Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα έχουν καταστροφικές συνέπειες για τα περιφερειακά Πανεπιστήμια και ειδικότερα για τα Τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στα Γρεβενά. Υπολογισμοί με βάση τα περσινά στοιχεία δείχνουν ότι η μείωση των εισακτέων στα δύο Τμήματα που λειτουργούν στα Γρεβενά μπορεί να υπερβεί το 95% και επομένως θα κλείσουν. Παράλληλα έχει ανακοινωθεί από την κα Υπουργό ότι επίκειται αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας πριν την κατάθεση των φετινών μηχανογραφικών που δεν γνωρίζουμε εάν περιλαμβάνει και τα Τμήματα των Γρεβενών ή ευρύτερα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Όλα αυτά γίνονται στο μέσο της χρονιάς, με την πανδημία και την απολιγνιτοποίηση σε εξέλιξη και με μια σπουδή από μέρους του Υπουργείου που γεννά πολλές απορίες. Η δημόσια διαβούλευση των 7 ημερών (με προβλήματα λειτουργίας στο site) δεν μπορεί να θεωρηθεί ουσιαστικός διάλογος.
Είναι προφανές ότι η λειτουργία των Πανεπιστημίων έχει τεράστιες αναπτυξιακές επιδράσεις στον τόπο που λειτουργούν. Τα Τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας δίνουν ζωή σε μια πολύπαθη περιοχή, που πλήττεται από την ανεργία, την υποβάθμιση και την εγκατάλειψη από μέρους της πολιτείας. Το κλείσιμο των Τμημάτων θα στερήσει από τα Γρεβενά κάθε προοπτική ανάπτυξης και θα φέρει την απελπισία στους πολίτες, φουντώνοντας παράλληλα το αίσθημα αδικίας. Στα Τμήματα των Γρεβενών έχουν φοιτήσει χιλιάδες παιδιά, που παρόλο που δεν έπιασαν τη λεγόμενη βάση εισαγωγής όπως την εννοεί το Υπουργείο σήμερα, είχαν στη συνέχεια αξιόλογη πορεία. Εκατοντάδες απόφοιτοι συνέχισαν σπουδές σε μεταπτυχιακό επίπεδο στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ πολλοί εργάζονται όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Αποδεικνύεται έτσι ότι δεν θα έπρεπε να τους έχει στερηθεί η δυνατότητα να σπουδάσουν λόγω βάσης εισαγωγής η οποία δημιουργείται με τεχνητό τρόπο από το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων που κάθε χρόνο βάζει η οποιαδήποτε επιτροπή. Η οποία επιτροπή, χωρίς να έχει τη δημοκρατική νομιμοποίηση (καθώς δεν εκλέγεται από κανέναν) θα καθορίζει μέσω του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων τον αριθμό των εισακτέων κάθε χρόνο, θα καθορίζει με άλλα λόγια το αν θα ζήσει ή θα πεθάνει μια περιοχή όπως τα Γρεβενά. Κάτι τέτοιο είναι απαράδεκτο.
Καλούμε το Υπουργείο να αποσύρει το νομοσχέδιο καθώς δεν έχει ούτε μία θετική συνέπεια για τα περιφερειακά Πανεπιστήμια και ειδικότερα για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
Καλούμε το Υπουργείο να ξεκινήσει ουσιαστικό διάλογο με τα Πανεπιστήμια και τους τοπικούς φορείς, διάλογο που θα έχει τέτοια έκταση ώστε να δώσει τη δυνατότητα στους πολίτες να ενημερωθούν πλήρως για τις εξελίξεις. Δεν είναι δυνατόν να ψηφιστεί χωρίς διάλογο και εν μέσω της πανδημίας ένα νομοσχέδιο που θα έχει καταστροφικές επιπτώσεις σε περιοχές όπως τα Γρεβενά για δεκαετίες, ενώ θα αποκλείσει χιλιάδες παιδιά από την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μεταξύ των οποίων και παιδιά του τόπου μας. Τέλος, δεν γίνονται δεκτές θολές και αόριστες υποσχέσεις περί ρυθμίσεων και ότι «κάτι θα γίνει για σας». Τα Γρεβενά δεν επαιτούν για να ζήσουν, αντίθετα απαιτούν να μην τους στερηθεί η τελευταία και μοναδική προοπτική ανάπτυξης.