Τι είναι Σχολικός Εκφοβισμός:
|
Τι δεν είναι Σχολικός Εκφοβισμός:
|
|
Ο σχολικός εκφοβισμός είναι η επιθετική εκείνη συμπεριφορά που είναι εσκεμμένη, απρόκλητη και επαναλαμβανόμενη. Αποτελεί κατάχρηση εξουσίας και εμπεριέχει ανισότητα στη δύναμη που είναι είτε αντικειμενική (π.χ. σωματική) είτε αντιληπτή (π.χ. προσωπικότητας). Εν ολίγοις, κατευθύνεται προς εκείνα τα θύματα που εκλαμβάνονται από τους θύτες (έναν ή πολλούς μαζί) ως αδύναμα, είτε σωματικά είτε ψυχολογικά.
|
|
- Η πρόληψη αποτελεί ευθύνη των εκπαιδευτικών για αυτό το λόγο, πρέπει να συζητήσουμε εξ αρχής μέσα στην τάξη τον ορισμό, τις μορφές αλλά και τις επιπτώσεις της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού.
- Ως εκπαιδευτικοί μιλάμε στα παιδιά για τα δικαιώματα τους και οργανώνουμε ομάδες εργασίας σχετικές με το ζήτημα αυτό, ενισχύοντας παράλληλα τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών (δημιουργία ομαδικού – συνεργατικού κλίματος στην τάξη).
- Συζητάμε με το παιδί τις συμπεριφορές που το ενοχλούν, καθώς και το κατά πόσο η συχνότητα αυτών των συμπεριφορών το επηρεάζει περισσότερο αρνητικά.
- Ενισχύουμε τα παιδιά να αποκαλύψουν τέτοια φαινόμενα και να μην σιωπούν σε αυτά.
- Συμβάλλουμε καθοριστικά στην ομαλή ένταξη καινούργιων μαθητών ή μαθητών από άλλα πολιτισμικά πλαίσια στην τάξη.
- Δείχνουμε στο παιδί πως νοιάζεται και πως θα είναι δίπλα του σε ότι αυτό χρειαστεί.
- Οφείλουμε να συζητάμε ήρεμα με το παιδί – θύμα, διαβεβαιώνοντάς το πως δεν φταίει και πως κανείς δεν πρέπει να υφίσταται συμπεριφορές εκφοβισμού.
- Σε περίπτωση που διακρίνουμε πως κάποιο παιδί περιθωριοποιείται ή «ετικετοποιείται» συστηματικά από τους συμμαθητές του, είναι χρέος μας να ενημερώσουμε αμέσως τους γονείς του, καθώς και τον διευθυντή του σχολείου αλλά και να συνεργαστούμε με όλους τους φορείς (σχολείο, συμβούλους, ψυχολόγους).
- Δε διστάζουμε να Ζητήσουμε τη βοήθεια ενός ψυχολόγου, εάν αυτό κρίνετε απαραίτητο!
Λεκτικές φράσεις κλειδιά στην επικοινωνία εκπαιδευτικού – θύτη
|
Μη Λεκτικές συμβουλές στην επικοινωνία εκπαιδευτικού – θύτη:
|
|
Παρακάτω δίνονται μερικά παραδείγματα λεκτικής επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικού και θύτη και τα αντίστοιχα μηνύματα που εμπεριέχει αυτή η επικοινωνία.
«Πώς και αποφάσισες να τον χτυπήσεις;»
Υπάρχει επιλογή και ευθύνη για την επιλογή.
«Θα πρέπει τώρα να πάμε στο γραφείο και να βρούμε μαζί ένα τρόπο να λύσουμε αυτό το πρόβλημα»
Το παιδί μπορεί να λύσει τα προβλήματά του και να λάβει υποστήριξη αν χρειαστεί.
«Πώς νομίζεις ότι ένοιωσε;»
Ενθαρρύνει την ενσυναίσθηση του παιδιού και προσκαλεί σε επικοινωνία.
«Τι νομίζεις θα μπορούσε να γίνει για να μην επαναληφθεί ξανά;»
Το παιδί μπορεί να βρει τρόπους να αποφύγει τη βία.
ΠΟΤΕ: «Η τιμωρία σου είναι στέρηση όλων των επόμενων διαλειμμάτων»
Τιμωρεί (δίνει έμφαση σε αυτή) και αδιαφορεί για εξηγήσεις.
ΠΟΤΕ: «Κοίτα τι έκανες, απαράδεκτη συμπεριφορά!»
Απευθύνει κατηγορία, επικρίνει, αποσκοπεί στη δημιουργία ενοχών.
ΠΟΤΕ: «Για να δούμε τώρα τι θα σκεφτείς για να το εξηγήσεις αυτό!»
Ειρωνεία, υπονοώντας ότι το παιδί δεν είναι ικανό ούτε να δώσει εξηγήσεις γι’ αυτό που έκανε, πόσο μάλλον να βρει μία λύση στα προβλήματά του.
Όχι: «Χτύπησες το Γιώργο;» Αλλά: «Ο Γιώργος πονάει και κλαίει. Τι συνέβη;»
Αποφεύγουμε τα ψέματα…
|
|
- Συζήτηση και ενημέρωση των παιδιών από τους καθηγητές για τα δικαιώματα τους, αλλά και τις υποχρεώσεις ή τους κανόνες του σχολείου.
- Εύρεση κατάλληλων τρόπων έκφρασης της επιθετικότητας, όπως τα αθλήματα και η τέχνη.
- Ουσιαστική εποπτεία στο διάλειμμα και κυρίως στους χώρους που θεωρούνται υψηλής επικινδυνότητας (τουαλέτες, απόμερα μέρη της αυλής).
- Επικοινωνία με τους γονείς για τυχόν προβλήματα.
- Λήψη ενεργειών για την ομαλή ένταξη νεόφερτων παιδιών ή παιδιών με ιδιαιτερότητες ή ειδικές ανάγκες.
- Ενίσχυση της συνεργασίας και της αλληλεγγύης μέσα από πληθώρα ομαδικών εργασιών και δραστηριοτήτων (απαραίτητο κριτήριο είναι οι συχνές αλλαγές στη σύνθεση της ομάδας).
- Διαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την αναγνώριση και διαχείριση του φαινομένου
- Να παροτρύνονται οι γονείς να συμμετέχουν ενεργά και να συνεργάζονται με τους δασκάλους και το σχολείο.