Ο κινητήρας του αυτοκινήτου σας είναι η καρδιά του οχήματός σας, υπεύθυνος για την κίνηση και την απόδοσή του. Όπως κάθε καρδιά, χρειάζεται την κατάλληλη φροντίδα για να λειτουργεί ομαλά και να έχει μακροζωία. Ένα από τα πιο κρίσιμα βήματα για τη διατήρηση της καλής υγείας του κινητήρα είναι η τακτική αλλαγή λαδιών, η οποία όμως πρέπει να γίνεται με προσοχή και να αποφεύγονται 5 σημαντικά λάθη που μπορεί όχι μόνο να επηρεάσουν την απόδοση του μοτέρ, αλλά ακόμα και να το καταστρέψουν.
Το πρώτο και μεγαλύτερο λάθος είναι η παραμέληση της αλλαγής και η μη συμμόρφωση με τις οδηγίες του κατασκευαστή ως προς τη χρονική ή χιλιομετρική διάρκεια που πρέπει να αλλάζεται το λιπαντικό στον κινητήρα. Οι ειδικοί αναφέρουν ότι σε περιπτώσεις παραμέλησης οι συνέπειες είναι καταστροφικές, καθώς το λιπαντικό είναι ζωτικής σημασίας για τη σωστή λειτουργία και τη μακροζωία του κινητήρα, καθώς λιπαίνει τα κινούμενα μέρη, απομακρύνει τους ρύπους και βοηθά στη ρύθμιση της θερμοκρασίας.
Η μη τήρηση των διαστημάτων αλλαγής μπορεί να οδηγήσει σε φράξιμο της αντλίας λαδιού, στη δημιουργία στρώματος “λάσπης” στο εσωτερικό του μοτέρ και φυσικά στη φθορά των εσωτερικών κινητών μεταλλικών εξαρτημάτων του κινητήρα, όπως οι μπιέλες.
Επίσης, εξαιρετικά σημαντικό είναι τα λάδια να είναι “φρέσκα”. Σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει, τα λάδια που έχουν μείνει για αρκετά χρόνια σε μπουκάλια μπορεί να είναι καταστροφικά για τον κινητήρα του αυτοκινήτου σας. Τα λιπαντικά που παραμένουν συσκευασμένα για πάνω από 5 χρόνια αρχίζουν να οξειδώνονται, χάνοντας τις τεχνικές τους προδιαγραφές και την λιπαντική τους ικανότητα, ενώ σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να έχουν σχηματιστεί σωματίδια νερού από τις διακυμάνσεις της θερμοκρασίας στο πέρασμα των ετών.
Ζωτικής σημασίας είναι το λιπαντικό που επιλέγουμε να πληροί τις προϋποθέσεις που ορίζει ο κατασκευαστής για τον κινητήρα μας. Θα πρέπει να έχει τις κατάλληλες προδιαγραφές ACEA για να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του μοτέρ και το σωστό ιξώδες που προτείνει η κάθε αυτοκινητοβιομηχανία, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι δεν θα αντιμετωπίσουμε μελλοντικά προβλήματα και ότι το αυτοκίνητο θα αποδίδει τα μέγιστα.
Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δίνεται και στην ποσότητα του λαδιού που υπάρχει στον κινητήρα. Δεν αναφερόμαστε μόνο στην περίπτωση που παρατηρηθεί έλλειψη, όπου η συμπλήρωση πρέπει να γίνει άμεσα, αλλά και όταν υπάρχει “πλεόνασμα” λιπαντικού. Αν η στάθμη έχει υπερβεί το ανώτερο όριο που ορίζει ο δείκτης, τότε θα πρέπει άμεσα να επισκεφτούμε ένα συνεργείο για να αφαιρέσουν την παραπάνω ποσότητα.
Συνήθως η σημαντικότερη βλάβη που μπορεί να προκύψει σε περιπτώσεις υπερπλήρωσης είναι η μη δυνατότητα του κυκλώματος εξαέρωσης του μοτέρ να απομακρύνει τα αέρια, αφού μέσα σε αυτό κυκλοφορεί πλέον λάδι, με αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση της πίεσης και το σκάσιμο κάποιας τσιμούχας ή φλάντζας, ενώ διαρροή θα υπάρχει σίγουρα στην έξοδο του λαδιού μέσα στο μηχανοστάσιο από τον σωλήνα εξαέρωσης του κυκλώματος.
Επίσης, θα πρέπει το λιπαντικό της επιλογής μας να εναρμονίζεται με τις οδηγίες του κατασκευαστή ως προς τη σύνθεσή του. Τα λιπαντικά κινητήρων χωρίζονται σε ορυκτέλαια, ημισυνθετικά και συνθετικά, με τα τελευταία να είναι τα πιο εξελιγμένα και να χρησιμοποιούνται από όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα.
Τα ορυκτέλαια, όπως αναφέρει και το όνομά τους, προέρχονται από την κλασματική απόσταξη πετρελαίου, ενώ τα συνθετικά είναι προϊόντα χημικών συνθέσεων διαφόρων συστατικών, κάτω από ελεγχόμενες συνθήκες, με αποτέλεσμα οι ιδιότητές τους να είναι καθορισμένες. Τα ημισυνθετικά είναι μια μίξη των δύο παραπάνω, συνήθως σε αναλογία 70-80% ορυκτέλαιο και 20-30% συνθετικό, προσφέροντας καλύτερη προστασία από τα πρώτα και όντας πιο οικονομικά από τα δεύτερα.
Τέλος, το δικό του ρόλο παίζει και η προέλευση του λαδιού. Η επιλογή ενός λιπαντικού από μια μεγάλη και γνωστή εταιρεία προσφέρει την ασφάλεια ότι έχει περάσει από διαδικασίες ελέγχων που διασφαλίζουν την ποιότητά του και τις ιδιότητες που προσφέρει, σε σχέση με ένα “no name” όπου ίσως να ακολουθούνται πιο “χαλαρές” διαδικασίες.
Μπορεί συνήθως η διαφορά στην τιμή μεταξύ αυτών των δύο να είναι αρκετά μεγάλη, αλλά φαντάζει αμελητέα μπροστά στη ζημία που μπορεί να προκληθεί στον κινητήρα σε περίπτωση που το οικονομικό λιπαντικό δεν πληροί τις προϋποθέσεις που αναγράφει.