Ομιλία πραγματοποίησε ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος στο 3ο Στρατηγικό Συνέδριο με θέμα “Επενδύσεις στην Ελλάδα & Αναπτυξιακή Προοπτική” σήμερα Τετάρτη 5 Νοέμβριου στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία.
Παρατίθεται αυτούσιο παρακάτω το κείμενο της ομιλίας.
Κυρίες και Κύριοι,
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση βρίσκομαι σήμερα μαζί σας, συμμετέχοντας στη συζήτηση για το πλέον σημαντικό θέμα της περιόδου που διανύουμε, αυτό της Ανάπτυξης των Επενδύσεων στην Ελλάδα.
Είναι σίγουρα ένα θέμα πάντα διαχρονικό, πάντα σημαντικό, αλλά και πάντα επίκαιρο.Σήμερα όμως, είναι ίσως σημαντικότερο από οποιαδήποτε άλλη στιγμή. Σε αυτή, λοιπόν, την τόσο κρίσιμη περίοδο, έχω την ιδιαίτερη τιμή να προΐσταμαι σε τομείς που αποτελούν τους Καταλύτες για την οικονομική ανάπτυξη στην σύγχρονη επιχειρηματική πραγματικότητα και συγκεκριμένα στον τομέα των μεταφορών και σ΄ εκείνο της ψηφιακής οικονομίας και των τηλεπικοινωνιών.
Αναφερόμενος στις μεταφορές, θα ήθελα να επισημάνω ότι, διαδραματίζουν έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο όχι μόνο ως προς την αναγκαιότητα μετακίνησης των επιβατών και εμπορευμάτων αλλά και για το λόγο ότι κατέχουν ένα νευραλγικό και δυναμικό μερίδιο στην ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας μας.
Τα μέσα με τα οποία το Υπουργείο μας επιδιώκει να συνεισφέρει στην ανάπτυξη της οικονομίας στη χώρα σχετίζονται σαφέστατα με τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, την ανάπτυξη των μεταφορών με τη χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών.
Υποδομές:
Στο κομμάτι της ανάπτυξης των οδικών υποδομών, το Υπουργείο μας έθεσε πρόσφατα τα θεμέλια με την επανεκκίνηση των έργων των αυτοκινητοδρόμων. Στην Αθήνα, το μετρό, το μεγαλύτερο έργο συγκοινωνιακής υποδομής, συνεχίζεται με τη νέα Γραμμή 4, ένα έργο πνοής για πολλές περιοχές του Λεκανοπεδίου. Στις σιδηροδρομικές υποδομές, οι εξελίξεις είναι επίσης σημαντικές. Σήμερα ο σιδηρόδρομος καταλαμβάνει μόλις 3% των μεταφορών.
Βασικός μας στόχος είναι η ενίσχυση αυτού του μεριδίου μέσα από έργα για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών υποδομών και δράσεις για τη λειτουργική αποδοτικότητα του.
Στην προτεραιότητα μας είναι η ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Προμαχώνας με προδιαγραφές υψηλών ταχυτήτων, διπλής ηλεκτροκίνητης γραμμής και με όλα τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας.
Ταυτόχρονα προωθούμε τη σιδηροδρομική σύνδεση με τα λιμάνια της χώρας, για να δημιουργηθούν συνέργειες ναυτιλίας και logistics στην κατεύθυνση των συνδυασμένων μεταφορών.
Ιδιαίτερη μνεία χρήζει το γεγονός ότι με τον πρόσφατο νόμο η άσκηση των δραστηριοτήτων της Εφοδιαστικής –για λόγους απλοποίησης διαδικασιών- δεν υπόκειται σε προηγούμενη άδεια ή περιορισμό.
Το ίδιο πνεύμα απλοποίησης υιοθετήθηκε και στην διαδικασία αδειοδότησης των Κέντρων Αποθήκευσης και Διανομής, των οποίων η αδειοδότηση συναρτάται με τον βαθμό όχλησης στο περιβάλλον και κλιμακώνεται από την απλή αποθήκη έως το μεγάλο Εμπορευματικό Κέντρο.
Ένας εξίσου σημαντικός στόχος του νόμου είναι η αναδιάρθρωση των διανομών εμπορευμάτων στο αστικό περιβάλλον ( city logistics) με στόχο τη βιώσιμη κινητικότητα.
Το σύστημα καταγραφής αποτυπώματος άνθρακα των επιχειρήσεων του κλάδου αποτελεί μια ακόμα καινοτόμο ρύθμιση του νόμου.
Επιπροσθέτως επισημαίνεται ότι, με το νόμο 4302/2014 συστήνεται το Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής ως γνωμοδοτικό και συμβουλευτικό όργανο του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σε θέματα ανταγωνιστικότητας, ανάπτυξης και οργάνωσης της Εφοδιαστικής στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής.
Το Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής αποτελεί κινητήριο μοχλό για την ανάπτυξη του κλάδου της Εφοδιαστικής –ενός σημαντικού πυλώνα ανάπτυξης- σε μια εποχή ιδιαίτερα κρίσιμη και αποκτά δυναμικό ρόλο με την εξέταση κινήτρων για επενδύσεις σε καινοτόμες και περιβαλλοντικά συμβατές δράσεις στην Εφοδιαστική αλυσίδα Προωθούνται επίσης, σημαντικές εμπορικές συμφωνίες στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών με το πλέον πρόσφατο τη στρατηγική συμφωνία μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της COSCO για τη μεταφορά φορτίων με τον ελληνικό σιδηρόδρομο από το λιμάνι του Πειραιά προς την Κεντρική Ευρώπη και αντίστροφα.
Μέσα από αυτή τη συνεργασία, η χώρα μας, με το λιμάνι του Πειραιά, καθιερώνεται ως Διαμετακομιστικό Κέντρο παγκοσμίου εμβέλειας, αναδεικνύοντας τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της χώρας στις υποδομές και τις μεταφορές και συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών, το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων αναγνωρίζοντας ότι, ο κλάδος της εφοδιαστικής στην Ελλάδα υπολογίζεται περίπου στο 10% του ΑΕΠ, προχωρήσαμε σε νέο θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη ολοκληρωμένης πολιτικής για τα logistics.
Μέσα από τον πρόσφατο νόμο για τα Logistics αξιοποιούνται οι δυνατότητες της χώρας για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου ενισχύοντας τη δυναμική της χώρας λόγω της γεωγραφικής της θέσης.
Νέες Τεχνολογίες στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες:
Η ανάπτυξη και υλοποίηση ευφυών συστημάτων στα ΜΜΜ όπως η τηλεματική και το ηλεκτρονικό εισιτήριο αποβλέπουν στην ενίσχυση των δράσεων για τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων μεταφορών με νέες τεχνολογίες.
Περαιτέρω στον τομέα της Ψηφιακής Τεχνολογίας και των Επικοινωνιών και ειδικότερα του επιμέρους κλάδου των ψηφιακών επικοινωνιών και των ευρυζωνικών συνδέσεων.
Έχει παρατηρηθεί παγκοσμίως ότι η αύξηση της ευρυζωνικότητας οδηγεί σε αύξηση του ΑΕΠ. Και με δεδομένο ότι η Ψηφιακή Οικονομία αναπτύσσεται ΕΠΤΑ ΦΟΡΕΣ πιο γρήγορα από όλους τους υπόλοιπους τομείς της οικονομίας, οι Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών, μπορούν να αποτελέσουν τον άξονα της αναζωογόνησης τόσο της Ευρωπαϊκής όσο και της Ελληνικής οικονομίας, και να οδηγήσουν στον δρόμο της εξόδου από την σημερινή κρίση.Η παρούσα Κυβέρνηση, έχοντας διαγνώσει απολύτως ξεκάθαρα την σημαντικότητα της Ψηφιακής Τεχνολογίας, ως κρίσιμου παράγοντα εξόδου από την κρίση και έχοντας την απόλυτη πεποίθηση ότι ταιριάζει στην Ελληνική ιδιοσυγκρασία η δημιουργικότητα και η ανάπτυξη της καινοτομίας, που απαιτείται για μια επιτυχημένη παρουσία στον τομέα αυτό, έχει τοποθετήσει από πολύ νωρίς ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων της την ανάπτυξη των Τεχνολογιών Πληροφορικήςκαι Επικοινωνιών.
Για το λόγο αυτό το ΥΠΥΜΕΔΙ έχει αναλάβει την εκπόνηση του Εθνικού Ευρυζωνικού Σχεδίου, το οποίο δομείται στους ακόλουθους δύο Πυλώνες:
Πυλώνας Α:
Διαμόρφωση ευνοϊκού περιβάλλοντος για ιδιωτικές επενδύσεις σε δίκτυα επόμενης γενιάς, (επενδυτικού, νομοθετικού και κανονιστικού), ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη αξιοποίηση ιδιωτικών πόρων, (τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό), στην κατεύθυνση της ανάπτυξης υποδομών NGA.
Στο πλαίσιο αυτό δρομολογούνται, μεταξύ άλλων, η απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης εγκατάστασης κεραιών, η κεντρικοποίηση και ηλεκτρονικοποίηση της διαδικασίας χορήγησης δικαιωμάτων διέλευσης (one-stop e-shop), η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας για τη μείωση κόστους ανάπτυξης ευρυζωνικών δικτύων, που προωθήσαμε κατά την διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας της ΕΕ.
Πυλώνας Β:
Έμπρακτη δημόσια υποστήριξη της επέκτασης των ευρυζωνικών υποδομών επόμενης γενιάς, σε περιοχές και αγορές στις οποίες θα αποδειχτεί ότι υπάρχει μηδενικό ή μειωμένο ενδιαφέρον ανάπτυξης σχετικών υποδομών και υπηρεσιών.
Στο πλαίσιο αυτό προβλέπονται δύο δράσεις εθνικής κλίμακας:
α) Η δράση Rural Extension που αποσκοπεί στην κάλυψη λευκών
περιοχών με ευρυζωνικές υποδομές
β) Η δράση Super Fast Broadband που στοχεύει στην παροχή
υποδομών δικτύων ευρυζωνικής πρόσβασης νέας γενιάς σε
περιοχές όπου δεν καλύπτονται από τα επενδυτικά σχέδια
ιδιωτών παρόχων.
Ακόμη βρίσκονται σε εξέλιξη και άλλες δράσεις και έργα όπως:
Ολοκλήρωση Μητροπολιτικών Δακτυλίων (ΜΑΝ) με Εθνικά Δίκτυα:
Μέσω της δράσης αυτής, 3.700 κτίρια του δημοσίου αποκτούν πολύ γρήγορη πρόσβαση ταχύτητας 1 Gbps, (από λίγα Mbps που είχαν πριν), πολλαπλασιάζοντας την ταχύτητα σύνδεσης σε κρίσιμα Εθνικά Δίκτυα και στο Internet.
Πανελλαδικό Δίκτυο WiFi:
Σχεδιάζεται η εντός του 2014 – αρχές του 2015 υλοποίηση πανελλαδικού δικτύου WiFi για δωρεάν πρόσβαση των πολιτών σε βασικές υπηρεσίες Internet σε δημόσιους χώρους, (Δήμοι, Αρχαιολογικοί χώροι, Μουσεία, Λιμάνια, Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, Νοσοκομεία κλπ), με εμφανή πολλαπλασιαστικά οφέλη σε σημαντικούς τομείς, όπως ο Τουρισμός.
Απόδοση Ψηφιακού Μερίσματος:
Σε συνδυασμό με τη μεταρρύθμιση για την ψηφιακή τηλεοπτική κάλυψη της χώρας, που θα ολοκληρωθεί – σε χρόνο ρεκόρ – εντός του 2014 θα απελευθερωθεί το ραδιοφάσμα του Ψηφιακού Μερίσματος των 800ΜΗz.
Τα αποτελέσματα που αναμένονται είναι να πραγματοποιηθούν μεγάλες επενδύσεις, κυρίως από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, να αξιοποιηθούν καλύτερα οι σπάνιοι πόροι ραδιοφάσματος και να υπάρξουν κίνητρα για καινοτομία στον τομέα
Προς αυτήν την κατεύθυνση, ο ίδιος ο Έλληνας Πρωθυπουργός, κ. Αντώνης Σαμαράς, τόνισε πρόσφατα ότι οι επενδύσεις στην ψηφιακή οικονομία στην Ελλάδα δημιουργούν τις υποδομές για τη νέα ψηφιακή εποχή και ότι η επένδυση στις νέες τεχνολογίες και στην καινοτομία λειτουργεί ως κινητήρια δύναμη για την προώθηση της επιχειρηματικότητας για την προσέλκυση και πρωτογενών και δευτερογενών επενδύσεων.
Τα στοιχεία άλλωστε είναι εμφανή.
Τους τελευταίους 12 μήνες οι νεοφυείς επιχειρήσεις στην Ελλάδα που κινούνται στον χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών – γνωστές και ως start–ups – έχουν αρχίσει να πληθαίνουν, ενώ ταυτόχρονα έχει αρχίσει να αυξάνεται το επενδυτικό ενδιαφέρον από το εξωτερικό για αυτές.
Κυρίες και κύριοι,
Αυτό που θέλω να σας διαβεβαιώσω είναι ότι οι απαιτούμενες θεσμικές αλλαγές και παρεμβάσεις, οι οποίες θα αποτελέσουν σύμμαχο της χώρας για την Ανάπτυξη, υλοποιούνται.
Σας ευχαριστώ για τον χρόνο και την προσοχή σας.