Σε φάση… ολοκλήρωσης βρίσκεται ο Αγωγός Δυτικής Μακεδονίας καθώς το τελευταίο τρίμηνο του έτους το έργο πρόκειται να παραδοθεί. Όπως εξηγούν πηγές από τον ΔΕΣΦΑ στο ypodomes.com, οι εργασίες συνεχίζονται με αμείωτους ρυθμούς δεδομένου ότι στόχος είναι να έχει τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2024. Για να επιτευχθεί αυτό, όπως επισημαίνουν, το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την ολοκλήρωση του μέσα στον Νοέμβριο.
Ο «Αγωγός Υψηλής Πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία» είναι ο πρώτος αγωγός στην Ελλάδα που έχει σχεδιαστεί να επιτρέπει την μεταφορά υδρογόνου σε ποσοστό έως 100%. Ταυτόχρονα, το έργο περιλαμβάνει τον Σταθμό Μέτρησης της Καρδιάς για την παροχή των εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης για τις πόλεις Κοζάνη, Πτολεμαΐδα και Αμύνταιο, καθώς και βανοστάσια για την παροχή άλλης κατανάλωσης στην περιοχή.
Η αξία του έργου έχει πολλαπλά οφέλη τόσο για την τοπική κοινωνία, όσο και για τη χώρα συνολικά. Παράλληλα, θα δώσει σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη της Κεντρικής και της ∆υτικής Μακεδονίας, ενώ θα συμβάλει αποφασιστικά στην οικονομική βιωσιμότητα των τοπικών κοινοτήτων και θα οδηγήσει στη δημιουργία νέων έμμεσων και άμεσων θέσεων εργασίας, μέσω και της προσέλκυσης νέων επενδύσεων στην περιοχή, σύμφωνα με το ypodomes.com.
Ανάδοχος του έργου είναι η κοινοπραξία Prometheus Gas S.A.-Damco Energy S.A., υπεργολάβος η Avax S.A., το Detailed Engineering έχει αναλάβει η C&M Engineering S.A., το Third Party Inspection η Moody Tottrup Hellas S.A., την εποπτεία η Asprofos S.A. και προμηθευτής σωλήνων είναι η εταιρεία Σωληνουργεία Α.Ε..
Το κόστος του θα ανέλθει στα 147 εκατ. ευρώ, με τη χρηματοδότησή να είναι πλήρως διασφαλισμένη, από ίδια κεφάλαια του Διαχειριστή και το Κοινοπρακτικό Ομολογιακό Δάνειο, ύψους 505 εκατ. ευρώ, που έχει συναφθεί με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, για τη χρηματοδότηση του δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2021-2030.
Ο αγωγός
Το έργο έχει μήκος 157 χλμ και θα εξασφαλίσει την ομαλή μετάβαση των Περιφερειών Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας στη εποχή μετά το λιγνίτη, παρέχοντας πρόσβαση στο φυσικό αέριο σε πλήθος νέων περιοχών και χρηστών.
Αναλυτικότερα, αποτελείται από 157 χλμ αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης από τα οποία τα:
– 93,4 χλμ./αγωγό 30” ΥΠ ξεκινά από την περιοχή του υφιστάμενου βανοστασίου στα Τρίκαλα Ημαθίας και θα καταλήγει βόρεια της Πτολεμαΐδας (νέο βανοστάστιο Κομνηνά)
– 29,8 χλμ./ αγωγό 14” ΥΠ κλάδος για την σύνδεση με το Μ Καρδιάς
– 3,4 χλμ./ αγωγό 10’’ ΥΠ κλάδος για την σύνδεση με το Μ/Ρ Άσπρου Σκύδρας
– 9,1 χλμ./ αγωγό 10’’ ΥΠ κλάδος για την σύνδεση με το Μ/Ρ Περδίκα Εορδέας
– 21,3 χλμ./ αγωγό 10” ΥΠ κλάδος για την τροφοδοσία των περιοχών Βέροια/Νάουσα συμπεριλαμβανομένων όλων των απαιτούμενων συνοδών εγκαταστάσεων και βανοστασίων για την ορθή λειτουργία του έργου, καθώς και προβλέψεις μελλοντικών επεκτάσεων.
Όσον αφορά τη διαδρομή, ο αγωγός και οι κλάδοι του θα διασχίζουν τις Περιφέρειες Κεντρικής (Π.Ε. Ηµαθίας, Πέλλας) και ∆υτικής Μακεδονίας (Π.Ε. Κοζάνης, Φλώρινας), ξεκινώντας από τα Τρίκαλα Ημαθίας και καταλήγοντας στην Καρδιά Κοζάνης, καθιστώντας εφικτή την προμήθεια φυσικού αερίου σε νέες περιοχές και διασφαλίζοντας την πιθανή πρόσβαση νέων χρηστών (βιοµηχανικών, βιοτεχνικών, αγροτικών & οικιακών καταναλώσεων) στην ευρύτερη περιοχή.