Την 3η Νοεμβρίου 2013, πραγματοποιήθηκε στο Πνευματικό Κέντρο Πτολεμαΐδας Μουσικοφιλολογική εκδήλωση με σκοπό την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής της Ζαφειρίας Φούκα- Νικολαϊδου με τίτλο: «Όνειρα και Παραμύθια» και υπότιτλο « Μια ηλιαχτίδα στο σκοτάδι της ζωής, μια όαση δροσιάς στη λειψυδρία της ανθρωπιάς». Η εκδήλωση διοργανώθηκε από των Σύλλογο Μικρασιατών Πτολεμαΐδας «Η Μικρά Ασία» υπό την αιγίδα του Δήμου Εορδαίας,.
Στον απόηχο της εκδήλωσης αυτής , ο μουσικοπαιδαγωγός Βαλεντίνος Πατρικίδης παραχώρησε αυτήν την συνέντευξη στη δημοσιογράφο Κούλα Πουλασιχίδου.
Κ.Π.: Κύριε Πατρικίδη, αγαπημένε μας Δάσκαλε! Τι ήταν αυτό που σας ξανάφερε κοντά μας ώστε να μας χαρίσετε την ευχάριστη αυτή έκπληξη;
Β.Π.: Ο νόστος για τη γενέθλια γη, η αγάπη για την οποία, ακόμη κι όταν αυτή μας πληγώνει, ποτέ δεν ξεριζώνεται από την καρδιά μας, ήταν ο πρώτος λόγος. Ο άλλος ήταν το ηθικό χρέος απέναντι σε δύο πολυαγαπημένα μου πρόσωπα: στην παιδική μου φίλη Ζέφη, την κ. Φούκα- Νικολαϊδου και τον σύζυγό της Ξενοφώντα Νικολαϊδη τον μικρότερο αδερφό της μητέρας μου.
Κ.Π.: Ποιές είναι οι εντυπώσεις σας από την διοργάνωση της εκδήλωσης;
Β.Π.: Είμαι πολύ ευχαριστημένος. Τόσο η κυρία Φούκα όσο κι εγώ θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε και να συγχαρούμε όλους τους παράγοντες: Πρώτη την Δήμαρχο κυρία Βρυζίδου, η οποία με ενθουσιασμό απεδέχθη την πρότασή μου, να λάβει ο Δήμος υπό την αιγίδα του την εκδήλωση. Την κυρία Χρύσα Μαρτινάκη, πρώην πρόεδρο του Συλλόγου Μικρασιατών, επί των ημερών της οποίας έγιναν όλες οι ενέργειες προετοιμασίας, και η οποία, προώθησε το θέμα στον νέο πρόεδρο κ. Καλόγλου και το Δ. Σ. του Συλλόγου, που με τη σειρά του και αυτός αγκάλιασε την εκδήλωση. Τους πολύ καλούς μου συνεργάτες κυρία Καλλιρρόη Μήτκα, καθηγήτρια πιάνου και τον κ. Αντώνη Πουγαρίδη, Διευθυντή τοπικού Τύπου Πτολεμαϊδας, για την έμπρακτη ηθική και ουσιαστική συμπαράστασή τους. Τα μέλη της Πολυφωνικής Χορωδίας Πτολεμαϊδας για τη διακριτική, ισορροπημένη και εμπνευσμένη συμμετοχή τους. Την κυρία Ράνια Πατρικίδη, π. καθηγήτρια του Εθνικού Ωδείου για τη συγκινητική και συνάμα άκρως καλλιτεχνική ερμηνεία της στο τραγούδι.. Τον Διευθυντή του Β.Δ.Ω.Π. κ. Λάζαρο Τσαβδαρίδη, καταξιωμένο μουσικοπαιδαγωγό, μαέστρο, συνθέτη και αγαπημένο μαθητή μου, ο οποίος έκανε τις εμπνευσμένες χορωδιακές επεξεργασίες, συνόδεψε και διηύθυνε τη Χορωδία. Είμαι πολύ περήφανος γι αυτόν.
Όλοι οι συμμετέχοντες, εργάστηκαν υποδειγματικά μαζί μου, με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε σε μια μυσταγωγία, σε μια συγκινητική πολιτιστική εκδήλωση αντάξια του κοινού της Πτολεμαΐδας μας.
Κ.Π.: Κύριε Πατρικίδη, η αντικειμενική αλλά και ηθική προσφορά σας στο Δήμο μας είναι γνωστή. Τα τελευταία δώδεκα έτη εργαστήκατε σκληρά και προβήκατε σε μεγάλες θυσίες που είχαν ως αποτέλεσμα την δημιουργία δύο Δημοτικών Ωδείων και ενός Μουσικού Σχολείου. Πώς αισθανθήκατε επανερχόμενος μέσα στη φιλόξενη αγκαλιά του πρώτου σας έργου, του Β.Δ.Ω.Π. μετά από απουσία έξι ετών;
Β.Π.: Η ερώτησή σας αυτή με τιμά ιδιαίτερα. Τα οράματά μου για τη μουσική παιδεία και η αναλλοίωτη αγάπη για τη γενέτειρα μου Πτολεμαΐδα, συνέβαλαν στη δημιουργία των δύο Ωδείων (Β.Δ.Ω.Π. και Μουρικίου) καθώς και του δημόσιου Μουσικού Σχολείου. Πολλοί άνθρωποι πίστεψαν σε μένα και συμπαρατάχτηκαν δίπλα μου: Από το 1986 μέχρι το 1998 ερχόμουν κατά τακτά χρονικά διαστήματα στην Πτολεμαΐδα με την χορωδία του Εθνικού Ωδείου Αθηνών, σολίστες και άλλα ορχηστρικά και χορωδιακά σύνολα. Πρώτος ο τότε Δήμαρχος Ανέστης Σπανίδης, εξέφρασε την επιθυμία κάποτε η Πτολεμαΐδα να αποκτήσει κι αυτή το δικό της Ωδείο και τη δική της χορωδία. Του το υποσχέθηκα . Το 1993 η πρόταση αυτή ανανεώθηκε από τον τότε Δήμαρχο Κώστα Μαυρομάτη και το 1994 υλοποιήθηκε με πρώτο Αντιπρόεδρο του Δ.Σ. του Ωδείου τον Κυριάκο Καραχισαρλή, ο οποίος παρέμεινε και επί Δημαρχίας του αείμνηστου Πέτρου Τόττη. Στη συνέχεια ανέλαβε ο (πρώην) Δήμαρχος Σταύρος Φραγκουλίδης με αντιπρόεδρο καταρχάς τον κ. Δεληγιάννη και στη συνέχεια τον Δημήτρη Πεταλίδη ο οποίος παρέμεινε και επί Δημαρχίας του Γρηγόρη Τσιούμαρη. Όλοι αυτοί, σε συνεργασία μαζί μου καθώς και με τους γονείς των μαθητών μας, αλλά πάνω απ’ όλα με τις θυσίες των εμπνευσμένων δασκάλων τους, οδήγησαν το Β.Δ.Ω.Π. σε τόσο υψηλό επίπεδο, ώστε τόλμησα να σκεφτώ και για τη δημιουργία παραρτημάτων. Η πρώτη κρούση που έκανα, ήταν στην τότε Δήμαρχο Μουρικίου και νυν Δήμαρχο Εορδαίας Παρασκευή Βρυζίδου. Η κ. Δήμαρχος μου αντιπρότεινε την δημιουργία ανεξάρτητου Ωδείου το οποίο και έγινε. Έτσι σήμερα ο Δήμος Εορδαίας έχει δύο Δημοτικά Ωδεία.
Παράλληλα είχε ωριμάσει η σκέψη δημιουργίας και Μουσικού Σχολείου, παρ΄ όλες τις δυσκολίες. Βλέπετε, μεταξύ άλλων έπρεπε να ξεπεράσουμε και το γράμμα του νόμου, βάσει του οποίου προβλέπεται η λειτουργία μόνο ενός Μουσικού Σχολείου ανά Νομό και ο Νομός Κοζάνης είχε ήδη το Μουσικό Σχολείο Σιατίστης. Με τη βοήθεια όμως και του τότε Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Παναγιώτη Λεσγίδη καθώς και του Αρχιτέκτονα Δημήτρη Πεταλίδη που κατ’ επανάληψη κατέβαινε στην Αθήνα για το θέμα αυτό, δόθηκε η άδεια. Έτσι σήμερα στην πόλη μας υπάρχει ένα Μουσικό Σχολείο για το οποίο, χάρη στις προσπάθειες των εκάστοτε συλλόγων γονέων και κηδεμόνων, καθώς και του διδακτικού προσωπικού, είμαστε υπερήφανοι όλοι. Δεν είμαι ξένος ως προς τα προβλήματά του. Δυστυχώς έτσι μας αντιμετώπισε και έτσι μας αντιμετωπίζει και σήμερα η επίσημη πολιτεία. Όμως δεν λιποψυχούμε. Συνεχίζουμε τον αγώνα και πιστεύουμε σ΄ ένα καλύτερο αύριο.
Αντιλαμβάνεστε λοιπόν την πληθώρα των συναισθημάτων μου. Ανάμικτα: Χαρά, ενθουσιασμός, υπερηφάνεια, ικανοποίηση, συγκίνηση μα και πόνος, θλίψη, πίκρα. Όχι όμως απογοήτευση. Στο κάτω-κάτω , έστω και με καθυστέρηση, το όνειρό μου – εν μέρει- έγινε πραγματικότητα. Σήμερα καλλιτεχνικός διευθυντής στο Β.Δ.Ω.Π. είναι ο Λάζαρος Τσαβδαρίδης, δημιούργημα ουσιαστικά του Β.Δ.Ω.Π. Ευτύχησα να τον έχω μαθητή μου και συνεργάτη μου στα οργανικά και φωνητικά σύνολα του Ωδείου, όπως και αρκετά από τα άλλα μέλη του διδακτικού προσωπικού. Ταυτόχρονα καλλιτεχνικός διευθυντής στο Δ.Ω. Μουρικίου είναι ο Δημήτρης Καραβέλης, επίσης παλαιός μου μαθητής. Εύχομαι σύντομα όλες οι σχολές να επανδρωθούν με διδακτικό προσωπικό που αποφοιτά από τα δικά μας Ωδεία.
Κ.Π.: Και πως βλέπετε την κατάσταση γενικότερα γύρω από την μουσική παιδεία στη χώρα μας;
Β.Π.: Εδώ και πολλά χρόνια, όταν ακόμα ζούσαμε υπό την επίπλαστη ευμάρεια της οικονομικής φούσκας, κάποιοι από εμάς επισημαίναμε με ενάργεια την κρίση αξιών και πολιτισμού που κυριαρχούσε. Επισημαίναμε ότι χρειαζόμασταν περισσότερη, αλλιώτικη, καλύτερη παιδεία. Αναδεικνύαμε την σπουδαιότητα της μουσικής παιδείας ως εργαλείο για την ανόρθωση της Ελληνικής κοινωνίας. Γι αυτό αναζητούσαμε νέες ιδέες, και επιτυχημένα μουσικοπαιδαγωγικά συστήματα από το εξωτερικό. Γι αυτό πρωτοστατούσαμε στην ίδρυση Ωδείων και Μουσικών σχολείων. Η οικονομική κρίση που ταλανίζει την χώρα μας τα τελευταία χρόνια φαίνεται πως δίνει άλλο ένα θανάσιμο πλήγμα στον πολιτισμό γενικά και στην μουσική παιδεία ειδικότερα. Τρεις ορχήστρες (και μία επαγγελματική χορωδία) έχουν ήδη κλείσει. Οι υπόλοιπες, παραμένουν κουτσουρεμένες και κακοπληρωμένες. Το μέλλον των Δημοτικών Ωδείων και των δημόσιων Μουσικών Σχολείων φαίνεται αβέβαιο. Είναι καθήκον όλων μας να υψώσουμε το ανάστημα μας και να απαιτήσουμε από την πολιτεία να κάνει το χρέος της απέναντι στον πολιτισμό. Αλλά περισσότερο από ποτέ, ήρθε η ώρα όλοι οι άνθρωποι του πολιτισμού να αναλάβουμε τις ευθύνες μας.
Κ.Π.: Έχετε να κάνετε καμία πρόταση στους νέους Διευθυντές των Ωδείων μας;
Β.Π.: Καταρχάς τους ευχαριστώ που κρατάν ζωντανή τη φλόγα της παράδοσης την οποία θεμελίωσα, που ενδιαφέρονται ειλικρινά, που με πλείστες όσες θυσίες προσφέρουν ποιοτική μουσική εκπαίδευση, και που είναι πάντα παρόντες σε κάθε αξιόλογη πολιτιστική εκδήλωση. Παράλληλα τους συγχαίρω για το ήθος, τον τρόπο προσφοράς, την υπομονή και την επιμονή τους, και συμβουλεύω να συνεχίσουν να ορθώνουν το ανάστημά τους. Και φυσικά επειδή η μουσική παιδεία δεν είναι ένα στατικό λιμάνι, αλλά ένα λιμάνι με διαρκή κίνηση προτείνω:
1. Να επαναφέρουν το υποχρεωτικό μάθημα διεύθυνσης χορωδίας.
2. Να επαναφέρουν τον θεσμό της Χριστουγεννιάτικης συναυλίας (στην Αγία Σκέπη κ.α).
3. Να συμπράξουν στην καθιέρωση διαγωνισμού [Άμιλλα] ο οποίος να αγκαλιάζει τον κύκλο της ζωντανής τέχνης «Θέατρο- μουσική- χορός» και να εμπλουτίζει τα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης όλο το χρόνο. Σχετικό υπόδειγμα έχω δώσει και στα δύο Ωδεία καθώς και στους υπεύθυνους αντιδημάρχους. Εάν ενεργοποιηθεί ο Δήμος στον διαγωνισμό αυτό, μπορούν να συνεργαστούν όλοι οι πολιτιστικοί φορείς της πόλης και από κοινού μπορούν να δώσουν μια ξεχωριστή ζωντάνια στην καθημερινότητά μας και να δώσουν την ικανοποίηση της προσωπικής δημιουργίας στους νέους μας, σπουδαστές ή μη των Ωδείων και του Μουσικού Σχολείου.
4. Να συνεχιστούν τα σεμινάρια, τα κοντσέρτα και οι εκπαιδευτικές εκδρομές, καθώς και η συμμετοχή σε διάφορα φεστιβάλ.
Για όλα αυτά όμως απαραίτητη είναι η συνδρομή του Δήμου . Χωρίς τη συμπαράσταση των σχετικών φορέων, ένας Διευθυντής Ωδείου , δεν μπορεί να απλώσει τα πόδια του περισσότερο απ’ ότι επιτρέπει το πάπλωμά του.
Κ.Π.: Θέλω να τελειώσω με μια προσωπική ερώτηση. Γνωρίζω ότι υπάρχει αναφορά σας προς τον Δήμο Εορδαίας σχετικά με την μετονομασία της οδού Δήμητρας σε οδό Γεωργίου Σ. Πατρικίδη. Θέλετε να μας πείτε δυο λόγια γι αυτό;
Β.Π.: Είναι χρέος μου απέναντι στη μνήμη του πατέρα μου να υπενθυμίζω ότι, αν μιλάμε σήμερα στην Πτολεμαϊδα για Μουσική παιδεία και Ευρωπαϊκό Πολιτισμό γενικότερα, το χρωστάμε στον αείμνηστο «Δάσκαλο» όλων μας, τον πατέρα μου Γεώργιο Σ. Πατρικίδη. Περιμένω από την πόλη μας και την Δημοτική της αρχή να το αναγνωρίσει με την συμβολική αλλά και ουσιαστική αυτή κίνηση για την οποία τόσες υποσχέσεις έχω λάβει κατά το παρελθόν.
Κ.Π.: Αγαπητέ κύριε Πατρικίδη, σας ευχαριστώ για τον χρόνο που μου αφιερώσατε.
Β.Π.: Κι εγώ σας ευχαριστώ για το ενδιαφέρον και την αγάπη σας, αλλά και γιατί είστε στο πλευρό μου. Ευτυχισμένος ο καινούργιος χρόνος για τους αναγνώστες σας και για όλους τους κατοίκους της Εορδαίας.
ΚΟΥΛΑ ΠΟΥΛΑΣΙΧΙΔΟΥ