Σαφές μήνυμα προς την Αθήνα για την ταχεία ολοκλήρωση των μνημονιακών εκκρεμοτήτων στην ενέργεια. Τα σενάρια σε περίπτωση αποτυχίας πώλησης των λιγνιτικών της ΔΕΗ. Ξεκίνησαν οι συζητήσεις για τον στόχο της πλήρους απανθρακοποίησης το 2050.
Έτσι, όπως εξηγούν στελέχη της Ευρ. Επιτροπής, εξετάζονται οι τεχνολογικές εξελίξεις για την αποθήκευση ενέργειας αλλά και σενάρια αναφορικά με το αν για παράδειγμα η αυτοκινητοβιομηχανία θα στραφεί στην ηλεκτροκίνηση ή στο υδρογόνο και ποιες θα είναι οι ανάγκες σε παραγωγή ενέργειας. Προτεραιότητα δίνεται επίσης και στο πώς θα συνεισφέρει η ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων στην απανθρακοποίηση.
«Χάνετε το τρένο…»
«Στην Ελλάδα θα πρέπει πια να μάθετε να κοιτάτε δέκα χρόνια μπροστά», σύστηναν οι ίδιοι αξιωματούχοι, ξεκινώντας να απαντούν σε ερωτήσεις δημοσιογράφων για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ ΔΕΗ -2,52%(Μελίτη και Μεγαλόπολη) και τις παρατάσεις που θέλει η χώρα στις ώρες λειτουργίας των σταθμών του Αμυνταίου και της Καρδιάς.
Στη διάρκεια χθεσινής συνάντησης αρμόδιων για ενεργειακά θέματα της Κομισιόν με δημοσιογράφους, το μήνυμα που έστειλαν οι Βρυξέλλες στην Αθήνα ήταν ξεκάθαρο: «Πρέπει να τελειώνετε με τις μνημονιακές εκκρεμότητες και υποχρεώσεις στην ενέργεια. Πρέπει η Ελλάδα να μπει στη μεταμνημονιακή εποχή. Το τοπίο θα αλλάξει σημαντικά τα επόμενα χρόνια», υπογράμμισαν χαρακτηριστικά και μετά από επίμονες ερωτήσεις για το ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στην περίπτωση που δεν πετύχει ο διαγωνισμός πώλησης των μονάδων της Μελίτης και της Μεγαλόπολης, τόνισαν: «Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη. Το χρηματιστήριο ενέργειας προχωρά. Δεν μπορούμε να πούμε από τώρα τι θα γίνει αν αποτύχει η πώληση των λιγνιτικών μονάδων. Αν αποτύχει, θα πρέπει να δούμε τι συνέβη και να βρούμε τη σωστή λύση».
Τα ίδια στελέχη κλήθηκαν να απαντήσουν και στο αν η Κομισιόν προτίθεται να επιτρέψει την παράταση των ωρών λειτουργίας των επίσης λιγνιτικών μονάδων του Αμυνταίου και της Καρδιάς: «Η κατεύθυνσή μας είναι μόνο οι ΑΠΕ. Λαμβάνουμε μέριμνα για χώρες όπως η Ελλάδα και η Πολωνία, που έχουν λιγνιτική παραγωγή. Αλλά δεν βγαίνουν τα κουκιά… για την απανθρακοποίηση. Αυτό που εμείς λέμε, είναι ότι το τρένο πρέπει να πάει στη σωστή κατεύθυνση…», σημείωναν με νόημα.
Σε σχέση με την οικονομική κατάσταση της ΔEΗ, οι πηγές της Ευρ. Επιτροπής όταν ρωτήθηκαν για το αν ανησυχούν οι Βρυξέλλες, σημείωσαν: «Έχουν ληφθεί μέτρα. Και τώρα η κυβέρνηση ανακοίνωσε νέες παρεμβάσεις για τη ρευστότητά της. Η ΔEΗ πρέπει να θέλει και η ίδια να βοηθηθεί…».
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης
Εξελίξεις, όμως, υπάρχουν και στο πολύκροτο θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική και την πρόσφατη εμπλοκή που προκλήθηκε στις διαπραγματεύσεις Αθήνας – Βρυξελλών – Κύπρου. Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο έργο είναι τμήμα του μεγάλου επενδυτικού και στηριζόμενου από την Ε.Ε. σχεδίου της διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας.
Σύμφωνα με αξιωματούχους της Κομισιόν, την ερχόμενη εβδομάδα θα υπάρξει συνάντηση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη με τον αρμόδιο επίτροπο για θέματα Ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε. Πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν περιθώρια εξεύρεσης λύσης, ώστε να προχωρήσει το διευρωπαϊκό έργο που έχει σαν στόχο την άρση της ενεργειακής απομόνωσης των νησιών της Κρήτης και φυσικά και της Κύπρου.
Οι ίδιες πηγές παρατηρούν ότι η Ελλάδα προχώρησε σε μονομερείς αποφάσειςμε την ανάθεση του έργου της Κρήτης, ενώ θα μπορούσε να υπάρξει συνεννόηση με τον φορέα υλοποίησης της επένδυσης την EuroAsiaInterconnector (κυπριακών συμφερόντων εταιρία).
Τονίζουν, όμως, ότι υπάρχουν περιθώρια συνεννόησης και υπογράμμισαν πως το συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο πληροί τις προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση έως και 60% από κοινοτικά κονδύλια αλλά και οι υπόλοιπες δαπάνες μπορούν να καλυφθούν από το Σχέδιο Γιούνκερ. Δηλαδή από τα περίπου 900 εκατ. ευρώ, τα 600 εκατ. σίγουρα θα διατεθούν από την Ε.Ε.