Κυριακή, 11 Μαΐου 2025
No Result
View All Result
  • Προφίλ
  • Διαφήμιση
  • Καριέρα
  • Πρακτική Άσκηση
  • Επικοινωνία
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
  • ΡΕΠΟΡΤΑΖ

    ΠΟΛΙΤΙΚΗ

    ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ

    ΕΝΕΡΓΕΙΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

    ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

    ΚΟΙΝΩΝΙΑ

    ΥΓΕΙΑ

    ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    ΠΟΝΤΙΑΚΑ

    ΤΟΠΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Πτολεμαΐδα
    Κοζάνη
    Αμύνταιο
    Φλώρινα
    Καστοριά
    Γρεβενά

    ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

    To Στίγμα
    Επίκαιρος
    Τα παραπολιτικά του παλμού
    Σύντροφος

    SPORTS

    Βαθμολογίες
    Μπάσκετ
    Ποδόσφαιρο
    Στίβος
    Τέννις
    Βόλεϊ
    Χάντμπολ

    Web TV

    ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

    ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

    ΣΤΗΛΕΣ

    Αγροτικά
    Φωτογραφίζουμε τα κακώς κείμενα
    Το μάτι του πολίτη
    Περί Φυσικής
    Εντέχνως
    Βιβλιοδείκτης
    Τηλεοπτικές σειρές που αξίζει να δεις!
    Σινεμά
    Μουσικές Επιλογές
    Σχολικά κείμενα
    Καφέ Ρωμανία
    Μνημεία της Εορδαίας
    Γαστρονομία
    Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

    PLUS

    Καιρός
    Κινηματογραφικές Προβολές
    Διαγωνισμοί
    Δι@ύγεια Δυτ. Μακεδονίας
    Εφημερεύοντα φαρμακεία
    Πρόγραμμα τηλεόρασης
    Δρομολόγια τρένου, ΚΤΕΛ & πρόγραμμα πτήσεων
    Το Φθηνότερο Βενζινάδικο
    Ποιότητα ατμόσφαιρας
    Σεισμοί
    Πρώτο θέμα
    Πρωτοσέλιδο Παλμού
    Πρωτοσέλιδο Πτολεμαίου
    Δωρεάν 2μηνη συνδρομή στον «Π»
    Δείτε Google Analytics
    Πρακτική άσκηση AEI/TEI/ΟΑΕΔ στο E-PTOLEMEOS.GR
    PougaridisMedia – Τυπογραφείο – Εκτυπώσεις – Πτολεμαΐδα

  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcastsNew
  • True Story RadioLive
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
  • ΡΕΠΟΡΤΑΖ

    ΠΟΛΙΤΙΚΗ

    ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ

    ΕΝΕΡΓΕΙΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

    ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

    ΚΟΙΝΩΝΙΑ

    ΥΓΕΙΑ

    ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    ΠΟΝΤΙΑΚΑ

    ΤΟΠΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Πτολεμαΐδα
    Κοζάνη
    Αμύνταιο
    Φλώρινα
    Καστοριά
    Γρεβενά

    ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

    To Στίγμα
    Επίκαιρος
    Τα παραπολιτικά του παλμού
    Σύντροφος

    SPORTS

    Βαθμολογίες
    Μπάσκετ
    Ποδόσφαιρο
    Στίβος
    Τέννις
    Βόλεϊ
    Χάντμπολ

    Web TV

    ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

    ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

    ΣΤΗΛΕΣ

    Αγροτικά
    Φωτογραφίζουμε τα κακώς κείμενα
    Το μάτι του πολίτη
    Περί Φυσικής
    Εντέχνως
    Βιβλιοδείκτης
    Τηλεοπτικές σειρές που αξίζει να δεις!
    Σινεμά
    Μουσικές Επιλογές
    Σχολικά κείμενα
    Καφέ Ρωμανία
    Μνημεία της Εορδαίας
    Γαστρονομία
    Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

    PLUS

    Καιρός
    Κινηματογραφικές Προβολές
    Διαγωνισμοί
    Δι@ύγεια Δυτ. Μακεδονίας
    Εφημερεύοντα φαρμακεία
    Πρόγραμμα τηλεόρασης
    Δρομολόγια τρένου, ΚΤΕΛ & πρόγραμμα πτήσεων
    Το Φθηνότερο Βενζινάδικο
    Ποιότητα ατμόσφαιρας
    Σεισμοί
    Πρώτο θέμα
    Πρωτοσέλιδο Παλμού
    Πρωτοσέλιδο Πτολεμαίου
    Δωρεάν 2μηνη συνδρομή στον «Π»
    Δείτε Google Analytics
    Πρακτική άσκηση AEI/TEI/ΟΑΕΔ στο E-PTOLEMEOS.GR
    PougaridisMedia – Τυπογραφείο – Εκτυπώσεις – Πτολεμαΐδα

  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcastsNew
  • True Story RadioLive
No Result
View All Result
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
No Result
View All Result
Ποια είναι τελικά η «κατάλληλη» τιμωρία για ένα παιδί;
Tags: Ελένη Αλεξανδρίδου

Ποια είναι τελικά η «κατάλληλη» τιμωρία για ένα παιδί;

24 Μαρτίου 2014, 3:00 μμ
από Έλενα Αλεξανδρίδου
σε Παιδαγωγικά, Στήλες
Reading Time: 1 min read

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Σχετικές Αναρτήσεις

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Ornella Vanoni – Parla Più Piano (Love Theme From The Godfather) (1972)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Ornella Vanoni – Parla Più Piano (Love Theme From The Godfather) (1972)

10 Μαΐου 2025, 9:00 μμ
Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Sally Townes – Just The Way You Are (1979)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Sally Townes – Just The Way You Are (1979)

9 Μαΐου 2025, 9:00 μμ
Από την ομιλία του Δημάρχου Πέτρου Τόττη στα εγκαίνια του Πνευματικού Κέντρου Πτολεμαΐδας το 1996 – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ
Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

Από την ομιλία του Δημάρχου Πέτρου Τόττη στα εγκαίνια του Πνευματικού Κέντρου Πτολεμαΐδας το 1996 – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ

9 Μαΐου 2025, 7:30 μμ
Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Richie Sambora – Hard Times Come Easy (1997)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Richie Sambora – Hard Times Come Easy (1997)

8 Μαΐου 2025, 9:00 μμ
Τρία υπαίθρια λουστράκια της μετακατοχικής περιόδου 1945-1946 – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ
Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

Τρία υπαίθρια λουστράκια της μετακατοχικής περιόδου 1945-1946 – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ

8 Μαΐου 2025, 7:30 μμ
54χρονος στα Γρεβενά έστησε παράνομη λαχειοφόρο αγορά και πουλούσε λαχνούς – Συνελήφθη από την Αστυνομία Γρεβενών
Αγγελίες Εργασίας

Η κατασκευαστική εταιρεία ΤΕ.ΝΑ αναζητά βοηθό λογιστή/λογίστρια στην Πτολεμαΐδα

10 Μαΐου 2025, 7:20 μμ
Ο Όμιλος ΥΓΕΙΑ αναζητά τεχνολόγο ιατρικών εργαστηρίων στην Πτολεμαΐδα
Αγγελίες Εργασίας

Ο Όμιλος ΥΓΕΙΑ αναζητά τεχνολόγο ιατρικών εργαστηρίων στην Πτολεμαΐδα

10 Μαΐου 2025, 11:53 πμ
54χρονος στα Γρεβενά έστησε παράνομη λαχειοφόρο αγορά και πουλούσε λαχνούς – Συνελήφθη από την Αστυνομία Γρεβενών
Αγγελίες Εργασίας

Η NewAlert αναζητά Μηχανικό και Τεχνίτες για τη συντήρηση του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας στην Κοζάνη

9 Μαΐου 2025, 6:20 μμ
54χρονος στα Γρεβενά έστησε παράνομη λαχειοφόρο αγορά και πουλούσε λαχνούς – Συνελήφθη από την Αστυνομία Γρεβενών
Αγγελίες Εργασίας

Ζητείται Βοηθός Τεχνίτη από επιχείρηση στην Πτολεμαΐδα

9 Μαΐου 2025, 6:10 μμ
54χρονος στα Γρεβενά έστησε παράνομη λαχειοφόρο αγορά και πουλούσε λαχνούς – Συνελήφθη από την Αστυνομία Γρεβενών
Αγγελίες Εργασίας

Η εταιρεία TOTTIS PACK AE στη ΒΙΠΕ Φλώρινας αναζητά Μηχανικό και Ηλεκτρολόγο – Ηλεκτρονικό

9 Μαΐου 2025, 2:50 μμ




Share on FacebookShare on TwitterEmail Share

alexandridou-300x200

Ο Burrhus Frederic (“B. F.”) Skinner, ψυχολόγος που συνέβαλε στις σύγχρονες θεωρίες γύρω από τον έλεγχο της ανθρωπινής συμπεριφοράς, ήταν ο πρώτος που μίλησε για την τιμωρία, χωρίς όμως να υποστηρίζει τη χρήση της. Θεωρούσε πως γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει να ενισχύουν κατάλληλες μορφές συμπεριφοράς ενός παιδιού και να αγνοούν τις ανεπιθύμητες. Η τιμωρία για αυτόν, αποτελείται από όλα εκείνα τα επακόλουθα (συνήθως αρνητικά) που μειώνουν την συχνότητα εμφάνισης μιας ανεπιθύμητης  συμπεριφοράς. Ο απώτερος στόχος της τιμωρίας είναι να δώσει το μήνυμα στο παιδί ότι κάποια όρια επιθυμητής συμπεριφοράς έχουν ξεπεραστεί και να το πείσει πως αυτό είναι ανεπιθύμητη συμπεριφορά.

Η τιμωρία, μπορεί να πάρει δύο βασικές μορφές. Η πρώτη μορφή είναι η τιμωρία παρουσίασης, κατά την οποία ένα αποτρεπτικό ερέθισμα που ακολουθεί μια συμπεριφορά, χρησιμοποιείται για να μειώσει τις πιθανότητες επανεμφάνισης της συμπεριφοράς αυτής. Αντίστοιχα παραδείγματα στα πλαίσια του σχολείου είναι η σιωπηλή μομφή, η επίπληξη, η κράτηση του παιδιού μετά τη λήξη του μαθήματος, η αποστέρηση δικαιωμάτων, η ενημέρωση γονέων, η τιμωρία της ομάδας για το παράπτωμα ενός παιδιού, η υποχρεωτική απολογία – συγνώμη, η κοινωνική απομόνωση κλπ.  Η δεύτερη μορφή είναι η τιμωρία απόσυρσης, κατά την οποία αποσύρουμε ένα ευχάριστο επακόλουθο (σχετικό ή μη), με στόχο τη μείωση πιθανοτήτων επανεμφάνισής της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς (π.χ. δεν επιτρέπει στο παιδί να πάει σινεμά).

 

Βασικά μειονεκτήματα χρήσης της τιμωρίας που συνδέονται με το κατά πόσο η τιμωρία είναι έντονη και επαναλαμβανόμενη:

Είναι σημαντικό, ως γονείς και εκπαιδευτικοί να γνωρίζουμε πως όλες οι μορφές τιμωρίας δε θα πρέπει να χρησιμοποιούνται συχνά γιατί αυτό είναι αναποτελεσματικό.

  •      Ένα βασικό μειονέκτημα της τιμωρίας είναι πως το παιδί δε γνωρίζει πάντοτε με σαφήνεια τους λόγους που η συμπεριφορά αυτή είναι ανεπιθύμητη (π.χ. για αυτόν που επιβάλλει την τιμωρία) και όλο αυτό αποτελεί αρνητική ενίσχυση στις σχέσεις του με τον γονέα – εκπαιδευτικό.
  •      Η τιμωρία συχνά προκαλεί ανεπιθύμητες συναισθηματικά αντιδράσεις και είναι πιθανόν να οδηγήσει σε συμπεριφορά δραπέτευσης και φυγής από το έργο – δραστηριότητα ή και γενικότερα από τη σχέση του με το άτομο που την επιβάλλει.
  •      Η τιμωρία, μερικές φορές, οδηγεί σε αύξηση της συμπεριφοράς που τιμωρήθηκε γιατί υπάρχουν περιπτώσεις όπου η τιμωρία δεν τιμωρεί αλλά ενισχύει. Αυτό μπορούμε να το παρατηρήσουμε όταν διακρίνουμε πως η ανεπιθύμητη συμπεριφορά εμφανίζεται ξανά σε άλλους περιβάλλοντος χώρους.
  •      Οι μελετητές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου γιατί τιμωρία μπορεί να λειτουργήσει για το παιδί ως καταπίεση μιας αντίδρασης, άρα θα εμφανιστεί ξανά όταν αυτός που τιμωρεί δεν είναι παρόν ή όταν η τιμωρία σταματήσει – γιατί, πολύ απλά, το παιδί θα απαλλαχτεί από την πίεση –.
  •      Όπως τόνισε και ο Skinner, η τιμωρία πολλές φορές δε δείχνει τη σωστή μορφή συμπεριφοράς, δηλαδή, λέει στο παιδί τι να μην κάνει και όχι τι θα έπρεπε να κάνει (αυτό έχει σχέση με την κοινωνική συμπεριφορά). Άρα, η τιμωρία πρέπει πάντα να συνοδεύεται από επισήμανση του τι είναι επιθυμητό.
  •      Ένα παιδί μπορεί να μην είναι σε θέση να αναγνωρίσει τη συνάφεια ανάμεσα σε αντίδραση – τιμωρία γιατί όταν τιμωρούνται, τις περισσότερες φορές προσέχουν την τιμωρία και όχι τους λόγους που επιβλήθηκε (π.χ. βαθμολογία: γιατί πήρε αυτό το βαθμό; ποια ήταν τα δυνατά – αδύνατα σημεία του γραπτού;).
  •      Όταν η τιμωρία είναι έντονη, συχνή και προκαλεί πόνο (φυσικό, συναισθηματικό, ψυχολογικό) δημιουργεί στο παιδί ψυχολογική εγρήγορση που είναι δυνατό να οδηγήσει σε θυμό και σε επιθετικότητα (οι έρευνες δείχνουν πως επιθετικά παιδιά είναι πιθανόν να προέρχονται από οικογένειες που χρησιμοποιούσαν ακραίες και έντονες μορφές τιμωρίας).
  •      Επιπλέον, – κινούμενοι στην ίδια γραμμή – κάποιες μορφές τιμωρίας (κυρίως φυσική τιμωρία) δείχνουν στα παιδιά μοντέλα επιθετικότητας και με αυτό τον τρόπο μεταβιβάζουμε το λανθασμένο μήνυμα ότι η επιθετικότητα είναι αποδεκτή. Τα παιδιά μαθαίνουν μέσω της μίμησης και της παρατήρησης, άρα όταν υπάρχουν μηνύματα επιθετικότητας (από το κοινωνικό ή οικογενειακό περιβάλλον), οι παρατηρητές (παιδιά) καταλήγουν στην ίδια συμπεριφορά.
  •      Τέλος, η  πολύ αυστηρή τιμωρία μπορεί να προκαλέσει φυσική ή ψυχολογική ζημιά. Η σωματική – φυσική τιμωρία έχει απαγορευτεί νομικά, ενώ η ψυχολογική τιμωρία  (π.χ. δημιουργία αμηχανίας) μπορεί να είναι εξίσου επιβλαβής με τη φυσική τιμωρία. Η ψυχολογική τιμωρία μπορεί ακόμη, να έχει μελλοντική επίδραση στην επίδειξη παραγωγικότητας στο σχολείο (π.χ. δημιουργία αμηχανίας, προσβολές κλπ.). Το σημαντικό, όμως, είναι ότι πρέπει να κατανοήσουμε όλοι πως η γραμμή ανάμεσα στην τιμωρία και την κακοποίηση είναι ενιαία, ενώ αντίθετα, η ήπια φυσική τιμωρία είναι το μόνο μέσο για να κρατήσουμε τα πολύ μικρά παιδιά μακριά από ανεπιθύμητες συμπεριφορές σε ακραίες περιπτώσεις (π.χ. το παιδί προσπάθησε να βάλει το χέρι του στην πρίζα και εγώ του το τράβηξα απότομα).
  •      Αξίζει να αναφερθεί πως και από την πλευρά του εκπαιδευτικού, η χρήση της «αποβολής» ως τιμωρία, αποτελεί ένα αναποτελεσματικό μέτρο για την αντιμετώπιση της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς, καθώς μπορεί να δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα στο σχολικό χώρο (π.χ. χάνονται μαθήματα).

 

Κατευθυντήριες γραμμές για την αποτελεσματική χρήση της τιμωρίας  στη σχολική τάξη που στοχεύουν στην μείωση των πιθανοτήτων εμφάνισης ανεπιθύμητων ενεργειών:

  •      Το βασικό ζήτημα γύρω από την τιμωρία, είναι πως  πρέπει να συμφωνεί και ο παρέχων (εκπαιδευτικός – γονέας) και ο λήπτης (παιδί) πως αυτή η ενέργεια είναι τιμωρία. Δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο πως όπως αντιλαμβανόμαστε εμείς την τιμωρία, το ίδιο κάνει και το παιδί.
  •      Η τιμωρία θα πρέπει να τιμωρεί και όχι να ενισχύει και αυτό κρίνεται από το αποτέλεσμα της χρήσης της.  Όταν βλέπουμε, για παράδειγμα, σε μια δεδομένη στιγμή ότι δε μειώνεται η συμπεριφορά, αυτό σημαίνει ότι δεν τιμωρήσαμε.
  •      Δεν πρέπει να ξεχνάμε  πως  απώτερος στόχος της χρήσης τιμωρίας είναι να δώσει το μήνυμα στο παιδί ότι κάποια όρια επιθυμητής συμπεριφοράς έχουν ξεπεραστεί και να το πείσει πως αυτή του η συμπεριφορά είναι ανεπιθύμητη.
  •      Πρέπει  πάντοτε να υπάρχει απειλή – προειδοποίηση (προκαταβολικά) για τη χρήση της τιμωρίας, δηλαδή τα παιδιά πρέπει να προειδοποιούνται αλλά όχι να εκφοβίζονται.  Δεδομένου ότι ο γονέας και ο εκπαιδευτικός έχει το πάνω χέρι, πρέπει συμπεριφερθεί με τρόπο ώστε να είναι αυτός ο ίδιος που θα προειδοποιήσει για τις συνέπειες της υιοθέτησης αυτής της συμπεριφοράς. Έτσι, για παράδειγμα, στα σχολεία  – κυρίως – πρέπει να προϋπάρχουν κανόνες – κανονισμοί  για τη λειτουργία της σχολικής τάξης ώστε να οριοθετούνται ορισμένα ζητήματα και οι αντίστοιχες συνέπειές τους.
  •      Η χρήση της τιμωρίας πρέπει να είναι συνεπής (καθολική) για να μην μπερδεύεται το παιδί. Πάνω σε αυτό τίθεται το θέμα της υποκειμενικότητας στη συμπεριφορά του γονέα – εκπαιδευτικού. Οι κανόνες – κανονισμοί όταν θεσπίζονται, ελέγχουν και τους ίδιους τους γονείς – εκπαιδευτικούς.  Άρα, το σωστό είναι το «κάνε ότι κάνω» και όχι «κάνε ότι σου λέω» και «μην κάνεις ότι κάνω». Οφείλουμε να λειτουργούμε ως πρότυπα για τα παιδιά μας.
  •      Η προειδοποίηση – απειλή της τιμωρίας πρέπει να είναι τέτοια που να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Οι υπερβολικές απειλές που δεν είναι εφικτό να πραγματοποιηθούν και η πεποίθηση γονέων και εκπαιδευτικών πως με αυτές το παιδί δε θα υλοποιήσει ξανά την ίδια ανεπιθύμητη συμπεριφορά, είναι εσφαλμένες.
  •      Ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη εκπαιδευτικών και γονέων, είναι το γεγονός πως  συνεχίζουν να απειλούν με τιμωρία, χωρίς να την εφαρμόζουν.  Για  αυτό επισημαίνεται πως μια προειδοποίηση προς τα παιδιά είναι επαρκής, ενώ πολλές λάθος.  Η απειλή όταν λαμβάνει χώρα, πρέπει να εφαρμόζεται.
  •      Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς πρέπει να οδηγούνται σε ορισμένες κινήσεις ώστε  να αποφευχθεί ο κίνδυνος του να παρουσιαστούν ανεπιθύμητες συμπεριφορές. Έτσι, όταν είναι δυνατό, για παράδειγμα, μπορεί να τροποποιείται το περιβάλλον της σχολικής τάξης έτσι ώστε να γίνεται δύσκολη η εμφάνιση ανεπιθύμητης συμπεριφοράς  (π.χ.  θέμα αντιγραφής:  χωρίζουμε φίλους που πιθανόν συνεργάζονται).
  •      Είναι πολύ σημαντικό, η συμπεριφορά που πρόκειται να τιμωρηθεί να περιγράφεται με σαφής και συγκεκριμένους όρους στο παιδί, ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια μη κατανόησης.
  •      Η τιμωρία πρέπει να ενέχει ένα προγραμματισμό. Με άλλα λόγια να δίνεται κάθε φορά και όχι διακεκομμένα. Για παράδειγμα, ένας εκπαιδευτικός που επιπλήττει ένα μαθητή για την παράβαση ενός  κανόνα, πρέπει να τον επιπλήττει κάθε φορά που παραβαίνει τον κανόνα.  Ακόμη και όταν διαπιστωθεί ότι υπάρχει μείωση της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς, θα πρέπει η διαδικασία της τιμωρίας να συνεχίσει να χρησιμοποιείται (ανεξάρτητα από τον υπαίτιο) διακεκομμένα για να οδηγήσει στην εξάλειψη της.
  •      Τέλος, η τιμωρία πρέπει να αποτελεί συνέχεια μιας συγκεκριμένης αντίδρασης (χρονικά) γιατί είναι πιο αποτελεσματική όταν δίνεται στην αρχή μιας διαδοχής συμπεριφορών που αποτελούν μια ομάδα αντιδράσεων. Για παράδειγμα, η πράξη του πετάγματος μιας σαΐτας μέσα στη σχολική τάξη, αποτελείται από μια σειρά ενεργειών (το παιδί σκίζει ένα χαρτί, το διπλώνει μια φορά, το διπλώνει δεύτερη φορά κ.ο.κ). Για αυτό το λόγο, η τιμωρία στην αρχή της διαδοχής των ενεργειών είναι αποτελεσματικότερη γιατί διακόπτει την αλυσίδα των προβληματικών συμπεριφορών.
  •      Γενικότερα, θεωρείται πως όσο πιο κοντά βρίσκεται η τιμωρία στην εκδήλωση της συμπεριφοράς, τόσο πιο αποτελεσματική είναι για να μην γίνει συνήθεια στο παιδί να συμπεριφέρεται με τον συγκεκριμένο τρόπο. Ορισμένες φορές αυτό είναι δύσκολο στα πλαίσια του σχολείου. Δεν μπορούμε δηλαδή να επιβάλουμε τιμωρία αμέσως μετά τη συμπεριφορά. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι καλό να μη διακόπτεται η ροή του μαθήματος και να κρατά ο εκπαιδευτικός το μαθητή στο τέλος του μαθήματος, να του επιβάλλει την τιμωρία και να του εξηγεί τους λόγους (σχέση συμπεριφοράς – συνέπειας).

 

Η χρήση της Αιτιολογίας στα πλαίσια της Τιμωρίας είναι το πιο σημαντικό μέρος της:

Τα παιδιά ξέρουν γιατί τιμωρούνται, αλλά δεν γνωρίζουν γιατί αυτό που κάνουν είναι ανεπιθύμητο.

Η ορθή χρήση της αιτιολογίας, αυξάνει την πιθανότητα όταν μια μορφή συμπεριφοράς τιμωρείται, να καταστέλλονται παρόμοιες μορφές συμπεριφοράς. Με αυτό τον τρόπο γενικεύεται η χρήση της τιμωρίας και οι παρόμοιες ανεπιθύμητες μορφές συμπεριφοράς είναι περισσότερο πιθανό να εξαλειφθούν ακόμα και κατά την απουσία αυτού που τιμωρεί. Επιπλέον, φαίνεται πως όταν η τιμωρία αιτιολογείται, κάνει την αμεσότητα της παροχής της όχι τόσο σημαντικό παράγοντα για την αποτελεσματικότητά της.  Τέλος, είναι γεγονός πως τα μεγαλύτερα (ηλικιακά) παιδιά όχι μόνο περιμένουν αλλά και απαιτούν την εξήγηση που χαρακτηρίζει το «ανεπιθύμητο». Άρα, όταν η αιτιολογία αυτή δεν επέρχεται, δεν υπάρχει τιμωρία γιατί δεν υπάρχει εξήγηση.

 

Ελένη Α. Αλεξανδρίδου

Φιλόλογος

Πτυχιούχος Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας  Ιωαννίνων

Ειδίκευση στον Τομέα της Παιδαγωγικής Επιστήμης

Κάτοχος Πιστοποίησης Επάρκειας Γνώσης της Γραφής Braille

www.filologosonline.gr

 e-mail: filologosonline.gr@gmail.com

 

Βιβλιογραφία:

“The Psychology of Education”, Martyn Long @Routledge Falmer

“Psychology in Teaching”, Learning and Growth, (Fourth Edition) @Don Hamachek

“Education Psychology/ A Realistic Approach”, Thomas L. Good (3d edition), Jene E. Brophy @Longman New York & London

“Psychology Applied to Teaching”, Biehler/ Snowman (Sixth Edition) @Houghton Mifflin

«Εκπαιδευτική Ψυχολογία – Θεωρία και Πράξη», Robert E. Slavin, Εκδόσεις Μεταίχμιο

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

MyΘέρμανση: Κλείνει η πλατφόρμα για τις αιτήσεις του επιδόματος

Επίδομα θέρμανσης 2025: Ποιοι θα πάρουν αυξημένη την β’ δόση – Ο συντελεστής για την περιοχή μας

4 Μαΐου 2025, 8:59 πμ
Αυτή είναι η πιο ευτυχισμένη πόλη της Ελλάδας

Αυτή είναι η πιο ευτυχισμένη πόλη της Ελλάδας

8 Μαΐου 2025, 8:00 μμ
Τέλος οι ψησταριές στα πανηγύρια; – Μόνο με catering (Βίντεο)
Κοινωνία

Τέλος οι ψησταριές στα πανηγύρια; – Μόνο με catering (Βίντεο)

10 Μαΐου 2025, 9:23 μμ
Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Ornella Vanoni – Parla Più Piano (Love Theme From The Godfather) (1972)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Ornella Vanoni – Parla Più Piano (Love Theme From The Godfather) (1972)

10 Μαΐου 2025, 9:00 μμ
Νέες ταυτότητες: Αλλάζει το σύστημα ραντεβού – Κλειδί για την έκδοσή τους ο Προσωπικός Αριθμός
Ελλάδα

Προσωπικός Αριθμός Πολίτη: Πώς θα τον αποκτήσετε και τι σημαίνει για ΑΦΜ, ΑΜΚΑ και ταυτότητα (vid)

10 Μαΐου 2025, 8:34 μμ
Δύο μικρά αρκουδάκια χτυπήθηκαν από όχημα στο δρόμο Αμυνταίου – Φλώρινας
Τοπική Επικαιρότητα

Δύο μικρά αρκουδάκια χτυπήθηκαν από όχημα στο δρόμο Αμυνταίου – Φλώρινας

10 Μαΐου 2025, 8:19 μμ
Αυτές είναι 3 κορυφαίες δεξιότητες που θα ζητά στο μέλλον η αγορά εργασίας
Ελλάδα

Αλλάζουν όλα στους χώρους εργασίας: Αυξομειώσεις ωρών απασχόλησης από τους εργοδότες με ένα «κλικ»

10 Μαΐου 2025, 8:02 μμ
Καστοριά: Ένας φοιτητής εξηγεί πώς ζει με εισόδημα 500€ τον μήνα – Πόσα ξοδεύει για τρόφιμα
Τοπική Επικαιρότητα

Καστοριά: Ένας φοιτητής εξηγεί πώς ζει με εισόδημα 500€ τον μήνα – Πόσα ξοδεύει για τρόφιμα

10 Μαΐου 2025, 7:30 μμ
54χρονος στα Γρεβενά έστησε παράνομη λαχειοφόρο αγορά και πουλούσε λαχνούς – Συνελήφθη από την Αστυνομία Γρεβενών
Αγγελίες Εργασίας

Η κατασκευαστική εταιρεία ΤΕ.ΝΑ αναζητά βοηθό λογιστή/λογίστρια στην Πτολεμαΐδα

10 Μαΐου 2025, 7:20 μμ
1000 νέες θέσεις εργασίας σε Δυτική Μακεδονία & Μεγαλόπολη, μέσω επιχορήγησης επιχειρήσεων
Τοπική Επικαιρότητα

Δυτική Μακεδονία: 527 επενδύσεις και 2.500 νέες θέσεις εργασίας στη μετά λιγνίτη εποχή

10 Μαΐου 2025, 7:02 μμ
Καστοριά: Ξεκίνησε το 7ο Ανοιχτό τουρνουά επιτραπέζιας αντισφαίρισης
Τοπική Επικαιρότητα

Καστοριά: Ξεκίνησε το 7ο Ανοιχτό τουρνουά επιτραπέζιας αντισφαίρισης

10 Μαΐου 2025, 6:35 μμ
Load More

Τα δημοφιλέστερα σήμερα:

Αυτή είναι η πιο ευτυχισμένη πόλη της Ελλάδας
Ελλάδα

Αυτή είναι η πιο ευτυχισμένη πόλη της Ελλάδας

από e-ptolemeos team
8 Μαΐου 2025, 8:00 μμ

περισσότερα
MyΘέρμανση: Κλείνει η πλατφόρμα για τις αιτήσεις του επιδόματος
Τοπική Επικαιρότητα

Επίδομα θέρμανσης 2025: Ποιοι θα πάρουν αυξημένη την β’ δόση – Ο συντελεστής για την περιοχή μας

από e-ptolemeos team
4 Μαΐου 2025, 8:59 πμ

περισσότερα

Η ημερήσια ενημέρωσή σου

E-PTOLEMEOS.GR NEWSLETTER

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

MyΘέρμανση: Κλείνει η πλατφόρμα για τις αιτήσεις του επιδόματος
Τοπική Επικαιρότητα

Επίδομα θέρμανσης 2025: Ποιοι θα πάρουν αυξημένη την β’ δόση – Ο συντελεστής για την περιοχή μας

4 Μαΐου 2025, 8:59 πμ
e-ΕΦΚΑ: Πότε θα καταβληθούν οι συντάξεις Φεβρουαρίου
Κοινωνία

Συντάξεις: Πότε θα μπουν τα χρήματα – Οι ημερομηνίες ανά ταμείο

10 Μαΐου 2025, 11:52 πμ
ΕΦΚΑ: Αλλάζουν οι διατάξεις για την απασχόληση των συνταξιούχων
Κοινωνία

Σύνταξη στα 61 έτη για όλα τα ασφαλιστικά ταμεία

4 Μαΐου 2025, 10:29 πμ
Αυτή είναι η πιο ευτυχισμένη πόλη της Ελλάδας
Ελλάδα

Αυτή είναι η πιο ευτυχισμένη πόλη της Ελλάδας

8 Μαΐου 2025, 8:00 μμ
Δείτε όλη τη ροή ειδήσεων
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcasts
  • True Story Radio

Ταυτότητα Ιστοσελίδας:
ΑΝΤΩΝΗΣ Κ. ΠΟΥΓΑΡΙΔΗΣ [Pougaridis Media - Ατομική Επιχείρηση]

ΑΦΜ 138106177 ΔΟΥ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ
Δ/νση Έδρας: 25ης Μαρτίου 36, ΤΚ 50200 Πτολεμαΐδα,
Email: info@e-ptolemeos.gr Τηλ. 2463080986

Πιστοποιημένη Ιστοσελίδα με μοναδικό αριθμό Μ.Η.Τ. 232299 (Νόμος 5005/2022)

Ιδιοκτήτης, Νόμιμος εκπρόσωπος, Διευθυντής, Διαχειριστής και δικαιούχος του domain name: Αντώνης Πουγαρίδης

Διευθύντρια σύνταξης: Βασιλική Σάφη

Η επιχείρηση έχει υπογράψει δήλωση συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 της Επιτροπής της 1ης Μαρτίου 2018, σχετικά με τα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο (L 63)

Όροι Χρήσης  |   Πολιτική Απορρήτου  |   Επικοινωνία

© pougaridismedia 2024

Προφίλ Διαφήμιση Καριέρα Πρακτική Άσκηση Επικοινωνία

  • Αρχική
  • Podcasts
  • Τοπική Επικαιρότητα
    • Πτολεμαΐδα
    • Κοζάνη
    • Αμύνταιο
    • Φλώρινα
    • Καστοριά
    • Γρεβενά
  • Αθλητικά
    • Βαθμολογίες
    • Μπάσκετ
    • Ποδόσφαιρο
    • Στίβος
    • Τέννις
    • Βόλεϊ
    • Χάντμπολ
    • Αθλητικές Εκπομπές
  • Παραπολιτικά
    • Επίκαιρος
    • Παραπολιτικά του παλμού
    • Σύντροφος
    • Στίγμα
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Ενέργεια
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
  • Υγεία
  • Αγγελίες Εργασίας
  • Extras
    • Το Στίγμα
    • Ανεμοδείκτης
    • Για να θυμούνται οι παλιοί…
    • Συνεντεύξεις
    • Web TV
    • Αστυνομικό Δελτίο
    • Προσεχείς Εκδηλώσεις
    • Εκδηλώσεις που έγιναν

© Copyright 2012-2023 Pougaridis Media. Τα καλύτερα μας χρόνια είναι αυτά που θα 'ρθουν.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

  • Αρχική
  • Podcasts
  • Τοπική Επικαιρότητα
    • Πτολεμαΐδα
    • Κοζάνη
    • Αμύνταιο
    • Φλώρινα
    • Καστοριά
    • Γρεβενά
  • Αθλητικά
    • Βαθμολογίες
    • Μπάσκετ
    • Ποδόσφαιρο
    • Στίβος
    • Τέννις
    • Βόλεϊ
    • Χάντμπολ
    • Αθλητικές Εκπομπές
  • Παραπολιτικά
    • Επίκαιρος
    • Παραπολιτικά του παλμού
    • Σύντροφος
    • Στίγμα
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Ενέργεια
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
  • Υγεία
  • Αγγελίες Εργασίας
  • Extras
    • Το Στίγμα
    • Ανεμοδείκτης
    • Για να θυμούνται οι παλιοί…
    • Συνεντεύξεις
    • Web TV
    • Αστυνομικό Δελτίο
    • Προσεχείς Εκδηλώσεις
    • Εκδηλώσεις που έγιναν

© Copyright 2012-2023 Pougaridis Media. Τα καλύτερα μας χρόνια είναι αυτά που θα 'ρθουν.