Η Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. Π.Ε. Κοζάνης κ. Καλλιόπη Βέττα κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση προς τους Υπουργούς Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη, με θέμα: ««Να αρθεί ο αδικαιολόγητος αποκλεισμός των υποψηφίων με μαθησιακές διαταραχές (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμισία κ.α.) στις εξετάσεις για τις Στρατιωτικές σχολές και τις ακαδημίες των Σωμάτων Ασφαλείας».
Στην ερώτηση, η οποία συνυπογράφεται από 28 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ., γίνεται αναφορά στο πρόβλημα που παρουσιάζεται στους υποψηφίους με μαθησιακές διαταραχές για τις εξετάσεις εισαγωγής στις προαναφερόμενες σχολές και ακαδημίες.
Συγκεκριμένα, με το Προεδρικό Διάταγμα 11/2014 (ΦΕΚ Α΄17/2014), ορίζεται ο πίνακας των παθήσεων για τους εξεταζόμενους, σύμφωνα με τον οποίο κατατάσσονται αυτομάτως σε μια κατηγορία ικανότητας Ι-1 έως Ι-5.
Η συμπερίληψη στον πίνακα συγκεκριμένων μαθησιακών διαταραχών, όπως η δυσλεξία, η δυσγραφία και η δυσαριθμισία, οδηγεί τους εξεταστές να αποκλείσουν από τη συνέχιση της διαδικασίας τους υποψηφίους για τυπικούς λόγους.
Ωστόσο, οι συγκεκριμένες μαθησιακές διαταραχές δεν προκαλούν κανένα λειτουργικό πρόβλημα, ούτε συνιστούν λόγο αποκλεισμού από οποιαδήποτε υπηρεσιακή ή επιχειρησιακή δραστηριότητα, όπως πιστοποιούν όλες οι επιστημονικές έρευνες καθώς και η καθημερινή πρακτική.
Γι΄αυτό τον λόγο, η κ. Βέττα απηύθυνε τα εξής ερωτήματα προς τους αρμόδιους Υπουργούς :
- Προτίθεστε να προχωρήσετε στην εξαίρεση των αναπτυξιακών διαταραχών της μάθησης από τα ψυχικά νοσήματα του Π.Δ. του 2014 ή να τροποποιήσετε συνολικά το συγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα;
- Έχετε συνομιλήσει με ειδικούς επιστήμονες και φορείς, όπως λ.χ. η Ελληνική Εταιρίας Δυσλεξίας, για την τροποποίηση των διατάξεων; Ποια είναι τα πορίσματα που σας έχουν κατατεθεί;
Επισυνάπτεται η ερώτηση.
«Να αρθεί ο αδικαιολόγητος αποκλεισμός των υποψηφίων με μαθησιακές διαταραχές (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμισία κ.α.) στις εξετάσεις για τις Στρατιωτικές σχολές και τις ακαδημίες των Σωμάτων Ασφαλείας»
Με το Π.Δ. 11/2014 (ΦΕΚ Α΄17/2014) ορίζονται οι προϋποθέσεις για την εισαγωγή των υποψηφίων στις Στρατιωτικές σχολές. Σύμφωνα με αυτό, εάν ένας υποψήφιος έχει κάποια πάθηση σωματική, ψυχική ή νοητική, κατατάσσεται στις κατηγορίες Ι/1, Ι/2, Ι/3, Ι/4, και Ι/5. Από το αρ. 4 του παραπάνω Π.Δ. (και συγκεκριμένα την υποπαράγραφο 1η και την υποπαράγραφο 2γ) προκύπτει ότι οι υποψήφιοι για εισαγωγή στις Στρατιωτικές Σχολές των Ενόπλων Δυνάμεων (μονίμων Αξιωματικών ή Υπαξιωματικών) που πάσχουν από νοσήματα με ένδειξη Ι/2, Ι/3, Ι/4, Ι/5 κρίνονται “Ακατάλληλοι”.
Η κατάταξη των παθήσεων γίνεται βάσει πινάκων που εκδίδονται από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας. Σύμφωνα με τον ισχύοντα πίνακα, που ενσωματώνεται στο ισχύον Π.Δ. του 2014 στις ψυχικές παθήσεις (γραμμές 349 και 350) περιλαμβάνονται οι «διαταραχές της μάθησης με έναρξη στην παιδική ηλικία όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμισία κτλ…» οι οποίες κατατάσσουν τους υποψήφιους στις κατηγορίες Ι/3, Ι/4 ή Ι/5 δηλαδή ακατάλληλους για εισαγωγή.
Η ίδια κατάταξη, ισχύει και για τις εξετάσεις των υποψηφίων στις ακαδημίες των Σωμάτων Ασφαλείας. Για παράδειγμα, στην Πυροσβεστική Ακαδημία, στην προκήρυξη που έγινε το 2020, γίνεται παραπομπή στο Προεδρικό διάταγμα του 2014: «Τα νοσήματα, οι παθήσεις και οι βλάβες που καθιστούν έναν υποψήφιο μη ικανό για εισαγωγή στις Σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας καθορίζονται βάσει του π.δ. 11/2014 όπως ισχύει»
Στην πράξη, οι υποψήφιοι που έχουν τέτοιου τύπου μαθησιακά προβλήματα, συμμετέχουν στις πανελλήνιες εξετάσεις και μόλις φτάνουν στο στάδιο των προκαταρκτικών εξετάσεων (Π.Κ.Ε.) για την εισαγωγή στις προκείμενες σχολές αποκλείονται από τους εξεταστές, δυνάμει των διατάξεων που αναφέρθηκαν, χωρίς να γίνεται κάποιος έλεγχος ή αξιολόγηση του προβλήματος.
Επομένως, με την ένταξη των συγκεκριμένων μαθησιακών διαταραχών στον πίνακα των ψυχικών νοσημάτων -γεγονός που ουδόλως ισχύει, όπως εξάλλου πιστοποιούν ακαδημαϊκοί και εκπαιδευτικοί φορείς, αλλά και η καθημερινή πρακτική- αποκλείονται από την διαδικασία υποψήφιοι, στρεβλώνοντας και καταπατώντας έτσι το συνταγματικό δικαίωμα για πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Στις 15 Ιουνίου 2020 συζητήθηκε στη Βουλή η επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. κ. Χρήστος Γιαννούλης προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας με θέμα «Πρόσβαση μαθητών με δυσλεξία στις Στρατιωτικές σχολές».
Η απάντηση του Υφυπουργού κ. Αλκιβιάδη Στεφανή, ήταν ότι το ζήτημα μελετάται από τους αρμόδιους φορείς, καθώς χαρακτηριστικά ανέφερε: «με την ερώτησή σας αυτή μάς δίνετε το δικαίωμα να επαναπροσεγγίσουμε το θέμα, να δούμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του και βεβαίως να ακολουθήσουμε το τι μας λένε οι ειδικοί γι’ αυτό. Θα τους επικαλεστούμε και θα δούμε πώς θα το επαναπροσεγγίσουμε».
Ωστόσο, έκτοτε, δεν έχει υπάρξει κάποια ενημέρωση για το συγκεκριμένο θέμα.
Επειδή το δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο,
Επειδή δεν πρέπει να υπάρχει κανένας αποκλεισμός ούτε περιθωριοποίηση για μαθησιακές διαταραχές που δεν δημιουργούν κανένα λόγο αποκλεισμό από τις Στρατιωτικές, τις Αστυνομικές, τις Σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, και του Λιμενικού Σώματος,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- Προτίθενται να προχωρήσουν στην εξαίρεση των αναπτυξιακών διαταραχών της μάθησης από τα ψυχικά νοσήματα του Π.Δ. του 2014 ή να τροποποιήσουν συνολικά το συγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα;
- Έχουν συνομιλήσει με ειδικούς επιστήμονες και φορείς, όπως λ.χ. η Ελληνική Εταιρίας Δυσλεξίας, για την τροποποίηση των διατάξεων; Ποια είναι τα πορίσματα που έχουν κατατεθεί;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Βέττα Καλλιόπη
Αλεξιάδης Τρύφων
Αυλωνίτης Αλέξανδρος Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Γιαννούλης Χρήστος
Δρίτσας Θεόδωρος
Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Μανολης
Καλαματιανός Διονύσης
Καρασαρλίδου Φρόσω
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μωραΐτης Θάνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Πούλου Γιώτα
Σκουρλέτης Παναγιώτης
Σκουρολιάκος Παναγιώτης
Σπίρτζης Χρήστος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γεώργιος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νικόλαος
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτριος
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος