Αν και η Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης ξεκίνησε τη λειτουργία της, αυτοί που βρίσκονται στο τιμόνι της, δείχνουν να εμπιστεύονται αποκλειστικά και μόνο το «αυτόματο σύστημα πλοήγησης» αυτής της νεοσύστατης δυναμικής κτιριακής δομής, «Κιβωτού της Γνώσης», χωρίς να έχουν επιδείξει το παραμικρό ίχνος χάραξης συγκεκριμένης αναπτυξιακής πορείας. Οι διοικούντες, γνωρίζοντας, από πολύ νωρίς, ότι η έναρξη λειτουργίας της είχε προγραμματιστεί για τα τέλη Σεπτεμβρίου – αρχές Οκτωβρίου, αντί να καταρτίσουν ένα ειδικό εξαμηνιαίο ή ετήσιο αναπτυξιακό σχέδιο, ξεκινώντας με σωστό βηματισμό σε αυτή τη νέα εποχή, περιορίστηκαν στις προετοιμασίες των εγκαινίων και μόνο, υπογράφοντας, προηγουμένως, ένα σύμφωνο συνεργασίας με την Εθνική Βιβλιοθήκη, τα πραγματικά οφέλη του οποίου δεν έχουμε δει μέχρι σήμερα (ευελπιστούμε, ειλικρινά, να τα δούμε στη συνέχεια). Ωστόσο, η πραγματική δυναμική της βιβλιοθήκης πρέπει να δημιουργηθεί εκ των έσω, να στηριχθεί κυρίως στις δικές μας δυνάμεις και προς αυτή την κατεύθυνση απαιτείται συγκεκριμένος σχεδιασμός. Η σωστή αξιοποίηση αυτής της συναρπαστικής δομής, μπορεί να έχει πολυεπίπεδα οικονομικά οφέλη για την τοπική κοινωνία του Δήμου Κοζάνης. Δεν πρέπει να καθιερωθεί το παλιό μοντέλο λειτουργίας με την χρήση του κτιρίου καθαρά ως αναγνωστήριο και για την πραγματοποίηση περιστασιακά κάποιων εκδηλώσεων. Χωρίς να επεκταθώ σε λεπτομέρειες και για την συντομία της παρεμβάσεώς μου, σκοπός του συνδυασμού “Μετάβαση για το Δήμο Κοζάνης” είναι να μετατρέψει την Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης σε Πύλη Εκπαίδευσης με σκοπό την ανάπτυξη του σχολικού τουρισμού. Η πρότασή μου επικεντρώνεται στην δημιουργία εποχικών εξειδικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, με μηδαμινό ή ελάχιστο οικονομικό κόστος, τα οποία θα έπρεπε ήδη να έχουν προετοιμαστεί και να λειτουργούν. Περιορίζομαι, ώστε να αποφύγω μακροσκελείς και κουραστικές αναλύσεις, σε κάποιες ενδεικτικές προτάσεις και παραδείγματα για τη σύσταση τέτοιων προγραμμάτων, που θα μπορούσαν να στηριχθούν από Δημοτικές Δομές, Εκπαιδευτικά Τριτοβάθμια Ιδρύματα καθώς και συλλόγους της περιοχής, με εθελοντική διάθεση. Για παράδειγμα η θεματολογία τους θα μπορούσε να είναι: «Γνωρίζουμε και εξερευνούμε το πλανητικό σύστημα» – Συνεργασία με Αστρονομικό Σύλλογο Δυτικής Μακεδονίας «Βασικές έννοιες και πρώτα βήματα εκπαίδευσης γύρω από τον κόσμο της Φωτογραφίας» – Συνεργασία με το Φωτογραφικό Εργαστήρι του Δήμου Κοζάνης «Τα πρώτα βήματα στον κόσμο της Ρομποτικής» – Συνεργασία με την ρομποτική ομάδα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας «Η ανακύκλωση και τα οφέλη της» – Συνεργασία με την ΔΙΑΔΥΜΑ Την επιμέλεια και την σύσταση αυτών των εκπαιδευτικών προγραμμάτων θα αναλάβουν ομάδες εργασίες με τους συνεργαζόμενους φορείς. Με τις σωστές προωθητικές πρωτοβουλίες, σε σχολικές κοινότητες ανά την Ελλάδα, η Κοζάνη μπορεί να αναπτύξει μια μοναδική δυναμική στον τομέα του σχολικού τουρισμού.
Κυριάκος Μιχαηλίδης – Μετάβαση για το Δήμο Κοζάνης