Σημάδια ανάκαμψης καταγράφονται στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων το τρέχον έτος, καθώς τα στοιχεία του τζίρου δείχνουν ότι η επιβράδυνση του ρυθμού υποχώρησης των πωλήσεων που ξεκίνησε από το φθινόπωρο του 2013 συνεχίζεται και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2014. Ετσι, ενώ ο ρυθμός μείωσης της αξίας των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ ήταν 6,9% τον περασμένο Αύγουστο τον Μάρτιο του 2014 διαμορφώθηκε σε 1,8%, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI. Συνολικά στο α΄ τρίμηνο του 2014 οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ υποχωρούν κατά 1,9% με τη μείωση να οφείλεται όχι αποκλειστικά στη συρρίκνωση του όγκου πωλήσεων αλλά σε μεγάλο βαθμό στις εκτεταμένες σε αξία και διάρκεια προσφορές, οι οποίες οδηγούν σε κάμψη του επιπέδου τιμών.
Η σταδιακή ανάκαμψη της αγοράς οδηγεί όλους τους μεγάλους παίκτες του κλάδου σε επενδύσεις για την επέκταση των δικτύων καταστημάτων τους, καθώς θεωρούν ότι η τάση αυτή θα συνεχισθεί και το επόμενο διάστημα. Οι επιχειρήσεις μέσω της επέκτασης τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα όσο και στην επαρχία επιδιώκουν στην πραγματικότητα να «πιάσουν θέση» στην αγορά για τη μετά την ύφεση εποχή.
Η εταιρεία Μαρινόπουλος ενισχύει την παρουσία της στην περιφέρεια με εξαγορές τοπικών αλυσίδων ή συνεργασία με το σύστημα δικαιόχρησης (franchising) σε Κρήτη, Σαντορίνη και Βόρεια Ελλάδα, με το δίκτυό της να ανέρχεται πλέον σε 881 καταστήματα. Η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει προγραμματίσει για το 2014 την κατασκευή 32 νέων καταστημάτων. H Lidl, εκτός των μεγάλων επενδύσεων σε liogistics, προγραμματίζει για το τρέχον έτος την ίδρυση πέντε νέων καταστημάτων στην Αττική και η εταιρεία Σκλαβενίτης την ίδρυση τεσσάρων, πέραν του καταστήματος που ετοιμάζει στην Κόρινθο και αναμένεται να λειτουργήσει στις αρχές του 2015. H Metro προγραμματίζει την ίδρυση 9-10 καταστημάτων, ενώ η εταιρεία Βερόπουλος έχει ήδη ανοίξει μέσα στο 2014 δύο νέα καταστήματα στην Ελλάδα και ένα στα Σκόπια.
«Σαφέστατα δεν μπορούμε να μιλάμε ακόμη για επιστροφή στην ανάπτυξη στον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Αυτό που δείχνουν τα στοιχεία είναι μια σταθεροποίηση της αγοράς, έστω και σε χαμηλά επίπεδα, χωρίς τις έντονες αυξομειώσεις που παρατηρήθηκαν το 2012 και τους πρώτους εννέα μήνες του 2013. Με άλλα λόγια, τα στοιχεία δείχνουν ότι πορευόμαστε ακόμη με χαμηλούς ρυθμούς και πιθανώς έτσι θα πορευτούμε για αρκετό διάστημα ακόμη, αλλά δεν θα πάμε χειρότερα», είναι η ερμηνεία που δίνει, μιλώντας στην «Κ», κορυφαίος παράγοντας του κλάδου.
Τα σημάδια ανάκαμψης, έστω και αργής, στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αποτυπώνονται και στα στοιχεία για τις πωλήσεις στις βασικές κατηγορίες των καταναλωτικών ειδών. Το 2013 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις πωλήσεις σε σύγκριση με το 2012 και στις έντεκα βασικές κατηγορίες στις οποίες διακρίνονται τα προϊόντα σούπερ μάρκετ. Ωστόσο, τα αναλυτικά στοιχεία της IRI για το πρώτο τρίμηνο του 2014 δείχνουν ότι τρεις από τις έντεκα κατηγορίες έχουν επιστρέψει σε θετικό πρόσημο, αν και για διαφορετικούς λόγους η κάθε μία. Πρόκειται για τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (αύξηση 1% η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο στις εκτεταμένες προωθητικές ενέργειες), τα κατεψυγμένα τρόφιμα (αύξηση 0,5% η οποία αποδίδεται στην επιτυχημένη καμπάνια του leader της κατηγορίας για τη διατροφική αξία των κατεψυγμένων λαχανικών) και τα αλκοολούχα ποτά (αύξηση 5,8% κυρίως λόγω της βελτίωσης του προϊοντικού μείγματος από μεγάλες αλυσίδες).
Οι μειώσεις τιμών συγκράτησαν τον τζίρο
Κατά 3,4% υποχώρησε ο κύκλος εργασιών στο λιανεμπόριο τον Μάρτιο του 2014 σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2013, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ). Την ίδια ώρα, ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 0,8%, εξέλιξη η οποία δείχνει ότι η μείωση του τζίρου οφείλεται όχι μόνο σε υποχώρηση της κατανάλωσης αλλά και σε μείωση του επιπέδου τιμών. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι σε ορισμένες κατηγορίες του λιανεμπορίου οι οποίες είχαν δεχθεί ισχυρό πλήγμα λόγω κρίσης επανέρχεται το θετικό πρόσημο. Στην ένδυση-υπόδηση ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 5,4% και ο όγκος πωλήσεων κατά 5,3%. Στα καύσιμα παρατηρείται μείωση του τζίρου κατά 2,7%, με τον όγκο πωλήσεων όμως να παρουσιάζει αύξηση κατά 2,2%. Η μεγαλύτερη μείωση (14,3%) σε ετήσια βάση καταγράφεται στα πολυκαταστήματα.
Πηγή :kathimerini.gr