Η Σοφία των Παρθένων και το Δώρο της Πίστης
Η Μεγάλη Τρίτη είναι μια από τις πιο καθοριστικές ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας που καλεί τους πιστούς σε πνευματική εγρήγορση και προετοιμασία για την Ανάσταση του Κυρίου. Σε αυτήν την μέρα, η Εκκλησία μας προσφέρει δύο από τις πιο σημαντικές παραβολές του Χριστού, τις οποίες καλούμαστε να ενσωματώσουμε στη ζωή μας. Η πρώτη είναι η παραβολή των Δέκα Παρθένων και δεύτερη είναι η παραβολή των Ταλάντων. Αυτά τα κείμενα αποτελούν κλήσεις σε αυτοκριτική και ενδυνάμωση της πίστης μας μέσω της καλής διαχείρισης των δωρεών που έχουμε λάβει από τον Δημιουργό Θεό μας.
Η Παραβολή των Δέκα Παρθένων: Η Σοφία της Προετοιμασίας
Η παραβολή των Δέκα Παρθένων[1] είναι μια εικόνα της έλευσης του Χριστού ως Νυμφίου, τον οποίο καλούμαστε να υποδεχθούμε έτοιμοι και πλήρεις. Δέκα παρθένες περιμένουν τον Νυμφίο με λαμπάδες αναμμένες. Από αυτές, οι πέντε φρόνιμες είχαν φροντίσει να προμηθευτούν λάδι, ενώ οι πέντε μωρές δεν είχαν προετοιμαστεί ανάλογα. Όταν έφτασε ο Νυμφίος, οι φρόνιμες μπήκαν μαζί Του στη χαρά Του, ενώ οι μωρές έμειναν έξω και δεν μπόρεσαν να συμμετάσχουν στη χαρά της τελετής.
Το λάδι στις λαμπάδες των φρόνιμων Παρθένων αντιπροσωπεύει την αληθινή πίστη και την πνευματική προετοιμασία. Κρατά τη λαμπάδα αναμμένη και είναι το σύμβολο των καλών έργων και της ζωντανής σχέσης με τον Θεό. Η εξωτερική παρουσία της πίστης, χωρίς την εσωτερική προετοιμασία, δεν είναι αρκετή για να φέρει την ψυχή στη σωτηρία. Το λάδι αυτό είναι εκείνο που καθιστά την πίστη φωτεινή και έτοιμη για την έλευση του Χριστού.
Ο Χριστός μας προειδοποιεί: «Να αγρυπνείτε λοιπόν, γιατί δεν ξέρετε την ημέρα ούτε την ώρα».[2] Η εγρήγορση αυτή αναφέρεται στην πνευματική μας ετοιμότητα και στην καθημερινή μας πνευματική εργασία. Απαιτείται διάκριση. Η σωτηρία δεν επιτυγχάνεται με στιγμιαία απόφαση και θεωρητικά σχήματα, αλλά με τρία στοιχεία βασικά στη διαρκή πορεία μας, πρώτον τη μετάνοια, δεύτερον την προσευχή και τρίτον την άσκηση.
Η παραβολή των Παρθένων μάς διδάσκει ότι δεν μπορούμε να αφήσουμε την πίστη μας να είναι αδρανής ή επιφανειακή. Πρέπει να διατηρούμε τη φλόγα της πίστης μας αναμμένη, να γεμίζουμε την καρδιά μας με την αγάπη του Θεού και να προετοιμαζόμαστε συνεχώς για την έλευση του Χριστού. Ο Νυμφίος έρχεται σε ώρα που δεν γνωρίζουμε, και ο μόνος τρόπος είναι να είμαστε καθημερινά έτοιμοι να τον συναντήσουμε και να συναναστραφούμε μαζί του.
Η Παραβολή των Ταλάντων: Η Καρποφορία της Πίστης
Η παραβολή των Ταλάντων[3] μάς προσκαλεί να αναλογιστούμε τις δυνατότητες που μας έχει δώσει ο Θεός και τον τρόπο με τον οποίο τις αξιοποιούμε αυτές ως δώρα στη ζωή μας. Ο Κύριος της παραβολής, απουσιάζοντας, εμπιστεύεται στους δούλους Του διάφορα τάλαντα, τα οποία αναμένει να τα αυξήσουν. Οι δύο πρώτοι δούλοι, οι οποίοι εργάστηκαν και διπλασίασαν τα τάλαντά τους, επαινούνται με τα λόγια: «Εύγε, δούλε καλέ και φιλόπονε! Σε ολίγα υπήρξες φιλόπονος, πολλά θα σου εμπιστευθώ»[4]. Ο τρίτος, φοβούμενος, θάβει το τάλαντο και χάνει την ευκαιρία να το αξιοποιήσει προς το συμφέρον του.
Τα τάλαντα αντιπροσωπεύουν τα χαρίσματα, τις ικανότητες και τις δυνατότητες που ο Θεός δίνει στον καθέναν από εμάς. Καλούμαστε λοιπόν να τα χρησιμοποιήσουμε με σοφία και υπευθυνότητα. Η παραβολή αυτή μας παρακινεί να μην αφήνουμε τα χαρίσματα μας αδρανή ή θαμμένα από τον φόβο, την αναβλητικότητα ή την αδιαφορία, αλλά να τα χρησιμοποιούμε για το καλό της Εκκλησίας και της κοινωνίας.
Η διδαχή της παραβολής είναι απλή και ισχυρή: δεν έχει σημασία πόσα χαρίσματα έχουμε, αλλά πώς τα χρησιμοποιούμε στη ζωή μας. Δεν μπορούμε να παραμείνουμε αδρανείς ή να κρύβουμε τα χαρίσματά μας, αλλά πρέπει να τα προσφέρουμε για την πνευματική μας πρόοδο και για το καλό των άλλων. Ο Χριστός δεν ζητά μόνο πίστη, αλλά και καρποφορία. Δεν αρκεί να έχουμε μόνο την πίστη, πρέπει και να εργαζόμαστε με αυτή και να την εκφράζουμε με έργα αγάπης, καλοσύνης και προσφοράς.
Το Μήνυμα της Μεγάλης Τρίτης
Η Μεγάλη Τρίτη μάς προτρέπει σε μια πνευματική αφύπνιση και μια αδιάκοπη προετοιμασία για την άφιξη του Χριστού. Μέσα από τις παραβολές των Δέκα Παρθένων και των Ταλάντων, η Εκκλησία μας τονίζει να αναλογιστούμε πρώτον τη σχέση μας με τον Θεό, δεύτερον τη ζωντάνια της πίστης μας και τρίτον τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούμε τα χαρίσματα που μας έχει δωρίσει η αγάπη του.
Η ευθύνη της προετοιμασίας είναι δική μας. Δεν μπορούμε να περιμένουμε την τελευταία στιγμή για να αναζητήσουμε τον Θεό, να επαναφέρουμε την πίστη μας ή να χρησιμοποιήσουμε τα χαρίσματά μας. Η σωτηρία εξαρτάται, από την αδιάκοπη πνευματική εργασία και από την εγρήγορση της καρδιάς μας. Μόνο με αυτά τα δύο απλά στοιχεία επιτυγχάνεται ο στόχος μας. Ο Χριστός έρχεται, και πρέπει να είμαστε έτοιμοι να Τον υποδεχθούμε, κρατώντας τη φλόγα της πίστης μας αναμμένη και αυξάνοντας τα χαρίσματά μας με έργα αγάπης.
Είναι καιρός να σταθούμε ενώπιον του Θεού με ειλικρίνεια και να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατότητα που έχουμε με σοβαρότητα. Μην αφήσουμε τον χρόνο να περάσει ανεκμετάλλευτος. Ο Νυμφίος έρχεται, και η σωτηρία μας εξαρτάται από την προετοιμασία και την καλή διαχείριση των χαρισμάτων που μας έχει εμπιστευτεί ο Θεός.
Συνεχίζεται τη Μεγάλη Τετάρτη
[1] Ματθ. 25:1-13
[2] Ματθ. 25:13
[3] Ματθ. 25:14-30
[4] Ματθ. 25:21