Στις κυριότερες αλλαγές που επέφερε ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, αναφέρθηκε σε συνέντευξη Τύπου, ο διοικητής της Τροχαίας Κοζάνης Φίλιππος Ζουρνατζής, σημειώνοντας ότι οι τροχαίες παραβάσεις κατηγοριοποιούνται αναλόγως με τον βαθμό επικινδυνότητας.
Σύμφωνα με τον διοικητή της Τροχαίας Κοζάνης, για τις περισσότερες παραβάσεις τα πρόστιμα μειώθηκαν στο μισό από την αρχή, ανεξαρτήτως αν θα πληρωθούν στις πρώτες δέκα ημέρες, όπως ίσχυε με τον προηγούμενο ΚΟΚ. Όμως για τις παραβάσεις υψηλής επικινδυνότητας προβλέπεται ακόμη και αφαίρεση της άδειας οδήγησης διά παντός. Όπως σημείωσε ο Φ. Ζουρνατζής, «με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας κωδικοποιούνται οι παραβάσεις σε τρεις κατηγορίες: της χαμηλής, της μεσαίας και της υψηλής επικινδυνότητας. Επίσης, οι παραβάσεις μπορούν και κατηγοριοποιούνται σε παραβάσεις οι οποίες οδηγούν σε αυξημένη συχνότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων και σε παραβάσεις που έχουν αντικοινωνικό χαρακτήρα.
Από τις 30 Μαρτίου με τον νέο ΚΟΚ τα πρόστιμα σε σχέση με τον προηγούμενο έχουν μειωθεί στο μισό, εκτός από κάποιες εξαιρέσεις οι οποίες είναι: η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση STOP, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων ή οδήγηση για εντυπωσιασμό και η πλημμελής σήμανση εργασιών στις οδούς. Γι’ αυτές τις παραβάσεις το πρόστιμο ισχύει εξ’ ολοκλήρου, όπως προβλεπόταν και στον προηγούμενο ΚΟΚ, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα μείωσης στο μισό τις 10 πρώτες μέρες. Για τις προαναφερόμενες παραβάσεις (μέθη, παραβίαση STOP και ερυθρού σηματοδότη), αν ο οδηγός διαπράξει τρεις μέσα σε μία πενταετία, αφαιρείται το δίπλωμα χωρίς δυνατότητα έκδοσης καινούργιου εφ’ όρου ζωής, καθώς αυτός ο παραβάτης οδηγός θεωρείται επικίνδυνος να κυκλοφορεί στο δρόμο.
Υπάρχουν επίσης κάποιες παραβάσεις που οδηγούν σε συχνή πρόκληση ατυχημάτων ή έχουν αντικοινωνικό χαρακτήρα. Αυτές είναι: η οδήγηση χωρίς ζώνη ή κράνος, η μη χρήση παιδικού καθίσματος, η χρήση κινητού τηλεφώνου και η οδήγηση στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης, η στάθμευση σε ράμπα διέλευσης ΑΜΕΑ ή σε χώρο στάθμευσης ΑΜΕΑ. Σ’ αυτές τις παραβάσεις το πρόστιμο είναι μηδενικό, υπάρχει όμως επιτόπου αφαίρεση της άδεια κυκλοφορίας και της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Σε περίπτωση δεύτερης διάπραξης δεύτερης τέτοιας παράβασης εντός εξαμήνου αφαιρείται το δίπλωμα για 120 ημέρες και ο οδηγός υποχρεούται σε επανεξέταση από σχολή οδηγών».
Αυτές είναι οι κυριότερες αλλαγές που επιφέρουν οι διατάξεις του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και ήδη ισχύουν από τις 30 Μαρτίου. Από την εφαρμογή του νέου ΚΟΚ, από τις 30 Μαρτίου, δυστυχώς οι πιο συχνές παραβάσεις είναι η οδήγηση υπό την επήρεια οινοπνεύματος, η οδήγηση χωρίς ζώνη ασφαλείας ή κράνους και η χρήση κινητού τηλεφώνου. «Αυτές είναι οι παραβάσεις που απασχολούν συνήθως την υπηρεσία μας», τόνισε ο Φ. Ζουρνατζής, προσθέτοντας ότι «δεν έχουμε κάποια αυξητική τάση, όμως ο τρόπος αντιμετώπισης είναι τελείως διαφορετικός, δεν υπάρχει χρηματικό πρόστιμο, υπάρχει όμως αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες».