Τα «μαύρα κουτιά» των τρένων, δηλαδή οι ταχογράφοι τους μαζί με τα καταγραφικά των σταθμών αναμένεται να ρίξουν φως στις συνομιλίες, τις κινήσεις, την ταχύτητα, αλλά και τις συνθήκες που επικρατούσαν τα τελευταία λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση της επιβατικής με την εμπορική αμαξοστοιχία στα Τέμπη.
Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν πως το ένα μαύρο κουτί βρέθηκε και εφόσον είναι σε καλή κατάσταση , , θα δώσειχρήσιμες απαντήσεις όχι μόνο για την ταχύτητα, με την οποία κινούνταν τα τρένα τη στιγμή της πρόσκρουσης, αλλά συνολικά το προφίλ της ταχύητας σε όλο το μήκος της διαδρομής και βεβαίως εάν και πότε υπήρξε φρενάρισμα που θα αποδείξει και πότε οι οδηγοί αντιλήφθηκαν την κατάσταση, όπως επισημαίνει η επίκουρος καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πατρών, Ζωή Χριστοφόρου.
Αντιπαράθεση για το…ποιος θα τους παραλάβει
Έως τώρα, πάντως, αυτό που επίσης δεν έχει γίνει γνωστό, είναι ποιος φορέας θα παραλάβει τους ταχογράφους, οι οποίοι βρίσκονται πάνω στα τρένα της εταιρείας λειτουργίας Hellenic Train, τα οποία όμως είναι ιδιοκτησίας του Δημοσίου.
Σε κάθε περίπτωση οι μηχανοδηγοί με σαφήνεια ζητούν να μην παραδοθούν τα κουτιά στον ΟΣΕ εφόσον είναι επίσης ελεγχόμενος, αλλά στις Αρχές και στους εμπειρογνώμονες.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ), Κώστας Γενιδούνιας, μάλιστα καταγγέλλει ότι σε παλαιότερο περιστατικό εκτροχιασμού στο Βόλο το 2022 επιχειρήθηκε η ενοχοποίηση μηχανοδηγού. Τότε η ΠΕΠΕ είχε υποβάλει μηνυτήρια αναφορά για το ζήτημα καθώς «υπήρχαν ενδείξεις ότι τοποθετήθηκε υπόδειγμα σε ένα φύλλο πορείας προκειμένου να ενοχοποιηθεί ο μηχανοδηγός ότι έπρεπε να είχε μειώσει ταχύτητα. Υποβάλλαμε μηνυτήρια αναφορά στον Εισαγγελέα και σε ένα μήνα το πόρισμα έλεγε ότι δε δόθηκε ποτέ υπόδειγμα».
Η Ενωση των μηχανοδηγών συνομιλεί ήδη με τους νομικούς της συμβούλους και αναμένεται να τοποθετηθεί τις προσεχείς ημέρες τοσο για τη σύσταση της Επιτροπής, ενώ είναι σε επικοινωνία και με ευρωπαϊκά συνδικάτα σιδηροδρόμου για συμβουλευτική ως προς τον τρόπο που πρέπει να διεξαχθεί η έρευνα.
Στο κενό η διερεύνηση σιδηροδρομικών δυστυχημάτων ως τώρα
Το 2011 ορίζονται τα πρώτα μέλη της Επιτροπής με τριετή θητεία, αλλά ο πρόεδρός της παραιτείται το 2013. Η Επιτροπή ανασυγκροτείται τον Αύγουστο του 2015 και ορίζονται εκ νέου ο πρόεδρος και τα μέλη της. Η Επιτροπή διερευνά τις συνθήκες του δυστυχήματος στο Άδενδρο με τους τρεις νεκρούς, αλλά στη συνέχεια ο πρόεδρός της παραιτείται τον Απρίλιο του 2018.
Ουσιαστικά η χώρα παραμένει με ένα μεγάλο κενό σε αυτόν τον τομέα και χωρίς ειδικούς εμπειργνώμονες για τα σιδηροδρομικά ατυχήματα. Αυτό είναι και ένα από τα βασικά επιχειρήματα που παρουσιάζει στη Βουλή ο τ. Υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου που ενοποιούσε την Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων με αυτήν των Αεροπορικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων πριν από περίπου ένα μήνα.
Ο ενιαίος Οργανισμός δεν είχε προλάβει να συσταθεί έως την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος.
Ούτε 24 ώρες δεν άντεξε η επιτροπή
Ωστόσο η κυβέρνηση μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, αντί να συγκροτήσει τον Οργανισμό που η ίδια θεσμοθέτησε, επέλεξε να συστήσει μια άλλη ανεξάρτητη τριμελή επιτροπή εμπειρογνωμόνων.
Η σύνθεσή της δεν άντεξε ούτε ένα 24ωρο, καθώς σε αυτήν είχε τοποθετηθεί ο καθηγητής, Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, επικεφαλής της δημόσιας (τότε) ΤΡΑΙΝΟΣΕ την περίοδο 2010 – 2015. Οι αντιδράσεις ήταν σφοδρές από κόμματα και εργαζομένους και αφορούσαν το ασυμβίβαστο να είναι ελεγκτής και ελεγχόμενος το ίδιο πρόσωπο καθώς ο κ. Ζηλιασκόπουλος εμπλεκόταν στα σιδηροδρομικά πράγματα και μάλιστα από τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της σιδηροδρομικής εταιρίας επί μία πενταετία.
Τη θέση του στην Επιτροπή ανέλαβε ο Χρήστος Πυργίδης, καθηγητής σιδηροδρομικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Πηγή: ΕΘΝΟΣ