Τον Ιανουάριο, ενδεχομένως και νωρίτερα, θα τεθεί σε λειτουργία η μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων στην Ηπειρο που κατασκευάζεται με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Το στοίχημα είναι η ταχεία προσαρμογή των δήμων, ώστε να μειώσουν τις ποσότητες σύμμεικτων που θα στέλνουν στη νέα μονάδα και βέβαια η υλοποίηση όλων των συνοδών έργων που προετοιμάζει η περιφέρεια, ώστε να μειωθεί το τελικό κόστος της διαχείρισης.
Η περίπτωση της Ηπείρου έχει αρκετές πρωτιές. Η μονάδα θα είναι η πρώτη στη χώρα μας που θα παράγει ενέργεια (1,5 MW) από την καύση του βιοαερίου από βιοαπόβλητα. Επίσης προχωρά με πρωτοφανή ταχύτητα (ταχύτητα-ρεκόρ, όπως ανέφερε ο υφυπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας) και βρίσκεται πλέον μπροστά από το χρονοδιάγραμμα, με το 60% του κατασκευαστικού έργου να έχει υλοποιηθεί. Τέλος, η Περιφέρεια Ηπείρου έχει να επιδείξει ασυνήθιστα για τα ελληνικά δεδομένα επίπεδα οργάνωσης, με το σύνολο των απαραίτητων έργων να έχει δρομολογηθεί (τη στιγμή που άλλες περιφέρειες… ακόμα συζητούν).
Το νέο μοντέλο διαχείρισης στην Ηπειρο θα έχει ως εξής: τη μονάδα κατασκευάζει η Αειφορική Ηπείρου (εταιρεία ειδικού σκοπού με μοναδικό μέτοχο την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή), η οποία έχει συμβληθεί με την Περιφέρεια Ηπείρου, που με τη σειρά της έχει συμβληθεί με τους τέσσερις φορείς διαχείρισης απορριμμάτων (ΦΟΔΣΑ) –Ιωαννίνων, Ηγουμενίτσας, Αρτας και Καρβουναρίου– που εκπροσωπούν τους 18 δήμους της περιοχής. Οπως αναφέρει στην «Κ» η αρμόδια αντιπεριφερειάρχης Τατιάνα Καλογιάννη, οι δήμοι θα έχουν την ευθύνη συλλογής και μεταφοράς των απορριμμάτων στους σταθμούς μεταφόρτωσης (8 σε πρώτη φάση έχουν ήδη δημοπρατηθεί και αναμένεται να παραδοθούν έως το τέλος του έτους, θα προστεθούν ακόμα 2). Στη συνέχεια, ο ανάδοχος των σταθμών μεταφόρτωσης (που θα αναδειχθεί μέσω διαγωνισμού, ο οποίος δεν έχει ακόμα προκηρυχθεί) θα αναλάβει τη μεταφορά τους στη μονάδα της ΤΕΡΝΑ και την αποκομιδή του όποιου υπολείμματος μένει μετά την επεξεργασία (το οποίο, βάσει της σύμβασης, δεν πρέπει να ξεπερνά το 39% των ποσοτήτων που «μπαίνουν» στη μονάδα, με τον στόχο της ΤΕΡΝΑ να είναι το 35%).