης.
-Ο προαναφερόμενος νόμος αντικαθιστά το νόμο Δένδια. Σε τι διαφέρει απ’ αυτόν;
Ο νόμος Δένδια ήταν ο νόμος 4307/2014 και για την ακρίβεια ήταν ένα μέρος του νόμου 4307. Προσπάθησε να αντιμετωπίσει τα επιχειρηματικά κόκκινα δάνεια, όμως μπορώ να πω ότι απέτυχε και αυτό για τρεις κύριους λόγους:
α) διότι αφορούσε επιχειρήσεις με μεγάλο τζίρο, β) διότι η υπαγωγή σε αυτόν ήταν στην απόλυτη διακριτική ευχέρεια των τραπεζών και γ) διότι η διαδικασία ήταν πολύπλοκη και τελικά ατελέσφορη, με αποτέλεσμα να έχουν ενταχθεί ελάχιστες επιχειρήσεις.
Δεν λειτούργησε δηλ. στην αγορά όπως θα έπρεπε και έτσι δεν αντιμετωπίστηκε το μείζον ζήτημα των επιχειρηματικών κόκκινων δανείων.
Αυτό, η ρύθμιση δηλ. των επιχειρηματικών κόκκινων δανείων, αποτελεί πλέον πρόκληση για την παρούσα Κυβέρνηση (ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ-Οικολόγων) και ο αρμόδιος υπουργός, ο κ. Σταθάκης, γνωρίζω ότι έχει διαπραγματευτεί και συμφωνήσει ήδη τα σημαντικότερα κομμάτια, δηλ. τους πυλώνες του νέου νόμου και με τους εκπροσώπους των Θεσμών.
Εξ όσων γνωρίζω τα σημαντικότερα ζητήματα του νέου νόμου που έχουν ήδη περάσει από τη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς είναι: α) ότι δεν θα υπάρχει όριο τζίρου για την ένταξη σε αυτόν, συνεπώς θα μπορούν να ενταχθούν και οι μικρές και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις,
β) θα υπάγονται όλες οι οφειλές, όπως προανέφερα, δηλ. όχι μόνο των τραπεζών, αλλά και στο Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία κτλ. Και
γ) η απόφαση για την ένταξη της επιχείρησης στο νέο νόμο θα εκφεύγει της απόλυτης εξουσίας της τράπεζας και θα γεννάται αρμοδιότητα ειδικά θεσμοθετημένης επιτροπής και, τελικώς, του Δικαστηρίου.
-Έκθεση της ΤτΕ χτυπάει καμπανάκι για μεγάλη αύξηση των κόκκινων δανείων και προειδοποιεί για δραματικές εξελίξεις στην οικονομία αν δεν αντιμετωπιστούν. Τι έχετε να πείτε;
Έτσι ακριβώς είναι, γι’ αυτό και τονίζω ότι μετά τη διευθέτηση των δανείων των νοικοκυριών με το νόμο Κατσέλη, όπως ισχύει σήμερα, είναι κομβικής σημασίας για την Κυβέρνηση και την χώρα η αντιμετώπιση του ζητήματος των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων. Είναι ένα θέμα που το παρακολουθώ στενά και καταβάλλω προσπάθειες από τη δική μου πλευρά και με τον δικό μου ρόλο, λόγω της εμπλοκής μου και των ιδιαίτερων γνώσεων που έχω στο θέμα και ως δικηγόρος και ως Πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών Δυτικής Μακεδονίας τα προηγούμενα 6 έτη.
Θα ήθελα να επισημάνω ότι εκτός από το νόμο Σταθάκη, έχουν ληφθεί και άλλες πολύ σοβαρές πρωτοβουλίες, με πιο σημαντική θεωρώ τη δημιουργία 30 Κέντρων Ενημέρωσης Δανειοληπτών στη χώρα, ένα εκ των οποίων θα ιδρυθεί στο Νομό μας αμέσως μετά το καλοκαίρι.
Τέλος, σημαντική είναι η ίδρυση και η πλήρωση της θέσης του γενικού γραμματέα ιδιωτικού χρέους, αλλά και η πρόθεση που έχει διατυπωθεί από αρμόδια χείλη ότι πρόκειται να τροποποιηθεί επί τα βελτίω ο Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών.
– Η χώρα έχει ανάγκη από ένα σταθερό φορολογικό σύστημα, αλλά και συγχρόνως οι φόροι να μην είναι δυσβάσταχτοι και να μην κάνει ο φορολογούμενος «συνεταίρο» το κράτος. Θα δούμε κάτι τέτοιο από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ;
Εκ των ων ουκ άνευ, θεωρώ, το σταθερό φορολογικό σύστημα, καθόσον δεν μπορείς να περιμένεις επενδύσεις και άρα ανάπτυξη, χωρίς σταθερό φορολογικό σύστημα. Και, βέβαια, χωρίς ανάπτυξη δεν μπορείς να περιμένεις αντιμετώπιση των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων, όσο καλό νόμο να κάνεις γι’ αυτά. Πρόκειται για αλληλένδετα ζητήματα.
Η σωστή φορολογική συνείδηση και η σωστή φορολογική πολιτική αποτελούν προτεραιότητα για εμάς και πρόκειται για στόχους που θα επιτυγχάνονται ολοένα και περισσότερο, καθώς η χώρα επανέρχεται στην ομαλότητα.
Αλλά ειδικά για την περιοχή μας, και το αναφέρω πρώτη φορά σε εσάς και στην παρούσα συνέντευξη, θα πρέπει να ζητήσουμε ή μάλλον να παλέψουμε με ομόνοια όλοι οι πολιτικοί εκπρόσωποι της περιοχής, για να πετύχουμε ειδικά φορολογικά κίνητρα για νέες επενδύσεις ή για επέκταση επενδύσεων στην περιοχή μας, ώστε να αντιμετωπίσουμε την απώλεια θέσεων εργασίας που επιφέρει η αυξανόμενη αποβιομηχάνιση της περιοχής μας, λόγω της πτώσης της λειτουργίας της ΔΕΗ, ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες, λόγω της διεθνούς συγκυρίας και άλλων συσσωρευμένων προβλημάτων που όμως μάλλον αποτελούν αντικείμενο ξεχωριστής συνέντευξης.