Ανησυχούν τους ειδικούς τα φαινόμενα ενδοσχολικής βίας, με πιο πρόσφατο το προχθεσινό σοβαρό περιστατικό της Πάτρας, όπου φέρεται να έχει κακοποιηθεί 14χρονη μαθήτρια από συμμαθητές της, που της προκάλεσαν τραύματα, έπειτα από ξυλοδαρμό, πιθανόν εκτός του σχολικού χώρου.
Παρόμοια κρούσματα παρατηρούνται όχι μόνο στο σχολείο, αλλά ακόμα και σε γειτονιές, με εμπλεκόμενους, όμως, νεαρούς μαθητές, γεγονός που καθιστά δύσκολη τη διερεύνηση, ειδικά αν τέτοια περιστατικά, λόγω φόβου και άλλων συνεπειών, δεν καταγγέλλονται.
Τα αποτελέσματα μεγάλης πανελλαδικής μελέτης, που ολοκληρώθηκε πρόσφατα, με απαντήσεις μαθητών σε ειδικό ερωτηματολόγιο για την ενδοσχολική βία πρόκειται να ανακοινωθούν επίσημα στις 6 Μαρτίου.
Ωστόσο τα ευρήματα της έρευνας, όπως εξηγεί στο «Εθνος» ο Πάρις Βεντήρης πρόεδρος Συντονιστικής Επιτροπής του «Παρατηρητηρίου για την Πρόληψη & Αντιμετώπιση της Ενδοσχολικής Βίας» δείχνουν ότι περίπου το 10% των μαθητών πέφτει θύμα διαφόρων μορφών βίας στο σχολείο.
Οι μαθητές που ασκούν βία, δηλαδή οι θύτες, υπολογίζεται ότι ξεπερνούν το 5% του συνόλου των μαθητών.
Εχει παρατηρηθεί ότι τα αγόρια εμπλέκονται περισσότερο σε περιστατικά σωματικής βίας σε σύγκριση με τα κορίτσια, τα οποία φαίνεται να εμπλέκονται πιο συχνά σε περιστατικά λεκτικής βίας.Τα αγόρια σε σχέση με τα κορίτσια εμπλέκονται πιο συχνά σε περιστατικά Βίας, σε αναλογία 3 προς 1.Τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας εκδηλώνονται με μεγαλύτερη συχνότητα στο δημοτικό και το γυμνάσιο, ενώ στο λύκειο μειώνονται. Οι μισοί από τους μαθητές-θύματα βίας δεν αναφέρουν πουθενά το γεγονός, ενώ οι υπόλοιποι μισοί συνήθως το αναφέρουν σε φίλους τους και σπανιότερα στους εκπαιδευτικούς ή τους γονείς τους.
Γιάννης Κρητικός
ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ
Π. ΒΕΝΤΗΡΗΣ
ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΡΟΛΗΨΗ
«Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός έχουν πολλές και σοβαρές επιπτώσεις τόσο στη σωματική και ψυχική υγεία όσο και στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού», εξηγεί ο πρόεδρος του Παρατηρητηρίου κατά της σχολικής βίας Π. Βεντήρης.
«Σε ορισμένες περιπτώσεις οι συνέπειες είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες και είναι δυνατόν να έχουν τραγικά αποτελέσματα. Στην έννοια συμπεριλαμβάνεται κάθε είδους λεκτική, ψυχολογική, σωματική ακόμα και διαδικτυακή ή ηλεκτρονική άσκηση ψυχολογικής βίας. Οι όροι που χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν το φαινόμενο είναι: ”ενδοσχολική βία”, ”εκφοβισμός” και ”θυματοποίηση”. Ορίζουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.
Ο διαχωρισμός θύματος – θύτη δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα και στις δύο πλευρές τα παιδιά είναι μπλεγμένα στα δίκτυα του ίδιου νοσηρού φαινομένου και χρειάζονται αντίστοιχη ψυχολογική υποστήριξη. Αν δεν προλάβεις να προστατεύσεις το θύμα, αυτό αποκτά τραυματικές ψυχολογικές συμπεριφορές που καταλήγουν σε απομόνωση, κατάθλιψη ακόμα και σε ακραίες συμπεριφορές, ταυτόχρονα αν δεν προλάβεις τον θύτη, τον ωθείς να συνεχίσει την παραβατική του συμπεριφορά με όποια κατάληξη μπορεί να έχει αυτή στο μέλλον».