Ενδιαφέροντα στοιχεία για την ανάπτυξη του δικτύου φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία, αλλά και μια σειρά από οφέλη που θα έχουν οι περιοχές, ανέπτυξε ο Δ. Αυλωνίτης Συντονιστής Διευθυντής Εμπορικών Δραστηριοτήτων της ΔΕΔΑ, μιλώντας στο 1ο συνέδριο και έκθεση Καινοτομίας και Δημιουργίας, που διεξάγεται από την Τρίτη στο Εκθεσιακό Κέντρο Κοίλων Κοζάνης.
Ειδικότερα, μιλώντας μέσω τηλεδιάσκεψης, επί των δικτύων διανομής, των χρήσεων και των διαδικασιών σύνδεσης, ο κ. Αυλωνίτης ανέπτυξε το θέμα των δικτύων της ΔΕΔΑ, με αναφορά στο Πράσινο Βιομεθάνιο και το Υδρογόνο, μιλώντας για τη μετάβαση που σχεδιάζεται από τη ΔΕΔΑ από τα δίκτυα φυσικού αερίου σε ΑΠΕ.
Μάλιστα, χαρακτήρισε το βιομεθάνιο ως πιο ώριμο, με το υδρογόνο να ακολουθεί, αναπτύσσοντας τη στόχευση της ΔΕΔΑ, που όπως τόνισε είναι, η άρση του ενεργειακού αποκλεισμού της περιφερειακής Ελλάδας. Ειδικά για τη Δυτική Μακεδονία, σημείωσε ότι άργησε πολύ, εξηγώντας: «Η έλευση του αγωγού, ενός πολύ βασικού καυσίμου στην προσπάθεια μετάβασης, σε ένα μείγμα κατανάλωσης που θα είναι συμβατό με τους κλιματολογικούς και περιβαλλοντικούς στόχους που τέθηκαν σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, άργησε πολύ στην περιοχή».
Αυτό αναπτύσσεται τώρα σε Καστοριά, Φλώρινα, Γρεβενά, Αργος Ορεστικό, χρησιμοποιώντας καινοτόμες μεθόδους, μέσω συμμερισμένου φυσικού αερίου στα Γρεβενά και μέσω LNG υγροποιημένου Φ/Α σε Καστοριά, Άργος και Φλώρινα, προκειμένου, όπως είπε, να καλυφτεί το χαμένο έδαφος, ώστε «όλοι οι καταναλωτές οικιακοί και επιχειρήσεις – βιομηχανίες, να μπορεί να απολαύσουν αδιάλειπτη πρόσβαση σε μια μορφή ενέργειας σαφώς πιο φιλική σε σχέση με τα υπόλοιπα καύσιμα και μετά από μια παροδική ελπίζουμε κρίση των τιμών, ιδιαίτερα ανταγωνιστικό σε επίπεδο κόστους για τον καταναλωτή».
Ειδικά για επιχειρήσεις των πόλεων που δραστηριοποιείται η ΔΕΔΑ, και στη Δ. Μακεδονία, ενδιαφέρον είναι ότι μπορεί να παρέχει υπηρεσίες μοντέλου κόστους – οφέλους , μέσα από το οποίο μπορεί να τεκμηριώσει το όφελος που θα έχει μια επιχείρηση από το φυσικό αέριο.
Το βιομεθάνιο και το υδρογόνο
Για το βιομεθάνιο σημείωσε: «Η Δ. Μακεδονία άργησε πάρα πολύ να μπει στη διαδικασία της ενεργειακής μετάβασης μέσω του φυσικού αερίου, είναι να βρεθεί στην πρώτη γραμμή της επόμενης γενιάς καυσίμων από ΑΠΕ ενόψει ρυθμιστικού πλαισίου της ΡΑΕ και του ΥΠΕΝ, προκειμένου η ΔΕΔΑ να αναδειχθεί και διαχειριστής δικτύου διανομής βιομεθανίου. Το βιομεθάνιο είναι καύσιμο αέριο, με ιδιότητες παραπλήσιες με υπολείμματα βιομάζας, και αυτό είναι μια αμοιβαία επωφελής δραστηριότητα για τους καταναλωτές που θα απολαμβάνουν μια ακόμη πιο επωφελής φιλική προς το περιβάλλον μορφή ενέργειας αλλά και για τις επιχειρήσεις που παράγουν βιομάζα. Θα είναι μια ιδιαίτερα προσοδοφόρα δραστηριότητα για αυτούς».
Για το υδρογόνο, ο σχεδιασμός της ΔΕΔΑ προβλέπει κατ’ αρχήν ένα πιλοτικό έργο, που είναι η ανάπτυξη ενός χωριού υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία :
«Το υδρογόνο ως καύσιμο θέλει ακόμα αρκετή επεξεργασία για να χρησιμοποιείται σε ευρεία κλίμακα. Το πρόγραμμα ανάπτυξης της ΔΕΔΑ έχουμε βάλει ένα έργο που περιμένουμε να εγκριθεί από το υπουργείο και τη ΡΑΕ για την ανάπτυξη ενός χωριού υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία. Θα έχουμε την ευκαιρία σε μικρή κλίμακα, για μερικές δεκάδες καταναλωτές να εξετάσουμε πιλοτικά, τη συμπεριφορά του υδρογόνου για την παραγωγή και άλλων μορφών ενέργειας που χρειάζονται για οικιακές ή εμπορικές χρήσεις» είπε επίσης.
Κατέληξε λέγοντας ότι αν και αυτά φαίνονται μακροπρόθεσμα , τη στιγμή που δεν έχει μπει το Φ/Α στις ζωές των κατοίκων της περιοχής, η ΔΕΔΑ εργάζεται στο να τα κάνει πράξη.