Δεν απέφεραν τους αναμενόμενους τζίρους στα εμπορικά καταστήματα της Δυτικής Μακεδονίας οι φετινές θερινές εκπτώσεις, καθώς, με βάση τις εκτιμήσεις των εμπορικών συλλόγων της Δυτικής Μακεδονίας, στα ίδια πτωτικά επίπεδα με πέρσι κινήθηκε ο τζίρος στα καταστήματα της Κοζάνης και της Πτολεμαΐδας, ενώ πτώση σε σχέση με πέρσι σημείωσαν οι τζίροι σε Καστοριά και Φλώρινα.
Τα στοιχεία αυτά καταγράφει η έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ (Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας) για τις θερινές εκπτώσεις 2017, η οποία διερεύνησε παράλληλα τη στάση και τις απόψεις των εμπόρων για το άνοιγμα των Κυριακών.
Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας, ο κύκλος εργασιών κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων δεν ήταν ο αναμενόμενος, ιδιαίτερα μετά από έναν πολύ καλό Ιούνιο. Παρ όλα αυτά, επισημαίνεται διαφορετική εικόνα ανάμεσα σε πολύ μικρές και μεγαλύτερες επιχειρήσεις και σε εκείνες που βρίσκονται κοντά σε τουριστικούς προορισμούς.
Ειδικότερα οι εκτιμήσεις των Εμπορικών Συλλόγων της Δυτικής Μακεδονίας για την εξέλιξη του κύκλου εργασιών κατά τη διάρκεια των Θερινών Εκπτώσεων 2017 αναφέρουν τα εξής:
- Κοζάνη ΣΤΑ ΙΔΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ
- Πτολεμαΐδα ΣΤΑ ΙΔΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ
- Καστοριά Πτώση 11-20%
- Φλώρινα Πτώση 11-20%
Μιλώντας στο «e-ptolemeos.gr» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πτολεμαΐδας Εορδαίας Μιχάλης Δεληκώστας δήλωσε ότι «οι τζίροι στα εμπορικά καταστήματα της Πτολεμαΐδας κινήθηκαν όπως και στις περσινές θερινές εκπτώσεις. Μερικά είδη, κυρίως εποχικά όπως ρούχα και παπούτσια κινήθηκαν λίγο περισσότερο, κάποια είδη είχαν κάποια κίνηση, αλλά άλλα είδη δεν κινήθηκαν καθόλου.» Ο κ. Δεληκώστας σημείωσε ότι «η κατάσταση αυτή ήταν λίγο πολύ αναμενόμενη, καθώς ο κόσμος με τις περικοπές μισθών και συντάξεων έχει εξαντληθεί οικονομικά και, ακόμα και στις εκπτώσεις, περιορίζεται μονάχα στην προμήθεια των απολύτως απαραίτητων προϊόντων. Κάποια είδη έχουν γίνει πολυτέλεια για τον καταναλωτή εδώ και χρόνια.» Σε κάθε περίπτωση, πρόσθεσε, «και η φετινή έρευνα της ΕΣΕΕ επιβεβαίωσε ότι οι θερινές εκπτώσεις βοήθησαν βέβαια τα εμπορικά καταστήματα αλλά δεν έσωσαν τους εμπόρους, οι περισσότεροι εξακολουθούν να ψάχνουν ρευστό για να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους.»
Σύνοψη αποτελεσμάτων της έρευνας
- Το ύψος του ποσοστού έκπτωσης στις εμπορικές αγορές κυμάνθηκε από 21% έως 40%.
- Οι επιδόσεις των εμπορικών επιχειρήσεων φαίνεται να διαφοροποιούνται αισθητά ανάλογα τον τόπο εγκατάστασης και το μέγεθος της επιχείρησης. Πιο συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις με αυτοαπαασχόληση σε περιφερειακές και συνοικιακές αγορές κινήθηκαν πτωτικά από – 9% έως – 15%. Αντίθετα οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις ή εκείνες που βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές εμφάνισαν είτε σταθερότητα είτε αύξηση (έως +3%).Η μεσοσταθμική μείωση των πωλήσεων ήταν περίπου (-3%), λαμβάνοντας υπόψη και τις προαναφερθείσες σημαντικές διαφοροποιήσεις.
- Η τουριστική κίνηση, αυξημένη σε όλες τις τουριστικές περιοχές, ευνοεί επιλεκτικά συγκριμένες εμπορικές αγορές και συγκριμένα εμπορικά καταστήματα (πχ. Κέντρο Αθήνας), ενώ εξαρτάται από το είδος τουρισμού και τις τουριστικές καταναλωτικές συνήθειες. Για μία ακόμη φορά, επιβεβαιώνεται ότι η αύξηση των τουριστών δεν μεταφράζεται απαραίτητα σε αυξημένα έσοδα για τον κλάδο του εμπορίου.
- Οι επιχειρήσεις που ακόμα έχουν το περιθώριο να προβούν σε αγορές εμπορευμάτων και να προσφέρουν στους καταναλωτές ποικιλία επιλογών κινήθηκαν ανταγωνιστικότερα και μπόρεσαν να προσελκύσουν τόσο την εγχώρια ζήτηση όσο και τους τουρίστες.
- Οι επιχειρήσεις των ΑΚΕ, στο βαθμό που είναι εγκατεστημένες σε κεντρικές εμπορικές αγορές λόγω της φύσης του θεσμού των Open mall, είχαν καλύτερες επιδόσεις στις θερινές εκπτώσεις σε σύγκριση με τις υπόλοιπες εμπορικές επιχειρήσεις.