Στους δρόμους των Τρικάλων θα λάβει χώρα και η δεύτερη φάση της αυτόνομης οδήγησης, δηλαδή της κίνησης οχήματος χωρίς οδηγό. Ύστερα από την υπογραφή της υπουργικής απόφασης από τον υφυπουργό Μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλο, η οποία ήταν προϋπόθεση για την έναρξη του προγράμματος, η θεσσαλική πόλη αναμένεται να υποδεχτεί πιθανότατα και τον επόμενο μήνα, το 9θέσιο όχημα που θα κινείται χωρίς οδηγό.
Υπενθυμίζεται ότι αυτή είναι η δεύτερη φορά που τα Τρίκαλα δοκιμάζουν την αυτόνομη οδήγηση καθώς το προηγούμενο πρόγραμμα με ένα αυτόνομο λεωφορείο είχε κάνει διαδρομές το 2014 μέχρι να εμπλακεί σε ατύχημα και να βγει εκτός πορείας καβαλώντας ένα πεζοδρόμιο μπροστά από περίπτερο το 2015.
Όπως ορίζεται σε σχετική υπουργική απόφαση, η κυκλοφορία επιβατηγού οχήματος θα γίνεται σε συγκεκριμένη διαδρομή ή σε λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας και η κίνησή του θα ρυθμίζεται από τον υπεύθυνο παρακολούθησης κίνησης, ο οποίος δε θα βρίσκεται εντός του οχήματος.
Προβλέπεται ότι η κυκλοφορία επιβατηγού οχήματος χωρίς οδηγό γίνεται κατά μήκος συγκεκριμένης αστικής ή περιαστικής διαδρομής, με ομόρροπη φορά προς την υπόλοιπη κυκλοφορία της οδού και σύμφωνα με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και την κατάλληλη σήμανση.
Το όχημα φέρει κατάλληλο εξοπλισμό που συμμορφώνεται με τους φωτεινούς σηματοδότες κατά μήκος της διαδρομής κίνησης του, ώστε να διασφαλίζεται η προτεραιότητα στην κατεύθυνση κίνησης του οχήματος, ενώ το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητάς του ορίζεται σε 30 χλμ/ ώρα.
Ο υπεύθυνος παρακολούθησης της κίνησης του οχήματος εποπτεύει συνολικά τη λειτουργία του συστήματος εν κινήσει από το κέντρο ελέγχου και πρέπει να είναι κάτοχος αντίστοιχης ισχύουσας κατηγορίας άδειας οδήγησης, ενώ υπόκειται υποχρεωτικά σε εκπαίδευση από τον αρμόδιο φορέα (Ερευνητικό Ίδρυμα), που έχει την ειδική τεχνογνωσία για τη λειτουργία του οχήματος που κυκλοφορεί, του εξοπλισμού του και των υποδομών.
Φάσεις υλοποίησης και προδιαγραφές
Κατά τη δοκιμαστική περίοδο προβλέπεται, αρχικά, η κυκλοφορία του συγκεκριμένου οχήματος με παρουσία οδηγού και σε δεύτερο στάδιο, η κυκλοφορία χωρίς την παρουσία οδηγού, αλλά με την παρουσία επόπτη εντός του οχήματος και χωρίς την παρουσία λοιπών επιβατών.
Η μετάβαση από το ένα στάδιο στο άλλο γίνεται μόνο μετά από επιτυχή αξιολόγηση του προηγούμενου σταδίου, ενώ σε περίπτωση βλάβης, προβλέπεται η άμεση ακινητοποίηση του οχήματος.
Σημειώνεται ότι για τη θέση σε κυκλοφορία του οχήματος χωρίς οδηγό ορίζονται συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές τις οποίες πρέπει να πληροί το όχημα, όπως το σύστημα αυτοματοποιημένης οδήγησης (ADS).
Το σύστημα αυτό, μεταξύ άλλων, είναι ικανό: να λειτουργεί σε ασφαλείς ταχύτητες και να επιδεικνύει προληπτική συμπεριφορά σε αλληλεπίδραση με τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, καθώς και να ανιχνεύει και να αντιδρά κατάλληλα σε αντικείμενα και συμβάντα που σχετίζονται με το καθήκον δυναμικής οδήγησης, όπως τα μηχανοκίνητα οχήματα και άλλοι χρήστες του οδικού δικτύου (ποδήλατα, σκούτερ, αναπηρικά αμαξίδια, πεζοί και εμπόδια).
Σε περίπτωση ατυχήματος, το όχημα παρέχει τα μέσα ώστε οι επιβάτες του να καλέσουν έναν υπεύθυνο παρακολούθησης της κίνησης οχήματος μέσω οπτικοακουστικής διεπαφής στο όχημα. Επίσης, παρέχει οπτικά συστήματα (π.χ. κάμερες) του χώρου επιβατών εντός του οχήματος και στον περιβάλλοντα χώρο του οχήματος, ώστε να μπορεί ο υπεύθυνος παρακολούθησης της κίνησης οχήματος να αξιολογήσει την κατάσταση εντός και εκτός του οχήματος, ενώ εάν χρειαστεί έχει τη δυνατότητα να ανοίξει εξ αποστάσεως τη θύρα επιβατών που λειτουργεί με ισχύ.
Με αφορμή τη δημοσίευση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης, ο Υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος, δήλωσε: «Το 2014 κάναμε το πρώτο βήμα στην αυτόνομη οδήγηση με το πρόγραμμα για το λεωφορείο χωρίς οδηγό στα Τρίκαλα. Σήμερα, συνεχίζουμε ακόμη πιο αποφασιστικά, καθορίζοντας τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα επιτρέψουν την ανάπτυξη καινοτόμων προγραμμάτων αυτόνομης οδήγησης στη χώρα μας. Στόχος μας είναι η Ελλάδα να παραμείνει στην κορυφή στην Ευρώπη και παγκόσμια στoν ταχύτατα αναπτυσσόμενο τομέα της αυτόνομης οδήγησης, διαμορφώνοντας το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέψει τη λειτουργία του μεγαλύτερου μήκους πιλότου σε αστικό και περιαστικό περιβάλλον στον Δήμο Τρικκαίων».
Η ΥΑ καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την εφαρμογή πιλοτικών προγραμμάτων που αφορούν στην κυκλοφορία επιβατηγού οχήματος χωρίς την παρουσία οδηγού, η οποία επιτρέπεται με απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου, μετά από τη σύμφωνη γνώμη των κατά τόπους αρμοδίων υπηρεσιών της Τροχαίας.
Πηγή: https://www.ethnos.gr