Πλησιάζει η ώρα των διαγωνισμών για την απελευθέρωση των επιβατικών μεταφορών και την παραχώρηση των υπηρεσιών των ΚΤΕΛ, υπεραστικών και αστικών, στη χώρα μας, σχεδόν τρία χρόνια από την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου για την εφαρμογή Ευρωπαϊκής Οδηγίας.
Μάλιστα στις 4 Νοεμβρίου ολοκληρώνεται η δημόσια διαβούλευση για τους όρους των διαγωνισμών που θα τρέξουν ανά περιοχή, ώστε να παραχωρηθούν οι υπηρεσίες αστικών και υπεραστικών μεταφορών πολιτών.
Υπό αυτό το πρίσμα και με ανησυχία για τον κλάδο, οι επαγγελματίες μεταφορείς πολιτών των ΚΤΕΛ της περιοχής (υπεραστικά και αστικά) του Ν. Κοζάνης, συναντήθηκαν την περασμένη Δευτέρα στο «Παντελίδης», προκειμένου να θέσουν επί τάπητος στους τοπικούς βουλευτές και αρμόδιους φορείς, τα ζητήματα που τους απασχολούν.

Όπως τόνισε χαρακτηριστικά μιλώντας στο True Story Radio και τον Αντώνη Πουγαρίδη ο Ι. Λάμπρου, μέλος της Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών, υπάρχει προβληματισμός τόσο στα αστικά όσο και υπεραστικά ΚΤΕΛ.
Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό 1370, το ελληνικό κράτος πρέπει να προχωρήσει σε διεθνείς διαγωνισμούς για τις μεταφορές, σύμφωνα με εναρμόνιση της νομοθεσίας. Οι διεθνείς διαγωνισμοί θα αναθέσουν στους αναδόχους που θα προκύψουν, τις μεταφορές πολιτών για 10 έτη (με δικαίωμα 5ετούς παράτασης). Τις μεταφορές σήμερα κάνουν τα ΚΤΕΛ (αστικά και υπεραστικά).
Για να προχωρήσουν οι αναθέσεις και οι ανάδοχοι, πρέπει να πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις: Όπως να υπάρχει υπεραστικός σταθμός λεωφορείων εντός ενός έτους από την υπογραφή σύμβασης. Αν υπάρχει ως προαπαιτούμενο στην αρχή του διαγωνισμού δίνει κάποιο μπόνους. Να έχουν τα λεωφορεία αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου, όπως και σύστημα τηλεματικής.

«Η πολιτεία να στηρίξει τη συγκοινωνία στην επαρχία»
Ο κ. Λάμπρου έθιξε το θέμα της δημόσιας συγκοινωνίας ως ανάγκη ιδίως για την επαρχία, τονίζοντας πως χωρίς συγκοινωνία στην επαρχία, δεν θα υπάρχει ούτε υγεία, ούτε εκπαίδευση. Για αυτό και η πολιτεία θα πρέπει να δώσει μελλοντικά χρηματική αποζημίωση για τα δρομολόγια που στο διάβα του χρόνου κινδυνεύουν να χαθούν, σημείωσε με έμφαση.
Μιλώντας για το τι προηγήθηκε νομοθετικά, ο κ. Λάμπρου περιέγραψε πως με βάση νόμο του ’22 η πολιτεία προέβλεπε πως σύμφωνα με οικονομικά και πληθυσμιακά κριτήρια, η συγκοινωνία θα πρέπει να σχεδιαστεί από τις περιφέρειες. Η Δ. Μακεδονία έκανε σύμβαση με το Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης, κατατέθηκαν τα ευρήματα και στο σήμερα οδηγούμαστε στη διαδικασία προκήρυξης των διεθνών διαγωνισμών.

Τα προβληματικά σημεία
Τα ΚΤΕΛ έχουν στα ατού του τις υποδομές και τα ανεπτυγμένα συστήματα τηλεματικής, ωστόσο μειονέκτημα είναι η παλαιότητα κάποιων λεωφορείων από το στόλο των ΚΤΕΛ, δεδομένης έλλειψης κινήτρων αντικατάστασης.
Ο κ. Λάμπρου σημείωσε με έμφαση ότι τα προηγούμενα νομοσχέδια ήταν με μέριμνα του τότε Υφυπουργού Μεταφορών Μ. Παπαδόπουλου, ο οποίος «συνεργάστηκε μαζί μα, μας άκουσε και αντιλαμβανόταν τον προβληματισμό και τις ανάγκες της κοινωνίας».
Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί πως στους διαγωνισμούς που έρχονται μπορεί να συμμετάσχει ο οποιοσδήποτε, από όποια χώρα θέλει.



































