Ο πρώιμος καύσωνας από τις αρχές Ιουνίου μας προϊδεάζει για ένα καυτό καλοκαίρι και για αυτοκίνητα που γίνονται φούρνοι μετά από λίγη ώρα στάθμευσης στον ήλιο. Ένα όχημα που κινείται, μπορεί να μοιάζει με όαση δροσιάς χάρη στο σύστημα κλιματισμού, το οποίο αποτελεί πλέον εδώ και χρόνια στάνταρ εξοπλισμό για κάθε Ι.Χ. ανεξαρτήτως κατηγορίας. Πριν ξεκινήσουμε όμως, πρέπει να μπούμε σε ένα αυτοκίνητο όπου τα πάντα ζεματάνε και κινδυνεύουμε να πάθουμε εγκαύματα, αν ακουμπήσουμε διάφορα μέρη του, όπως το τιμόνι, τον λεβιέ ταχυτήτων, τα πλαστικά του κόκπιτ, διακόπτες και χειριστήρια, κλπ.
Στην αγορά κυκλοφορούν διάφορα αξεσουάρ, που υπόσχονται αποτελεσματική ηλιοπροστασία του αυτοκινήτου, όταν εκτείνεται στην ηλιακή ακτινοβολία και υποτίθεται, ότι δεν αφήνουν να ανέβουν τόσο υψηλά οι θερμοκρασίες μέσα στον θάλαμο επιβατών. Η γερμανική λέσχη αυτοκινήτου ADAC απάντησε σε αυτό το…καυτό ερώτημα, δοκιμάζοντας διάφορα συστήματα ηλιοπροστασίας σε επτά οχήματα παρκαρισμένα στον ήλιο και κατέληξε στα εξής αποτελέσματα:
Μεμβράνες, φιμέ τζάμια
Ο Κ.Ο.Κ. δεν επιτρέπει τις πολύ σκούρες μεμβράνες στο μπροστινό παρμπρίζ και στα παράθυρα του οδηγού και του συνοδηγού, άρα η τοποθέτηση τους έγινε στο πλαίσιο της δοκιμής μόνο στο πίσω μέρος των αυτοκινήτων.
Οι ερευνητές της ADAC διαπίστωσαν μια μείωση της θερμοκρασίας μέσα στην καμπίνα επιβατών κατά δύο βαθμούς Κελσίου, ωστόσο το όφελος στις επιφάνειες των πίσω καθισμάτων ήταν πολύ μεγαλύτερο. Συγκεκριμένα, η θερμοκρασία των καθισμάτων στα οχήματα χωρίς μεμβράνες ήταν 57 βαθμούς Κελσίου και με μεμβράνες 48 βαθμούς Κελσίου.
Ημικουκούλα
Η ημικουκούλα, που καλύπτει όλο τον θάλαμο επιβατών, προσφέρει σύμφωνα με την ADAC την αποτελεσματικότερη ηλιοπροστασία. Στις δοκιμές των οχημάτων με ημικουκούλα μετρήθηκαν 43 βαθμοί Κελσίου στην καμπίνα επιβατών, δηλαδή δέκα βαθμοί λιγότεροι σε σχέση με ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο χωρίς καμία προστασία από τον ήλιο.
Εσωτερική ηλιοπροστασία παρμπρίζ
Μέτρια απόδοση έχει η τοποθέτηση ηλιοπροστασίας από την εσωτερική πλευρά του παρμπρίζ, καθώς μειώνει τη θερμοκρασία μόνο κατά τέσσερις βαθμούς Κελσίου και πάντα με την προϋπόθεση, ότι εφαρμόζει σωστά και καλύπτει όλη την επιφάνεια του παρμπρίζ.Ωστόσο δεν απορρίπτεται ως επιλογή, αφού το κόστος τέτοιων αξεσουάρ είναι πολύ χαμηλό και σε πολλές περιπτώσεις δεν ξεπερνά τα 10 ευρώ.
Εξωτερική ηλιοπροστασία παρμπρίζ
Εδώ έχουμε πολύ καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με την εσωτερική ηλιοπροστασία, αφού η διαφορά θερμοκρασίας από την ηλιακή ακτινοβολία φτάνει τους οκτώ βαθμούς Κελσίου συγκριτικά με τα οχήματα χωρίς κάποιου είδους προστασία. Πρόκειται λοιπόν σε κάθε περίπτωση για μια καλή και προσιτή επιλογή για την πιο ζεστή εποχή του χρόνου.
Λευκό πανί
Ορισμένοι οδηγοί καλύπτουν το κόκπιτ και το τιμόνι με ένα λευκό πανί ή πετσέτα για προστασία από τον ήλιο, ωστόσο η βοήθεια που προσφέρει είναι ελάχιστη και η διαφορά θερμοκρασίας με ή χωρίς πανί περιορίζεται στους τρεις βαθμούς.