Ένα νέο έκθεμα, ένα ιστορικό ερπυστριοφόρο όχημα το οποίο αγοράστηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’30 για τις ανάγκες αποκάλυψης λιγνίτη στην περιοχή της Εορδαίας από την εταιρεία Παυλίδη – Αδαμοπούλου, και το οποίο πήρε μέρος στο έπος του 1940, εκτίθεται πλέον στο προαύλιο του Παλαιοντολογικού- Ιστορικού Μουσείου της Πτολεμαΐδας.
Το ιστορικό αυτό όχημα, τύπου “Caterpillar D7”, το οποίο προοριζόταν για πώληση σε παλαιοπώλες ή ως παλιοσίδερα και από τύχη διασώθηκε, αποτελεί σπάνιο μηχανολογικό όχημα και αποτελεί πλέον κομμάτι της βιομηχανικής κληρονομιάς της περιοχής μας.
Το ερπυστριοφόρο περιήλθε στην κυριότητα του Μουσείου Πτολεμαΐδας με δωρεά των κληρονόμων της εταιρείας Παυλίδη- Αδαμοπούλου κ.κ. Νικόλαου Παυλίδη και Κων/νου Παυλίδη στο Μουσείο Πτολεμαΐδας τον Ιούνιο του 2006.
Η διοίκηση του Μουσείου και ο τότε δήμος Πτολεμαΐδας ζήτησαν τη συνδρομή της ΔΕΗ για τη συντήρηση, αποκατάσταση αλλά και φύλαξη του δωρηθέντος οχήματος, έως ότου δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές ώστε να μπορέσουν να προβάλλουν αυτό το βιομηχανικό και ιστορικό στοιχείο στο κοινό της περιοχής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με διηγήσεις των δωρητών, το όχημα αυτό παραγγέλθηκε στην Αμερική μεταξύ των ετών 1935-1936 μαζί με την ανάλογη εκσκαφική μάχαιρα και τα παρελκόμενα για τις ανάγκες εξόρυξης του υπερκείμενου του λιγνίτη αμμώδους στρώματος, ώστε να αποκαλυφθεί ο ίδιος ο λιγνίτης. Ωστόσο παρελήφθη μεταξύ 1937-38 και μάλιστα χωρίς την μάχαιρα και τα παρελκόμενα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε χωματουργικές εργασίες γι’ αυτό η εταιρεία που διατηρούσε επίσης αλωνιστικό συγκρότημα το χρησιμοποίησε σε αγροτικές εργασίες.
Μάλιστα κατά την κήρυξη του πολέμου με τους Ιταλούς, το όχημα επιτάχθηκε από το Επιτελείο Στρατού ώστε να βοηθήσει στον εκχιονισμό των δρόμων, διότι αλλιώς δεν θα μπορούσε να παραμείνει ανοιχτή η γραμμή ανεφοδιασμού από και προς το Αλβανικό Μέτωπο. Επίσης το ερπυστριοφόρο όχημα χρησιμοποιήθηκε από το Επιτελείο Στρατού για την μεταφορά της αεροπορικής μοίρας από περιοχή της Κοζάνης όπου έδρευε σε χώρο που είχε επιλεχθεί σε περιοχή της Εορδαίας. Άλλη αποστολή για την οποία επιστρατεύτηκε το όχημα ήταν η μεταφορά 5 ρυμουλκούμενων πυροβόλων από τη Λάρισα στα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Το εν λόγω ερπυστριοφόρο όχημα χρησιμοποιήθηκε για αλωνισμό μέχρι που εμφανίστηκαν οι αλωνιστικές κομπίνες στην Πτολεμαΐδα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ιστορικό αυτό ερπυστριοφόρο περιήλθε στην κυριότητα του Μουσείου Πτολεμαΐδας χάρη στην παρατηρητικότητα της υπαλλήλου του Μουσείου, Βαρβάρας Γκέκα, η οποία το είδε πριν χρόνια παρατημένο σε ένα οικόπεδο στην Κάτω Πτολεμαΐδα, απέναντι από το γυράδικο του Αδάμ. Αμέσως προέβη σε μια έρευνα για το σε ποιον ανήκει και υποβλήθηκε επισήμως το αίτημα στους ιδιοκτήτες να το δωρίσουν στο Μουσείο Πτολεμαΐδας αντί να το πωλήσουν για παλιοσίδερα. Η πρόταση έγινε αποδεκτή με αποτέλεσμα το ερπυστριοφόρο να αποτελεί το νέο απόκτημα του Μουσείου.
Πριν λίγες μέρες, με χορηγία της τεχνικής εταιρείας Βαφειάδης η οποία εκτελεί το έργο ανάπλασης της Νότιας εισόδου Πτολεμαΐδας, έπεσε τσιμεντένιο δάπεδο στο προαύλιο του Μουσείου πάνω στο οποίο εκτίθεται πλέον και μπορεί καθένας να δει από κοντά το ιστορικό αυτό όχημα.