Αυξάνονται τα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους αρκετών ευρωπαϊκών χωρών, αρχής γενομένης από τη φετινή χρονιά.
Στην Ελλάδα, ο νέος Κ.Ο.Κ. ενδέχεται να επιφέρει μείωση των ορίων ταχύτητας στους δρόμους εντός πόλεων, ενώ στη Γερμανία είναι πολύ πιθανό το σενάριο επιβολής ορίων ταχύτητας σε γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους, όπου ως τώρα υπήρχε πλήρης ελευθερία όσον αφορά στην ταχύτητα.
Όλα αυτά φυσικά στο πλαίσιο της περαιτέρω μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων, τα οποία ενδεικτικά στη χώρα μας, για το πρώτο δεκάμηνο του 2024 (Ιανουάριος-Οκτώβριος), αυξήθηκαν κατά 7% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Στον αντίποδα, σε μερικές ευρωπαϊκές χώρες εξετάζεται το ενδεχόμενο να αυξηθούν τα όρια ταχύτητας σε ορισμένους αυτοκινητόδρομους όπου καταγράφονται λίγα τροχαία ατυχήματα. Όπως είχαμε γράψει πριν από λίγο καιρό, μία από αυτές τις χώρες είναι και η Τσεχία, όπου από το καλοκαίρι του 2025, στον αυτοκινητόδρομο D3, στο τμήμα μεταξύ των πόλεων Tabor και České Budějovice στη Νότια Βοημία, το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας θα αυξηθεί στα 150 χλμ./ώρα από τα 130 χλμ./ώρα.
Η αύξηση θα εφαρμοστεί σε πιλοτικό επίπεδο, ενώ θα υπάρχουν και πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων που θα μειώνουν το όριο ταχύτητας σε περίπτωση που επικρατούν αντίξοες καιρικές συνθήκες, όπως έντονη βροχόπτωση, χιόνι ή έντονη ομίχλη.
Ωστόσο δεν είναι μόνο η Τσεχία που εξετάζει αυτό το ενδεχόμενο. Σε όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, είναι πιθανό το σενάριο χαλάρωσης των μέγιστων επιτρεπόμενων ορίων ταχύτητας. Στην Ολλανδία για παράδειγμα, το όριο ταχύτητας σε ορισμένους αυτοκινητοδρόμους θα αυξηθεί στα 130 χλμ./ώρα από τα 100 χλμ./ώρα, αρχής γενομένης από το ερχόμενο καλοκαίρι.
Στην Ιταλία, ο υπουργός Μεταφορών Matteo Salvini επέτρεψε επίσης με νομοθετική ρύθμιση τη δυνατότητα αύξησης του ορίου ταχύτητας σε ορισμένα τμήματα αυτοκινητοδρόμων κατά 20 χλμ./ώρα, δηλαδή στα 150 χλμ./ώρα, χωρίς ωστόσο να έχει εφαρμοστεί προς το παρόν στην πράξη.
Για τη συγκεκριμένη ρύθμιση, ο Salvini έχει επικαλεστεί τα στοιχεία που δείχνουν ότι το 2021 το 73,1% των τροχαίων ατυχημάτων σημειώθηκαν εντός αστικού ιστού, ενώ σε αυτοκινητοδρόμους μόλις το 5%.
Σύμφωνα με πληροφορίες των εγχώριων Μέσων, κάτι ανάλογο αναμένεται να ισχύσει και στην Αυστρία, χωρίς ωστόσο να έχει υπάρξει προς το παρόν σχετική νομοθετική ρύθμιση.
Η αύξηση του ορίου σε αρκετούς ευρωπαϊκούς αυτοκινητοδρόμους έχει συγκεντρώσει τόσο θετικά όσο και αρνητικά σχόλια. Ειδικοί επισημαίνουν ότι σε ένα ατύχημα με ταχύτητες της τάξης των 150 χλμ./ώρα οι πιθανότητες επιβίωσης των εμπλεκομένων μειώνονται δραστικά, ενώ υπάρχουν και αυτοί που έχουν διαφορετική άποψη, χαρακτηρίζοντας τη συγκεκριμένη απόφαση ως μια σοφή επιλογή.
Όπως υποστηρίζουν, το όριο ταχύτητας θα πρέπει να αυξηθεί στα 150 χλμ./ώρα σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους, δεδομένου ότι οι σύγχρονες προδιαγραφές των εν λόγω οδικών δικτύων, όπως και τα προηγμένα συστήματα ασφαλείας των σύγχρονων ΙΧ, επιτρέπουν την κίνηση σε υψηλές ταχύτητες δίχως να συντρέχει σοβαρός κίνδυνος.