Ευρωπαϊκά προγράμματα για τους νέους
Έχεις αναρωτηθεί ποτέ πώς είναι τα σχολεία στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες; Πώς θα ήταν η ζωή σου εάν φοιτούσες σε ένα σχολείο ή σε κάποιο πανεπιστήμιο της Ευρώπης; Πόσα εφόδια και πόσες εμπειρίες θα αποκτούσες, αν είχες την δυνατότητα να ταξιδέψεις και να γνωρίσεις άλλους πολιτισμούς και άλλες παιδαγωγικές μεθόδους; Σε αυτά τα ερωτήματα απάντησε η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζοντας διάφορα προγράμματα γνωριμίας των νέων της Ευρώπης και των σχολείων τους. Πλέον οι μαθητές από το δημοτικό μέχρι και το πανεπιστήμιο έχουν την δυνατότητα να πάνε στο εξωτερικό και να φοιτήσουν εκεί για κάποιο μικρό χρονικό διάστημα γνωρίζοντας καινούργια πράγματα και υιοθετώντας προοδευτικές και ποικίλες ιδέες.
Erasmus, Comenius, Euroscola και eTwinning
To Erasmus και είναι ένα πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δίνει τη δυνατότητα σε φοιτητές Ανώτατης Εκπαίδευσης, σε όλα τα επίπεδα σπουδών (προπτυχιακό, μεταπτυχιακό, διδακτορικό) να μετακινηθούν για σπουδές σε πανεπιστήμιο του εξωτερικού με διάρκεια 3-12 μήνες. Οι φοιτητές πρέπει να βρίσκονται τουλάχιστον στο 2ο έτος των σπουδών τους.
To Comenius είναι ένα πρόγραμμα που απευθύνεται σε μαθητές και εκπαιδευτικούς προσχολικής έως και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Σκοπός του είναι η ανάπτυξη της γνωριμίας μεταξύ των μαθητών διαφόρων χωρών της Ευρώπης.
Στόχος των προγραμμάτων αυτών είναι:
Η κατανόηση των ποικίλων πολιτισμών και αξιών.
Η συνεργασία μεταξύ χωρών ενταγμένων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η διάδοση της πρακτικής και της καινοτομίας στην σχολική εκπαίδευση.
Η κατανόηση της ποικιλομορφίας και των γλωσσών των Ευρωπαϊκών χωρών.
Η επαφή με άλλα εκπαιδευτικά συστήματα άλλων Ευρωπαϊκών χωρών.
Το euroscola αφορά μαθητές λυκείου. Στοχεύει στην εξοικείωση των μαθητών με την λειτουργία των ευρωπαϊκών θεσμών, στην ευαισθητοποίηση του ρόλου τους στην ευρωπαϊκή οργάνωση και την ανάγκη προάσπισης των δικαιωμάτων της δημοκρατίας. Οι συναντήσεις των μαθητών γίνονται στην αίθουσα συνεδριάσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στο Στρασβούργο.
Άλλο ένα σημαντικό πρόγραμμα στο οποίο παίρνουν μέρος πάνω από 110.000 σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι το eTwinning. Το eTwinning είναι μια Ευρωπαϊκή δράση, μέσω της οποίας σχολεία από διαφορετικές Ευρωπαϊκές χώρες συνεργάζονται διαδικτυακά. Η δράση eTwinning δίνει στα σχολεία την ευκαιρία να μάθουν μαζί, να μοιραστούν τις απόψεις τους και να δημιουργήσουν καινούργιες φιλίες.
Εκτός από αυτά τα προγράμματα που φέρνουν σε επαφή μαθητές και φοιτητές υπάρχουν και διάφοροι ευρωπαϊκοί διαγωνισμοί που αφορούν είτε σχολικά μαθήματα, όπως, για παράδειγμα, διαγωνισμοί μαθηματικών, φυσικής κ.α, είτε εξωσχολικές δραστηριότητες, όπως διαγωνισμοί ρομποτικής, ποίησης, υποκριτικής κ.α
Πηγές: Βικιπαίδεια, Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
Ειρήνη Δεληγιάννη Γ1
Σίσιου Μαρία Γ4
Τι είναι η Αναγέννηση;
Τον 15ο και τον 16ο αιώνα, εκδηλώνεται στην Ευρώπη ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό ταυτόχρονα κίνημα, η Αναγέννηση. Κύριο χαρακτηριστικό της είναι η αναβίωση των αξιών της κλασικής αρχαιότητας. Ο άνθρωπος της Αναγέννησης στην προσπάθειά του να εκφράσει τις νέες αξίες στράφηκε προς τον ελληνορωμαϊκό πολιτισμό. Έτσι, άρχισε να μελετά, να μεταφράζει και να σχολιάζει συστηματικά τους αρχαίους συγγραφείς. Η Αναγέννηση ξεκίνησε από τις πλούσιες πόλεις της Ιταλίας όπως η Φλωρεντία, η Βενετία και η Ρώμη και πέρασε μετά στην υπόλοιπη Δυτική Ευρώπη. Οι πλούσιοι ηγεμόνες των πόλεων αυτών υποστήριξαν την καλλιτεχνική και πνευματική δραστηριότητα. Σημαντικοί καλλιτέχνες της Αναγέννησης ήταν ο Μιχαήλ Άγγελος, ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ο Σάντρο Μποτιτσέλι, ο Ραφαήλ Σάντι και ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος.
Σοφία Ιωαννίδου Γ2
Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ γεννήθηκε στην Αγγλία το 1564 και πέθανε το 1616. Ήταν ποιητής και θεατρικός συγγραφέας , ίσως ο μόνος που μπορεί να σταθεί δίπλα στους τρεις μεγάλους αρχαίους Έλληνες τραγικούς ποιητές. Είναι γνωστός ως ο σημαντικότερος συγγραφέας που έγραψε στην αγγλική γλώσσα και ένας από τους σημαντικότερους παγκοσμίως. Συχνά αποκαλείται εθνικός ποιητής της Αγγλίας. Κάποια από τα σημαντικότερα έργα του είναι το Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας, ο Ρωμαίος και Ιουλιέτα, Άμλετ, Μάκβεθ, Αντώνιος και Κλεοπάτρα και Τέλος καλό όλα καλά. Τα έργα του έχουν μεταφραστεί στις περισσότερες γλώσσες του κόσμου και ερμηνεύονται περισσότερες φορές από τα έργα οποιουδήποτε άλλου θεατρικού συγγραφέα.
Πηγές: www.sansimera.gr/biographies/
http://www.tovima.gr
el.wikipedia.org
Βαρβάρα Κοζαΐτη Β1
Όπερα
Η όπερα αποτελεί ένα θεατρικό μουσικό είδος, είναι δηλαδή μουσική σύνθεση που περιλαμβάνει συγχρόνως και σκηνική δράση. Οι διάλογοι των ηθοποιών της όπερας αποδίδονται με τη μορφή τραγουδιού ενώ η θεατρική παράσταση εκτυλίσσεται παρουσία ενός μουσικού συνόλου. Ο όρος όπερα είναι ο πληθυντικός του λατινικού opus που σημαίνει το έργο δηλώνοντας έτσι την ενσωμάτωση στην όπερα πολλών καλλιτεχνικών ειδών όπως η μουσική, το θέατρο, ο χορός και η σκηνογραφία. Αποδίδεται συχνά στα ελληνικά και ως μελόδραμα, αν και ο όρος αυτός είναι ευρύτερος. Όπερα ονομάζεται επίσης το θέατρο που φιλοξενεί τις παραστάσεις. Το είδος αυτό αναπτύχθηκε από τους Ιταλούς συνθέτες στα τέλη του 16ου αιώνα. Η όπερα γεννήθηκε στην Ιταλία, ωστόσο έγινε τόσο δημοφιλές είδος που σύντομα εξαπλώθηκε και στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Αγγλία, την Ισπανία και τη Ρωσία. Το πρώτο κτίριο για όπερα χτίστηκε στην Βενετία και ακολούθησαν 16 ακόμη τέτοια θέατρα στην Βενετία. Η πλοκή συνήθως σχετίζεται με τη μυθολογία ή με ιστορικά γεγονότα. Η θεματολογία είναι συνήθως σοβαρή ή ακόμη και κωμική.
Κόλλια Παρασκευή Γ2
Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι γεννήθηκε κοντά στο Βίντσι της Ιταλίας, στην πόλη Αντσιάνο το1452. Ήταν αρχιτέκτονας, ζωγράφος, γλύπτης, μουσικός, εφευρέτης, μηχανικός, ανατόμος, γεωμέτρης, παλαιοντολόγος και γιατρός, που έζησε την περίοδο της Αναγέννησης. Εκτός από τα παραπάνω, ο Ντα Βίντσι ενδιαφερόταν για την αστρονομία, τη βοτανική, τη συγγραφή, την ιστορία και τη χαρτογραφία. Περίφημα είναι τα σχέδιά του για την ανατομία του ανθρώπινου σώματος, καθώς και σχέδια για πολεμικές, πτητικές και διάφορες άλλες μηχανές. Έκανε μελέτες για το φως, την όραση και τον ήχο, την αρχιτεκτονική και την πολεοδομία .Μεταξύ των πιο διάσημων ζωγραφικών έργων του είναι η Μόνα Λίζα και ο Μυστικός Δείπνος.
Ο Γαλιλαίος Γαλιλέι ήταν Ιταλός φυσικός, μαθηματικός, αστρονόμος και φιλόσοφος, που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην επιστημονική επανάσταση του 17ου αι. Ο Γαλιλαίος με τηλεσκόπιο δικής του κατασκευής παρατήρησε πρώτος τους κρατήρες, τα όρη και τις πεδιάδες στην επιφάνεια της Σελήνης. Αναφέρεται ως ο «πατέρας της σύγχρονης Αστρονομίας».
Επειδή υποστήριξε την άποψη του ότι η γη περιστρέφεται γύρω από τον ήλιο (ηλιοκεντρική θεωρία), η Καθολική Εκκλησία τον θεώρησε αιρετικό και τον κάλεσαν στην Ιερά Εξέταση στη Ρώμη. Τελικά αποκήρυξε τις ιδέες του όσον αφορά στην κίνηση της Γης. Σύμφωνα με την παράδοση, ο Γαλιλαίος φεύγοντας από την Ιερά Εξέταση επέμεινε στην άποψη του αναφωνώντας «Και όμως γυρίζει». Η φράση αυτή απέμεινε σαν σύμβολο της δύναμης της επιστήμης έναντι σε κάθε προσπάθεια να σκεπαστεί το φως της αληθινής γνώσης.
Ο Κομένιος και ο Έρασμος είναι δύο σπουδαίες προσωπικότητες που πρόσφεραν με τον δικό τους τρόπο ο καθένας, στην ανθρωπότητα. Επιπρόσθετα, δύο ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα ανταλλαγής μαθητών και φοιτητών οφείλουν την ονομασία τους στις δύο αυτές σπουδαίες προσωπικότητες. Τα προγράμματα αυτά ονομάζονται Comenius και Erasmus.
Ο Ιωάννης Αμός Κομένιος γεννήθηκε το 1592 και πέθανε το 1670. Ήταν Τσέχος φιλόσοφος, θεολόγος και παιδαγωγός. Πραγματοποίησε πολλά ταξίδια, έγινε ιερέας και στη συνέχεια επίσκοπος της αδελφότητας των Βοημών στη Πολωνία, έγραψε διάφορα παιδαγωγικά έργα. Το σπουδαιότερο από αυτά είναι η «Μεγάλη διδακτική» που μεταφράστηκε σε όλες σχεδόν τις γλώσσες του κόσμου. Εισήγαγε τα εικονογραφημένα συγγράμματα, γραμμένα στην τοπική γλώσσα και όχι στα λατινικά, εφάρμοσε αποδοτικές διδακτικές μεθόδους ακολουθώντας τη φυσική ανάπτυξη από τα απλά σε πιο σύνθετα θέματα, υποστήριξε τη δια βίου μάθηση και ανέπτυξε τη λογική σκέψη σε σχέση με τη στείρα απομνημόνευση και παρουσίασε και υποστήριξε την εκπαίδευση των φτωχών παιδιών, αλλά και βοήθησε την πρόσβαση των γυναικών στη μόρφωση. Ο Κομένιος θεωρείται πατέρας της νεότερης παιδαγωγικής και της σύγχρονης εκπαίδευσης.
Ο Έρασμος γεννήθηκε στο Ρόττερνταμ της Ολλανδίας το 1466 και πέθανε το 1536. Ήταν μεγάλος ανθρωπιστής, θεολόγος και ένας από τους λαμπρούς προδρόμους του Διαφωτισμού, περίφημος για την γνώση των αρχαίων ελληνικών, την παρατηρητικότητά του και το έξυπνο πνεύμα του. Ταξίδεψε τις σπουδαιότερες πόλεις της Ευρώπης, προετοίμασε την εκκλησιαστική μεταρρύθμιση, σατίρισε τα ελαττώματα της εποχής του και εργάστηκε για την ελευθερία του ανθρώπινου πνεύματος μακριά από προλήψεις και απόλυτες απόψεις. Τα σπουδαιότερα έργα του είναι το «Μωρίας εγκώμιον» και οι «Συνομιλίες» του.
Παναγιώτης Καρακατσάνης Β1
Νίκη Καλαϊτζοπούλου Β1
Σοφία Ιωαννίδου Γ2