Προ ημερών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκανε την επίσημη ανακοίνωση για τα νέα πιο αυστηρά ευρωπαϊκά πρότυπα που θα ισχύουν για τις μεγάλες μονάδες καύσης. Η απόφαση της Επιτροπής μεταφράζεται σε αυστηρότερα όρια εκπομπών για όλους τους τύπους ρύπων όπως οξείδια του αζώτου NOx, διοξείδιο του θείου SO2 και μικροσωματίδια σκόνης PM.
Η συγκεκριμένη απόφαση ήταν γνωστή εδώ και καιρό αφού η υπερψήφισή της έγινε τον Απρίλιο, ενώ η Ελλάδα υπερψήφισε τις αλλαγές.
Εδώ λοιπόν με το νέο καθεστώς που αυστηροποιεί ακόμη περισσότερο τα όρια εκπομπής ρύπων, δημιουργείται μείζον ζήτημα για το ελληνικό σύστημα ηλεκτροπαραγωγής αλλά και τις διεργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη στην αγορά ηλεκτρισμού καθώς αφορά πρωτίστως τις μονάδες καύσης λιγνίτη.
Συγκεκριμένα καθώς μειώνονται σημαντικά τα όρια εκπομπής ρύπων, ουσιαστικά βγαίνουν εκτός κοινοτικών προδιαγραφών οριστικά μια σειρά από εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ.
Αυτή η εξέλιξη επηρεάζει άμεσα τόσο τις τρέχουσες συζητήσεις για την κατάρτιση της λίστας των μονάδων που θα περιληφθούν στο market test όσο και το δυνητικό επενδυτικό ενδιαφέρον με δεδομένο ότι οι μονάδες λιγνίτη γίνονται πιο αντιοικονομικές και επηρεάζεται η βιωσιμότητά τους.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά σε ανακοίνωσή του το WWF σήμερα υπάρχουν μονάδες της ΔΕΗ που ξεπερνούν τα νέα όρια εκπομπών για το διοξείδιο του θείου 7,5 φορές,τα οξείδια του αζώτου 2,5 φορές, ενώ για τα μικροσωματίδα 10 φορές.
Πρακτικά όπως σημειώνουν στο Capital.gr πηγές της αγοράς ηλεκτρισμού, βγαίνουν οριστικά εκτός ευρωπαϊκών προδιαγραφών δύο λιγνιτικά συγκροτήματα, δηλαδή του Αμύνταιου και της Καρδιάς.
Και τα δύο αυτά εργοστάσια είχε προγραμματιστεί να αποσυρθούν τα επόμενα χρόνια και ήδη λειτουργούν με καθεστώς περιορισμένης λειτουργίας, ωστόσο το τελευταίο διάστημα για το Αμύνταιο είχε ανακινηθεί η συζήτηση καθώς περιλήφθηκε στην πρόταση που υπέβαλε η κυβέρνηση προς την Κομισιόν στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για αποεπένδυση του 40% των λιγνιτών της ΔΕΗ.
Με τη νέα απόφαση ουσιαστικά βγαίνει οριστικά εκτός κάδρου των πωλήσεων το Αμύνταιο.
Το πρόβλημα ωστόσο δε σταματά εδώ.
Τρία ακόμη εργοστάσια τα οποία επίσης εν δυνάμει περιλαμβάνονται στη λίστα των υπό πώληση μονάδων, θα έχουν ζητήματα.