Ο πρόεδρος της ΕΑΣ Αμυνταίου, κ. Γιώργος Γιαννιτσόπουλος, σχετικά με το μοντέλο της Νέας ΚΑΠ, υπογράμμισε τα εξής: « Από την πολυετή μου εμπειρία, διαπιστώνω ότι η ΚΑΠ παρουσιάζει κενά-ελλείψεις , καθώς υπάρχουν σημεία τα οποία δεν έχουν αποσαφηνιστεί. Το ευτυχές θα ήταν εάν η ΚΑΠ προσαρμοζόταν από τους τεχνοκράτες στα δεδομένα της αγροτικής οικονομίας της χώρας, με στοχευμένες οι κεντρικές κατευθύνσεις, ώστε οι πλειοψηφία των αγροτών και των κτηνοτρόφων να ήταν οφελειμένοι. Ειδικότερα στον Ι πυλώνα, δεν φαίνεται να υπάρχει ξεκάθαρη πολιτική, με αποτέλεσμα να παρατηρείται μια σύγχυση στον αγροτικό κόσμο, οπότε είναι πολύ πιθανό πολύ πιθανό να υποπέσουν σε σφάλματα.
Η ΚΑΠ κάνει μεγάλη στροφή στην πολιτική που εφήρμοζε ως σήμερα. Όλοι οι έλεγχοι και διασταυρώσεις θα εκτελούνται ψηφιακά και πλέον θα επιβραβεύονται μόνο όσοι ασχολούνται υπεύθυνα με την γεωργία-κτηνοτροφία. Βασικοί στόχοι είναι: ο εξορθολογισμός των γεωργών, μέσα από τον οποίο θα υποχρεώσει τμήμα τους να αποχωρήσει από την παραγωγή (υποβάλλονται 700.000 αιτήσεις) και η διασφάλιση της επάρκειας και της ποιότητας των προϊόντων, εντός των Ευρωπαϊκών τειχών. Μάλιστα το 2019, χρονιά αποδέσμευσης από τον παγκόσμιο οργανισμό εμπορίου, η επιδότηση θα είναι ακόμα πιο στοχευμένη, δηλαδή θα κατευθείαν στο προϊόν με το κιλό και ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς.
Σ’ ότι έχει να κάνει με την περιοχή μας, ο νομός Φλωρίνης είναι μεγάλο γεωφυσικό τοπίο με πολλές διαφοροποιήσεις ανα περιοχή. Έτσι θα υπάρξουν πολλές εφαρμογές της ΚΑΠ, λόγω των πολλαπλών καλλιεργειών (αμπέλια, δενδρώδες, οπωροκηπευτικά και αρόσιμες) . Είμαι πεπεισμένες ότι οι δυναμικές καλλιέργειες, όπως οι τρείς πρώτες που προανέφερα θα ωφεληθούν από την πολιτική της ΚΑΠ.
Είναι κοινά αποδεκτό ότι η γεωργία ως ένα ελευθέριο επάγγελμα γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστική. Επομένως όποιος επιθυμεί να ασχοληθεί για πρώτη φορά με την γεωργική-κτηνοτροφική δραστηριότητα, οφείλει να διαθέσει ένα κεφάλαιο στην επιχείρηση του, ώστε να έχει τη δυνατότητα να επωφεληθεί των προγραμμάτων στήριξης που προβλέπονται σε τέτοιες περιπτώσεις. Σ΄ ότι έχει να κάνει με την τεχνογνωσία, η περιοχή μας διαθέτει καταρτισμένο και εξειδικευμένο επιστημονικό δυναμικό που μπορεί να ενημερώσει και να κατευθύνει έναν νέο γεωργό. Από την πλευρά μας έχουμε όλη την καλή διάθεση να βοηθήσουμε προς αυτή τη κατεύθυνση , για το καλό του Έλληνα παραγωγού της γεωργίας-κτηνοτροφίας.
Ο προϊστάμενος του τμήματος γεωπληροφορίας, γεωπόνος MSc και μελετητής της ΕΑΣ Αμυνταίου, κ. Ιάκωβος Κυριακίδης, υπεύθυνος για τη δήλωση Καλλιέργειας και όλες τις παράλληλες δράσεις γύρω από το αντικείμενο της γεωργίας, αποσαφήνισε μια σειρά ορολογιών και κανονισμών που εισάγει η νέα ΚΑΠ (κοινή αγροτική πολιτική) για τις ενισχύσεις της περιόδου 2015-2019.
Μεταξύ άλλων κ. Κυριακίδης σημείωσε: «Οι αγρότες δεν θα πρέπει να ανησυχούν από την σεναριολογία της κατάργησης επιδοτήσεων, καθώς η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις χρηματικές ενισχύσεις, προσβλέπει στην αύξηση του αγροτικού εισοδήματος, ώστε οι παραγωγοί να παραμένουν ενεργοί και να υπάρχει επάρκεια προϊόντων, περιορίζοντας παράλληλα τα μονοπώλια των ισχυρών».
Τη δεδομένη χρονική στιγμή, ο μόνος παραγωγικός στην Ελλάδα είναι η γεωργία-κτηνοτροφία, ωστόσο η νέα ΚΑΠ με την εισαγωγή των νέων προϋποθέσεων που οφείλει να πληροί ο αγρότης, προκειμένου να του χορηγηθεί η επιδότηση, επιβραβεύει ουσιαστικά την αποδοτική παραγωγή και τον επαγγελματισμό. Ως εκ τούτου οι νέοι αγρότες (κάτω των 40 ετών) που επιθυμούν να ασχοληθούν υπεύθυνα με τον πρωτογενή τομέα, θα πρέπει να διαθέτουν τα απαραίτητα εφόδια (κεφάλαιο και εξοπλισμό), ούτως ώστε να ευνοηθούν από την πολιτική της νέας ΚΑΠ. Βέβαια όσοι νέοι αγρότες στραφούν στα τραπεζικά δάνεια, προκειμένου να αποκτήσουν το αναγκαίο κεφάλαιο για να δραστηριοποιηθούν στη γεωργία, θα πρέπει να είναι σε θέση και να τα διευθετήσουν, για να μην βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων!
Το νέο μοντέλο που προωθεί η νέα ΚΑΠ, θα ωφελήσει μόνο εκείνους τους γεωργούς που θα προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της. Ευνοημένοι αναμένεται να είναι οι κτηνοτρόφοι που είχαν λίγα δικαιώματα αλλά έχουν διατηρήσει ή αυξήσει το ζωικό τους κεφάλαιο και οι γεωργοί που καλλιεργούν δενδρώδες, αφού τους αναλογούν περισσότερες χρηματικές ενισχύσεις ανά στρέμμα.
Σε ότι έχει να κάνει με το γραφειοκρατικό κομμάτι, δυστυχώς η χώρα μας δεν είχε τα χρονικά περιθώρια, να προετοιμάσει το έδαφος για την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ, με συνέπεια μεγάλο κομμάτι του αγροτικού πληθυσμού, να μην έχει ενημερωθεί εμπεριστατωμένα για την πολιτική και τους όρους της και να τελεί σε κατάσταση σύγχυσης. Θέλω να πιστεύω ότι την τελευταία μέρα υποβολής των αιτήσεων, θα δοθεί παράταση της προθεσμίας, προκειμένου να ομαλοποιηθεί η όλη διαδικασία.
Προσωπική συμβουλή, οι γεωργοί να επιδείξουν μεγάλη προσοχή-υπευθυνότητα στο τι θα δηλώσουν και να μην αναζητήσουν ευθύνες από τρίτους, καθώς ο ΟΠΕΚΕΠΕ θα δεχθεί συγκεκριμένες μεταβολές και μέσα από πλαίσιο ενστάσεων. Οι δηλώσεις μπορούσαν να κατατεθούν προσωπικά από κάθε παραγωγό μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος, μέσα σε συγκεκριμένες προθεσμίες. Όμως οι γεωργοί-κτηνοτρόφοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες λόγω της πολυπλοκότητας που εμφανίζει το σύστημα. Εμείς στον Α.Σ.Ε.Π.Α . , είμαστε σε θέση να τους εξυπηρετήσουμε, ώστε να αποφύγουν την ταλαιπωρία καθώς και τυχόν κυρώσεις».
H NEA ΚΑΠ (ΚΟΙΝΗ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ) 2015-2019
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η Κοινή Αγροτική Πολιτική αποτελεί την -ενοποιημένη- Αγροτική Πολιτική των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Περιγράφει ένα σύνολο νόμων σχετικών με την γεωργία και την διακίνηση αγροτικών προϊόντων και όλες τις εκβάσεις που προκύπτουν, όπως η σταθερότητα των τιμών, η ποιότητα των προϊόντων, η επιλογή προϊόντων, η προστασία του περιβάλλοντος και η απασχόληση στον αγροτικό κλάδο.
Από το 2015 η ενιαία ενίσχυση αντικαθίσταται από νέες άμεσες ενισχύσεις, η μεταβολή με κατάργηση του όρου ενιαία ενίσχυση, οφείλεται το διαχωρισμό των ενισχύσεων που περιλαμβάνουν τη βασική ενίσχυση, την πράσινη ενίσχυση ενώ για όσους είναι κάτω των 40 ετών και νεοεισερχόμενοι, την ενίσχυση για τους γεωργούς νεαρής ηλικίας. Ο εν λόγω διαχωρισμός αποσκοπεί στη μείωση των ενισχύσεων εάν δεν τηρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις που αφορούν το λεγόμενο πρασίνισμα. Τέτοιες προϋποθέσεις έχουν ως στόχο τη διατήρηση των εδαφικών και υδάτινων πόρων μέσω στοχευόμενων μεθοδολογιών καλλιέργειας σε αρόσιμες εκτάσεις και επωφελών για το κλίμα και το περιβάλλον πρακτικών. Γι’ αυτό τον λόγο υπάρχει πλέον η βασική ενίσχυση και η πράσινη ενίσχυση που αντιστοιχούν στο 85% του εθνικού φακέλου (2,039 εκατ. ευρώ για το 2015) για την νέα ΚΑΠ.
Η σύνδεση των αγροτικών ενισχύσεων με την πραγματική παραγωγή είναι η μεγάλη τομή που φέρνει η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική 2015-2020 (ΚΑΠ), η οποία θα αρχίσει να εφαρμόζεται από την 1/1/2015. Πέρα από τα κονδύλια, τα οποία για τη χώρα μας υπολογίζονται σε 19,5 εκατ. ευρώ για την επόμενη επταετία, η νέα ΚΑΠ θα ενισχύει πλέον μόνο την παραγωγική διαδικασία, ενώ αναμένεται μείωση της αξίας των δικαιωμάτων (20%) λόγω της σταδιακής σύγκλισης. Αδικημένοι αναμένεται να είναι αυτοί που είχαν δικαιώματα μεγάλης αξίας και προϊόντα όπως σταφίδα, βαμβάκι και καπνό.
ΠΕΡΙΦΕΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η περιφεριοποίηση είναι μια νοητή διάκριση που δεν σχετίζεται με νομούς ή με χώρες. αλλά αφορά τις τρεις περιφέρειες στις οποίες έχει χωριστεί η χώρα για τις ανάγκες της νέας Κ.Α.Π. Σχετίζεται αποκλειστικά και μόνο με τη χρήση των εδαφών. Κατά αυτή την έννοια ένας παραγωγός μπορεί να ανήκει και στις τρεις περιφέρεις.
Οι τρεις περιφέρειες που καθορίστηκαν με αγρονομικά κριτήρια είναι:
ΠΕ1: περιφέρεια που περιλαμβάνει τις εκτάσεις βοσκοτόπων
25% κονδυλίων
4,9δις ευρώ
ΠΕ2: περιφέρεια που περιλαμβάνει τις αρόσιμες εκτάσεις
47% κονδυλίων
9,1δις ευρώ
ΠΕ3: περιφέρεια που περιλαμβάνει τους γεωργικούς δενδρώνες και αμπελώνες
28% κονδυλίων
5,5 δις ευρώ
Π.χ. ένας γεωργός μπορεί να έχει 10 στρέμματα με αμπελώνες, 40 στρέμματα σιτηρά και ζωικό κεφάλαιο που λαμβάνει βοσκότοπο πχ 100 στρεμμάτων. Είναι φανερό πως ανήκει και στις τρεις περιφέρειες. Δεν υπάρχει καμία δέσμευση σε πόσες περιφέρειες μπορεί να ανήκει κάποιος παραγωγός, εκτός εξαιρετικών περιπτώσεων. Π.χ. κάποιος με ιστορικά ειδικά δικαιώματα επί του ζωικού του κεφαλαίου, μπορεί να λάβει ενίσχυση κατά κεφαλή στο ζωικό του κεφάλαιο και όχι στρεμματική, αρκεί να μη δηλώσει βοσκότοπο. Άρα δεν μπορεί να ανήκει και στην περιφέρεια των βοσκοτόπων.
Στην περίπτωση που κάποιος καλλιεργεί αγροτεμάχια μέσα σε βοσκότοπο. Εφόσον κριθεί από τις υπηρεσίες του ΟΠΕΚΕΠΕ πως όντως είναι καλλιεργούμενη αυτή η έκταση τότε θα ανήκει στην περιφέρεια των αρόσιμων εκτάσεων.
Προσοχή διότι οι χρήσεις της γης τα προηγούμενα έτη λαμβάνονται υπόψη στην επιλεξιμότητα της περιφεριοποίησης. Δηλαδή μια αρόσιμη έκταση πχ, εάν το 2015 δηλωθεί ως δενδρώδης έκταση, δεν θα ληφθεί ως τέτοια αλλά ως αρόσιμη στον υπολογισμό των δικαιωμάτων.
Υπενθυμίζεται ότι ο αριθμός των δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης, που χορηγούνται ανά γεωργό το 2015, ισούται με τον αριθμό των επιλέξιμων στρεμμάτων/εκταρίων (1 δικαίωμα ισούται με 10στρέμματα/1εκτάριο),. Έτος αναφοράς για την κατάταξη των αγροτεμαχίων σε 3 περιφέρειες είναι τα έτη πριν το 2015.
Η ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
Η αξία των δικαιωμάτων εξαρτάται και από τον αριθμό των εκταρίων επιλέξιμης γης, που θα δηλωθεί σε κάθε περιφέρεια το έτος αιτήσεων 2015. Υπολογίζεται ότι το φθινόπωρο του 2015 οι αγρότες θα ενημερωθούν , με κάθε πρόσφορο μέσο, για τον αριθμό και την προσωρινή αξία των δικαιωμάτων τους.
Επίσης γνωρίζοντας ότι 1 δικαίωμα= 10 στρέμματα, σε περίπτωση που τα στρέμματα δεν είναι ακέραιος αριθμός, απλά διαιρώ με το 10. Πχ δηλώνω 36.9 στέμματα/10, άρα θα πάρω 3,69 δικαιώματα, εκδοχή απλοποιημένη, καθώς προϋποθέτει να είμαι δικαιούχος και τηρώ όλες τις προϋποθέσεις λήψης δικαιωμάτων.
Η (ΑΜΑΔ) ΑΡΧΙΚΗ ΜΟΝΑΔΙΑΙΑ ΑΞΙΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ
Η (ΑΜΑΔ) αρχική μοναδιαία αξία δικαιώματος αναμένεται κατά περίπτωση να μεταβληθεί, είτε πτωτικά, είτε ανοδικά λόγω της σταδιακής σύγκλισης. Η αρχική μοναδιαία αξία σχετίζεται με την αξία των δικαιωμάτων του παραγωγού το έτος 2014 προς τις εκτάσεις που θα δηλώσουν το 2015. Επιπρόσθετα ως πολλαπλασιαστής εκλαμβάνεται μία παράμετρος που σχετίζεται με το ανώτατο όριο της βασικής ενίσχυσης για το 2015 ως λόγου της συνολικής αξίας όλων των δικαιωμάτων το προηγούμενο έτος.
Εάν σε κάποιον παραγωγό προκύψει μοναδιαία αξία δικαιώματος η οποία θα είναι μικρότερη από το 90% του μέσου όρου της περιφέρειας, τότε η αξία αυτή θα αναπροσαρμόζεται ανοδικά κάθε χρόνο έως το 2019 και μέχρι να καλύψει τουλάχιστον το 1/3 της διαφοράς τους με το 90%.
Ενδεικτικό Παράδειγμα: παραγωγός που καλλιεργεί καλαμπόκι, με ΑΜΑΔ= 30 ευρώ το στρέμμα. Με όρο μέσο περιφέρειας αρόσιμων εκτάσεων περίπου 38 ευρώ το στρέμμα. Ο συγκεκριμένος παραγωγός έχει δικαιώματα κάτω του 90% του μέσου όρου. Επομένως θα υποστεί αύξηση των δικαιωμάτων κατά το 1/3 της διαφοράς από το 90%. Δηλαδή 38-30/3= 2,67 ευρώ. Επομένως το στρεμματικό του δικαίωμα θα γίνει σταδιακά και μέχρι το 2019 ίσο με 32,67 ευρώ.
Ως εκ τούτου 1 στρέμμα καλαμποκιού του εν λόγω παραγωγού με τη σύγκλιση θα διαμορφωθεί σταδιακά μέχρι το 2020 στα 32,67 ευρώ το στρέμμα.
Αντιστοίχως, δικαιώματα τα οποία θα ξεπερνάνε το 100% του μέσου όρου της περιφέρειας κατά το 2015, θα υπόκεινται σε σταδιακή μείωση μέχρι το 2019, προκειμένου να συγκλίνουν με τον περιφερειακό μέσο όρο. Η μείωση αυτή όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ξεπεράσει το 30%
Ενδεικτικό Παράδειγμα: παραγωγός που καλλιεργεί σιτάρι, με ΑΜΑΔ= 70 ευρώ το στρέμμα αλλά ο Μέσος όρος της περιφέρειας των αροτριαίων = 38 ευρώ το στρέμμα, διαφορά που είναι μεγαλύτερη από το 100% του μέσου όρου.
Άρα, η αρχική ΑΜΑΔ = 70 ευρώ θα υποστεί μείωση κατά -30%, συνεπώς η μείωση θα είναι 21ευρώ.
Ως εκ τούτου 1 στρέμμα σίτου, του εν λόγω παραγωγού με τη σύγκλιση θα διαμορφωθεί σταδιακά μέχρι το 2019 στα 49ευρώ το στρέμμα.
Επισημαίνεται ότι η πράσινη ενίσχυση δεν υπόκειται σε σύγκλιση και αντιστοιχεί σε 30% του εθνικού φακέλου.
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΑΚΑΙΩΜΑΤΑ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ
οι βασικές προϋποθέσεις προκειμένου να έχει κάποιος πρόσβαση στο νέο σύστημα χορήγησης δικαιωμάτων:
α)Να υποβάλλει Αίτηση Ενιαίας Ενίσχυσης το 2015
β) Να έχει τουλάχιστον 4 στρέμματα προς καλλιέργεια
γ) Να είναι ενεργός γεωργός το 2015
δ) Να είχε το δικαίωμα να λάβει άμεσες ενισχύσεις το 2013
ε) Η χρηματική ενίσχυση να είναι άνω των 250 ευρώ.
α) Περιεχόμενο της ενιαίας αίτησης
Για την συμπλήρωση της ενιαίας αίτησης ενίσχυσης (ΕΑΕ) απαιτούνται τα βασικά δικαιολογητικά που αντιστοιχούν στα αλφαριθμητικά στοιχεία που περιγράφουν τον αιτούντα ως πρόσωπο και ως αγρότη. Δηλαδή:
η ταυτότητα
το εκκαθαριστικό (του 2014) της εφορίας
το ΑΜΚΑ
ο αριθμός μητρώου ασφάλισης
το τηλέφωνο (κινητό ή σταθερό)
ο ταχυδρομικός κώδικας
η διεύθυνση της οικίας και της εκμετάλλευση
υπεύθυνη δήλωση ότι δεν εκκρεμούν καταδικαστικές αποφάσεις
Περαιτέρω απαιτούνται οι τίτλοι ιδιοκτησίας και τα ενοικιαστήρια και ανάλογα με την περίπτωση και τις επιδοτήσεις που διεκδικεί ο αιτών, πολλά ακόμη έγγραφα, πχ το μητρώο ζωικού κεφαλαίου για τα αιγοπρόβατα, τιμολόγια αγοράς λιπασμάτων και πιστοποιημένου σπόρου για το σκληρό σιτάρι κτλ.
Είναι βασικό οι παραγωγοί να γνωρίζουν τα περιουσιακά τους στοιχεία πριν τα δηλώσουν. Πχ αγρός της συζύγου είναι της συζύγου και μόνο. Δεν είναι ιδιόκτητο του συζύγου που κάνει δήλωση. Αυτός θα πρέπει να το δηλώσει ως ενοικιαζόμενο.
β) Επιλεξιμότητα γης
Ελάχιστο μέγεθος εκμετάλλευσης για χορήγηση δικαιωμάτων τα 0,4 εκτάρια/ 4 στρέμματα.
Το ελάχιστο μέγεθος των αγροτεμαχίων για τα οποία μπορεί να υποβληθεί αίτηση ενίσχυσης στα πλαίσια των άμεσων ενισχύσεων καθορίζεται ως εξής:
. 0,05 εκτάρια/0,5 στρέμματα για όλα τα αγροτεμάχια πλην των ελαιοτεμαχίων
. 0,03 εκτάρια/0,3 στρέμματα για τα ελαιοτεμάχια στο πλαίσιο του καθεστώτος βασικής ενίσχυσης
. 0,01 εκτάρια/0,1 στρέμμα για τα ελαιοτεμάχια στο πλαίσιο του ειδικού μέτρου στήριξης για τη διατήρηση των ελαιώνων στις παραδοσιακές ζώνες καλλιέργειας της ελιάς στα μικρά νησιά του Αιγαίου
γ) Επιλεξιμότητα Γεωργού
Το άρθρο 3 της ΥΑ 104/7056/2015 (ΦΕΚ 147/Β/2015) ορίζει τα εξής για την έννοια του «ενεργού γεωργού»:
γ1) Δεν θεωρούνται ενεργοί γεωργοί όσοι έχουν μεγαλύτερο από το 50% της έκτασής τους σε κατάσταση κατάλληλη για καλλιέργεια ή βόσκηση και δεν ασκούν σε αυτήν την ελάχιστη γεωργική δραστηριότητα. Επομένως θα δοθεί τέλος στις επιδοτήσεις σε εκμεταλλεύσεις που δηλώνονταν αγρανάπαυση στο μεγαλύτερο μέρος τους.
γ2) θεωρούνται αυτόματα ενεργοί γεωργοί, όλοι όσοι έλαβαν άμεσες ενισχύσεις κατά το προηγούμενο οικονομικό έτος μικρότερες από 5000 ευρώ, εκτός εάν έχουν μεγαλύτερο από το 50% της έκτασής τους σε κατάσταση κατάλληλη για καλλιέργεια ή βόσκηση και δεν ασκούν σε αυτήν την ελάχιστη γεωργική δραστηριότητα.
γ3) ελέγχονται για το εάν είναι ενεργοί γεωργοί, όσοι έλαβαν κατά το προηγούμενο έτος άμεσες ενισχύσεις μεγαλύτερες από 5000 ευρώ, με βάση τα λοιπά εξωγεωργικά τους εισοδήματα.
Βασικός κανόνας για να χαρακτηριστούν φυσικά και νομικά πρόσωπα ενεργοί γεωργοί είναι οι άμεσες ενισχύσεις να αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 10% του λοιπού εξωγεωργικού τους εισοδήματος, εννοώντας το ακαθάριστο (προ φόρων και εξόδων) εισόδημα.
Πχ παραγωγός που πήρε το 2014 ενίσχυση 5.000 ευρώ και διατηρεί και επιχείρηση εμπορίας, από την οποία έχει μικτά εισοδήματα 100.000 ευρώ, ανήκει στους μη επιλέξιμους για διανομή δικαιωμάτων, καθώς τα 5.000 ευρώ αντιστοιχούν στο 5% του εξωγεωργικού εισοδήματος, ενώ απαιτείται τουλάχιστον 10%.
Γεωργοί, οι οποίοι έλαβαν για το προηγούμενο οικονομικό έτος άμεσες ενισχύσεις άνω των 5.000 ευρώ, και οι οποίοι διευθύνουν αερολιμένες, σιδηροδρομικές εταιρείες, δίκτυα ύδρευσης, κτηματομεσιτικές εταιρείες, γήπεδα και υπαίθριους χώρους ψυχαγωγίας, θεωρούνται ενεργοί γεωργοί εφόσον αποδεικνύουν οτιδήποτε από τα κατωτέρω:
α) είτε ότι το ετήσιο ποσό των άμεσων ενισχύσεων είναι τουλάχιστον το 5% των συνολικών εσόδων από μη γεωργικές δραστηριότητες κατά το πλέον πρόσφατο οικονομικό έτος , για το οποίο υπάρχουν στοιχεία,
β) είτε ότι οι γεωργικές τους δραστηριότητες δεν είναι ασήμαντες και συγκεκριμένα ότι το σύνολο των εσόδων που αποκτήθηκαν από αγροτικές δραστηριότητες, κατά το πλέον πρόσφατο οικονομικό έτος για το οποίο υπάρχουν τέτοια στοιχεία, αντιπροσωπεύει τουλάχιστον το 1/3 των συνολικών εσόδων που αποκτήθηκαν το πλέον πρόσφατο οικονομικό έτος , για το οποίο υπάρχουν στοιχεία.
γ) είτε ότι ο κύριος επιχειρηματικός ή εταιρικός σκοπός συνίσταται στην άσκηση γεωργικής δραστηριότητας. Ο έλεγχος γίνεται βάσει των δεδομένων που τηρούνται στο Υπουργείο Οικονομικών. Τα παραπάνω αποδεικνύονται με έγγραφα φορολογικού χαρακτήρα που προέρχονται από το Υπουργείο Οικονομικών και προσκομίζονται, όποτε και με όποιο τρόπο ζητηθούν, στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. ή στα αρμόδια γραφεία υποδοχής αιτήσεων από τους δικαιούχους.
Πχ επιδότηση 6000 ευρώ και συνολικά γεωργικά έσοδα 20000 ευρώ και εξωγεωργικά 40000 ευρώ. Αθροιστικά έσοδα 60000 ευρώ. Επομένως τα γεωργικά έσοδα είναι το 1/3 του συνόλου, άρα δικαιούχος. Όμως είπαμε σε αυτή την κατηγορία είναι συγκεκριμένοι παραγωγοί.
Για όσους δεν έκαναν Αίτηση Ενιαίας Ενίσχυσης το 2014, προκειμένου να ελεγχθεί εάν είναι πάνω ή κάτω από το όριο των 5000 ευρώ θα πολλαπλασιάζεται ο αριθμός των εκταρίων/στρεμμάτων που δηλώνουν το 2015 με τη μέση εθνική ενίσχυση ανά εκτάριο/στρέμμα του έτους 2014.
Να σημειωθεί ότι ο έλεγχος αυτών των προϋποθέσεων θα γίνεται κάθε χρόνο και όχι μόνο το έτος εκκίνησης (2015). Άρα το να χαρακτηριστεί κάποιος ενεργός γεωργός το 2015 δεν σημαίνει αυτόματα ότι θα χαρακτηρίζεται και τις επόμενες χρονιές μέχρι το 2019.
δ) Πρόσβαση στο Καθεστώς Βασικής Ενίσχυσης
Δικαιώματα ενίσχυσης κατανέμονται σε όσους υποβάλλουν αίτηση χορήγησης δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης το 2015 και το οποίο πληρούν τις προϋποθέσεις του ενεργού γεωργού και επιπλέον είχαν το δικαίωμα να λάβουν άμεσες ενισχύσεις το 2013 ή
Ουδέποτε κατείχαν ή μίσθωναν δικαιώματα αλλά μπορούν να αποδείξουν με στοιχεία την ύπαρξη γεωργικής δραστηριότητας το 2013. Γεωργοί οι οποίοι ποτέ δεν είχαν ή μίσθωναν δικαιώματα Ενιαίας Ενίσχυσης αλλά μπορούν να αποδείξουν ότι την 15-5-2013 είχαν επιδοθεί στην εκτροφή ζώων ή στην παραγωγή ή καλλιέργεια αγροτικών προϊόντων. ή
Δεν έλαβαν το 2013 ενισχύσεις με αίτηση ενίσχυσης αλλά παρήγαγαν το 2013 φρούτα, λαχανικά, εδώδιμα γεώμηλα, γεώμηλα για σπορά, αμπέλια ή διακοσμητικά φυτά. Αυτό μπορεί να αποδειχτεί από την Αίτηση Ενιαίας Ενίσχυσης 2013.
ή
Γεωργοί οι οποίοι έλαβαν δικαιώματα από το Εθνικό Απόθεμα το έτος 2014
Επίσης όσοι δεν πληρούν τους παραπάνω όρους αλλά τους μεταβιβαστεί δικαίωμα λήψης νέων δικαιωμάτων.
Για την επαλήθευση της παραπάνω δήλωσης λαμβάνεται υπόψη η Αίτηση Ενιαίας Ενίσχυσης 2013 ή το Εκκαθαριστικό έτους 2014, ή παραστατικά πώλησης γεωργικών προϊόντων ή αγοράς εφοδίων ή ζωοτροφών.
ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΛΗΨΗΣ
Η συγκεκριμένη περίπτωση αφορά τους παραγωγούς οι οποίοι επιθυμούν να αποσυρθούν από τη γεωργία, συνεπώς θα πρέπει να μεταβιβάσουν σε κάποιον άλλο τα δικαιώματά του. Σε περίπτωση που δεν γίνει αυτό, θα μεταφερθούν στο εθνικό απόθεμα και θα διαμοιραστούν εκ νέου μέσω ανάλογων διαδικασιών.
Η μεταβίβαση δικαιώματος λήψης είναι ιδιαίτερα ελκυστική για γεωργούς, οι οποίοι το 2014 ήταν αποδέκτες μεταβίβασης δικαιωμάτων ενιαίας ενίσχυσης με ή χωρίς γη και δεν υπέβαλλαν αίτηση ενιαίας ενίσχυσης το 2013, και ως εκ τούτου δεν έχουν άμεση πρόσβαση στο καθεστώς βασικής ενίσχυσης.
Σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες του ΟΠΕΚΕΠΕ, γεωργός Α, ο οποίος πληροί τις προϋποθέσεις χορήγησης δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης το 2015, έχει τη δυνατότητα να μεταβιβάσει το δικαίωμα αυτό της χορήγησης δικαιωμάτων σε άλλο γεωργό Β, ο οποίος δεν πληροί τις προϋποθέσεις, δίνοντας του έτσι “εισιτήριο πρόσβασης” στο καθεστώς βασικής ενίσχυσης.
Προσοχή: Πρόκειται για μεταβίβαση δικαιώματος λήψης δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης και όχι δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης, ως εκ τούτου δεν μεταβιβάζεται η αξία των δικαιωμάτων που κατείχε ενδεχομένως ο γεωργός Α το 2014.
Απαραίτητες προϋποθέσεις για την μεταβίβαση του δικαιώματος λήψης είναι:
Μαζί με τη μεταβίβαση του δικαιώματος λήψης ο γεωργός Α να μεταβιβάσει και επιλέξιμη έκταση, με ενοικίαση ή πώληση, στον γεωργό Β.
Ο αριθμός των ΔΒΕ που θα κατανεμηθούν στον γεωργό Β ακολουθεί τον κανόνα 1 ΔΒΕ=10 στρέμματα επιλέξιμης έκτασης, που θα δηλώσει εκείνος στην ενιαία αίτηση ενίσχυσης.
και οι δύο αντισυμβαλλόμενοι να χαρακτηρίζονται ενεργοί γεωργοί το 2015. Σε περίπτωση που ο γεωργός Α επιθυμεί να μεταβιβάσει το σύνολο της εκμετάλλευσής τους στον γεωργό Β, μπορούν να ληφθούν υπόψη πράξεις ενοικίασης ή πώλησης συναφθείσες μετά την 01.01.2015.
Προσοχή: Οι μεταβιβαστές δικαιώματος λήψης, οι οποίοι επιθυμούν να χορηγηθούν και σε εκείνους δικαιώματα και ως εκ τούτου μεταβιβάζουν μέρος της εκμετάλλευσής τους, υπόκεινται στην ρήτρα απροσδόκητου κέρδους. Όποιοι επιθυμούν να μεταβιβάσουν το δικαίωμα λήψης σε άλλο γεωργό, υποβάλλουν την αντίστοιχη αίτηση μεταβολών στον ΟΠΕΚΕΠΕ.
ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΜΕ ΕΝΟΙΚΙΑΣΗ
Γεωργός Α, ο οποίος πληροί τις προϋποθέσεις χορήγησης δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης το 2015 και έχει νοικιάσει τη γη του σε γεωργό Β με μισθωτήριο συμβόλαιο υπογεγραμμένο πριν την 15.05.2015 και λήξη μετά την 31η Μαΐου 2015, έχει τη δυνατότητα να έρθει σε συμφωνία με τον γεωργό Β προκειμένου να χορηγηθούν τα δικαιώματα στον Α, αυτόματα να εκμισθωθούν στον Β μέχρι τη λήξη της μίσθωσης και μετά τη λήξη της μίσθωσης, γη και δικαιώματα επιστρέφουν στον γεωργό Α.
Προσοχή, πρόκειται για την μόνη κατηγορία μεταβίβασης που θα γίνει το 2015. Η εκμίσθωση των προς χορήγηση δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης αφορά κυρίως κατόχους γης/μεταβιβαστές, οι οποίοι δεν θέλουν να χάσουν τα δικαιώματα τους και ενοικιαστές γης/αποδέκτες, οι οποίοι κρίνουν ότι ωφελούνται από την (τυχόν) μεγαλύτερη αξία δικαιωμάτων, που θα λαμβάνουν κάθε χρόνο ως ενίσχυση, μισθώνοντας τα δικαιώματα αυτά απ’ ότι εάν τα δικαιώματα χορηγούνταν απ’ ευθείας σε εκείνους.
Απαραίτητες προϋποθέσεις για την μεταβίβαση του δικαιώματος λήψης είναι:
* το μισθωτήριο συμβόλαιο να έχει συναφθεί πριν την 15.05.2015 και να λήγει μετά το έτος αιτήσεων 2015
* και οι δύο αντισυμβαλλόμενοι να χαρακτηρίζονται ενεργοί γεωργοί το 2015. Σε περίπτωση που ο γεωργός Α έχει εκμισθώσει το σύνολο της εκμετάλλευσής του στον γεωργό Β, μπορούν να ληφθούν υπόψη πράξεις ενοικίασης συναφθείσες μετά την 01.01.2015
Οι εκμισθωτές των προς χορήγηση δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης λήψης, οι οποίοι εκμισθώνουν μέρος της εκμετάλλευσής τους, δεν υπόκεινται στην ρήτρα απροσδόκητου κέρδους.
Όποιοι επιθυμούν να εκμισθώσουν τα προς χορήγησης δικαιώματα μαζί με γη σε άλλο γεωργό, υποβάλλουν την αντίστοιχη αίτηση μεταβολών στον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Σημαντική επισήμανση Εάν ο εκμισθωτής μιας έκτασης είναι φυσικό πρόσωπο τότε αναγνωρίζονται δικαιώματα στον ενεργό γεωργό που καλλιεργεί την εν λόγω γη για όσο χρόνο διαρκεί το μίσθωμα.
Προσοχή δεν μιλάμε για τις περιπτώσεις που κάποιος νοικιάζει τα αγροτεμάχια του από ιδιοκτήτες που δεν έχουν κάνει ποτέ δήλωση καλλιέργειας και επομένως δεν είναι δικαιούχοι. Αναφερόμαστε σε περιπτώσεις μεταξύ δικαιούχων. Δηλαδή τόσο ο εκμισθωτής/κάτοχος της έκτασης αλλά ο μισθωτής που θα το καλλιεργήσει να τηρούν και οι δύο τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για να είναι δικαιούχοι στη νέα κατανομή δικαιωμάτων. Άρα να είναι και οι δυο ενεργοί αγρότες και να είχαν καταθέσει δήλωση καλλιέργειας το 2013.
ΤΟ ΣΥΜΦΩΝΗΤΙΚΟ ΜΙΣΘΩΣΗΣ
Ένα απλό συμφωνητικό μίσθωσης αγροτεμαχίων για να είναι έγκυρο πρέπει να περιλαμβάνει τα αλφαριθμητικά στοιχεία των ενδιαφερομένων. Ταυτότητα, ΑΦΜ, υπογραφές, επικύρωση για το γνήσιο των υπογραφών, μίσθωμα, διάρκεια και χρόνο έναρξης. Σε περίπτωση ετήσιου μίσθιου άνω των 940 ευρώ, απαιτείται κατάθεση στην εφορία. Συμφωνητικά άνω των 9 ετών πρέπει να είναι συμβολαιογραφικά με μετεγγραφή στο υποθηκοφυλακείο.
Στην περίπτωση που η μίσθωση αφορά και την μεταβίβαση των προς χορήγηση δικαιωμάτων του μισθωτή στον εκμισθωτή, το συμφωνητικό θα πρέπει να γίνει πριν γίνουν οι δηλώσεις καλλιέργειας, ενώ απαιτείται να συμπληρωθούν και επιπλέον ειδικές φόρμες του ΟΠΕΚΕΠΕ.
«ΠΡΑΣΙΝΙΣΜΑ»
Εδώ πρέπει να αναφερθεί ότι όλοι οι παραγωγοί είναι υπόχρεοι της πολλαπλής συμμόρφωσης προκειμένου να είναι δικαιούχοι τόσο της βασικής όσο και της πράσινης ενίσχυσης. Δηλαδή να συμμορφώνονται με τους κανόνες που έχουν θεσπιστεί σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος, όπως είναι για παράδειγμα η μη καύση της καλαμιάς, η ύπαρξη αποθήκες όπου φυλάσσονται τα χημικά σκευάσματα που χρησιμοποιούν οι παραγωγοί κτλ.
Το πρασίνισμα αφορά πρακτικές επωφελείς για το κλίμα και το περιβάλλον και σχετίζονται και με τη σύνθεση της εκμετάλλευσης. Αναφορικά α)με την διαφοροποίηση των καλλιεργειών, β) με τη διατήρηση των υφιστάμενων μόνιμων βοσκοτόπων και γ) την ύπαρξη περιοχής οικολογικής εστίασης στην γεωργική έκταση.
Αναλυτικότερα η διαφοροποίηση των καλλιεργειών αφορά τις αρόσιμες εκτάσεις. Όταν είναι μεταξύ 100 και 300 στρέμματα, θα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστο 2 καλλιέργειες, με την κύρια καλλιέργεια να μη καλύπτει περισσότερο από το 75% της αρόσιμης γης. Όταν η αρόσιμη γη καλύπτει έκταση μεγαλύτερη από 300 στρέμματα τότε θα πρέπει να υπάρχουν 3 διαφορετικές καλλιέργειες, με τις 2 κύριες καλλιέργειες να μη καλύπτουν από κοινού περισσότερο από το 95% της αρόσιμης γης (ο κανόνας του 75% στην κύρια ισχύει φυσικά και εδώ).
Σε αυτό τον κανόνα υπάρχουν και εξαιρέσεις που σχετίζονται με την αναλογία δηλωμένων μόνιμων βοσκοτόπων ή λειμώνων και αρόσιμης γης. Αν και είναι τεχνικές λεπτομέρειες γενικά όταν οι βοσκή είναι το σύνολο σχεδόν των δηλωμένων εκτάσεων (άνω του 75%) τότε όταν οι υπόλοιπες αρόσιμες είναι κάτω από 300 στρέμματα δεν απαιτείται γι αυτές διαφοροποίηση.
Όσο αφορά τη διατήρηση των μόνιμων βοσκοτόπων, θα πρέπει η αναλογία γης που αποτελεί μόνιμο βοσκότοπο προς το σύνολο της δηλωμένης έκτασης κατ’ έτος, να μη μειώνεται πέραν του 5% σε σχέση με την αναλογία που θα κλειδώσει το έτος 2015.
Σχετικά με την υποχρέωση διατήρησης περιοχών οικολογικής εστίασης, αναφέρεται σε όλους τους παραγωγούς που δηλώνουν αρόσιμες εκτάσεις πέραν των 150στρεμμάτων και αντιστοιχεί σε ποσοστό 5% της έκτασης αυτής. Περιοχές οικολογικής εστίασης είναι, η γη υπό αγρανάπαυση, τα χαρακτηριστικά τοπίου όπως οι δενδροστοιχίες, οι συστάδες δένδρων και οι θαμνώνες, τάφροι, ζώνες ανάσχεσης κατά μήκος υδατορευμάτων, εκτάσεις με καλλιέργεια ψυχανθών (μηδική, φασόλια, λωτός, ρεβύθια, τριφύλλια, βρώσιμα κουκιά, φακές, λούπινα, μπιζέλια, βίκος κ.α.). Η ύπαρξη οικολογικής εστίασης δεν απαιτείται για το τμήμα της εκμετάλλευσης που χρησιμοποιείται για βιολογική παραγωγή ή όταν άνω του 75% της αρόσιμης γης αποτελείται από λειμώνες ή ψυχανθή.
ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΑΠΟΘΕΜΑ
Το εθνικό απόθεμα είναι το αποθετήριο σε εθνικό επίπεδο όπου καταλήγουν τα μη διεκδικούμενα δικαιώματα. Δηλαδή τα δικαιώματα που χάθηκαν για οποιοδήποτε λόγο. Η υπουργική απόφαση για την ΚΑΠ του 2015 προβλέπει οριζόντια μείωση του ανώτατου ορίου του καθεστώτος βασικής ενίσχυσης κατά 3% υπέρ της δημιουργίας εθνικού αποθέματος. Δηλαδή αντιστοιχεί σε ένα ποσό περίπου 33 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό θα δοθεί υπό μορφή δικαιωμάτων σε νέους αγρότες και σε άλλους δικαιούχους βάση μοριοδότησης. Στην μοριοδότηση σημαντικό ρόλο θα έχει η ηλικία και η μη καταβολή ως τώρα δικαιωμάτων ενίσχυσης. Τα υπόλοιπα κριτήρια θα ανακοινωθούν εν καιρώ.
Για τις ανάγκες χορήγησης δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης από το Εθνικό Απόθεμα:
Α) Ως γεωργοί νεαρής ηλικίας νοούνται οι γεωργοί κατά το έτος υποβολής αιτήσεων 2015 πληρούν τις παρακάτω προϋποθέσεις:
(α1) είναι έως 40 ετών (γεννηθέντες δηλαδή από το 1975 και μετά)
(α2) δημιουργούν για πρώτη φορά γεωργική εκμετάλλευση ως επικεφαλής της γεωργικής εκμετάλλευσης ή έχουν εγκατασταθεί κατά τη διάρκεια των 5 ετών που προηγούνται της πρώτης υποβολής αίτησης για το καθεστώς βασικής ενίσχυσης.
Β) Ως νεοεισερχόμενοι γεωργοί νοούνται οι γεωργοί, οι οποίοι άρχισαν να ασκούν τη γεωργική τους δραστηριότητα κατά το έτος 2013 ή άλλο μεταγενέστερο έτος και υποβάλλουν αίτηση για τη βασική ενίσχυση το αργότερο 2έτη μετά την έναρξη της γεωργικής τους δραστηριότητας. Όσον αναφορά στην έναρξη γεωργικής δραστηριότητας , θα πρέπει να αποδυκνείουν ότι, κατά τα 5 έτη που προηγούνται της έναρξης, δεν άσκησαν γεωργική δραστηριότητα στο όνομα τους υπ΄ ευθύνη τους και ούτε ήλεγχαν νομικό πρόσωπο , που ασκούσε γεωργική δραστηριότητα. Αναμένεται η έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης, στην οποία θα καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής και τα κριτήρια.
Η ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΓΙΑ ΓΕΩΡΓΟΥΣ ΝΕΑΡΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Είναι μια πρόσθετη ενίσχυση που δίνεται σε πρόσωπα ηλικίας κάτω των 40 ετών, που δημιουργούν για πρώτη φορά γεωργική εκμετάλλευση ως επικεφαλής και οι οποίοι έχουν ήδη εγκατασταθεί κατά τη διάρκεια των 5 ετών, που προηγούνται της πρώτης υποβολής της αίτησης για το καθεστώς της βασικής ενίσχυσης. Η ενίσχυση δίνεται μέχρι 5 χρόνια από τον χρόνο της υποβολής της αίτησης βασικής ενίσχυσης μέχρι το τέλος της 5ετίας που μετριέται από την αρχή της εγκατάστασης τους στη γεωργία. Η ενίσχυση αυτή ανέρχεται στο 25% της μέσης αξίας των δικαιωμάτων ενίσχυσης του γεωργού και για όχι περισσότερα από 250 στρέμματα.
ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΩΝ ΜΙΚΡΟΚΑΛΛΙΕΡΓΗΤΩΝ
Είναι ένα ειδικό καθεστώς για τους μικρούς γεωργούς. Το σκεπτικό είναι να απλουστευθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες. Σε αυτό το καθεστώς θα υπαχθούν αυτόματα όσοι θα θεωρηθούν δικαιούχοι ποσού κάτω των 1250 ευρώ. Οι γεωργοί που θα ενταχτούν σε αυτό το καθεστώς δεν θα παίρνουν άλλες ενισχύσεις, αλλά μόνο ένα ποσό κατ’ αποκοπή, που θα είναι από 500 ως 1.000 ευρώ, ενώ θα υπόκεινται σε λιγότερους ελέγχους πολλαπλής συμμόρφωσης και δραστηριοτήτων επωφελών για το κλίμα και το περιβάλλον. Όσοι επιθυμούν να ενταχθούν, θα πρέπει να κάνουν τη σχετική αίτηση ως τις 15 Οκτωβρίου 2015.ή σε μεταγενέστερο έτος, να υποβάλλουν σχετικό αίτημα στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Εάν κάποιος βγει από το καθεστώς δεν μπορεί να ξαναμπεί. τα κράτη-μέλη βασικά θα ορίσουν ποιοι είναι οι «μικροί γεωργοί».
Σημείωση: Ο όρος γεωργός περιλαμβάνει όλους όσους ασχολούνται με τη φυτική και ζωική παραγωγή.
Η ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ
Οι συνδεμένες ενισχύσεις αφορούν την επιλογή τομέων για στήριξη με στόχους:
Την στήριξη οικονομικά ευάλωτων τομέων
Τη διατήρηση θέσεων εργασίας
Ενίσχυση της επάρκειας των προϊόντων στην εσωτερική αγορά
Στήριξη προϊόντων με σημαντικό δυναμικό εξαγωγών
Διατήρηση εγχώριων ποικιλιών και προστασία βιοποικιλότητας
Συνδεδεμένη στήριξη δικαιούνται τα παρακάτω προϊόντα αναφέρονται και τα ποσά για το 2015:
Ρύζι (περίπου 27 ευρώ στο στρέμμα)
Σκληρό Σιτάρι (περίπου 3,6 ευρώ στο στρέμμα)
Θηλυκά Βοοειδή (περίπου 128 ευρώ ανά ζώο)
Πορτοκάλια χυμοποίησης (περίπου 32 ευρώ στο στρέμμα)
Αίγες και πρόβατα ορεινών και μειονεκτικών περιοχών (περίπου 7 ευρώ ανά ζώο)
Αίγες και πρόβατα πεδινών περιοχών (περίπου 5 ευρώ ανά ζώο)
Όσπρια ανθρώπινης κατανάλωσης (περίπου 30 ευρώ στο στρέμμα)
Πρωτεϊνούχα κτηνοτροφικά ψυχανθή (περίπου 17,5 ευρώ στο στρέμμα)
Σπόροι σποράς (περίπου 29,5 ευρώ στο στρέμμα)
Σπαράγγια (περίπου 38,5 ευρώ στο στρέμμα)
Μεταξοσκώληκες (περίπου 160 ευρώ ανά 20 κιλά χλωρά κουκούλια)
Ζαχαρότευτλα (περίπου 25 ευρώ στο στρέμμα)
Ειδική συνδεδεμένη για τους παραγωγούς που εκτρέφουν ζώα και διέθεταν ειδικά δικαιώματα και δεν δηλώνουν επιλέξιμες εκτάσεις (150 ευρώ ανά ΜΜΖ)
Ροδάκινα προς χυμοποίηση (περίπου 20 ευρώ στο στρέμμα)
ΒΟΣΚΟΙΚΑΝΟΤΗΤΑ
Η βοσκοϊκανότητα είναι ακαδημαϊκός όρος που εκφράζει τον αριθμό των ζώων που μπορούν να βοσκήσουν και να αποδώσουν το μέγιστ