Στα σοβαρά προβλήματα που έχει δημιουργήσει, στην προστασία των λουόμενων σε πολυσύχναστες παραλίες, η εφαρμογή του Π.Δ/ τος 31/2018 αναφέρεται ο Γραμματέας ΠΕ της ΝΔ – Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης με κοινοβουλευτική του παρέμβαση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κο Παναγιώτη Κουρουμπλή.
Στην Ερώτηση επισημαίνεται ότι: «Η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος (Π.Δ.) 31/2018 (ΦΕΚ A’ 61/04-04-2018) με τίτλο «Σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, χορήγηση άδειας ναυαγοσώστη, υποχρεωτική πρόσληψη ναυαγοσώστη σε οργανωμένες ή μη παραλίες» εισάγει μια σειρά ρυθμίσεων, μεταξύ άλλων, αναφορικά με τις υποχρεώσεις εκμεταλλευόμενων λουτρικές εγκαταστάσεις ως προς την πρόσληψη ναυαγοσωστών και τις ευθύνες που απορρέουν. Με άλλα λόγια, ρυθμίζει το πλαίσιο παροχής υπηρεσιών ναυαγοσωστικής για την προστασία των λουόμενων σε οργανωμένες παραλίες και ορίζει νέες διαδικασίες, προϋποθέσεις και προδιαγραφές εξοπλισμού, τα οποία απαιτούν αρκετό χρόνο προετοιμασίας, προκειμένου να εφαρμοστούν.
Η ισχύς του προαναφερόμενου Π.Δ., σύμφωνα με το άρθρο 19, ξεκινά ένα μήνα μετά τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δηλαδή βρίσκεται σε ισχύ από τις 4 Μαΐου 2018. Η καθυστέρηση δημοσίευσης του εν λόγω Π.Δ., σχεδόν με την έναρξη της τουριστικής περιόδου, σε συνδυασμό με την άμεση, σχεδόν, εφαρμογή του έχουν δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην προετοιμασία, κυρίως, των Δήμων, αλλά και των υπόχρεων φορέων για την θερινή περίοδο.
Ειδικότερα, οι τουριστικοί Δήμοι της χώρας έχουν από τις αρχές του 2018 ξεκινήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες είτε για την στελέχωση των χαρακτηρισμένων πολυσύχναστων παραλιών με ναυαγοσώστες, είτε για τη συνεργασία (λόγω συνυπευθυνότητας) με τους εκμεταλλευόμενους λουτρικές εγκαταστάσεις (ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, κλπ). Οι διαδικασίες πρόσληψης ναυαγοσωστών από τους Δήμους ή κήρυξης διαγωνισμού για την κάλυψη πολυσύχναστων λουτρικών εγκαταστάσεων, έγινε, προφανώς, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, δηλαδή σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 23/2000 (Α΄ 18).
Ωστόσο, η ψήφιση και θέση σε ισχύ του Π.Δ. 31/2018 τη στιγμή που ξεκινούσε η τουριστική περίοδος και που όλοι οι τουριστικοί Δήμοι της χώρας είχαν ήδη προχωρήσει τις σχετικές διαδικασίες για την προστασία των λουόμενων στις πολυσύχναστες παραλίες δημιουργεί μεγάλη αναστάτωση και ανατρέπει όλο τον προγραμματισμό των Δήμων για την προστασία των λουόμενων. Μάλιστα, οι Δήμοι θα πρέπει να ακυρώσουν τους διαγωνισμούς που έχουν ήδη προκηρύξει και να τους προκηρύξουν εκ νέου, σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο. Είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος πολυσύχναστες παραλίες να μην έχουν την προβλεπόμενη, λόγω της αλλαγής του θεσμικού πλαισίου, στελέχωση με ναυαγοσώστες και τον ανάλογο εξοπλισμό από 1-6-2018.
Ενδεικτικά, αναφέρονται οι επιστολές των Δήμων Μαλεβιζίου (αρ. πρωτ. 7227/11-05-2018) και Χερσονήσου (αρ. πρωτ. 190/09-05-2018) του νομού Ηρακλείου, όπου επισημαίνουν την αναστάτωση που έχει προκληθεί και την πραγματική αδυναμία εφαρμογής του Π.Δ. 31/2018 για την τρέχουσα τουριστική περίοδο».
Με την κοινοβουλευτική παρέμβαση, τίθενται τα ακόλουθα ερωτήματα:
«1. Για ποιο λόγο το Π.Δ. δημοσιεύθηκε και τέθηκε σε ισχύ, λίγες μόλις μέρες πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου, καθιστώντας πρακτικά αδύνατη την εφαρμογή του;
- Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε για την απρόσκοπτη παροχή προστασία των λουόμενων με την έναρξη της τουριστικής περιόδου; Θα αναστείλετε την εφαρμογή του Π.Δ. 31/2018 μέχρι τη λήξη της τρέχουσας τουριστικής περιόδου (Σεπτέμβριος 2018);».