Με αφορμή την συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Καταναλωτών και Αγοράς και αν θέλουν να δικαιολογούν τον ρόλο τους , τουλάχιστον τα διορισμένα μέλη από πλευράς καταναλωτικών ενώσεων μέλη του, ας πάρουν το θάρρος και υιοθετήσουν τις προτάσεις μας . Αν κωφεύσουν θα δικαιολογήσουν τον ρόλο τους ως υποταγμένα στις εκάστοτε εξουσίες και ας ζουν από την οσμή των δικών τους πτωμάτων.
Το ίδιο ισχύει και για το ΥΠΑΝ που τόσο κόπτετε!!!! Και νεάζετε για την Ακρίβεια και λέει ότι δεν του καταθέτονται προτάσεις. Αλλά από υποστηρικτές του νεοφιλελευθερισμού και της Αγοράς εμείς δεν περιμένουμε τίποτα.
Ιδού η Ρόδος , Ιδού και το πήδημα
Το συμφέρον των πολιτών και η αισχροκέρδεια
Στην αρχαία Ελλάδα η αισχροκέρδεια τιμωρούνταν με εξορία, χρηματική ποινή, φυλάκιση και ξυλοδαρμό. Εμείς, επισημαίνουμε το γεγονός της αισχροκέρδειας και προτείνουμε κάποιες άμεσα εφαρμοστέες λύσεις – ρυθμίσεις για την προστασία του κοινωνικού συνόλου.
Η αισχροκέρδεια και η ασυδοσία ταλανίζουν την κοινωνία μας και τους πολίτες, που όλοι τους – όλοι μας – είμαστε καταναλωτές. Το πρόβλημα είναι σχεδόν συνολικό, αλλά θίγει περισσότερο τους ανθρώπους με μηδενικά ή χαμηλά εισοδήματα. Η αποκαλούμενη «μεσαία τάξη» με την όποια συγκρότησή της, ακολουθεί ως προς τα πλήγματα, που οδηγούν στην δική της εξαθλίωση…
Το πρόβλημα συνεπώς αποκτά μια συνολική σχεδόν απεύθυνση στην ελληνική κοινωνία, καθώς προσβάλλει την ίδια την ζωή και την αξιοπρέπεια των Ελλήνων και των διαβιούντων στην χώρα αυτή, θίγοντας την δυνατότητα κάλυψης βασικών βιοτικών αγαθών.
Ο αποκαλούμενος «ελεύθερος ανταγωνισμός» και η αποκαλούμενη «ελευθερία της αγοράς», που στην πραγματικότητα είναι ένα παλαιόθεν δοκιμασμένο και αποδεδειγμένα αποτυχημένο οικονομικό και κοινωνικό σύστημα εφαρμόζεται στην Ε.Ε. από την 1/1/1993 (συνθήκη Μάαστριχτ) και στην χώρα μας τυγχάνει πλήρους εφαρμογής τουλάχιστον επί μία δεκαετία. Δεν θα μιλήσουμε για τις συνιστώσες, ούτε για τις σκοπιμότητες του συστήματος, αυτό που αποδεδειγμένα ισχύει είναι η κοινωνική του αποτυχία με την έκφραση της αισχροκέρδειας και της αποστέρησης βιοτικών αγαθών για τους πολίτες. Τα αποτελέσματα είναι πλέον αυτονόητα και κατανοητά από όλους, ακόμα και βιωματικά.
Σαν πρώτο βήμα – πρόταση για την αντιμετώπιση του φαινομένου προτείνουμε συνοπτικά τα ακόλουθα που συμβαδίζουν ακόμα και με την υπάρχουσα ελληνική και διεθνή νομοθεσία:
Α. Νομοθετικός καθορισμός της αισχροκέρδειας, σε ποσοστό επιτρεπόμενου καθαρού κέρδους για κάθε τύπο δικαιοπραξίας (τούτο δεν αποτελεί διατίμηση και είναι συμβατό με τις υπάρχουσες διατάξεις του ημεδαπού και διεθνούς δικαίου). Πρέπει για λόγους κοινωνικής προστασίας να καθοριστεί με νόμο το ανώτατο ποσοστό καθαρού κέρδους σε κάθε δικαιοπραξία, πέραν του οποίου η δικαιοπραξία είναι άκυρη και ο προτείνων αυτή διώκεται ποινικά, αστικά και διοικητικά. Δεν μπορεί να γίνεται κατάχρηση καμίας «ελευθερίας» κανενός, εις βάρος των άλλων, εις βάρος του κοινωνικού συνόλου και της ατομικής υπόστασης του ανθρώπου.
Β. Ελάχιστη επιτρεπόμενη τιμή πώλησης για τον κάθε παραγωγό και προϊόν, που να καλύπτει αντικειμενικά τις δαπάνες και τον μόχθο του και να του αφήνει κέρδος. Ορισμός της ανώτατης τελικής τιμής του παραγόμενου προϊόντος με βάση την ελάχιστη τιμή πώλησης επί ένα συντελεστή. Οι τιμές πέραν των ανωτέρω χαρακτηρίζονται αισχροκερδείς και επισύρουν κυρώσεις.
Γ. Τράπεζες – δανεισμός. Νομοθετική καθιέρωση της τραπεζικής αισχροκέρδειας. Κανένα δάνειο που χορηγεί τράπεζα και με οιονδήποτε τρόπο δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το διπλάσιο του επιτοκίου χορηγήσεων της Ε.Κ.Τ. . Το περιθώριο κέρδους είναι μεγάλο και πέραν τούτου η σύμβαση χαρακτηρίζεται αισχροκερδής.
Δ. Μισθώματα. Κανένα μίσθωμα δεν μπορεί να είναι ετησίως ανώτερο από ποσοστό της αντικειμενικής αξίας του μισθίου. Το ποσοστό αυτό ορίζει ο νόμος. Μίσθωμα μεγαλύτερο του ανωτέρω χαρακτηρίζεται αισχροκερδές.
Ε. ΔΕΚΟ /παροχές κοινής ωφέλειας. Καμμία αύξηση δεν επιτρέπεται να είναι ανώτερη από τον επίσημο δείκτη τιμών καταναλωτή ή το ποσοστό αύξησης της Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. εάν αυτό είναι μικρότερο του Δ.Τ.Κ. .
ΣΤ. Φ.Π.Α. Κατάργηση η μείωση του Φ.Π.Α. σε είδη πρώτης ανάγκης που εξυπηρετούν τις βιοτικές ανάγκες του ανθρώπου.
Αυτές είναι οι απόψεις, θέσεις και προτάσεις του ΝΕΟΥ ΙΝΚΑ και ΙΝΚΑ Μακεδονίας Είναι οι απόψεις που αφορούν την άμεση ρύθμιση και προστασία των πολιτών και καταναλωτών, την προστασία της κοινωνίας.
Άσχετα με τις περαιτέρω επιδιώξεις μας για την εγκαθίδρυση θεσμών κοινωνικού ελέγχου και προσδιορισμού, σύμφωνα με τις αρχές της «κοινωνίας των πολιτών», οι προτάσεις αυτές πρέπει να τύχουν αμέσου υλοποίησης και εφαρμογής.