Περιορισμούς έγχυσης και υποχρέωση προσθήκης συστήματος αποθήκευσης θα περιλαμβάνουν οι νέοι διαγωνισμοί ΑΠΕ που θα διεξαχθούν από εδώ και στο εξής, σύμφωνα με όσα προβλέπει το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το Σάββατο το βράδυ.
Ειδικότερα, το σχετικό άρθρο του νομοσχεδίου (άρθρο 97) προβλέπει ότι μετά την 1η Μαΐου 2024, σταθμοί ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που μετέχουν σε ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών θα υπόκεινται σε περιορισμούς έγχυσης και στην υποχρέωση προσθήκης μπαταρίας. Σημειώνεται ότι για να ισχύσουν τα παραπάνω απαιτείται να προηγηθεί σχετική εγκριτική απόφαση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Εν συνεχεία, όπως αναφέρει το energypress.gr, το άρθρο προβλέπει ότι με Υπουργική Απόφαση του ΥΠΕΝ και κατόπιν εισήγησης της ΡΑΑΕΥ ορίζονται όλες οι αναγκαίες παράμετροι για την διεξαγωγή των διαγωνισμών. Συγκεκριμένα:
α) η εγκατεστημένη ισχύς, ανά τεχνολογία και κατηγορία σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.., η οποία δημοπρατείται μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών συμπεριλαμβανομένων των σταθμών Α.Π.Ε. που εγκαθίστανται σε χώρες εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου υπό την προϋπόθεση ενεργού Διασυνοριακού Εμπορίου ενέργειας με αυτές, κατά το τρέχον έτος ή και τα επόμενα ημερολογιακά έτη από την έκδοση της απόφασης αυτής,
β) ο αριθμός των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ανά έτος,
γ) το χρονοδιάγραμμα πραγματοποίησης των ανταγωνιστικών διαδικασιών,
δ) η ελάχιστη χρονική διάρκεια από την προκήρυξη μέχρι την υποβολή προσφορών,
ε) το ελάχιστο ποσοστό ανταγωνισμού, καθώς και λοιποί κανόνες για τη διασφάλιση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των συμμετεχόντων,
στ) η ανώτατη και η κατώτατη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς για κάθε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών,
ζ) οι τεχνολογίες και οι κατηγορίες των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που δύναται να συμμετέχουν στις εκάστοτε ανταγωνιστικές διαδικασίες, καθώς και ο βαθμός αδειοδοτικής τους ωριμότητας,
η) ο χρονικός ορίζοντας θέσης σε λειτουργία των έργων των επιλεγέντων σταθμών,
θ) το τέλος συμμετοχής υπέρ της Ρ.Α.Ε. που καταβάλλουν οι συμμετέχοντες,
ι) οι ειδικοί όροι επιβολής περιορισμών έγχυσης πλέον αυτών που έχουν οριστεί με την απόφαση της παρ. 5 του άρθρου 10 του ν. 4951/2022 (Α’ 129) και οι υποχρεώσεις εγκατάστασης συστημάτων αποθήκευσης στους σταθμούς Α.Π.Ε. που επιλέγονται από τις εκάστοτε ανταγωνιστικές διαδικασίες,
ια) ο τύπος και τα χαρακτηριστικά των συστημάτων αποθήκευσης που υποχρεούνται να εγκαταστήσουν οι σταθμοί Α.Π.Ε., οι οποίοι επιλέγονται βάσει της αντίστοιχης ανταγωνιστικής διαδικασίας.».
Τέλος οι διοικητικά οριζόμενες ταρίφες
Την ίδια στιγμή, το νομοσχέδιο προβλέπει τον τερματισμό των διοικητικά οριζόμενων τιμών για μικρά φωτοβολταϊκά, προσδιορίζοντας ότι μετά την 1η Μαΐου 2024 παύουν οι συμβάσεις λειτουργικής ενίσχυσης για φ/β σταθμούς, με εξαίρεση τα έργα στα πλαίσια του Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις.
Στη περίπτωση των έργων σε κορεσμένα δίκτυα ή του δικτύου των διασυνδεδεμένων με το Σύστημα της Ηπειρωτικής Χώρας Κυκλάδων (σύμπλεγμα Πάρου Νάξου, Μύκονος, Σύρος, Άνδρος, Τήνος) και στη Κρήτη, η αντίστοιχη καταληκτική ημερομηνία ορίζεται στις 31 Δεκεμβρίου 2024.
Ως προς την ίδια κατηγορία έργων, οι επενδυτές ΑΠΕ που έχουν συνάψει σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης ή έχουν υποβάλει πλήρη φάκελο στο ΔΑΠΕΕΠ μέχρι την 30η Απριλίου 2024 έχουν περιθώριο ως την 31η Αυγούστου να υποβάλουν δήλωση ετοιμότητας προκειμένου να διατηρήσουν την διοικητικά οριζόμενη ταρίφα. Σε διαφορετική περίπτωση θα υποχρεωθούν σε συμμετοχή σε διαγωνισμό προκειμένου να εξασφαλίσουν λειτουργική ενίσχυση.
Η επεξήγηση της αιτιολογικής έκθεσης για το άρθρο 97
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση «εισάγεται υποχρέωση εγκατάσταση συσσωρευτών ή/και επιβολή σημαντικών περιορισμών έγχυσης στους σταθμούς ΑΠΕ που θα επιλεγούν μετά από συμμετοχή σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για λήψη λειτουργικής ενίσχυσης. Για το σκοπό αυτό ενισχύεται η εξουσιοδοτική διάταξη για τη διενέργεια των επόμενων διαγωνισμών με υποχρέωση περιορισμών ισχύος. Περαιτέρω, επανακαθορίζονται οι προθεσμίες ως προς την υποχρέωση των φωτοβολταϊκών σταθμών για σύναψη συμβάσεων λειτουργικής ενίσχυσης και λήψη λειτουργικής ενίσχυσης έπειτα από συμμετοχή σε ανταγωνιστικές διαδικασίες».