Η Πέτη Πέρκα σε συνέχεια της εισήγησής της επί των ευθυνών της κυβέρνησης για την ακραία ακρίβεια και αισχροκέρδεια στην αγορά ενέργειας, προχώρησε στην ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/944 ΕΕ για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Επισήμανε χαρακτηριστικά:
«Μετά από ένα χρόνο ακραίας ακρίβειας και χειραγώγησης, έρχεται η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο, εκ των υστέρων και εκτός πραγματικότητας και αναφέρεται στην εποπτεία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και στην προστασία των καταναλωτών, και άλλα ωραία…σαν να μην ‘τρέχει’ τίποτα, κάνει μια τυπική ενσωμάτωση της οδηγίας 2019/944 Ε.Ε. για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας που έπρεπε να είχε ενσωματωθεί μέχρι τα τέλη του 2020, με αποτέλεσμα μερικές από τις διατάξεις του νομοσχεδίου να φαντάζουν από αστείες έως τραγικές.
Προσθέτει αρμοδιότητες στη ΡΑΕ, όπως η παρακολούθηση προγραμμάτων ανάπτυξης των Διαχειριστών! Ενώ ότι την τελευταία φορά που ασχολήθηκε η κυβέρνηση με αρμοδιότητες της ΡΑΕ ήταν στο ν. 4951/2022 τον Ιούλιο, για να της αφαιρέσει αρμοδιότητες προκειμένου να προχωρήσει στην πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών εξυπηρετώντας συγκεκριμένα συμφέροντα.
Συμπεριλαμβάνεται η απόκριση ζήτησης, δηλαδή η μεταβολή της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας από εμπορικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις, με σκοπό την εξισορρόπηση του δικτύου, όταν έχει καθυστερήσει σημαντικά και σήμερα πια μιλάμε για διακοπές στην τροφοδοσία ηλεκτρικής ενέργειας.
Αναφέρεται στην προστασία των καταναλωτών με συμβάσεις με σταθερές τιμές, ενώ οι τιμές των προμηθευτών αλλάζουν πλέον κάθε μήνα.
Προβλέπει διαβούλευση για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας, όμως μετά την τροποποίησή του χωρίς καμία διαβούλευση ώστε να μπορούν οι προμηθευτές να ανακοινώνουν τιμές ένα μήνα πριν και όχι δύο μήνες πριν, όπως προβλεπόταν. Η απόλυτη υποκρισία.
Μιλάει για ευφυή συστήματα μέτρησης και καινοτόμες μεθόδους τιμολόγησης, για συμβάσεις δυναμικής τιμολόγησης, χωρίς έξυπνους μετρητές, αφού ο διαγωνισμός για έξυπνους μετρητές έχει καθυστερήσει πολύ, και η Ελλάδα είναι τραγικά πίσω στην εγκατάστασή τους. Με το άρθρο 28 ο χρονικός ορίζοντας εγκατάστασης έξυπνων μετρητών στο Δίκτυο Διανομής (για το 80% των καταναλωτών) μετατίθεται από το 2020 στο 2030.
Προβλέπει την επιβολή τέλους στους πελάτες που καταγγέλλουν οικειοθελώς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας σταθερής τιμής ορισμένου χρόνου.
Μήπως θυμάστε ότι οι προμηθευτές μετέτρεψαν μονομερώς σταθερά τιμολόγια σε κυμαινόμενα και στη συνέχεια επέβαλαν και ρήτρα πρόωρης αποχώρησης σε σύμβαση πλέον κυμαινόμενης τιμολόγησης; Για να γίνει κατανοητό, είναι σαν να έχουμε λάβει ένα δάνειο στεγαστικό με σταθερό επιτόκιο και ξαφνικά η τράπεζα να μας το μετατρέπει σε κυμαινόμενο, επειδή πλέον δεν συμφέρει. Δεν είδαμε όμως καμία κάποια αντίδραση για την παράνομη πρακτική ούτε καν ψίθυρο.
Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση δεν έχει σκοπό να βάλει τάξη στην ανεξέλεγκτη κερδοσκοπική λειτουργία της αγοράς ενέργειας. Υπάρχουν πολλές καταγγελίες για αυθαιρεσίες, αδιαφάνεια στις χρεώσεις και καταχρηστική αλλαγή όρων συμβολαίων και πολλές δικαιώνονται και στα δικαστήρια.
Όπως ανέφερε ο Βοηθός Συνήγορος του Καταναλωτή, στις συστάσεις τους αναφέρονταν στην οδηγία σε αντίθεση με τους προμηθευτές που συστηματικά δεν συμμορφώνονταν και την κυβέρνηση που την καθυστερούσε και την αγνοούσε.
Γενικότερα νομοθετούνται κάποια συμβατικά δικαιώματα καταναλωτών λόγω υποχρέωσης ενσωμάτωσης αλλά στην παρούσα φάση πρόκειται μάλλον για κακόγουστο αστείο, με δεδομένη την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά ενέργειας τον τελευταίο περίπου χρόνο, με προμηθευτές να κάνουν ό,τι θέλουν, το Υπουργείο να νομοθετεί την τάχα κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής και την «ενίσχυση της διαφάνειας» που τελικά αποδείχθηκε ότι είναι ενίσχυση της αισχροκέρδειας. Θα περιμέναμε από το ΥΠΕΝ την ύστατη στιγμή να τολμήσει κάποια προωθημένη πρόταση για την ελάφρυνση των πολιτών και των παραγωγικών φορέων, κάποια πρόβλεψη για τον περιορισμό συσσώρευσης πλούτου σε λίγες τσέπες, κάποια ενίσχυση των ελέγχων, κάποιες κυρώσεις των προμηθευτών για καταχρηστικές πρακτικές.
Ως προς τις χωροταξικές και πολεοδομικές διατάξεις του νομοσχεδίου, η κ. Πέρκα δήλωσε ότι «η εκ των υστέρων νομιμοποίηση των όποιων επιλογών έχει γίνει κανόνας. Η χωροταξία για σας είναι εμπόδιο και όχι επιστήμη. Ο σχεδιασμός γίνεται κουρελού. Έτσι εξηγείται ότι αυτή η χώρα, που κυβερνήθηκε επί σειρά ετών από την παράταξή σας, δεν απέκτησε ποτέ κρίσιμα εργαλεία. Εργαλεία που προχώρησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και τώρα ξαναγυρίζουμε πίσω.
Τροποποιείτε χρήσεις γης που καθορίστηκαν με ΠΔ, με νόμο παρακάμπτετε δηλαδή το ΣΤΕ και εκεί έγκειται η διαφωνία μας. Δίνετε το πράσινο φως για αλλαγές στις χρήσεις και στο συντελεστή δόμησης προς το δυσμενέστερο οριζόντια. Και προβλέπετε πιλοτική εφαρμογή στο Πάρκο πόλης όπου οι χρήσεις από «αστικό πράσινο – ελεύθεροι χώροι» γίνονται χρήσεις διοίκησης, εκπαίδευσης, αλλά και φοιτητικών εστιών. Ο μελετητής είχε δώσει αυτή την χρήση γης στο συγκεκριμένο τμήμα γιατί εκεί υπάρχουν αρχαιολογικά ευρήματα».
Ως προς τις δασικές διατάξεις του νομοσχεδίου, η κ. Πέρκα επανάφερε το ερώτημα «ποια η χρεία των διατάξεων που νομοθετείτε την εξαίρεση από την αναδάσωση των εκτάσεων που στους κυρωμένους δασικούς χάρτες δεν έχουν δασική μορφή, αφού υπάρχει ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ (4462/201) που προέβλεπε τη διαδικασία άρσης αναδάσωσης πριν από την κύρωση του δασικού χάρτη και ήδη έχουν εκδοθεί (109) αποφάσεις, εφόσον οι εκτάσεις δεν ήταν δασικές;».
Επισήμανε ότι «συμπεριλαμβάνονται διατάξεις οι οποίες τακτοποιούν παράνομα έργα εντός δασών και δασικών εκτάσεων. Προβλέπει ότι όσοι έχουν παρανομήσει και προχώρησαν σε εγκατάσταση έργου ΑΠΕ ή δικτύου σε δασικές εκτάσεις χωρίς άδεια, λαμβάνουν εκ των υστέρων την σχετική έγκριση και ενώ έχει ήδη δημιουργηθεί μια τετελεσμένη κατάσταση, άρα επιβραβεύονται όσοι έχουν παρανομήσει.
Τέλος με ειδικό άρθρο, βραβείο αριστείας του επιτελικού κράτους, καλύπτει με νόμο το ότι για 6 μήνες άφησε έκθετο τον Προϊστάμενο της ΓΔ Δασών να συνάπτει συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών χωρίς να έχει στην πράξη την σχετική αρμοδιότητα, αφού δεν είχε δημοσιευτεί η υπουργική απόφαση στο ΦΕΚ!»
Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αναφέρθηκε και στην Εθνική Στρατηγική για το Περπάτημα: «Αναμφισβήτητα πρόκειται για ένα θετικό βήμα, με την προϋπόθεση όμως να μην είναι μια κούφια εξαγγελία. Θα έπρεπε να συνοδεύεται τουλάχιστον από ένα Σχέδιο Δράσης και από ένα κείμενο Στρατηγικής Ενημέρωσης και Συμμετοχής του Κοινού, κ.τ.λ. Υπενθυμίζουμε ότι η αντίστοιχη Στρατηγική που μας είχε ανακοινωθεί από το ΥΠΕΝ (09/2020), ακόμη αγνοείται. [Το Ποδήλατο αποκτά Εθνική Στρατηγική – (ypen.gov.gr)]
Θα έπρεπε να συνδυαστεί με τα ΣΒΑΚ, τα οποία εάν δούμε το παράδειγμα της Αθήνας, εξαντλούνται με την κατασπατάληση πόρων και χώρων για ανόητες παρεμβάσεις τύπου μεγάλος περίπατος και μεγάλο φαγοπότι. Πραγματικά λυπάμαι. Δεν υπάρχει καμία αίσθηση, καμία κουλτούρα βιώσιμης κινητικότητας. Το πώς μοιράζεται ο αστικός χώρος, θα μπορούσε να είναι ένα νομοσχέδιο μόνο του».
Η κ. Πέρκα ολοκλήρωσε την εισήγησή της επισημαίνοντας ότι: «Παρόλο που πολλά άρθρα του νομοσχεδίου δεν είναι προβληματικά, είναι πια πολύ πίσω από τις ανάγκες της αγοράς ενέργειας που με τις τραγικές επιλογές της κυβέρνησής σας λειτουργεί χωρίς έλεγχο, χωρίς ρύθμιση μόνο για τα υπερκέρδη λίγων και εις βάρος των συμφερόντων και των αναγκών των καταναλωτών. Για αυτό τον λόγο δεν μπορούμε να υπερψηφίσουμε το νομοσχέδιο».