Η μετάβαση των παιδιών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο θεωρείται μια κρίσιμη κατάσταση στην ζωή των παιδιών καθώς θέτει τα θεμέλια για την μετέπειτα σχολική τους πορεία. Είναι σημαντικό, λοιπόν, η μετάβαση αυτή να είναι ομαλή έτσι ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν όχι μόνο ακαδημαϊκές γνώσεις αλλά και να καλλιεργήσουν τις κοινωνικές και συναισθηματικές τους ανάγκες.
Φανταστείτε ένα παιδί που ξεκινά τώρα να κολυμπά. Αρχικά παίζει στο νερό, μέσα στην μικρή πισίνα φορώντας μπρατσάκια ή σωσίβιο και έχοντας έναν από τους δύο γονείς μαζί του. Περνώντας ο καιρός πρέπει να μάθει να κολυμπά σε μεγαλύτερη πισίνα και χωρίς τα μπρατσάκια του. Οι γονείς το ενθαρρύνουν να κουνά τα χέρια και να κλωτσάει τα πόδια για να μάθει να κολυμπά από μόνο του. Αν θα καταφέρει, εύκολα ή δύσκολα, αυτό το παιδί να κολυμπήσει, εξαρτάται από ποικίλους παράγοντες. Ένα παιδί το οποίο έμαθε να κλωτσά τα πόδια του στο νερό, να ξαπλώνει ανάσκελα πάνω στην επιφάνεια και να κρατά την αναπνοή του κάτω από το νερό, ίσως τολμήσει πιο εύκολα να κολυμπήσει στα βαθιά! Αντίθετα, το παιδί που δεν φεύγει από την αγκαλιά της μαμάς του και παθαίνει υστερία αν βραχεί το προσωπάκι του ή αρνείται να μπει μέσα στο νερό χωρίς τα μπρατσάκια του, δύσκολα θα αντιδράσει σωστά μέσα στη μεγάλη πισίνα.
Ποιο είναι το συμπέρασμα από αυτό τον παραλληλισμό; Για να είναι επιτυχημένη η μετάβαση θα πρέπει να μας βρει προετοιμασμένους.
Η δασκάλα περιμένει από τα «πρωτάκια» της:
- Να υπακούουν σε κανόνες συμπεριφοράς μέσα και έξω από την τάξη.
- Να κοινωνικοποιούνται με παιδιά της ηλικίας τους.
- Να ακολουθούν προφορικές οδηγίες.
- Να εκφράζονται χρησιμοποιώντας ολοκληρωμένες προτάσεις.
- Να μπορούν να αιτιολογήσουν την άποψή τους
- Να μπορούν να αναλύουν φωνολογικά μια λέξη (π.χ. από ποια φωνή ξεκινά)
- Να αναγνωρίζουν το όνομά τους γραμμένο κάπου.
- Να μετρούν μέχρι το δέκα.
- Να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν τα βασικά σχήματα (κύκλος, τετράγωνο, ορθογώνιο, τρίγωνο).
- Να κατανοούν και να χρησιμοποιούν σε περιγραφές και συγκρίσεις αντικειμένων τις προμαθηματικές έννοιες (μακρύ- κοντό, ψηλό-χαμηλό, κλπ).
- Να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν τα χρώματα.
- Να κρατούν σωστά το μολύβι.
- Να χρωματίζουν, χωρίς να βγαίνουν έξω από τις γραμμές του περιγράμματος.
- Να κάθονται σωστά στην καρέκλα.
Όλα τα πιο πάνω είναι οι σημαντικότεροι στόχοι του Νηπιαγωγείου. Παράλληλα με το νηπιαγωγείο, όμως, θα πρέπει κι εσείς να αφιερώνετε χρόνο στο παιδί σας, βοηθώντας το να αναπτύξει τις απαραίτητες δεξιότητες. Μπορείτε να παίζετε μαζί, να τραγουδάτε, να διαβάζετε παραμύθια, να μετράτε μαζί τους, να τους μιλάτε για τα γράμματα, να βρίσκετε σχήματα γύρω σας και άλλα πολλά.
Εν κατακλείδι, η επιλογή ενός καλού Νηπιαγωγείου θα προσφέρει στο παιδί σας πολλές ευκαιρίες για να καλλιεργήσει ποικίλες δεξιότητες. Όμως δεν αρκεί μόνο αυτό. Η δική σας ενεργή συμμετοχή είναι το κλειδί στην ζωή του παιδιού σας. Η σωστή συνεργασία μεταξύ Νηπιαγωγείου και γονέων θα βοηθήσει στην ομαλή μετάβαση του παιδιού στο Δημοτικό σχολείο και στην ενίσχυση της πεποίθησης ότι μπορεί να τα καταφέρει.