Η εκπομπή ΖΟΥΝ ΑΝΑΜΕΣΑ ΜΑΣ με τον Αντώνη Πουγαρίδη φιλοξένησε τον Αθανάσιο Βούρα, Τοπογράφο Μηχανικό, στέλεχος Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Δ. Μακεδονίας, μέλος ΔΣ της Ένωσης Μηχανικών Δημοσίου Δ. Μακεδονίας και Πρώην Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Δήμου Πτολεμαΐδας.
Συζήτησαν για την ύπαρξη της σπουδαιότητας και συνεισφοράς των κυκλικών κόμβων στην κυκλοφορία. Το εν λόγω θέμα, μάλιστα, συζητήθηκε πολύ έντονα πρόσφατα, με αφορμή το τρομερό ατύχημα, που συνέβη στο ύψος του Υδραγωγείου Πτολεμαΐδας.
διαβάστε σχετικά: Πτολεμαΐδα: Σοβαρότατο τροχαίo ατύχημα αυτή τη στιγμή στο Yδραγωγείο (Φωτογραφίες)
Αναφερόμενος στο πως βοηθούν οι κυκλικοί κόμβοι και γιατί υιοθετήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, ο κ. Βούρας τόνισε πως βοηθούν καθώς δεν χρειάζεται να ελέγχει ο οδηγός τις δύο κατευθύνσεις, μειώνεται η ταχύτητα στη διασταύρωση και ως εκ τούτου κάνει πολύ ασφαλή την κίνηση των οχημάτων. Το εν λόγω σύστημα εφαρμόζεται εδώ και 50 έτη, ωστόσο στην Ελλάδα εφαρμόζεται τα τελευταία έτη. Το σύστημα αυτό δίνει τη δυνατότητα να καταργηθούν οι διασταυρώσεις με φανάρια. Μάλιστα, όπως επεσήμανε ο ίδιος, στην Ελλάδα ο μέσος οδηγός δεν είναι πολύ …συνεργάσιμος με τη σήμανση των οδών και ο κόμβος βοηθάει στην ασφάλεια της κυκλοφορίας των οχημάτων.
Η επίμαχη διασταύρωση στο ύψος του Υδραγωγείου, στην Πτολεμαΐδα, έχει τη μεγαλύτερη κυκλοφορία οχημάτων και δεν έχει φανάρι. Ερωτηθείς σχετικά ο κ. Βούρας αν θα έπρεπε να τοποθετηθεί φανάρι ή να γίνει κυκλικός κόμβος, ο ίδιος απάντησε, αρχικά, πως καλό είναι τα φανάρια να αποφεύγονται. Μάλιστα υπάρχει τάση να βγαίνουν τα φανάρια και να μπαίνουν κόμβοι, καθώς τα φανάρια δημιουργούν συσσώρευση της κυκλοφορίας. Όταν ανάβει το «κόκκινο», η κυκλοφορία καθυστερεί και δημιουργούνται κομβόι αυτοκινήτων. Μεγάλο κομφούζιο δημιουργείται, επίσης, με τις βλάβες στα φανάρια κυκλοφορίας, συνεπώς η τάση είναι προς την κατάργησή τους και στη θέση τους να μπαίνουν κυκλικοί κόμβοι.
Θα πρέπει να τονιστεί πως ό,τι κόμβος έχει κατασκευαστεί στην Πτολεμαΐδα έχει χαραχθεί από τον κ. Βούρα, με τον ίδιο να εξηγεί τη λογική των παρεμβάσεων που έχουν γίνει στο εν λόγω σημείο: «Η διαμόρφωση του κόμβου, (σ.σ. τα τριγωνάκια, οι νησίδες) έγινε επί ημερών μου. Ξεκινήσαμε για να κάνουμε κυκλικό κόμβο, αλλά λόγω γεωμετρίας, για να γινόταν κυκλικό κόμβος, έπρεπε να πάρουμε τμήμα του οικοπέδου όπου βρίσκεται το κτίριο των Ποντίων. Η εν λόγω δημοτική έκταση είχε παραχωρηθεί τότε στο σύλλογο Ποντίων για την κατασκευή του κτιρίου. Ο Σύλλογος είχε πει ότι δεν μπορούσε να δώσει τμήμα του οικοπέδου (το 2009), καθώς θα κατασκευαζόταν μικρότερο κτίριο. Οπότε, η δεύτερη λύση στην οποία καταφύγαμε ήταν η διαμόρφωση του κόμβου, που δημιουργεί πορείες για τα οχήματα. Ο εν λόγω κόμβος, μάλιστα, προβλεπόταν να απαγορεύει τις αριστερές στροφές με σήμανση, η οποία όμως δεν μπήκε ποτέ, ίσως για να μη δημιουργηθούν πρόβλημα σε οδηγούς».
Που πρέπει να μπουν κόμβοι στην Πτολεμαΐδα
Ερωτηθείς αν η Πτολεμαΐδα χρειάζεται νέους κόμβους και σε άλλα σημεία, ο ίδιος απάντησε θετικά: Βασικό πρόβλημα, είναι στη διασταύρωση της ΔΗΜΗΤΡΑΣ, εκεί όπου ενώνεται ο δρόμος των ΚΤΕΛ με την 25ης Μαρτίου. Το σημείο είναι έξοδος της πόλης, περνούν πολλά οχήματα, αναπτύσσονται ταχύτητες και περνούν καθημερινά πολλά παιδιά. «Εκείνη την εποχή δεν μπορούσε να γίνει, καθώς έπρεπε να παρθεί τμήμα οικοπέδου του γηπέδου Πτολεμαΐδας. Το εν λόγω τμήμα ανήκε στο Ταμείο Εθνικής Άμυνας. Είχαν ξεκινήσει διαδικασίες για να παραχωρηθεί στο δήμο, οπότε και παραχωρήθηκε τα τελευταία χρόνια και πλέον μπορεί να γίνει κυκλικός κόμβος», σημειώνει, ο κ. Βούρας τονίζοντας πόσο σημαντικό είναι να γίνει κόμβος και πόσο επικίνδυνο είναι για τα παιδιά.
Ένα δεύτερο σημείο που θα ήταν χρήσιμος ένας κόμβος, αφορά προς την πλευρά της Αγίας Σκέπης, όπου επίσης έχει πολλά σχολεία: «Μετά τον κυκλικό κόμβο του Lidl, θα μπορούσε να γίνει κυκλικός στην Αγία Σκέπη, καθώς περνούν παιδιά για τα σχολεία. Με τη λογική να μειωθεί η ταχύτητα των οχημάτων και να περνούν με ασφάλεια οι πεζοί. Για να κατασκευαστούν οι κυκλικοί κόμβοι, γίνονται με συγκεκριμένους κανόνες και γίνονται με βάση οδηγίες του υπουργείου», σημείωσε επίσης.
Τέλος, υπάρχει μια εκκρεμότητα κατασκευής ενός κόμβου στη Νότια Είσοδο της πόλης. Με πρωτοβουλία της Περιφέρειας και σε συνεργασία με τη ΔΕΗ, έγινε έργο συντήρησης της παλιάς Ε.Ο Κοζάνης – Πτολεμαΐδας, με χρηματοδότηση – μελέτη της ΔΕΗ. Στη συντήρηση περιλαμβάνονταν ο κόμβος που έγινε στο ύψος έναρξης του περιφερειακού δρόμου. Στη μελέτη, όμως, υπάρχει ακόμη ένας κόμβος, στο ύψος των φαναριών. Η ΔΕΗ ζήτησε να τελειώσει το έργο χωρίς να γίνει ο δεύτερος κόμβος, δηλώνοντας ότι υπάρχει πρόθεση ανά πάσα στιγμή το κατασκευάσει το έργο. Μάλιστα προβλέπεται ο δρόμος που ασφαλτοστρώνεται (έργο του Δήμου Εορδαίας), συνδέοντας με την ΑΕΒΑΛ, προβλέπεται να «βγαίνει» πάνω στον εν λόγω κόμβο που δεν έχει κατασκευαστεί ακόμη και είναι άγνωστο πότε θα προχωρήσει.


































