Σήμερα ο δήμος Κοζάνης ανακοίνωσε τα τρία εναλλακτικά σενάρια για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, από τα οποία σαφέστατα κανένα δεν αποτελεί ΣΒΑΚ.
Το δεύτερο και τρίτο σενάριο δεν έχει καμία σχέση με ΣΒΑΚ. Το πρώτο αναφέρεται σε αποσπασματικές αναπλάσεις παλαιάς “κοπής” χωρίς: ενοποίηση, δέσμευση κοινόχρηστων χώρων μέσω δημιουργίας νέων πεζοδρόμων, κατάργηση υφιστάμενων θέσεων στάθμευσης εις όφελος της ποιότητας ζωής των πολιτών.
Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) επικεντρώνεται στον άνθρωπο και όχι στο αυτοκίνητο.
Στη βελτίωση της ποιότητας ζωής του και στην εύκολη προσβασιμότητα-κινητικότητα λαμβάνοντας υπόψη την υγεία, το περιβάλλον, την αγορά.
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) δεν υφίσταται δίχως:
-Δέσμευση κοινόχρηστων χώρων μέσω πεζοδρομήσεων και κατάργησης θέσεων στάθμευσης με παράλληλη δημιουργία οργανωμένων χώρων στάθμευσης περιφερειακά και εν΄ μέρει κεντρικά, σε κενά οικόπεδα του Δήμου ή ιδιωτών.
-Μετατροπή αρτηριών σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας και ενοποίησή τους.
-Ενοποίηση των υπαρχόντων κοινόχρηστων χώρων (π.χ. πλατείες, πάρκα) μέσω πεζοδρόμων με το Ιστορικό Κέντρο μιας πόλης και τα σημαντικά δημοτικά κι δημόσια κτίρια και τοποθεσίες (π.χ.μουσεία. βιβλιοθήκες, αθλητικές εγκαταστάσεις, εκκλησίες, υπηρεσίες).
Οτιδήποτε διαφορετικό, που επικεντρώνεται μόνο στη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών και στάθμευσης και όχι στον άνθρωπο και στη βελτίωση της προσβασιμότητας και κινητικότητάς του, μπορεί να χαρακτηριστεί ως μελέτη διαχείρισης κυκλοφορίας και στάθμευσης ή μελέτη συγκοινωνιακού σχεδιασμού κλπ, πάντως όχι ως ΣΒΑΚ.
Είναι ίσως η τελευταία ευκαιρία της Κοζάνης να αλλάξει μορφή, να γίνει ανθρώπινη και φιλική εντός των επόμενων 15-20 ετών.
Πρόκειται σαφέστατα για μία ευκαιρία που θα καταγραφεί στην ιστορία είτε κερδηθεί, είτε χαθεί.
Μαζί θα αποτυπωθεί και η σφραγίδα εκείνων οι οποίοι θα πάρουν τις αντίστοιχες αποφάσεις.
Ελπίζω και εύχομαι έστω την ύστατη ώρα να παρθούν οι ορθές αποφάσεις πέρα από πιθανές παραταξιακές αντιθέσεις και εγωισμούς.
Οι κοινόχρηστοι χώροι ανήκουν πρώτα στους πολίτες και μετά στα μηχανοκίνητα μέσα κυκλοφορίας.
ΧΑΡΙΣΙΟΣ Ι. ΓΚΟΒΕΔΑΡΟΣ
Πολιτικός Μηχανικός
Τομέας Συγκοινωνιών και Οδοποιίας