Σάββατο, 26 Ιουλίου 2025
No Result
View All Result
  • Προφίλ
  • Διαφήμιση
  • Καριέρα
  • Πρακτική Άσκηση
  • Επικοινωνία
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
  • ΡΕΠΟΡΤΑΖ

    ΠΟΛΙΤΙΚΗ

    ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ

    ΕΝΕΡΓΕΙΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

    ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

    ΚΟΙΝΩΝΙΑ

    ΥΓΕΙΑ

    ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    ΠΟΝΤΙΑΚΑ

    ΤΟΠΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Πτολεμαΐδα
    Κοζάνη
    Αμύνταιο
    Φλώρινα
    Καστοριά
    Γρεβενά

    ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

    To Στίγμα
    Επίκαιρος
    Τα παραπολιτικά του παλμού
    Σύντροφος

    SPORTS

    Βαθμολογίες
    Μπάσκετ
    Ποδόσφαιρο
    Στίβος
    Τέννις
    Βόλεϊ
    Χάντμπολ

    Web TV

    ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

    ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

    ΣΤΗΛΕΣ

    Αγροτικά
    Φωτογραφίζουμε τα κακώς κείμενα
    Το μάτι του πολίτη
    Περί Φυσικής
    Εντέχνως
    Βιβλιοδείκτης
    Τηλεοπτικές σειρές που αξίζει να δεις!
    Σινεμά
    Μουσικές Επιλογές
    Σχολικά κείμενα
    Καφέ Ρωμανία
    Μνημεία της Εορδαίας
    Γαστρονομία
    Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

    PLUS

    Καιρός
    Κινηματογραφικές Προβολές
    Διαγωνισμοί
    Δι@ύγεια Δυτ. Μακεδονίας
    Εφημερεύοντα φαρμακεία
    Πρόγραμμα τηλεόρασης
    Δρομολόγια τρένου, ΚΤΕΛ & πρόγραμμα πτήσεων
    Το Φθηνότερο Βενζινάδικο
    Ποιότητα ατμόσφαιρας
    Σεισμοί
    Πρώτο θέμα
    Πρωτοσέλιδο Παλμού
    Πρωτοσέλιδο Πτολεμαίου
    Δωρεάν 2μηνη συνδρομή στον «Π»
    Δείτε Google Analytics
    Πρακτική άσκηση AEI/TEI/ΟΑΕΔ στο E-PTOLEMEOS.GR
    PougaridisMedia – Τυπογραφείο – Εκτυπώσεις – Πτολεμαΐδα

  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcastsNew
  • True Story RadioLive
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
  • ΡΕΠΟΡΤΑΖ

    ΠΟΛΙΤΙΚΗ

    ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ

    ΕΝΕΡΓΕΙΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

    ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

    ΚΟΙΝΩΝΙΑ

    ΥΓΕΙΑ

    ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    ΠΟΝΤΙΑΚΑ

    ΤΟΠΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Πτολεμαΐδα
    Κοζάνη
    Αμύνταιο
    Φλώρινα
    Καστοριά
    Γρεβενά

    ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

    To Στίγμα
    Επίκαιρος
    Τα παραπολιτικά του παλμού
    Σύντροφος

    SPORTS

    Βαθμολογίες
    Μπάσκετ
    Ποδόσφαιρο
    Στίβος
    Τέννις
    Βόλεϊ
    Χάντμπολ

    Web TV

    ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

    ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

    ΣΤΗΛΕΣ

    Αγροτικά
    Φωτογραφίζουμε τα κακώς κείμενα
    Το μάτι του πολίτη
    Περί Φυσικής
    Εντέχνως
    Βιβλιοδείκτης
    Τηλεοπτικές σειρές που αξίζει να δεις!
    Σινεμά
    Μουσικές Επιλογές
    Σχολικά κείμενα
    Καφέ Ρωμανία
    Μνημεία της Εορδαίας
    Γαστρονομία
    Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

    PLUS

    Καιρός
    Κινηματογραφικές Προβολές
    Διαγωνισμοί
    Δι@ύγεια Δυτ. Μακεδονίας
    Εφημερεύοντα φαρμακεία
    Πρόγραμμα τηλεόρασης
    Δρομολόγια τρένου, ΚΤΕΛ & πρόγραμμα πτήσεων
    Το Φθηνότερο Βενζινάδικο
    Ποιότητα ατμόσφαιρας
    Σεισμοί
    Πρώτο θέμα
    Πρωτοσέλιδο Παλμού
    Πρωτοσέλιδο Πτολεμαίου
    Δωρεάν 2μηνη συνδρομή στον «Π»
    Δείτε Google Analytics
    Πρακτική άσκηση AEI/TEI/ΟΑΕΔ στο E-PTOLEMEOS.GR
    PougaridisMedia – Τυπογραφείο – Εκτυπώσεις – Πτολεμαΐδα

  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcastsNew
  • True Story RadioLive
No Result
View All Result
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
No Result
View All Result
Ποια είναι τελικά η «κατάλληλη» τιμωρία για ένα παιδί;
Tags: Ελένη Αλεξανδρίδου

Ποια είναι τελικά η «κατάλληλη» τιμωρία για ένα παιδί;

24 Μαρτίου 2014, 3:00 μμ
από Έλενα Αλεξανδρίδου
σε Παιδαγωγικά, Στήλες
Reading Time: 1 mins read

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Σχετικές Αναρτήσεις

Από την επίσκεψη της Δημοτικής αντιπροσωπείας στην αδελφή πόλη Έγκωμη Κύπρου το 1993 – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ
Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

Από την επίσκεψη της Δημοτικής αντιπροσωπείας στην αδελφή πόλη Έγκωμη Κύπρου το 1993 – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ

25 Ιουλίου 2025, 7:30 μμ
Η Α.Μ. Ο Βασιλεύς Παύλος στο χώρο του ορυχείου Κομάνου για τα εγκαίνια λειτουργίας του, την 26 η Ιουλίου 1957 – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ
Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

Η Α.Μ. Ο Βασιλεύς Παύλος στο χώρο του ορυχείου Κομάνου για τα εγκαίνια λειτουργίας του, την 26 η Ιουλίου 1957 – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ

23 Ιουλίου 2025, 7:30 μμ
Μια φιλική παρέα επαγγελματιών στο τραπεζάκι της συζήτησης – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ (16/7)
Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

Μια φιλική παρέα επαγγελματιών στο τραπεζάκι της συζήτησης – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ (16/7)

18 Ιουλίου 2025, 7:30 μμ
Από την τελετή απονομής διπλωμάτων στο 1ο τμήμα εθελοντριών του Ε.Ε.Σ. Πτολεμαΐδος – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ (16/7)
Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

Από την τελετή απονομής διπλωμάτων στο 1ο τμήμα εθελοντριών του Ε.Ε.Σ. Πτολεμαΐδος – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ (16/7)

17 Ιουλίου 2025, 7:30 μμ
Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας (Άγιος Χαράλαμπος) – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ (16/7)
Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας (Άγιος Χαράλαμπος) – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ (16/7)

16 Ιουλίου 2025, 8:00 μμ
Εφορεία Αρχαιοτήτων Κοζάνης: Θέσεις εργασίας για μηχανικό και 5 εργάτες
Αγγελίες Εργασίας

Προσλήψεις 6 ατόμων στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Γρεβενών

25 Ιουλίου 2025, 8:15 πμ
ΑΡΓΩ: Ζητούνται άτομα για διανομή εφημερίδων
Αγγελίες Εργασίας

ΕΡΓΑΣΙΑ: Πρόσληψη 51 ατόμων σε Δημοτικό Ωδείο Πτολεμαΐδας και Φιλαρμονική Εορδαίας (προκήρυξη)

25 Ιουλίου 2025, 8:05 πμ
Πρόσληψη 2 ατόμων στην Περιφερειακή Ενότητα Καστοριάς
Αγγελίες Εργασίας

Πρόσληψη 2 ατόμων στην Περιφερειακή Ενότητα Καστοριάς

24 Ιουλίου 2025, 8:30 μμ
54χρονος στα Γρεβενά έστησε παράνομη λαχειοφόρο αγορά και πουλούσε λαχνούς – Συνελήφθη από την Αστυνομία Γρεβενών
Αγγελίες Εργασίας

Γίνε Μέλος της Ομάδας του KEYVOTO ως B2B Account Manager

24 Ιουλίου 2025, 6:45 μμ
Ξεκινά η επιλογή προγραμμάτων για τη νέα δράση κατάρτισης ανέργων της ΔΥΠΑ
Αγγελίες Εργασίας

Τελικοί Προσωρινοί Πίνακες για 73 θέσεων μονίμων εκπαιδευτικών στη ΔΥΠΑ

24 Ιουλίου 2025, 5:30 μμ




Share on FacebookShare on TwitterEmail Share

alexandridou-300x200

Ο Burrhus Frederic (“B. F.”) Skinner, ψυχολόγος που συνέβαλε στις σύγχρονες θεωρίες γύρω από τον έλεγχο της ανθρωπινής συμπεριφοράς, ήταν ο πρώτος που μίλησε για την τιμωρία, χωρίς όμως να υποστηρίζει τη χρήση της. Θεωρούσε πως γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει να ενισχύουν κατάλληλες μορφές συμπεριφοράς ενός παιδιού και να αγνοούν τις ανεπιθύμητες. Η τιμωρία για αυτόν, αποτελείται από όλα εκείνα τα επακόλουθα (συνήθως αρνητικά) που μειώνουν την συχνότητα εμφάνισης μιας ανεπιθύμητης  συμπεριφοράς. Ο απώτερος στόχος της τιμωρίας είναι να δώσει το μήνυμα στο παιδί ότι κάποια όρια επιθυμητής συμπεριφοράς έχουν ξεπεραστεί και να το πείσει πως αυτό είναι ανεπιθύμητη συμπεριφορά.

Η τιμωρία, μπορεί να πάρει δύο βασικές μορφές. Η πρώτη μορφή είναι η τιμωρία παρουσίασης, κατά την οποία ένα αποτρεπτικό ερέθισμα που ακολουθεί μια συμπεριφορά, χρησιμοποιείται για να μειώσει τις πιθανότητες επανεμφάνισης της συμπεριφοράς αυτής. Αντίστοιχα παραδείγματα στα πλαίσια του σχολείου είναι η σιωπηλή μομφή, η επίπληξη, η κράτηση του παιδιού μετά τη λήξη του μαθήματος, η αποστέρηση δικαιωμάτων, η ενημέρωση γονέων, η τιμωρία της ομάδας για το παράπτωμα ενός παιδιού, η υποχρεωτική απολογία – συγνώμη, η κοινωνική απομόνωση κλπ.  Η δεύτερη μορφή είναι η τιμωρία απόσυρσης, κατά την οποία αποσύρουμε ένα ευχάριστο επακόλουθο (σχετικό ή μη), με στόχο τη μείωση πιθανοτήτων επανεμφάνισής της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς (π.χ. δεν επιτρέπει στο παιδί να πάει σινεμά).

 

Βασικά μειονεκτήματα χρήσης της τιμωρίας που συνδέονται με το κατά πόσο η τιμωρία είναι έντονη και επαναλαμβανόμενη:

Είναι σημαντικό, ως γονείς και εκπαιδευτικοί να γνωρίζουμε πως όλες οι μορφές τιμωρίας δε θα πρέπει να χρησιμοποιούνται συχνά γιατί αυτό είναι αναποτελεσματικό.

  •      Ένα βασικό μειονέκτημα της τιμωρίας είναι πως το παιδί δε γνωρίζει πάντοτε με σαφήνεια τους λόγους που η συμπεριφορά αυτή είναι ανεπιθύμητη (π.χ. για αυτόν που επιβάλλει την τιμωρία) και όλο αυτό αποτελεί αρνητική ενίσχυση στις σχέσεις του με τον γονέα – εκπαιδευτικό.
  •      Η τιμωρία συχνά προκαλεί ανεπιθύμητες συναισθηματικά αντιδράσεις και είναι πιθανόν να οδηγήσει σε συμπεριφορά δραπέτευσης και φυγής από το έργο – δραστηριότητα ή και γενικότερα από τη σχέση του με το άτομο που την επιβάλλει.
  •      Η τιμωρία, μερικές φορές, οδηγεί σε αύξηση της συμπεριφοράς που τιμωρήθηκε γιατί υπάρχουν περιπτώσεις όπου η τιμωρία δεν τιμωρεί αλλά ενισχύει. Αυτό μπορούμε να το παρατηρήσουμε όταν διακρίνουμε πως η ανεπιθύμητη συμπεριφορά εμφανίζεται ξανά σε άλλους περιβάλλοντος χώρους.
  •      Οι μελετητές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου γιατί τιμωρία μπορεί να λειτουργήσει για το παιδί ως καταπίεση μιας αντίδρασης, άρα θα εμφανιστεί ξανά όταν αυτός που τιμωρεί δεν είναι παρόν ή όταν η τιμωρία σταματήσει – γιατί, πολύ απλά, το παιδί θα απαλλαχτεί από την πίεση –.
  •      Όπως τόνισε και ο Skinner, η τιμωρία πολλές φορές δε δείχνει τη σωστή μορφή συμπεριφοράς, δηλαδή, λέει στο παιδί τι να μην κάνει και όχι τι θα έπρεπε να κάνει (αυτό έχει σχέση με την κοινωνική συμπεριφορά). Άρα, η τιμωρία πρέπει πάντα να συνοδεύεται από επισήμανση του τι είναι επιθυμητό.
  •      Ένα παιδί μπορεί να μην είναι σε θέση να αναγνωρίσει τη συνάφεια ανάμεσα σε αντίδραση – τιμωρία γιατί όταν τιμωρούνται, τις περισσότερες φορές προσέχουν την τιμωρία και όχι τους λόγους που επιβλήθηκε (π.χ. βαθμολογία: γιατί πήρε αυτό το βαθμό; ποια ήταν τα δυνατά – αδύνατα σημεία του γραπτού;).
  •      Όταν η τιμωρία είναι έντονη, συχνή και προκαλεί πόνο (φυσικό, συναισθηματικό, ψυχολογικό) δημιουργεί στο παιδί ψυχολογική εγρήγορση που είναι δυνατό να οδηγήσει σε θυμό και σε επιθετικότητα (οι έρευνες δείχνουν πως επιθετικά παιδιά είναι πιθανόν να προέρχονται από οικογένειες που χρησιμοποιούσαν ακραίες και έντονες μορφές τιμωρίας).
  •      Επιπλέον, – κινούμενοι στην ίδια γραμμή – κάποιες μορφές τιμωρίας (κυρίως φυσική τιμωρία) δείχνουν στα παιδιά μοντέλα επιθετικότητας και με αυτό τον τρόπο μεταβιβάζουμε το λανθασμένο μήνυμα ότι η επιθετικότητα είναι αποδεκτή. Τα παιδιά μαθαίνουν μέσω της μίμησης και της παρατήρησης, άρα όταν υπάρχουν μηνύματα επιθετικότητας (από το κοινωνικό ή οικογενειακό περιβάλλον), οι παρατηρητές (παιδιά) καταλήγουν στην ίδια συμπεριφορά.
  •      Τέλος, η  πολύ αυστηρή τιμωρία μπορεί να προκαλέσει φυσική ή ψυχολογική ζημιά. Η σωματική – φυσική τιμωρία έχει απαγορευτεί νομικά, ενώ η ψυχολογική τιμωρία  (π.χ. δημιουργία αμηχανίας) μπορεί να είναι εξίσου επιβλαβής με τη φυσική τιμωρία. Η ψυχολογική τιμωρία μπορεί ακόμη, να έχει μελλοντική επίδραση στην επίδειξη παραγωγικότητας στο σχολείο (π.χ. δημιουργία αμηχανίας, προσβολές κλπ.). Το σημαντικό, όμως, είναι ότι πρέπει να κατανοήσουμε όλοι πως η γραμμή ανάμεσα στην τιμωρία και την κακοποίηση είναι ενιαία, ενώ αντίθετα, η ήπια φυσική τιμωρία είναι το μόνο μέσο για να κρατήσουμε τα πολύ μικρά παιδιά μακριά από ανεπιθύμητες συμπεριφορές σε ακραίες περιπτώσεις (π.χ. το παιδί προσπάθησε να βάλει το χέρι του στην πρίζα και εγώ του το τράβηξα απότομα).
  •      Αξίζει να αναφερθεί πως και από την πλευρά του εκπαιδευτικού, η χρήση της «αποβολής» ως τιμωρία, αποτελεί ένα αναποτελεσματικό μέτρο για την αντιμετώπιση της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς, καθώς μπορεί να δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα στο σχολικό χώρο (π.χ. χάνονται μαθήματα).

 

Κατευθυντήριες γραμμές για την αποτελεσματική χρήση της τιμωρίας  στη σχολική τάξη που στοχεύουν στην μείωση των πιθανοτήτων εμφάνισης ανεπιθύμητων ενεργειών:

  •      Το βασικό ζήτημα γύρω από την τιμωρία, είναι πως  πρέπει να συμφωνεί και ο παρέχων (εκπαιδευτικός – γονέας) και ο λήπτης (παιδί) πως αυτή η ενέργεια είναι τιμωρία. Δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο πως όπως αντιλαμβανόμαστε εμείς την τιμωρία, το ίδιο κάνει και το παιδί.
  •      Η τιμωρία θα πρέπει να τιμωρεί και όχι να ενισχύει και αυτό κρίνεται από το αποτέλεσμα της χρήσης της.  Όταν βλέπουμε, για παράδειγμα, σε μια δεδομένη στιγμή ότι δε μειώνεται η συμπεριφορά, αυτό σημαίνει ότι δεν τιμωρήσαμε.
  •      Δεν πρέπει να ξεχνάμε  πως  απώτερος στόχος της χρήσης τιμωρίας είναι να δώσει το μήνυμα στο παιδί ότι κάποια όρια επιθυμητής συμπεριφοράς έχουν ξεπεραστεί και να το πείσει πως αυτή του η συμπεριφορά είναι ανεπιθύμητη.
  •      Πρέπει  πάντοτε να υπάρχει απειλή – προειδοποίηση (προκαταβολικά) για τη χρήση της τιμωρίας, δηλαδή τα παιδιά πρέπει να προειδοποιούνται αλλά όχι να εκφοβίζονται.  Δεδομένου ότι ο γονέας και ο εκπαιδευτικός έχει το πάνω χέρι, πρέπει συμπεριφερθεί με τρόπο ώστε να είναι αυτός ο ίδιος που θα προειδοποιήσει για τις συνέπειες της υιοθέτησης αυτής της συμπεριφοράς. Έτσι, για παράδειγμα, στα σχολεία  – κυρίως – πρέπει να προϋπάρχουν κανόνες – κανονισμοί  για τη λειτουργία της σχολικής τάξης ώστε να οριοθετούνται ορισμένα ζητήματα και οι αντίστοιχες συνέπειές τους.
  •      Η χρήση της τιμωρίας πρέπει να είναι συνεπής (καθολική) για να μην μπερδεύεται το παιδί. Πάνω σε αυτό τίθεται το θέμα της υποκειμενικότητας στη συμπεριφορά του γονέα – εκπαιδευτικού. Οι κανόνες – κανονισμοί όταν θεσπίζονται, ελέγχουν και τους ίδιους τους γονείς – εκπαιδευτικούς.  Άρα, το σωστό είναι το «κάνε ότι κάνω» και όχι «κάνε ότι σου λέω» και «μην κάνεις ότι κάνω». Οφείλουμε να λειτουργούμε ως πρότυπα για τα παιδιά μας.
  •      Η προειδοποίηση – απειλή της τιμωρίας πρέπει να είναι τέτοια που να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Οι υπερβολικές απειλές που δεν είναι εφικτό να πραγματοποιηθούν και η πεποίθηση γονέων και εκπαιδευτικών πως με αυτές το παιδί δε θα υλοποιήσει ξανά την ίδια ανεπιθύμητη συμπεριφορά, είναι εσφαλμένες.
  •      Ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη εκπαιδευτικών και γονέων, είναι το γεγονός πως  συνεχίζουν να απειλούν με τιμωρία, χωρίς να την εφαρμόζουν.  Για  αυτό επισημαίνεται πως μια προειδοποίηση προς τα παιδιά είναι επαρκής, ενώ πολλές λάθος.  Η απειλή όταν λαμβάνει χώρα, πρέπει να εφαρμόζεται.
  •      Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς πρέπει να οδηγούνται σε ορισμένες κινήσεις ώστε  να αποφευχθεί ο κίνδυνος του να παρουσιαστούν ανεπιθύμητες συμπεριφορές. Έτσι, όταν είναι δυνατό, για παράδειγμα, μπορεί να τροποποιείται το περιβάλλον της σχολικής τάξης έτσι ώστε να γίνεται δύσκολη η εμφάνιση ανεπιθύμητης συμπεριφοράς  (π.χ.  θέμα αντιγραφής:  χωρίζουμε φίλους που πιθανόν συνεργάζονται).
  •      Είναι πολύ σημαντικό, η συμπεριφορά που πρόκειται να τιμωρηθεί να περιγράφεται με σαφής και συγκεκριμένους όρους στο παιδί, ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια μη κατανόησης.
  •      Η τιμωρία πρέπει να ενέχει ένα προγραμματισμό. Με άλλα λόγια να δίνεται κάθε φορά και όχι διακεκομμένα. Για παράδειγμα, ένας εκπαιδευτικός που επιπλήττει ένα μαθητή για την παράβαση ενός  κανόνα, πρέπει να τον επιπλήττει κάθε φορά που παραβαίνει τον κανόνα.  Ακόμη και όταν διαπιστωθεί ότι υπάρχει μείωση της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς, θα πρέπει η διαδικασία της τιμωρίας να συνεχίσει να χρησιμοποιείται (ανεξάρτητα από τον υπαίτιο) διακεκομμένα για να οδηγήσει στην εξάλειψη της.
  •      Τέλος, η τιμωρία πρέπει να αποτελεί συνέχεια μιας συγκεκριμένης αντίδρασης (χρονικά) γιατί είναι πιο αποτελεσματική όταν δίνεται στην αρχή μιας διαδοχής συμπεριφορών που αποτελούν μια ομάδα αντιδράσεων. Για παράδειγμα, η πράξη του πετάγματος μιας σαΐτας μέσα στη σχολική τάξη, αποτελείται από μια σειρά ενεργειών (το παιδί σκίζει ένα χαρτί, το διπλώνει μια φορά, το διπλώνει δεύτερη φορά κ.ο.κ). Για αυτό το λόγο, η τιμωρία στην αρχή της διαδοχής των ενεργειών είναι αποτελεσματικότερη γιατί διακόπτει την αλυσίδα των προβληματικών συμπεριφορών.
  •      Γενικότερα, θεωρείται πως όσο πιο κοντά βρίσκεται η τιμωρία στην εκδήλωση της συμπεριφοράς, τόσο πιο αποτελεσματική είναι για να μην γίνει συνήθεια στο παιδί να συμπεριφέρεται με τον συγκεκριμένο τρόπο. Ορισμένες φορές αυτό είναι δύσκολο στα πλαίσια του σχολείου. Δεν μπορούμε δηλαδή να επιβάλουμε τιμωρία αμέσως μετά τη συμπεριφορά. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι καλό να μη διακόπτεται η ροή του μαθήματος και να κρατά ο εκπαιδευτικός το μαθητή στο τέλος του μαθήματος, να του επιβάλλει την τιμωρία και να του εξηγεί τους λόγους (σχέση συμπεριφοράς – συνέπειας).

 

Η χρήση της Αιτιολογίας στα πλαίσια της Τιμωρίας είναι το πιο σημαντικό μέρος της:

Τα παιδιά ξέρουν γιατί τιμωρούνται, αλλά δεν γνωρίζουν γιατί αυτό που κάνουν είναι ανεπιθύμητο.

Η ορθή χρήση της αιτιολογίας, αυξάνει την πιθανότητα όταν μια μορφή συμπεριφοράς τιμωρείται, να καταστέλλονται παρόμοιες μορφές συμπεριφοράς. Με αυτό τον τρόπο γενικεύεται η χρήση της τιμωρίας και οι παρόμοιες ανεπιθύμητες μορφές συμπεριφοράς είναι περισσότερο πιθανό να εξαλειφθούν ακόμα και κατά την απουσία αυτού που τιμωρεί. Επιπλέον, φαίνεται πως όταν η τιμωρία αιτιολογείται, κάνει την αμεσότητα της παροχής της όχι τόσο σημαντικό παράγοντα για την αποτελεσματικότητά της.  Τέλος, είναι γεγονός πως τα μεγαλύτερα (ηλικιακά) παιδιά όχι μόνο περιμένουν αλλά και απαιτούν την εξήγηση που χαρακτηρίζει το «ανεπιθύμητο». Άρα, όταν η αιτιολογία αυτή δεν επέρχεται, δεν υπάρχει τιμωρία γιατί δεν υπάρχει εξήγηση.

 

Ελένη Α. Αλεξανδρίδου

Φιλόλογος

Πτυχιούχος Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας  Ιωαννίνων

Ειδίκευση στον Τομέα της Παιδαγωγικής Επιστήμης

Κάτοχος Πιστοποίησης Επάρκειας Γνώσης της Γραφής Braille

www.filologosonline.gr

 e-mail: filologosonline.gr@gmail.com

 

Βιβλιογραφία:

“The Psychology of Education”, Martyn Long @Routledge Falmer

“Psychology in Teaching”, Learning and Growth, (Fourth Edition) @Don Hamachek

“Education Psychology/ A Realistic Approach”, Thomas L. Good (3d edition), Jene E. Brophy @Longman New York & London

“Psychology Applied to Teaching”, Biehler/ Snowman (Sixth Edition) @Houghton Mifflin

«Εκπαιδευτική Ψυχολογία – Θεωρία και Πράξη», Robert E. Slavin, Εκδόσεις Μεταίχμιο

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Περιοχές χωρίς σταγόνα νερού στη Χαλκιδική – Κάτοικοι και τουρίστες βιώνουν δύσκολες μέρες

Περιοχές χωρίς σταγόνα νερού στη Χαλκιδική – Κάτοικοι και τουρίστες βιώνουν δύσκολες μέρες

22 Ιουλίου 2025, 8:44 μμ
Ο Πτολεμαϊδιώτης Γιώργος Κακάρογλου, Διευθύνων Σύμβουλος εταιρείας που αναλαμβάνει έργα περίφραξης στο ΟΑΚΑ ύψους 8,4 εκ. ευρώ

Ο Πτολεμαϊδιώτης Γιώργος Κακάρογλου, Διευθύνων Σύμβουλος εταιρείας που αναλαμβάνει έργα περίφραξης στο ΟΑΚΑ ύψους 8,4 εκ. ευρώ

25 Ιουλίου 2025, 4:10 μμ
Το πρωτοσέλιδο του Πτολεμαίου της Πέμπτης 19 Μαΐου
Εξώφυλλο

Το πρωτοσέλιδο του ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ του Σαββάτου 26/7

25 Ιουλίου 2025, 9:30 μμ
Μαιευτική Πτολεμαΐδας: Σημαντικά λιγότεροι οι φοιτητές που εισάγονται εφέτος- «Έκαψε» τους υποψηφίους η ΕΒΕ
Ρεπορτάζ

Μαιευτική Πτολεμαΐδας: Σημαντικά λιγότεροι οι φοιτητές που εισάγονται εφέτος- «Έκαψε» τους υποψηφίους η ΕΒΕ

25 Ιουλίου 2025, 8:45 μμ
Εκτοξεύτηκαν οι κενές θέσεις εργασίας σε ένα έτος
Ελλάδα

Τα επαγγέλματα που θα σημειώσουν ανάπτυξη την επόμενη δεκαετία

25 Ιουλίου 2025, 8:30 μμ
Την Τετάρτη 14/5 οι εκλογές των Φοιτητών – Απολογιστική συνέλευση σήμερα στο Τμήμα Εργοθεραπείας Πτολεμαΐδας
Ελλάδα

Τι αλλάζει στην εκλογή δημάρχων – περιφερειαρχών και στην οικονομική διαχείριση των δήμων

25 Ιουλίου 2025, 8:00 μμ
Από την επίσκεψη της Δημοτικής αντιπροσωπείας στην αδελφή πόλη Έγκωμη Κύπρου το 1993 – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ
Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

Από την επίσκεψη της Δημοτικής αντιπροσωπείας στην αδελφή πόλη Έγκωμη Κύπρου το 1993 – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ

25 Ιουλίου 2025, 7:30 μμ
Κ. Βέττα: «Δικαίωση της Εράτυρας και του Δήμου Βοΐου, η παραδοχή του Υπουργού για τις απαράδεκτες καθυστερήσεις στην παραχώρηση του πρώην αστυνομικού τμήματος»
Πολιτική

Κ. Βέττα: «Δικαίωση της Εράτυρας και του Δήμου Βοΐου, η παραδοχή του Υπουργού για τις απαράδεκτες καθυστερήσεις στην παραχώρηση του πρώην αστυνομικού τμήματος»

25 Ιουλίου 2025, 7:00 μμ
1+1 δώρο #Βιοκαρπέτ στο Carpetbook.gr
Προτάσεις

1+1 δώρο #Βιοκαρπέτ στο Carpetbook.gr

25 Ιουλίου 2025, 6:40 μμ
Πήρες αριθμό ΚΑΥΑΣ για το voucher εργαζομένων; Μην ξεχάσεις το πιο σημαντικό βήμα!
Προτάσεις

 Έχεις κάνει αίτηση για το νέο voucher εργαζομένων; Δες το επόμενο βήμα πριν χαθεί η θέση σου!

25 Ιουλίου 2025, 6:30 μμ
Για 10η ημέρα επιμένει ο καύσωνας στη χώρα – Σε ποιες περιοχές της χώρας καταγράφηκαν 42άρια
Ελλάδα

Ξεπέρασε τους 45 βαθμούς Κελσίου σήμερα η θερμοκρασία στη χώρα

25 Ιουλίου 2025, 6:26 μμ
Load More

Τα δημοφιλέστερα σήμερα:

Ο Πτολεμαϊδιώτης Γιώργος Κακάρογλου, Διευθύνων Σύμβουλος εταιρείας που αναλαμβάνει έργα περίφραξης στο ΟΑΚΑ ύψους 8,4 εκ. ευρώ
Επιχειρήσεις

Ο Πτολεμαϊδιώτης Γιώργος Κακάρογλου, Διευθύνων Σύμβουλος εταιρείας που αναλαμβάνει έργα περίφραξης στο ΟΑΚΑ ύψους 8,4 εκ. ευρώ

από e-ptolemeos team
25 Ιουλίου 2025, 4:10 μμ

περισσότεραDetails
Περιοχές χωρίς σταγόνα νερού στη Χαλκιδική – Κάτοικοι και τουρίστες βιώνουν δύσκολες μέρες
Κοινωνία

Περιοχές χωρίς σταγόνα νερού στη Χαλκιδική – Κάτοικοι και τουρίστες βιώνουν δύσκολες μέρες

από e-ptolemeos team
22 Ιουλίου 2025, 8:44 μμ

περισσότεραDetails

Η ημερήσια ενημέρωσή σου

E-PTOLEMEOS.GR NEWSLETTER

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Αθήνα-Γρεβενά σε 4 ώρες – Πως ο αυτοκινητόδρομος Ε65 φέρνει πιο κοντά στην Αθήνα, Δυτική Μακεδονία και Ήπειρο
Ελλάδα

Ε65: Από Αθήνα στη Δυτική Μακεδονία σε 4 ώρες – Πότε παραδίδεται ο νέος αυτοκινητόδρομος

20 Ιουλίου 2025, 8:03 μμ
Περιοχές χωρίς σταγόνα νερού στη Χαλκιδική – Κάτοικοι και τουρίστες βιώνουν δύσκολες μέρες
Κοινωνία

Περιοχές χωρίς σταγόνα νερού στη Χαλκιδική – Κάτοικοι και τουρίστες βιώνουν δύσκολες μέρες

22 Ιουλίου 2025, 8:44 μμ
La Movida: Ο νέος all day προορισμός, για καφέ, ποτό & φαγητό – Έρχεται από αύριο Τρίτη 22 Ιουλίου στην Πτολεμαΐδα!
Προτάσεις

La Movida: Ο νέος all day προορισμός, για καφέ, ποτό & φαγητό – Έρχεται από αύριο Τρίτη 22 Ιουλίου στην Πτολεμαΐδα!

21 Ιουλίου 2025, 11:41 πμ
Χαλκιδική: Αφήνουν πετσέτσες στις παραλίες από το βράδυ
Κοινωνία

Χαλκιδική: Αφήνουν πετσέτσες στις παραλίες από το βράδυ

20 Ιουλίου 2025, 7:28 μμ
Δείτε όλη τη ροή ειδήσεων
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcasts
  • True Story Radio

Ταυτότητα Ιστοσελίδας:
Ιδιοκτησία: ΡΟΔΟΝ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Ε.Ε. [Pougaridis Media]

ΑΦΜ 802210768 ΔΟΥ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ
Δ/νση Έδρας: 25ης Μαρτίου 36, ΤΚ 50200 Πτολεμαΐδα,
Email: info@e-ptolemeos.gr Τηλ. 2463080986

Πιστοποιημένη Ιστοσελίδα με μοναδικό αριθμό Μ.Η.Τ. 232299 (Νόμος 5005/2022)

Ιδιοκτήτης, Νόμιμος εκπρόσωπος, Διευθυντής, Διαχειριστής και δικαιούχος του domain name: Αντώνης Πουγαρίδης

Διευθύντρια σύνταξης: Βασιλική Σάφη

Η επιχείρηση έχει υπογράψει δήλωση συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 της Επιτροπής της 1ης Μαρτίου 2018,
σχετικά με τα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο (L 63)

Όροι Χρήσης  |   Πολιτική Απορρήτου  |   Επικοινωνία

© pougaridismedia 2024

Προφίλ Διαφήμιση Καριέρα Πρακτική Άσκηση Επικοινωνία

  • Αρχική
  • Podcasts
  • Τοπική Επικαιρότητα
    • Πτολεμαΐδα
    • Κοζάνη
    • Αμύνταιο
    • Φλώρινα
    • Καστοριά
    • Γρεβενά
  • Αθλητικά
    • Βαθμολογίες
    • Μπάσκετ
    • Ποδόσφαιρο
    • Στίβος
    • Τέννις
    • Βόλεϊ
    • Χάντμπολ
    • Αθλητικές Εκπομπές
  • Παραπολιτικά
    • Επίκαιρος
    • Παραπολιτικά του παλμού
    • Σύντροφος
    • Στίγμα
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Ενέργεια
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
  • Υγεία
  • Αγγελίες Εργασίας
  • Extras
    • Το Στίγμα
    • Ανεμοδείκτης
    • Για να θυμούνται οι παλιοί…
    • Συνεντεύξεις
    • Web TV
    • Αστυνομικό Δελτίο
    • Προσεχείς Εκδηλώσεις
    • Εκδηλώσεις που έγιναν

© Copyright 2012-2023 Pougaridis Media. Τα καλύτερα μας χρόνια είναι αυτά που θα 'ρθουν.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

  • Αρχική
  • Podcasts
  • Τοπική Επικαιρότητα
    • Πτολεμαΐδα
    • Κοζάνη
    • Αμύνταιο
    • Φλώρινα
    • Καστοριά
    • Γρεβενά
  • Αθλητικά
    • Βαθμολογίες
    • Μπάσκετ
    • Ποδόσφαιρο
    • Στίβος
    • Τέννις
    • Βόλεϊ
    • Χάντμπολ
    • Αθλητικές Εκπομπές
  • Παραπολιτικά
    • Επίκαιρος
    • Παραπολιτικά του παλμού
    • Σύντροφος
    • Στίγμα
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Ενέργεια
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
  • Υγεία
  • Αγγελίες Εργασίας
  • Extras
    • Το Στίγμα
    • Ανεμοδείκτης
    • Για να θυμούνται οι παλιοί…
    • Συνεντεύξεις
    • Web TV
    • Αστυνομικό Δελτίο
    • Προσεχείς Εκδηλώσεις
    • Εκδηλώσεις που έγιναν

© Copyright 2012-2023 Pougaridis Media. Τα καλύτερα μας χρόνια είναι αυτά που θα 'ρθουν.