Ο τελευταίος από τους παραχωρημένους σε ιδιώτες αυτοκινητόδρομους παραδίδεται αύριο στην κυκλοφορία. Πρόκειται για το «τυφλό» τμήμα Ξυνιάδας – Τρικάλων του Ε65, μια πραγματικά μοναδική περίπτωση στα κατασκευαστικά χρονικά, καθώς πρόκειται για ένα αποκομμένο από το υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο κομμάτι. Αιτία της πολύμηνης καθυστέρησης είναι, όπως συνήθως, οι απαλλοτριώσεις, οι οποίες «θα μεταφραστούν σε χρήμα» μέσω αποζημιώσεων προς τον εργολάβο.
Το τμήμα Ξυνιάδας – Τρικάλων έχει μήκος 79 χιλιομέτρων και με τη λειτουργία του οι οδηγοί θα μπορούν να παρακάμψουν 8 χιλιόμετρα από τις διαβόητες στροφές του Δομοκού. Σε τεχνικό επίπεδο, το τμήμα περιλαμβάνει δύο δίδυμες σήραγγες (Δολοπίας), οι οποίες κινούνται παράλληλα με τη σιδηροδρομική γραμμή και τέσσερις γέφυρες, με μεγαλύτερη αυτή του Πηνειού (μήκους 595 μέτρων και ύψους 12 μέτρων). Το οδικό τμήμα περιλαμβάνει δύο μετωπικούς σταθμούς διοδίων, στην Ξυνιάδα και στα Τρίκαλα, που θα χρεώνουν 3,10 ευρώ και 1,95 ευρώ αντίστοιχα (θα λειτουργήσουν μετά τις γιορτές).
Σε λειτουργικό επίπεδο, το νέο τμήμα θα συντομεύσει κατά μισή ώρα τη διαδρομή Λαμίας – Τρικάλων (στη μιάμιση ώρα από δύο ώρες σήμερα) και θα περιλαμβάνει δύο σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών – ΣΕΑ (στην Ξυνιάδα, στο 42ο χλμ. και τους Σοφάδες στο 69ο χλμ.), οι οποίοι δεν έχουν ακόμα κατασκευαστεί.
Το οδικό τμήμα παραδίδεται με πολύμηνη καθυστέρηση (οι υπόλοιποι δρόμοι παραδόθηκαν τμηματικά έως και τον Σεπτέμβριο), με κύρια αιτία τα γνωστά, όπως είπαμε, προβλήματα στις απαλλοτριώσεις. Σύμφωνα με την κοινοπραξία «Κεντρική Οδό» (που έχει αναλάβει την κατασκευή και λειτουργία του οδικού τμήματος), η γη που χρειαζόταν για την ολοκλήρωση του συνδετηρίου κλάδου του κόμβου Ξυνιάδας με το τοπικό οδικό δίκτυο παραδόθηκε από το Δημόσιο μόλις στο τέλος Ιουλίου. Προβλήματα, όμως, υπήρξαν και στα διαδικαστικά, καθώς η περιβαλλοντική αδειοδότηση για τον σταθμό διοδίων Σοφάδων δόθηκε τον Μάιο του 2016 και για τους δύο ΣΕΑ στις αρχές Νοεμβρίου.
Ως αποτέλεσμα, όπως αποκάλυψε η «Κ» (28.11.17), η «Κεντρική Οδός» έχει καταθέσει αιτήματα αποζημίωσης ύψους 40 εκατ. ευρώ (για διαφυγόντα έσοδα από τα διόδια και τα ΣΕΑ, τη διατήρηση προσωπικού και μηχανημάτων κ.λπ.), ενώ προ ημερών ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ήδη ενέκρινε τη διάθεση 1,04 εκατ. ευρώ για τη χρονική επέκταση των συμβάσεων του ανεξάρτητου μηχανικού, του τεχνικού συμβούλου των δανειστών και τη διατήρηση σε ισχύ της εγγυητικής επιστολής. Ολα αυτά έρχονται να προστεθούν σε έναν ήδη μακρύ κατάλογο: μέχρι στιγμής ο παραχωρησιούχος έχει λάβει σε αποζημιώσεις περί τα 115 εκατ. ευρώ και η κατασκευαστική κοινοπραξία περί τα 111 εκατ. ευρώ.
Η αρχική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο έργο ήταν 500 εκατ. ευρώ και η πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή (2013) 215 εκατ. ευρώ. Αν συνυπολογιστούν αρχαιολογικές εργασίες, απαλλοτριώσεις και έσοδα από διόδια (οι δύο σταθμοί στον Μαλιακό), το «τυφλό» οδικό τμήμα Ξυνιάδας – Τρικάλων έχει κοστίσει στο Δημόσιο και στην Ε.Ε. περίπου 1 δισ. ευρώ.