Με σκωτσέζικο ντους μοιάζει η πορεία της εγχώριας αγοράς καυσίμων, η οποία ενώ ξεκίνησε το 2015 με αρκετές ελπίδες, βλέπει στο κλείσιμο της χρονιάς να διαψεύδονται οι προσδοκίες για μια έστω και οριακή ανάκαμψη. Καθοριστικό ρόλο βεβαίως έπαιξε η επιβολή των capital controls το καλοκαίρι, σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία υπήρχαν εμφανή σημάδια τόνωσης της ζήτησης. Ωστόσο η ανάκαμψη της αγοράς διεκόπη απότομα αφού στο δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου η κατανάλωση βενζινών και πετρελαίου κίνησης έπεσε 14%, με αποτέλεσμα συνολικά η αγορά να γυρίσει στο μείον.
Και ενώ οι σημαντικά χαμηλότερες τιμές σε σχέση με πέρυσι το χειμώνα, ανέβασαν αρκετά ψηλά τον πήχη από την αρχή της σεζόν του πετρελαίου θέρμανσης, οι μέχρι σήμερα υψηλές θερμοκρασίες για την εποχή οδήγησαν την κατανάλωση σε μέτρια επίπεδα. “Όσοι είχαν χρήματα έβαλαν πετρέλαιο εκμεταλλευόμενοι τις χαμηλές τιμές, ωστόσο για να συνεχιστεί η κίνηση στην αγορά θα πρέπει να υπάρξει κατανάλωση. Και μέχρι τώρα ο καιρός δεν βοήθησε” αναφέρει στέλεχος της αγοράς καυσίμων. Η σεζόν πάντως για το πετρέλαιο θέρμανσης αναμένεται να κλείσει με θετικό πρόσημο, κυρίως εξαιτίας της σημαντικής αύξησης που καταγράφηκε στις αρχές του έτους όταν ο συνδυασμός της πτώσης των τιμών του πετρελαίου και των χαμηλών θερμοκρασιών έφερε κατακόρυφη αύξηση των παραγγελιών.
Στον αντίποδα τα καύσιμα κίνησης φαίνεται ότι θα κλείσουν φέτος με αρνητικό πρόσημο, αφού η σταθεροποίηση που έχει επέλθει μετά το σοκ του καλοκαιριού, δε φαίνεται ικανή για να αντιστρέψει την εικόνα. Χαρακτηριστική είναι η εικόνα στο εννεάμηνο του ομίλου των ΕΛΠΕ που διαθέτουν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς με τις δύο φίρμες τους (ΕΚΟ, BP) που είδαν τις πωλήσεις του retail να μειώνονται από τις 362 χιλ. μτ στις 360 χιλ. μτ. το 2016, η αγορά θα δεχθεί ισχυρό πλήγμα εξαιτίας της μαζικής κατάθεσης πινακίδων, που παρατηρήθηκε το προηγούμενο διάστημα.
Πάντως η μεγαλύτερη ανησυχία πηγάζει από τις πληροφορίες που θέλουν την κυβέρνηση να έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα, ένα μέτρο που εκτιμάται ότι θα επηρεάσει αρνητικά την κατανάλωση.
Πάντως με δεδομένο ότι το 2014 οι εταιρείες καυσίμων έκλεισαν τη χρήση με συνολικές ζημιές ύψους 65 εκατ. ευρώ, ο κλάδος συνεχίζει να δίνει μάχη επιβίωσης με τις εταιρείες να προσπαθούν να ισοσκελίσουν τις απώλειες στους όγκους, με αύξηση των μεριδίων αγοράς. Το τελευταίο διάστημα οι εταιρείες εντείνουν τις καμπάνιες τους, μέσω προσφορών, ενώ η επιδείνωση των καιρικών συνθηκών μεταφέρει τον ανταγωνισμό στο πεδίο του πετρελαίου θέρμανσης.
Πηγή: energypress.gr