Με μια απόφαση που ακόμα δεν έχει γραφτεί και ουσιαστικά δεν δίνει ακριβή στόχευση για το τι μήνυμα επιδιώκει να στείλει, είναι ότι απέμεινε από το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Μακεδονίας την Παρασκευή, σχετικά με το θέμα του σχεδίου Δίκαιης Μετάβασης το οποίο βρίσκεται στη Βουλή για διαβούλευση, πριν οριστικά γίνει νόμος του κράτους.
Και ενώ η διαβούλευση λήγει αύριο, το Περιφερειακό Συμβούλιο, θεωρητικά αποφάσισε, με τη σύμφωνη γνώμη της αντιπολίτευσης(πλην Λαϊκής Συσπείρωσης) πως θα εκφραστούν οι προβληματισμοί για μια σειρά άρθρων του νομοσχεδίου, όπως αυτά τα κατέθεσε στην εισήγησή του, ο Αντιπεριφερειάρχης, Στέργιος Κιάνας, αλλά και με κάποιες προσθήκες τις οποίες πρότεινε η Γεωργία Ζεμπιλιάδου, όπως η επιδότηση της τιμής της Τηλεθέρμανσης, η μετεγκατάσταση της Ακρινής, ο τριπλασιασμός των κονδυλίων του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης κ.α.
Σύμφωνα με πληροφορίες κάτι τέτοιο δεν είχε συμβεί, μέχρι τις μεσημεριανές ώρες σήμερα, ενώ προβληματισμός επικρατεί για το πως θα γραφτεί η απόφαση περί άρνησης αποδοχής του σχεδίου εφόσον δεν συμπεριληφθούν οι προτάσεις της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.
Μέσα σε όλα αυτά στη συζήτηση επανήλθε η αποδοχή των 15 προτάσεων, τις οποίες ουδέποτε αποδέχτηκε το ΣΔΑΜ(πλην 2), ενώ ο Περιφερειάρχης ζήτησε να συνεχιστεί η λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων τουλάχιστον μέχρι το 2028 και «όχι πριν στην περιοχή αντικαθίσταται ότι θα της στερηθεί σε θέσεις εργασίας και ΑΕΠ».
Από τις προτάσεις Κιάνα και τις παρεμβάσεις της περιφερειακής αρχής, γίνεται απολύτως κατανοητό πως η περιοχή απουσιάζει από τα όργανα των αποφάσεων, οι οποίες θα λαμβάνονται στην Αθήνα και χωρίς ιδιαίτερη συμμετοχή των θεσμικών φορέων της Δυτικής Μακεδονίας.
Είναι σχετικές οι αναφορές στο άρθρο 5 του νομοσχεδίου όπου η Περιφέρεια ζητά την πρόβλεψη ότι «η Διαχειριστική Αρχή του ΕΠΔ ΔΑΜ θα έχει κατά τόπους μονάδες στις έδρες των Περιφερειών του Προγράμματος με αντικείμενο τη διαχείριση των πόρων που προβλέπονται για κάθε αντίστοιχη Περιφέρεια»
Αντίστοιχα στο άρθρο 12, αναφορικά με τη Στελέχωση Υπηρεσιών για την παρακολούθηση και την υλοποίηση των έργων ΔΑΜ, η Δυτική Μακεδονία ζητά «να προβλεφθεί η στελέχωση Υπηρεσιών σε Περιφερειακό επίπεδο, τόσο για τις Μονάδες που αναφέρονται στο προηγούμενο εδάφιο, όσο και για τις Υπηρεσίες των Περιφερειών που θα επιφορτιστούν με την ωρίμανση των έργων ΔΑΜ (Διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Διευθύνσεις Τεχνικών Υπηρεσιών). Κατά συνέπεια είναι αναγκαία η αύξηση του αριθμού του προσωπικού που δύναται να προσληφθεί σε τουλάχιστον 50 άτομα, έναντι των προβλεπόμενων 30 κατά μέγιστο».
Παράλληλα στο άρθρο 15, αναφορικά με τη σύσταση της Εταιρείας “ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε.”:
«Να διατυπωθεί ρητά η δημιουργία Παραρτημάτων της εταιρείας στις Περιοχές ΔΑΜ και να προβλεφθεί η στελέχωση αυτών. Στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας θα πρέπει να προβλεφθεί η εκπροσώπηση κάθε περιοχής ΔΑΜ που έχει Ζώνη Απολιγνιτοποίησης. Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια, όροι δόμησης και απολιγνιτοποίηση
Επίσης στο άρθρο 17, σχετικά με τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΕΠΣ) εντός των Ζωνών Απολιγνιτοποίησης: «Να προβλεφθεί η συμμετοχή της Περιφέρειας Δ. Μακεδονίας και του οικείου Δήμου στις προβλεπόμενες Προγραμματικές Συμβάσεις με σκοπό τον έλεγχο των όρων και των προβλέψεων κάθε ΕΠΣ. Να οριστεί ρητά η δυνατότητα της Περιφέρειας Δ. Μακεδονίας να αναθέτει και άλλα ΕΠΣ εντός των περιοχών των Εδαφικών Σχεδίων».
Το σύνολο των προτάσεων της εισήγησης του Στέργιου Κιάνα έχει ως εξής:
Στο Άρθρο 5 σχετικά με τη σύσταση Διαχειριστικής Αρχής πρέπει να προβλεφθεί ρητά ότι η Διαχειριστική Αρχή του ΕΠΔ ΔΑΜ θα έχει κατά τόπους μονάδες στις έδρες των Περιφερειών του Προγράμματος με αντικείμενο τη διαχείριση των πόρων που προβλέπονται για κάθε αντίστοιχη Περιφέρεια.
Στο Άρθρο 12 αναφορικά με τη Στελέχωση Υπηρεσιών για την παρακολούθηση και την υλοποίηση των έργων ΔΑΜ να προβλεφθεί η στελέχωση Υπηρεσιών σε Περιφερειακό επίπεδο, τόσο για τις Μονάδες που αναφέρονται στο προηγούμενο εδάφιο, όσο και για τις Υπηρεσίες των Περιφερειών που θα επιφορτιστούν με την ωρίμανση των έργων ΔΑΜ (Διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Διευθύνσεις Τεχνικών Υπηρεσιών). Κατά συνέπεια είναι αναγκαία η αύξηση του αριθμού του προσωπικού που δύναται να προσληφθεί σε τουλάχιστον 50 άτομα, έναντι των προβλεπόμενων 30 κατά μέγιστο.
το Άρθρο 14 και ως προς τον χαρακτηρισμό έργων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης στην Παράγραφο 2 να μην υπάρχει συσχετισμός αυτών με τις Ζώνες Απολιγνιτοποίησης, που για την Περιφέρειά μας είναι το σύνολο της έκτασης των Περιφερειακών Ενοτήτων Κοζάνης και Φλώρινας, αλλά με τα Εδαφικά Σχέδια που αφορούν το σύνολο της Δυτικής Μακεδονίας.
Στην Παράγραφο 3, όπου μια επένδυση δύναται να χαρακτηριστεί ως “Στρατηγική” έχοντας π/υ άνω των 5 εκ. €, προτείνεται να τροποποιηθεί το σχετικό όριο στα 3 εκ. € για τις Π.Ε. Κοζάνης και Φλώρινας, που αποτελούν Ζώνες Απολιγνιτοποίησης και να προβλεφθεί όριο άνω των 6 εκ. € για επενδύσεις στις Π.Ε. Καστοριάς και Γρεβενών, δεδομένου ότι και αυτές συμπεριλαμβάνονται στα Εδαφικά Σχέδια.
Στο Άρθρο 15 αναφορικά με τη σύσταση της Εταιρείας “ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε.”:
Να διατυπωθεί ρητά η δημιουργία Παραρτημάτων της εταιρείας στις Περιοχές ΔΑΜ και να προβλεφθεί η στελέχωση αυτών.
Στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας θα πρέπει να προβλεφθεί η εκπροσώπηση κάθε περιοχής ΔΑΜ που έχει Ζώνη Απολιγνιτοποίησης. Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια, όροι δόμησης και απολιγνιτοποίηση
Στο Άρθρο 17 σχετικά με τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΕΠΣ) εντός των Ζωνών Απολιγνιτοποίησης:
◦ Να προβλεφθεί η συμμετοχή της Περιφέρειας Δ. Μακεδονίας και του οικείου Δήμου στις προβλεπόμενες Προγραμματικές Συμβάσεις με σκοπό τον έλεγχο των όρων και των προβλέψεων κάθε ΕΠΣ.
Να οριστεί ρητά η δυνατότητα της Περιφέρειας Δ. Μακεδονίας να αναθέτει και άλλα ΕΠΣ εντός των περιοχών των Εδαφικών Σχεδίων.
Γενικές Προτάσεις:
Να αποτυπωθεί με σαφήνεια ότι παραμένουν οι υποχρεώσεις της ΔΕΗ προς την τοπική κοινωνία, πέραν των αποκαταστάσεων των ορυχείων, όπως απαλλοτριώσεις, σιδηροδρομικές γραμμές, αποκατάσταση ρέματος Σουλού κ.ά.
Να αποδοθεί στην Περιφέρεια Δ. Μακεδονίας η δυνατότητα χρήσης και αξιοποίησης παραλίμνιων εκτάσεων για αναπτυξιακούς σκοπούς.
Να συμπεριληφθεί ειδική αναφορά για τις Ενεργειακές Κοινότητες στις οποίες συμμετέχουν ΟΤΑ και φορείς δημόσιου ή συλλογικού χαρακτήρα με δέσμευση ηλεκτρικού χώρου τουλάχιστον 150 MW και έκτασης, εντός των ορυχείων, άμεσα αξιοποιήσιμης.
Να αποχαρακτηριστούν και να εξαιρεθούν από τη Δασική Νομοθεσία όσες εκτάσεις βρίσκονται εντός των ΖΑΠ και οι οποίες προέρχονται από διανομές, αναδασμούς, κλήρους και απαλλοτριώσεις, δεδομένου ότι έχουν απολέσει τον δασικό τους χαρακτήρα πριν από το 1975.
Να συμπεριληφθεί η οργάνωση και λειτουργία της δομής του Παρατηρητηρίου Μετάβασης με έδρα τη Δ. Μακεδονία, ως ένα μέσο παρακολούθησης και ελέγχου της πορείας υλοποίησης του ΣΔΑΜ.
Να αυξηθεί σε 12% το ποσοστό από τους πόρους δέσμευσης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που αξιοποιείται στο πλαίσιο του Πράσινου Ταμείου.
H Πρόταση της Γεωργίας Ζεμπιλιάδου είναι η εξής:
1ο ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ του ΤΔΜ για ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΤΟΥ ΜΕΓΙΣΤΟΥ ΠΟΣΟΥ ΤΩΝ ΠΟΡΩΝ ΕΤΠΑ και ΕΚΤ + ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ ΔΗΛΑΔΗ ΣΤΟ ΤΡΙΠΛΑΣΙΟ ΑΠΌ ΤΟ 1,5 ΤΟΥ ΠΟΣΟΥ ΠΟΥ ΙΣΧΥΕΙ ΣΗΜΕΡΑ
2ο ΚΑΤΑΨΗΦΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΥΝΤΑΞΗ ΜΕ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ:. Η ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΕΔΑΦΩΝ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΙΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ:
Α) ΤΗΝ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΗΣ ΔΕΗ. ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΑ 160.000ΣΤΡ ΘΑ ΑΠΟΦΑΣΊΖΟΥΝ ΙΔΙΩΤΕΣ ΚΑΙ ΞΕΝΟΙ. ΘΑ επιστρεψουμε στην εποχή των ΤΣΙΦΛΙΚΑΔΩΝ
Β) ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΦΘΕΙ ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ, ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΑ ΣΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ, ΜΕ ΠΟΣΟ ΚΑΤ ΕΛΑΧΙΣΤΟΝ 2 Δις ΕΥΡΏ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΕΔΑΦΩΝ ΜΕ ΦΕΚ ΣΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ.
Γ) ΝΑ ΙΣΧΥΣΕΙ Η ΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΕΝ ΙΣΧΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΟΡΩΝ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΩΣ Η ΜΟΝΗ ΕΓΓΥΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΔΑΦΩΝ ΚΑΙ ΝΑ ΑΠΑΛΗΦΘΗ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ 2Α ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 20 ΠΟΥ ΤΗΝ ΑΠΑΛΑΣΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΑΥΤΉ.
Δ) Να επαναπροσδιοριστούν οι αρμοδιοτητες της ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ Α.Ε με σύμφωνη γνώμη της Περιφέρειας. Καμία εκχώρηση αρμοδιότητας για ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ, ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΤΗΣ ΔΜ. ΝΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΘΕΙ ΡΗΤΑ ΚΑΘΕ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΠΟΥ ΑΦΗΝΕΙ ΑΝΟΙΚΤΗ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΧΩΡΩΝ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΣΤΑ ΟΡΥΧΕΙΑ, ΣΤΑ ΜΑΒΕ και ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΣΥΝΟΛΙΚΑ
ΝΑ ΥΠΑΡΞΟΥΝ ΑΡΘΡΑ ΠΟΥ ΘΑ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΟΥΝ :
ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΗΣ ΤΗΛΕΘΕΡΜΑΝΣΗΣ ΣΤΑ ΙΣΧΥΟΝΤΑ ΠΡΟ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΑΠΟΛΙΓΝΙΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΙΣΧΥΟΥΣΑΣ ΤΙΜΗΣ
ΤΗΝ ΙΣΟΤΙΜΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΉ ΤΩΝ ΠΕ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΓΡΕΒΕΝΩΝ ΜΕ ΑΠΑΛΕΙΨΗ ΤΩΝ ΑΣΤΕΡΙΣΚΩΝ στο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΑΜ
ΤΗΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΑ ΚΑΤΟΧΥΡΩΜΕΝΗ ΜΕΤΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΚΡΙΝΗΣ, ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΡΟΜΟΛΟΓΗΜΕΝΗ ΜΕΤΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ
ΤΗΝ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΕ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΜ
ΤΟ ΚΛΕΙΔΩΜΑ ΤΩΝ ΠΟΣΩΝ ΣΤΟΥΣ ΑΞΟΝΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΔΑΜ. ΝΑ ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ ΡΗΤΑ Η ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΚΟΝΔΥΛΙΩΝ ΣΕ ΆΛΛΟ ΑΞΟΝΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΕΔΑΦΙΚΟ ΑΛΛΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ, ΜΕ ΑΡΘΡΟ ΣΤΟ ΝΟΜΟ Ή ΜΕ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΔΑΜ
ΤΗΝ ΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ ΤΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΠΡΟΚΥΡΗΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΑΙ ΌΧΙ ΜΟΝΟ ΤΟΥ ΠΕΠ ΚΑΙ ΤΟΥ ΤΔΜ
Ζήσης Πιτσιάβας