Πτολεμαΐδα (Κοίλα) 19-9-2019
Εκτός από τα «κουφάρια» των ανενεργών εγκαταστάσεων των Σταθμών Παραγωγής και το «γκρι» (επί το πλείστον) μη αποκατεστημένου τοπίου των ορυχείων λιγνίτη της περιοχής μας, η βιομηχανική αυτή δραστηριότητα για επτά και πλέον δεκαετίες, μας κληροδότησε συγκριτικά με άλλες περιοχές και πλεονεκτήματα. Σε κάποια από αυτά θέλω να αναφερθώ πιστεύοντας ότι θα αξιοποιηθούν στον χρόνο μετάβασης της περιοχής μας, στην καθαρή ενέργεια.
1 Αναπόφευκτα το ενεργειακό κέντρο Κοζάνης-Πτολεμαΐδας-Αμυνταίου-Φλώρινας με τις σύγχρονες λιγνιτικές μονάδες προχωρημένης τεχνολογίας χαμηλών ρύπων, 5η Αγ. Δημητρίου – Πτολεμαΐδα 5 – Μελίτη 1 θα εξακολουθούν να αποτελούν τις μονάδες βάσης του συστήματος που θα διασφαλίζουν την εθνική επάρκεια Ηλεκτρικής Ενέργειας (Η/Ε) και θα επιβεβαιώνουν τον σοβαρό ρόλο της ΔΕΗ ως «τελευταίο καταφύγιο» για την παροχή Η/Ε. Μαζί με την πλήρη εκμετάλλευση της θερμικής ενέργειας που μπορούν να μας δώσουν, θα συμβάλουν αποφασιστικά στο να μεταβάλουν κι άλλο (αφού έκλεισαν οι παλιές ρυπογόνες) την περιοχή μας σε περιοχή χαμηλών ρύπων.
2 α) Αξιοποίηση των μεγάλων διαθέσιμων εκτάσεων των εγκαταλειμμένων ορυχείων, με την εγκατάσταση μεγάλης ισχύος Φ/Β μονάδας καθώς και του διαθέσιμου δικτύου μεταφοράς υψηλής τάσης (Υ/Τ) στα μεγάλα αστικά κέντρα. β) Παροχή αδειών Φ/Β στέγης με ειδικά κίνητρα (λ.χ. χρηματοδότηση της εγκατάστασης) επίσης για την εκμετάλλευση της υπαρκτής δυνατότητας μεταφοράς της ηλεκτρικής γραμμής Υ/Τ στα αστικά κέντρα.
3 Τουριστική αξιοποίηση Σταθμών Παραγωγής και Ορυχείων που ολοκλήρωσαν τον κύκλο εργασιών τους στην παραγωγή Η/Ε. Δυνατότητα επίσκεψης με συρμούς μεταφοράς και βάση την υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή Αμυνταίου-Πτολεμαΐδας-Κοζάνης. Οδική επίσκεψη των εγκαταλειμμένων χώρων. Κατασκευή Μουσείου αρχαιολογικών ευρημάτων από τις λιγνιτικές ανασκαφές και καταγραφή της ιστορίας & προσφοράς του λιγνίτη στον εξηλεκτρισμό της Ελλάδας.
4 Εκπαιδευτική αξιοποίηση των Σταθμών Παραγωγής και των Ορυχείων. Σύνδεση με την επιστημονική εκπαίδευση των σπουδαστών Πολυτεχνείου, αρχής γενομένης με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, με στόχο την παροχή βιωματικής εκπαίδευσης. Τα πολύ μεγάλης κλίμακας Μηχανουργεία, Ηλεκτροτεχνεία, Χημεία κλπ μπορούν να αντικαταστήσουν τα μικρά σε μέγεθος εργαστήρια των πολυτεχνικών σχολών και να αποτελέσουν πολύτιμο μέρος εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, για όλους τους φοιτητές.
5 Δημιουργία νέων ερευνητικών κέντρων και ενίσχυση του υπάρχοντος στην Πτολεμαΐδα , για την έρευνα και την εξέλιξη σε νέες μορφές ενέργειας, όπως η παραγωγή Η/Ε από Υδρογόνο κ.α.
Είναι τα ελάχιστα σε μια παρέμβαση που στηρίζεται στην εμπειρική γνώση ετών, μπρος στο άγχος της διαπίστωσης σοβαρών απουσιών (αρχικά) συμμετοχής στο συνέδριο, φορέων και εισηγητών τους …..