Όλοι είμαστε ίσοι, όλοι έχουμε δυνατότητες. Αρκεί να το πιστέψουμε¨. Με την φράση αυτή ο Εκπρόσωπος του Νομαρχιακού Συλλόγου ΑΜΕΑ και Εκπαιδευτικός του Ειδικού Σχολείου, Μιχάλης Σίσιος καλωσόρισε όλους όσους παρακολούθησαν την παρουσίαση του Προγράμματος «Προσβάσιμες Διαδρομές Κοινωνικής Ένταξης ΑΜΕΑ» το οποίο και υλοποιήθηκε στο Ειδικό Εργαστήρι Πτολεμαϊδας υπό την αιγίδα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία. Στο πλαίσιό του λειτούργησαν δύο τομείς δραστηριοτήτων: μουσικοκινητικής και αθλητισμού. Τα περίπου 20 λοιπόν παιδιά που συμμετείχαν στους δύο αυτούς τομείς, με κέφι, μεράκι και απερίγραπτη χαρά παρουσίασαν μουσικά θέματα και αθλητικές δράσεις που ανέπτυξαν σε χρονικό διάστημα 11 μηνών. Μιλώντας για το πρόγραμμα ο Πρόεδρος των ΑμΕΑ Αναστάσιος Βεράνης στάθηκε στην ευεργετική επίδραση και τα οφέλη που είχα για τα παιδιά που συμμετείχαν ενώ εξήρε και την προσφορά των εκπαιδευτικών «οι εκπαιδευτές είχαν εξαιρετικά σημαντική προσφορά και εκτιμώ ότι το πρόγραμμα αυτό θα έχει συνέχεια. Οι υπεύθυνοι θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη τους ότι το πρόγραμμα αυτό είναι απαραίτητο, θα πρέπει να έχει και συνέχεια αφού προσφέρει πολύ καλή στήριξη τουλάχιστον στα άτομα με βαριές αναπηρίες».
Στην παρουσίασή του ο κ. Σίσιος μίλησε για ένα έργο «που αφορά στην υλοποίηση προγραμμάτων έκφρασης κα ψυχαγωγίας, ψυχοκινητικές ανάπτυξης, άθλησης και σωματικής αγωγής των ΑΜΕΑ που διαβιούν σε μονάδες ανοιχτής ή κλειστής περίθαλψης ή στην οικογένεια. Στόχος είναι η αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των ατόμων με αναπηρία, η ανάπτυξη προσωπικής ή ομαδικής δραστηριότητα, η βελτίωση της ποιότητας ζωής τους και η υποστήριξη της οικογένειας του ατόμου προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα κοινωνικού αποκλεισμού».
Η κ. Σοφία Σημαιονίδου, δασκάλα μουσικής και παιδαγωγός, στο πλαίσιο του προγράμματος συνεργάστηκε με τα παιδιά πάνω στο αντικείμενο της μουσικής «υλοποιήσαμε ένα πρόγραμμα που ξεκίνησε τον περασμένο Φεβρουάριο και στο πλαίσιό του ασχοληθήκαμε κυρίως με το τραγούδι έχοντας στην διάθεσή μας και διάφορα μουσικά όργανα για τα παιδιά. Η συνεργασία μας ήταν πολύ θετική σε ένα κλίμα αγάπης, σεβασμού και κατανόησης». Μιλώντας για τα οφέλη που αποκόμισαν τα παιδιά στάθηκε γενικότερα στα οφέλη από την μουσική που «βοηθάει την ψυχαγωγία ενώ μέσα από αυτή τα παιδιά καλλιέργησαν την ακουστική τους ικανότητα αλλά είχαν και οφέλη στην ολόπλευρη ανάπτυξή τους».
Τις δραστηριότητες της φυσικής αγωγής των παιδιών υποστήριξε (για τέταρτη χρονιά) ο Γυμναστής Παναγιώτης Σπανόπουλος που μιλώντας για την εμπειρία του μέσα από το πρόγραμμα υπογράμμισε ότι «θεωρώ ότι μου έχουν προσφέρει τα παιδιά περισσότερα από ότι εγώ σε αυτά. Έχω μάθει ποια είναι η δύναμη της ψυχής κάτι που πριν δεν μπορούσα να το αντιληφθώ. Μέσα από το πρόγραμμα προσπαθούμε όλοι οι εκπαιδευτές να κοινωνικοποιήσουμε τα παιδιά πρώτα μεταξύ τους, να καταλάβουν τις διαφορές τους, να μπορέσουν να αισθανθούν την χαρά της συμμετοχής. Η δουλειά που έχει γίνει μέσα από τις Προσβάσιμες Διαδρομές Κοινωνικής Ένταξης είναι πολύ καλή και τα παιδιά μας είναι πολύ ευχαριστημένα. Το σημείο όμως στο οποίο θα ήθελα να σταθώ είναι η οικογένεια των παιδιών στις οποίες και εντοπίζουμε το πρόβλημα αφού στην χώρα μας δυστυχώς υπάρχει ακόμα το ιατρικό μοντέλο προσέγγισης της αναπηρίας με αποτέλεσμα να υπάρχουν παιδιά που να μένουν κλεισμένα μέσα στο σπίτι ή καταλήγουν σε ιδρύματα. Εγώ είμαι αντίθετος σε αυτή την λογική γιατί το πρόβλημα δεν είναι ατομικό. Το πρόβλημα των παιδιών είναι κοινωνικό και πρέπει εμείς να σταθούμε δίπλα τους. Εξάλλου εν δυνάμει ανάπηροι είμαστε όλοι μας».
Λίγες μόνο ημέρες πριν από την Παγκόσμια Ημέρα των ΑΜΕΑ, τα παιδιά του ειδικού εργαστηρίου έρχονται να μας ¨θυμίσουν¨ ότι όπου υπάρχει ένα θέλω υπάρχει κι ένα μπορώ. Έρχονται να μας θυμίσουν ότι όλοι είμαστε ίσοι και ότι όλοι μπορούμε να προσφέρουμε -ο κάθε ένας με τον τρόπο του- προς την κατεύθυνση της επίλυσης προβλημάτων που κανένας δεν μπορεί να το αποκλείσει ότι κάποτε ίσως να κληθούμε να τα αντιμετωπίσουμε εμείς οι ίδιοι.
Ράνια Στυλιάδου