-
Η χάραξη του αγωγού και τα χρονοδιαγράμματα
-
Η σύνδεση με τον TAP και η Μεταφορά Υδρογόνου
-
Κρίσιμη η ενημέρωση των ιδιοκτητών γης
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι προπαρασκευαστικές εργασίες για την κατασκευή του νέου αγωγού φυσικού αερίου μήκους 112 χιλιομέτρων που θα τροφοδοτήσει τη Δυτική Μακεδονία. Όπως έχει από πέρσι γραφτεί στις σελίδες του “Π”, η περιοχή θα τροφοδοτηθεί από το εθνικό δίκτυο, με το οποίο θα υπάρξει σύνδεση μέσω του κόμβου του Πλατέος Ημαθίας. Η Δυτική Μακεδονία δεν θα τροφοδοτηθεί από τον Διαδριατικό Αγωγό TAP, παρά μόνο προσωρινά. Συγκεκριμένα ενώ προβλέπεται σύνδεση του νέου αγωγού με τον μετρητικό σταθμό του Περδίκκα, ο Περδίκκας θα συνδεθεί αρχικά με έξοδο του ΤΑΡ, έως ότου κατασκευαστεί ο νέος αγωγός.
Η όδευση του αγωγού
Το κοντινότερο σημείο στη Δυτική Μακεδονία, όπου υπάρχει εν λειτουργία σταθμός Φυσικού Αερίου του εθνικού δικτύου είναι το Πλατύ. Ο νέος αγωγός θα ξεκινά από το Πλατύ και θα κινηθεί δυτικά προς τη Νάουσα, ώστε να τροφοδοτήσει τη Νάουσα και τη Βέροια. Από τη Νάουσα θα συνεχίσει άλλος κλάδος του ο οποίος θα κινηθεί ακόμα δυτικότερα και θα καταλήξει στον Περδίκκα Εορδαίας, όπου ως γνωστόν υπάρχει και σταθμός του ΤΑΡ. Από το ύψος του Περδίκκα, θα υπάρξει κλάδος που θα καταλήξει στον πρώην ΑΗΣ Καρδιάς, κινούμενος δυτικά των νυν ορυχείων της ΔΕΗ. Ο κλάδος αυτός, θα τροφοδοτήσει τη μονάδα ΣΗΘΥΑ της ΔΕΗ, η οποία έχει σκοπό την παραγωγή θερμικής ενέργειας για τους πολίτες της περιοχής. Η κατασκευή των παραπάνω κλάδων είναι οριστική και αποφασισμένη, ενώ διερευνάται επίσης η κατασκευή για δύο ακόμα κλάδους. Του κλάδου που ξεκινά από τον Περδίκκα και καταλήγει στην “Πτολεμαΐδα V” και του κλάδου που καταλήγει στον πρώην ΑΗΣ Αμυνταίου. Ειλημμένη απόφαση επίσης είναι, να κατασκευαστούν και βανοστάσια για την τροφοδοσία λοιπών καταναλώσεων της περιοχής (εταιρείες – εργοστάσια κλπ).
Η χάραξη στην Εορδαία
Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, ο αγωγός πρόκειται να διασχίσει την Εορδαία. Δόθηκαν στη δημοσιότητα τα αποσπάσματα του χάρτη χάραξης του αγωγού, και έτσι αναδεικνύεται με μεγαλύτερη λεπτομέρεια η χάραξη για τη διέλευση του αγωγού από την περιοχή. Ο αγωγός θα εισέλθει στο Δήμο Εορδαίας σε μια περιοχή βορειοανατολικά του οικισμού των Πύργων, και θα συνεχίσει νότια κινούμενος ανατολικά των οικισμών Μεσοβούνου και Κομνηνών. Λίγο νοτιότερα, ο αγωγός θα σπάσει σε δύο κλάδους, ο πρώτος θα κινηθεί νότια της Πενταβρύσου κινούμενος σε περιοχή νότια του Περδίκκα όπου όπως αναφέραμε θα είναι ο τερματικός σταθμός για την Εορδαία. Ο δεύτερος κλάδος, θα συνεχίσει ανατολικά του οικισμού του Ανατολικού, και ακολούθως δυτικά του Αγίου Χριστοφόρου και των νυν Ορυχείων της ΔΕΗ, διανύοντας περιοχές του Προαστίου, της Ασβεστόπετρας, της Μαυροπηγής και της Ποντοκώμης, και καταλήγοντας στον ΑΗΣ Καρδιάς. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι η χάραξη του αγωγού περνά μέσα από το ΒΙΟΠΑ Πτολεμαΐδας (πρώην ΑΕΒΑΛ), γεγονός που μπορεί να επιτρέψει την τροφοδοσία επιχειρήσεων που θα χωροθετηθούν εκεί με φυσικό αέριο.
Η κρίσιμη ενημέρωση των ιδιοκτητών γης
Στα πλαίσια της εκπόνησης μελέτης κτηματογράφησης της ζώνης του αγωγού, οι θιγόμενοι από την διέλευση του αγωγού ιδιοκτήτες των Τοπικών Δημοτικών Κοινοτήτων ΠΥΡΓΩΝ,
ΜΕΣΟΒΟΥΝΟΥ, ΚΟΜΝΗΝΩΝ, ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ, ΠΕΝΤΑΒΡΥΣΟΥ, ΠΕΡΔΙΚΚΑ, ΑΓ. ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ, ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΟΣ, ΠΡΟΑΣΤΙΟΥ, ΑΣΒΕΣΤΟΠΕΤΡΑΣ &
ΜΑΥΡΟΠΗΓΗΣ, καλούνται από την εταιρεία που την έχει αναλάβει να ενημερωθούν για όλες αυτές τις διαδικασίες. Η διαδικασία ενημέρωσης γίνεται στο πρώην Δημαρχείο Βερμίου στα Κομνηνά από 26/07/2021 έως και 30/07/2021 και στην Πτολεμαϊδα στο Εργατικό Κέντρο από 02/08/2021 έως 06/08/2021, τις ώρες από 08:30 π.μ έως 15:00 μ.μ.
Ο προγραμματισμός του ΔΕΣΦΑ και η σημασία του
Τα παραπάνω έρχονται προς υλοποίηση μετά τη δημοσίευση σε ΦΕΚ την 8η Απριλίου 2021, της τροποποίησης του Προγράμματος Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) για την περίοδο 2021-2030. Σύμφωνα με το Πρόγραμμα, το εν λόγω έργο σχετίζεται με τις γενικές κατευθύνσεις του ΣΔΑΜ. Επιπλέον σύμφωνα με το πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ, ένα πρόσθετο όφελος αυτού του αγωγού είναι η σύνδεση στο ΕΣΦΑ της Δυτικής Μακεδονίας, μιας περιοχής όπου σχεδιάζεται η παραγωγή υδρογόνου και κατά συνέπεια, η εν λόγω επέκταση θα αποτελέσει πρότυπο για τον σχεδιασμό δράσεων που αποσκοπούν στην προσαρμογή του ΕΣΦΑ στη μεταφορά υδρογόνου, αρχικά ως μείγματος με φυσικό αέριο. Η ένταξή του στο Σύστημα αναμένεται να γίνει το Σεπτέμβριο του 2023.
Οι σταθμοί του TAP
Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με το πρόγραμμα ανάπτυξης του δικτύου που εκπονεί ο ΔΕΣΦΑ, θα κατασκευαστούν Μετρητικοί – Ρυθμιστικοί Σταθμοί στην Πορειά Καστοριάς και τον Περδίκκα Εορδαίας σε εξόδους του αγωγού ΤΑΡ με σκοπό την τροφοδότηση με φυσικό αέριο των πόλεων της Φλώρινας, της Καστοριάς, του Άργους Ορεστικού και των Μανιάκων. Κατά τη δημόσια διαβούλευση που διενήργησε η ΡΑΕ, διαμορφώθηκε η ανάγκη για επίσπευση του έργου τόσο από τη ΔΕΔΑ όσο και από τον ΔΕΣΦΑ. Το χρονοδιάγραμμα εδώ έχει ως εξής: Η Έναρξη Λειτουργίας για τους σταθμούς αυτούς τοποθετείται τον Ιούλιο 2022 και η ένταξη τους στο σύστημα τον Οκτώβριο 2022.