Αίτηση πτώχευσης κατέθεσε η μάρκα με τα θρυλικά τάπερ – Έχει χρέος άνω των 700 εκατ. ευρώ – Η ιστορία της Μπράουνι Γουάιζ, της ευφυούς εμπόρου πίσω από τα φημισμένα πάρτι της Tupperware
Είναι Κυριακή απόγευμα, η μητέρα έχει στολίσει το σπίτι, έχει ετοιμάσει τα κεράσματα και έχει απλώσει τα αγαπημένα της Tupperware σε περίοπτη θέση καμαρώνοντας για το αποτέλεσμα, περιμένοντας τις φίλες της. Ποια παιδική ανάμνηση δεν περιλαμβάνει αυτή την εικόνα;
Η ιστορία της Tupperware είναι μία ιστορία επιχειρηματικής εξέλιξης σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο. Από την εποχή της ακμής της ως απαραίτητο προϊόν για την κουζίνα μέχρι τις σημερινές προκλήσεις, η μάρκα αποτελεί απόδειξη της ανάγκης για προσαρμοστικότητα μπροστά στις μεταβαλλόμενες συμπεριφορές των καταναλωτών και τις δυναμικές της αγοράς.
Αρκετά χρόνια μετά από την απόλυτη κυριαρχία και την απίστευτη επιτυχία έρχεται η πτώση καθώς σύμφωνα με το Bloomberg, η αγαπημένη εταιρεία τάπερ που γέμισε με αναμνήσεις τα παιδικά μας χρόνια ανακοίνωσε σήμερα ότι ξεκίνησε διαδικασία πτώχευσης.
«Εδώ και μερικά χρόνια, η οικονομική κατάσταση της επιχείρησης είχε επηρεαστεί σημαντικά από ένα δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον», δήλωσε η Λόρι Αν Γκόλντμαν, η διευθύνουσα σύμβουλος της επιχείρησης η οποία κατέθεσε αίτημα προστασίας βάσει του κεφαλαίου 11 της αμερικανικής νομοθεσίας περί πτωχεύσεων.
«Συνεπώς εξετάσαμε πολλές επιλογές στρατηγικής και κρίναμε» ότι το να τεθούμε υπό τον νόμο προστασίας για τις πτωχεύσεις ήταν «η καλύτερη λύση», καθώς θα μας προσφέρει «την απαραίτητη ευελιξία» για τον ψηφιακό και τεχνολογικό μετασχηματισμό της εταιρείας μας, εξηγεί η διευθύνουσα σύμβουλος στα έγγραφα της διαδικασίας χρεοκοπίας.
Η εταιρεία, η οποία έχει έδρα στο Ορλάντο της Φλόριντα, θέλει να συνεχίσει να εργάζεται στη διάρκεια της διαδικασίας και σχεδιάζει να συνεχίσει να πληρώνει τους υπαλλήλους της και τους προμηθευτές της, διευκρίνισε επίσης η Γκόλντμαν.
Χθες, Τρίτη, είχε ανασταλεί η διαπραγμάτευση των μετοχών της Tupperware στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Οι προσπάθειες της Tupperware
Η Tupperware εδώ και χρόνια προσπαθούσε να διατηρηθεί. Τον Ιούνιο έκανε σχέδια να κλείσει το μοναδικό της εργοστάσιο στις ΗΠΑ και να απολύσει σχεδόν 150 υπαλλήλους. Πέρυσι, αντικατέστησε τον διευθύνοντα σύμβουλο Μιγκέλ Φερνάντες και πολλά μέλη του διοικητικού συμβουλίου στο πλαίσιο μιας προσπάθειας να ανατρέψει την επιχείρηση, διορίζοντας τη Λόρι Αν Γκόλντμαν ως τη νέα διευθύνουσα σύμβουλο.
Η άνοδος και η πτώση της Tupperware
Ο Έρλ Τάπερ γεννήθηκε στο Νιου Χάμσαϊρ το 1907. Δεν ήταν άριστος μαθητής και πέρασε μεγάλο μέρος της νεαρής ζωής του σχεδιάζοντας εφευρέσεις σε ένα σημειωματάριο, σύμφωνα με την εκπομπή «American Experience» του PBS.
Οι εφευρέσεις του ωστόσο, δεν οδήγησαν σε οικονομική επιτυχία. Για τον λόγο αυτό, ο Τάπερ ξεκίνησε να εργάζεται σε μια βιομηχανία πλαστικών για να συντηρεί τον εαυτό του και, αργότερα, τη σύζυγο και τα παιδιά του. Τελικά, ίδρυσε τη δική του εταιρεία στο Leominster, το οποίο ήταν κέντρο παραγωγής εκείνη την εποχή.
Ο Τάπερ ξεκίνησε να φτιάχνει πλαστικές θήκες για σαπούνι και τσιγάρα, αλλά η μεγάλη επιτυχία ήρθε μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μετά τον πόλεμο, η χημική εταιρεία Dupont προσπαθούσε να αυξήσει τις πωλήσεις μιας νέας ουσίας που ονομάζεται πολυαιθυλένιο.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει το BusinessInsider, το πολυαιθυλένιο ήταν ένα δημοφιλές συστατικό του εξοπλισμού ραντάρ κατά τη διάρκεια του πολέμου. Ήταν «η ρητίνη που βοήθησε να κερδίσουμε τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο», ανέφερε το Plastics News το 2007. Στη συνέχεια, η Dupont, η εταιρεία που το κατασκεύασε, το μετέτρεψε στο πιο ευρέως χρησιμοποιούμενο είδος πλαστικού, προωθώντας τη χρήση του για συσκευασίες, παιχνίδια και άλλα καταναλωτικά αγαθά.
Μέχρι το 1946, ο Τάπερ είχε τελειοποιήσει το πλαστικό για να φτιάξει μαγειρικά σκεύη. Χρειάστηκε κάποιος πειραματισμός, αλλά ο επιχειρηματίας χρησιμοποίησε πολυαιθυλένιο για να φτιάξει το πρώτο σετ της Tupperware. Το «κύπελλο θαυμάτων» του Τάπερ σφραγίστηκε, επιτρέποντας στο περιεχόμενο να μην χύνεται προς τα έξω. Θα μπορούσαν επίσης, να διώξουν τον αέρα έξω πριν το σφράγισμα για να διατηρήσουν τα τρόφιμα φρέσκα. Ο Τάπερ πούλησε τα μαγειρικά του σκεύη σε πολυκαταστήματα και σε έναν εκθεσιακό χώρο στο Μανχάταν, αλλά οι πωλήσεις ήταν αργές.
Στο μεταξύ, στη Φλόριντα, μια γυναίκα ονόματι Μπράουνι Γουάιζ διηύθυνε μια εταιρεία που ονομαζόταν Patio Parties. Η Γουάιζ είχε εργαστεί ως αρθρογράφος συμβουλών πριν αρχίσει να πουλάει Tupperware. Το πρόβλημα της εταιρείας της: Τα Tupperware ήταν τόσο νέο που οι περισσότεροι δεν καταλάβαιναν πώς λειτουργούσε αν το έβλεπαν σε ένα ράφι καταστήματος.
Αντίθετα, η Γουάιζ πούλησε τα Tupperware δείχνοντας πώς λειτουργούσε σε πάρτι. Οι εκδηλώσεις στόχευαν γυναίκες που μένουν στο σπίτι, οι οποίες αγόρασαν τα μαγειρικά σκεύη αφού είδαν τα πλεονεκτήματά τους πάνω από γυαλί και κεραμικά εναλλακτικά προϊόντα.
Είναι σημαντικό ότι η Γουάιζ στρατολόγησε επίσης μερικές από αυτές τις γυναίκες για να διοργανώσουν δικά τους πάρτι, τα οποία έφεραν τα Tupperware μπροστά σε νέους πιθανούς πελάτες. Η Tupperware ήταν μια από τις πολλές εταιρείες μάρκετινγκ πολλαπλών επιπέδων εκείνη την εποχή, μαζί με την εταιρεία παραγωγής καλλυντικών Avon.
Μέχρι το 1946, ο Τάπερ είχε τελειοποιήσει το πλαστικό για να φτιάξει μαγειρικά σκεύη. Χρειάστηκε κάποιος πειραματισμός, αλλά ο επιχειρηματίας χρησιμοποίησε πολυαιθυλένιο για να φτιάξει το πρώτο σετ της Tupperware. Το «κύπελλο θαυμάτων» του Τάπερ σφραγίστηκε, επιτρέποντας στο περιεχόμενο να μην χύνεται προς τα έξω. Θα μπορούσαν επίσης, να διώξουν τον αέρα έξω πριν το σφράγισμα για να διατηρήσουν τα τρόφιμα φρέσκα. Ο Τάπερ πούλησε τα μαγειρικά του σκεύη σε πολυκαταστήματα και σε έναν εκθεσιακό χώρο στο Μανχάταν, αλλά οι πωλήσεις ήταν αργές.
Βουνό τα προβλήματα
Στη συνέχεια η Tupperware δοκίμασε νέους τρόπους προσέγγισης των καταναλωτών, από περίπτερα εμπορικών κέντρων έως συνεργασίες επωνυμίας έως διαδικτυακές πωλήσεις. Έκανε επίσης συνεργασίες με άλλες μάρκες, όπως η Loop, η οποία κατασκευάζει επαναχρησιμοποιήσιμες συσκευασίες για καταναλωτικές μάρκες, λιανοπωλητές και εστιατόρια. Η σταδιακή ανάκαμψη οδήγησε τη μετοχή της πάνω από τα 35 δολάρια ανά μετοχή, τον Νοέμβριο του 2020. Όμως η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη και έχασε σχεδόν τη μισή της τον Απρίλιο του 2023, όταν η εταιρεία προειδοποίησε τους επενδυτές ότι θα μπορούσε να σταματήσει τη λειτουργία της.
Η συνέχεια ήταν πολύ δύσκολή. Η Tupperware δεν συμμορφώθηκε στις απαιτήσεις του Χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης όταν απέτυχε να υποβάλλει ετήσια έκθεση για το 2022 στις αρχές του έτους. Προσέλαβε χρηματοοικονομικούς συμβούλους για την προσέλκυση νέων επενδυτών, όμως τον περασμένο Αύγουστο προειδοποίησε ότι θα καθυστερήσει την αναφορά των αποτελεσμάτων κερδών του πρώτου και δεύτερου τριμήνου, ενώ μετέβαλε και το χρονοδιάγραμμα για την υποβολή τριμηνιαίων εκθέσεων για το τέταρτο τρίμηνο του 2023.
Προσαρμογή στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς
Σε μια προσπάθεια να παραμείνει επίκαιρη σε ένα διαρκώς εξελισσόμενο καταναλωτικό τοπίο, η Tupperware επιχείρησε διαδικτυακές πωλήσεις, περίπτερα σε εμπορικά κέντρα και σύναψε συνεργασίες με σύγχρονα brands – όπως η Loop, η οποία κατασκευάζει επαναχρησιμοποιήσιμες συσκευασίες για καταναλωτικές μάρκες, καταστήματα λιανικής πώλησης και εστιατόρια.
Η πανδημία covid-19 έδωσε για λίγο ζωή στην μάρκα, καθώς με τα εκτεταμένα lockdowns και τις ανησυχίες για την ασφάλεια όλο και περισσότεροι άνθρωποι στράφηκαν στα σπιτικά γεύματα. Αυτή η αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών οδήγησε σε αύξηση της ζήτησης για αξιόπιστες και ανθεκτικές λύσεις αποθήκευσης τροφίμων, αναδεικνύοντας τις βασικές προσφορές της Tupperware.
Ωστόσο, καθώς ο κόσμος προσαρμοζόταν στα νέα πρότυπα και οι περιορισμοί χαλάρωναν, η αρχική αύξηση της ζήτησης παρουσίασε μείωση, αναδεικνύοντας για άλλη μια φορά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Tupperware σε ένα άκρως ανταγωνιστικό τοπίο της αγοράς. Η εταιρεία αντιμετώπισε σοβαρές οικονομικές προκλήσεις τα τελευταία χρόνια, ενώ το 2023 οι μετοχές της εταιρείας σημείωσαν ανησυχητική πτώση, προκαλώντας ανησυχίες για τη βιωσιμότητά της. Ζητήματα που κυμαίνονται από παραβιάσεις του Χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης (NYSE) μέχρι καθυστερημένες τριμηνιαίες εκθέσεις δημιουργούν ερωτηματικά για το μέλλον της.
Το λουκέτο στη Θήβα
Σημειώνεται τέλος, πως η εταιρεία ήρθε στην Ελλάδα το 1964 και μια τριετία αργότερα άρχισε η λειτουργία του εργοστασίου της Tupperware στη Θήβα. Μετά από 56 χρόνια όμως τα τάπερ παύουν – κατά τα φαινόμενα – να είναι «ελληνικής κατασκευής», ή για την ακρίβεια αυτό αφορά όσα κατασκευάζονται στην Ελλάδα. Αιτία, η απόφαση του αμερικανικού επιχειρηματικού ομίλου Tupperware Brands Corporation να κλείσει το εργοστάσιο της θυγατρικής του βιομηχανίας πλαστικών ειδών οικιακής χρήσεως Tupperware Hellas στη Θήβα.